مسئله 735: خونی که زنها در هر ماه از محل مخصوصی میبینند حیض است.
مسئله 736: حداقل مدت حیض سه شبانه روز و اکثر مدت آن ده شبانه روز است، از سه کمتر از ده بیشتر حیض نیست بلکه مستحاضه است که بعلت مرضی میبینند.
مسئله 737: اگر سه روز خون دید نه سه شب مثلا از صبح جمعه شروع و بعد از غروب شب یکشنبه قطع شد حیض گفته نمیشود.
مسئله 738: در مدت ایام حیض خون هر رنگ غیر از سفیدی که داشته باشد حیض گفته میشود.
مسئله 739: از نه سال کمتر و از پنجاه و پنج (55) سال بالاتر حیض نمیشود، لذا اگر دختری که عمرش به نه سال نرسیده خون ببیند حیض نیست، و از پنجاه و پنج سال بالاتر اگر خون ببیند هم حیض حساب نمیشود بلکه استحاضه میباشد.
مسئله 740: اگر عادت یک زن این بود که: چهار یا پنج روز خون میدیده و در این ماه از عادت خود بیشتر دید اگر از ده روز زیادتر نشد تمامی حیض گفته میشود، و اگر از ده بیشتر است به اندازه عادت قبلی حیض و بقیه استحاضه است.
مسئله 741: اگر عادت زنی چهار روز بود و در این ماه پنج روز دید و در ماه بعد پانزده روز از هر ماه پنج روز حیض و بقیه استحاضه میباشد، و عادت قبلی آن اعتبار ندارد.
مسئله 742: اگر یک زن عادت معینه نداشت بلکه در یک ماه سه روز و در ماه دیگر هفت روز خون دید، تمام مدت هفت روز حیض است، و اگر در یک ماه بیشتر از ده روز خون دید باید معلوم شود که در ماه گذشته چند روز خون دیده برابر آن ماه حیض حساب میشود و باقی استحاضه میباشد.
مسئله 743: زنی که تازه بالغ شده تمام مدت یک ماه را خون دید، ده روز حیض حساب نماید و باقی را استحاضه.
مسئله 744: مدت پاکی میان دو حیض حداقل پانزده روز است و اکثر آن را مدتی نیست، لذا اگر مدتهای مدید خون ندید پاک محسوب میگردد.
مسئله 745: اگر زنی سه شبانه روز خون دید و پانزده شبانه روز پاک بود و بعد سه روز خون دید سه روز اول و سه روز آخر حیض، و پانزده روز وسط که خون ندید پاک حساب میشود.
مسئله 746: اگر یک روز یا دو روز خون دید و پانزده روز پاک بود بعد یک روز یا دو روز خون دید، پانزده روز وسط پاک، و اول و آخر مستحاضه میباشد.
مسئله 747: اگر یک روز یا دو روز خون دید و چهارده یا دوازده روز پاک بود و بعد خون دید، این چنین حکم کرده میشود که تمام مدت خون جاری بوده، لذا طبق عادت قبلی حیض و بقیه استحاضه میباشد.
مسئله 748: اگر زنی حامله خون دید حیض نیست بلکه استحاضه میباشد.
مسئله 749: خونی که پیش از ولادت در هنگام درد زایمان دیده میشود استحاضه میباشد و تا بیرون آمدن نصف بچه همین حکم را دارد.
مسئله 750: در ایام حیض نماز خواندن و روزه گرفتن حرام است، ولی فرق این است که نماز قطعا از ذمهاش ساقط میشود، و بعد از پاکی قضائی ندارد لکن روزه را باید در ایام پاکی قضائی بجا آورد.
مسئله 751: اگر در بین نماز فرض خون حیض جاری شد آن نماز از ذمهاش ساقط میشود، و اگر در بین نماز نافله حیض شد باید آن نماز را قضائی بجا آورد.
مسئله 752: اگر در بین روز در ماه رمضان خون حیض جاری گردید روز میشکند و باید قضائی آن روزه را بجا آورد.
مسئله 753: در ایام حیض مقاربت با زن حرام است ولی بوسیدن و بغل خوابی اگر شخص بر خود ایمن بود جائز است.
مسئله 754: اگر زنی عادت آن از ده روز کمتر بود بعد از پاک شدن از عادت معینه پیش از غسل یا گذشتن وقت نمازی مقاربت با آن جائز نیست.
مسئله 755: اگر عادت یک زن پنج روز بود و چهار روز خون دید و پاک شد باید غسل کند و نماز خواند ولی پیش از تمام شدن عادت مقاربت جائز نیست.
مسئله 756: اگر بعد از ده روز خون ایستاد پیش از غسل کردن مقاربت جائز است.
مسئله 757: اگر بعد از یک روز یا دو روز خون ایستاد غسل واجب نمیشود بلکه وضوء گرفته نماز خواند ولی مقاربت جائز نیست، اگر پیش از پانزده روز مجددا خون دید معلوم شد که این وقت زمان حیض است لذا به اندازه عادت قبلی حیض حساب کرده غسل کند و نماز خواند، و اگر پانزده روز گذشت و خون ندید معلوم شد که استحاضه بوده یک یا دو روز که به واسطه آن نماز را ترک کرده قضا آورد.
مسئله 758: اگرعادت یک زن سه روز بود و در این ماه بیشتر خون دید باید صبر کند اگر ده روز یا کمتر خون دید حیض حساب میشود و عادت آن عوض شده، و اگر از ده روز بیشتر خون دید اندازه عادت قبلی حیض و باقی استحاضه است، و نماز آن روزها را قضائی بجا آورد.
مسئله 759: اگر از ده روز کمتر خون ایستاد ولی وقت نماز خیلی تنگ است ملاحظه شود که: آیا این وقت کم گنجایش غسل کردن و گفتن تکبیر تحریمه را دارد یا نه، اگر دارد نماز آن وقت را باید قضائی بجا آورد و اگر ندارد نماز آن وقت معاف است.
مسئله 760: اگر بعد از ده روز خون قطع شد و وقت فقط گنجایش گفتن «الله أکبر» را دارد باید همان وقت را قضائی بجا آورد.
مسئله 761: اگر در ماه رمضان در بین روز پاک شد بقیه آن روز را از خوردن و نوشیدن خودداری کند، ولی روزه حساب نمیشود و آن روز را قضائی بجا آورد.
مسئله 762: اگر خون بعد از ده شبانه روز در شب قطع شد روزه روز بعدی واجب میشود، اگرچه از شب به اندازه گفتن تکبیر تحریمه باقی نمانده است، و اگر از ده شبانه روز کمتر خون دیده و در شب قطع شد اگراز شب به اندازهای که غسل باقی است ولی «الله أکبر» گفته نمیشود روزه واجب است، و اگر این اندازه وقت بود و غسل نکرد نیت روزه را بنماید و صبح غسل کند، و اگر این اندازه وقت باقی نبود روزه واجب نمیشود ولی از خوردن و آشامیدن باز ایستد.
مسئله 763: وقتی خون به فرج خارج رسید از آن موقع مدت حیض حساب میشود.
مسئله 764: حکم استحاضه مثل خون دائمی است که از بینی یا زخم بیرون میآید، این چنین زنی باید نماز بخواند و روزه بگیرد و مقاربت با آن جائز است.
تذکرلازم: احکام استحاضه مثل احکام معذور است که باید برای هر وقت نماز یک وضوء بگیرد و حکم معذور در گذشته بیان گردید.
مسئله 765: نفاس خونی است که پس از زایمان خارج میگردد.
مسئله 766: جنین که قبل از موعد مقرر ساقط شود و بعضی از خلقت آن مرتب شده باشد خونی که بعد از آن زن بیند نفاس محسوب میشود.
مسئله 767: نفاس حداقل ندارد ممکن است بعد از زایمان یک ساعت یا کمتر خون ببیند و پاک گردد و حداکثر آن چهل روز است و زیاده بر چهل استحاضه میباشد.
مسئله 768: اگر خون از چهل روز تجاوز نمود و قبلا هم این زن بچه آورده و عادت معینه دارد مثلا در بقیه بچهها بیست روز خون پس از زایمان میدیده در این بچه هم نفاسش بیست روز حساب میشود. و اگر عادتی معین نداشته و از چهل روز خون متجاوز شد نفاس چهل روز حساب میگردد.
مسئله 769: اگر زنی دو بچه آورد نفاسش از بچه اول محسوب میگردد اگرچه بین دو بچه چهل روز فاصله باشد.
مسئله 770: برای زن حائض و زنی که در حالت نفاس است و کسی که بر آن غسل واجب شده داخل شدن در مسجد و طواف خانع کعبه و خواندن قرآن و مساس کردن آن حرام است، البته اگر قرآن مجید در پارچهای یا پلاستیک پیچیده باشد مساس کردن آن برای اشخاص مذکور جائز است.
مسئله 771: برای شخص بیوضوء مساس کردن قرآن جائز نیست، البته خواندن قرآن از حفظ برای شخص بیوضوء جائز است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر