توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۳ فروردین ۱۱, شنبه

رضاع

 

استدلال علمی قاعده (یحرم من الرضاعه مایحرم من النسب)

قرآن کریم [در سوره نساء] می‌فرماید :

حُرِّمَتْ عَلیکُم اُمَّهاتکُم وَ بَتاتُکُم وَ اَخواتَکُم وَ عَمّتکُم وَ خلتکُم وَ بَناتُ الأخِ و بَناتُ الاُختِ و أمَّهاتُکُم الَّتی أرْضَغنَکمْ و اَخَواتکُم مِنَ الرَّضاعَهِ وَ اُمَّهتُ نسائکُم وَ ربیئبکُم الَّتی فی حَجوُرَکُم مِنْ نسائکُم الّتی دخلتهم بهنَّ فاِنْ لَمْ تکونوا دَخَلَتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ علیکم و حَلئلُ أبْنائکُمُ الَّذینَ مِنْ إصْلِبکُم و اَنْ تَجْمَعُوا بین الأُختَینِ إلاّ ما قد سلفَ اِنَّ اللهَ کانَ غفوراً رَحیماً ƒ (نساء : 23)

از عائشه(رض) روایت شده است که گفت : عموی رضاعیم آمد اجازه خواست که وارد خانه شود به وی اجازه ندادم تا اینکه از پیامبر سؤال نمایم، پیامبر آمد و من از وی پرسیدم، فرمود : «او عمویت می‌باشد وی را اجازه دهید، عائشه می‌گوید : گفتم ای رسول خدا همانا زن مرا شیر داده است، و مرد مرا شیر نداده است، پیامبر فرمود : او عمویت می‌باشد، باید وارد شود عائشه می‌گوید همانا این جریان بعد از نزول حجاب بود، و عائشه گفت : هر آنچه از طریق نسب حرام شده است از طریق رضاعی نیز حرام می‌باشد».[1]

آیه و روایت فوق بیانگر این می‌باشند که رضاعت با شروط معروف آن پسر شیرخوار را پسر شیرده نموده، و او را نیز برادر شریکان شیری وی می‌نماید و خویشاوندی رضاعی ثابت و قابل انتقال است، در پرتو یافته‌های جدید که علم ژنتیک که تازه‌ترین یافته‌های پزشکی می‌باشد ذکر کرده است تأکید می‌ورزد که رضاعت برخی ژنها را از شیرده به شیرخوار انتقال می‌دهد.

و این خویشاوندی که پیامبر در سنت آنرا همچون نزدیکی و قرابت نسبی و قرآن نیز چنین قرار داده است، به سبب انتقال ژن‌ها از شیر مادر [شیرده] به شیرخوار می‌باشد، این ژن‌ها سلول‌های شیرخوار را ‌شکافته، و با ژن‌های شیرخوار مخلوط شده و به وارثان وی نیز انتقال می‌یابند.

و طبیبان می‌گویند : شیر بر بیش از یک نوع سلول را در بر می‌گیرد، و دستگاه ژنتیکی شیرخوار ژن‌های ناآشنا را انتقال داده و چون خود نارس می‌باشد آنها را می‌پذیرد.

هرگاه زنی کودک را شیر دهد ژن‌های موجود در شیر او، سلول‌های جنین را شکافته ،و در آن جای می‌گیرند، و به دستگاه ژنتیکی وی می‌رسند، لذا پیامبر فرموده است : «یحرمُ منَ الرضاعهِ ما یحرمُ مِنَ الولاده».

پیامبر(ص) از هوی و نفس سخن نمی‌گوید، سخنان وی وحی است که به وی [تشریعی] الهام می‌گردد، پس هر آنچه که در قرآن و سنت صحیح می‌باشد، دارای اصل و پایه‌ای علمی است، و دانشمندان کنونی ژنتیک کشف نموده‌اند، که شیر تشکیل‌یافته از مجموعه‌ای سلول‌ها، بافت‌های جنین را به طرف ژن‌های اصلی شکافته، و در آن فرو می‌روند، و دستگاه ژنتیکی جنین هر چیز غریبی را تا جزئی از خود شود می‌پذیرد.

پس پیامبر وقتی که فرمود «یحرمُ منَ الرضاعهِ ما یحرمُ مِنَ الولاده»[2]، جز از طریق وحی و الهام از طرف خداوند آن را بر زبان نیاورد.

*          *          *


 

 

 

 

 

 

 

 



Rectangle: Beveled: پیکر استخوانی
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




[1]- بخاری (4941)، مسلم (1445)، ترمذی (1148)، ابن ماجه (1948)، مالک (1254).

[2]-

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...