مسئله 632: مسلمانی را که محتضر است یعنی در حال جان دادن میباشد زن باشد یا مرد شخص مزبور را بر پشت دراز کرده و هر دو پایش را بطرف قبله کنند، و در زیر سرش بالش و غیره بنهند تا روی آن به سوی قبله شود و به اطرافش نشسته کلمه طیبه را بلند بخوانند تا بشنود و بگوید، و به آن دستور گفتن داده نشود زیرا وقت بسیار نازکی است و معلوم نیست چه از دهانش بیرون آید.
مسئله 633: هرگاه یک مرتبه کلمه جاری کرد خاموش شده دورش بنشینند و کوشش کنند که مرتبا کلمه بگوید، چون مقصود که در این لحظات کلمه بگوید حاصل شد، البته اگر بعد از کلمه جاری کردن سخن دنیوی زده مجددا بلند کلمه بگویند تا آن هم کلمه جاری کند.
مسئله 634: وقتی نفس تند برود و پاها سست شود و بینی زرد و کج گردد، مرگ نزدیک رسیده و در این وقت مرتبا به آواز بلند کلمه طیبه را بخوانند.
مسئله 635: از خواندن سوره مبارکه یاسین در شدائد مرگ تخفیف میشود، لذا بالای سر آن نشسته تلاوت گردد.
مسئله 636: در این وقت صحبت دنیائی که دلش به سوی دنیا تمایل کند گفته نشود، زیرا که وقت جدائی از دنیا و رسیدن به پیشگاه پروردگار است لذا کلماتی گفته شود که رغبت به سوی خدا بیشتر و از دنیا متنفر و بیزار گردد.
مسئله 637: در وقت مرگ اگر کلمات کفریه از دهانش بیرون آید به آن توجهی نباید کرد، زیرا به واسطه سختی مرگ عقل را از دست داده بدون قصد و اراده کلمات از زبانش بیرون میآید و در این حال هرچه بگوید معاف است.
مسئله 638: بعد از بیرون شدن روح از بدن همه اعضایش درست کرده شود چشمهایش به مالیدن انگشت بسته و پارچهای از زیر زنخدانش برده بر سرش گره زنند تا دهانش باز نماند و هر دو انگشت بزرگ پاها را بهم ببندند وچادری بالای آن کشیده در فکر غسل و تکفین بر آیند، و در وقت بستن دهان ودیگر اعضاء این دعا را بخوانند: «بِسْمِ اللهِ وَعَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللهِ».
مسئله 639: بعد از مردن محل معطر گردانیده شود و زنان حائضه و نفساء و اشخاصی که احتیاجی به غسل دارند نزد میت ننشینند.
مسئله 640: وقتی وسائل غسل و کفن و قبر آماده شد اولا هفت مرتبه تخته ای که میت بالای آن برای غسل دادن گذاشته میشود به خوشبوئی شسته شود، و بعد میت را بالای آن گذاشته لباس میت را درآورند و از ناف تا زانوها که عورت است بپوشانند.
مسئله 641: طریق غسل دادن این است که: اولا میت را استنجاء دهند، به این ترتیب که غسال بدست خود پارچه یا پنبه پیچیده و دست را از زیر لنگ داخل کرده استنجاء دهد، و سپس وضوء دهد بدون مضمضه و استنشاق، بعد آن را بر پهلوی چپ خوابانیده و پهلوی راست را سه مرتبه بشوید و چنان آب بریزد که آب از زیرش جاری گردد، بعد بر پهلوی راست خوابانیده و پهلوی چپ را مثل پهلوی راست بشوید.
مسئله 642: آب باید با اشنان و صابون گرم کرده شود، و اگر این دو موجود نبودند آب تنها کافی است.
مسئله 643: بعد از تمام شدن غسل، غسال میت را بخود تکیه دهد و آهسته شکم آن را دست کشد، و اگر چیزی بیرون آمد آن را شسته و غسل را اعاده نکند و بعد آن را در لنگ پاکی خشک کرده بالای کفن بگذارند. و اگر یک مرتبه تمام بدن میت شسته شود فرض اداء میشود.
مسئله 644: در وقت غسل دادن گوشها و بینی را با پنبه و غیره ببندد تا آب داخل نشود.
مسئله 645: اگر میت جنب مرده بود یا زن حائض یا نفاس بود داخل کردن آب در دهان و بینی آن لازم است، و به وسیله پنبه یا پارچه آب را از دهانش بیرون کند.
مسئله 646: وقتی میت را بالای کفن گذاشته بر آن عطر بزنند، و اگر مرد باشد ریش آن را معطرگردانند سپس پیشانی و بینی و کف دو دست و هر دو زانو و کف هر دو پای میت را کافور یا خوشبوی دیگری بزنند.
مسئله 647: موهای میت و ناخنهای آن کوتاه کرده نشود بلکه بر حال باقی گذاشته شود.
648: اگر مردی فوت کرد و در میان مردان کسی پیدا نشد که آن را غسل دهد زنی که محرم آن باشد آن را غسل دهد، و اگر زن محرمه نبود آن را تیمم دهد، و اگر تیمم دهنده نامحرم باشد دست خود را با پارچهای پیچیده تیمم دهد.
مسئله 649: اگر شوهر زن فوت کرد زن میتواند آن را غسل دهد و کفن کند، و اگر زن بمیرد شوهر نمیتواند آن را مساس کند، البته نظر کردن و از بالای کفن گرفتن جنازهاش را جائز است.
مسئله 650: زن در حالت حیض و نفاس نمیتواند میت را غسل دهد.
مسئله 651: برای شستن زن، زنی که از خویشاوندان نزدیک باشد بهتر است، و اگر نبود هر عیال دیندار و متقیه باشد جائز است.
مسئله 652: اگر در وقت شستن میت عیبی را مشاهده کرد، یا صورت آن دگرگون شد به کسی اظهار نکند.
مسئله 653: اگر کسی در دریا غرق شده و فوت کرد هرگاه بیرون آورده شود غسل دادن آن لازم است، و غرق در آب جای غسل را نمیگیرد، البته اگر وقت بیرون آوردن به نیت غسل آن را در آب حرکت داد غسل اداء میشود، و همین حکم را دارد باریدن باران بر میت.
مسئله 654: اگر تنها سر کسی پیدا شد غسل داده نشود بلکه همانطور دفن شود، و اگر نصف بیشتر بدن پیدا شد خواه با سر باشد خواه بدون سر غسل دادن آن واجب است، و اگر نصف بدن پیدا شد خواه با سر باشد خواه بدون سر غسل دادن آن واجب است، و اگر نصف بدن پیدا شد اگر با سر است غسل واجب و بدون سر غسل واجب نیست،[1] و اگر از نصف کمتر است خواه سر باشد خواه نباشد غسل داده نشود.
مسئله 655: اگر میتی دیده شد و معلوم نیست که مسلمان است یا کافر در دارالاسلام، هم غسل داده شود هم کفن و نماز خوانده شود.
مسئله 656: اگر جسد مسلمانها و کفار با هم مخلوط شود در صورت عدم تمیز و شناخت همه غسل داده شوند، و در صورت تمیز و شناخت مسلم از غیر مسلم فقط جنازه مسلمانان غسل داده شود.
مسئله 657: اگر خویشاوند مسلمان کافر بود وفوت نمود جنازهاش را بهم مسلک آن بدهند، و اگر هم مسلک نبود یا قبول نکرد به واسطه اقربای مسلمان آن را غسل دهند، نه بطریق سنت بلکه به مثل شیی نجس اگرچه کافر از شستن پاک نمیشود.
مسئله 658: بر اشخاص یاغی و دزد که هنگام درگیری با سربازان اسلام کشته میشوند غسل داده نشود.
مسئله 659: مرتد اگر بمیرد غسل داده نشود و بهم مذهب آن نیز داده نشود.
مسئله 660: اگر به واسطه نبودن آب میت را تیمم دادند و بعد آب پیدا شد باید غسل داده شود.
مسئله 661: مرد را در سه پارچه کفن کردن سنت است.
1) لفافه.
2) ازار.
3) پیراهن. و زن را در پنج پارچه سه از آن ذکر شد و دو دیگر عبارت است از:
1) سربند، 2) سینه بند، مشروح کفن برابر نقشه زیر است:
|
نام |
طول |
عرض |
اندازه لازم |
|
لفافه |
2 متر |
یک متر و 10 سانت |
از سر تا پا و قدری اضافه |
|
ازار |
2 متر |
یک متر و 10 سانت |
از سر تا پا بدون اضافه |
|
قمیص |
2متر |
یک متر و 10 سانت |
از شانه تا نصف ساق |
|
سربند یا چادر |
1متر |
تقریبا 30 سانت |
موی سر دو حصه کرده در آن پیچیده یک حصه به طرف راست سینه و یک حصه به طرف چپ سینه |
|
سینه بند |
1متر و نیم |
تقریبا 7سانت |
از زیر بغل تا ناف |
مسئله 662: اگر زن را در پنج پارچه نکردند بلکه به سه پارچه اکتفا نمودند که عبارت از: لفافه، و ازار، و سربند باشد جائز است، و از این کمتر مکروه است مگر در صورت عذر.
مسئله 663: کفن سنت برای مرد سه پارچه میباشد، اگر به دو پارچه که عبارت از لفافه و ازار کفایت شد جائز است، از این کمتر مکروه مگر در صورت عذر.
مسئله 664: کفن را سه تا پنج مرتبه معطر گردانیده بعدا میت را بالای آن بگذارند.
مسئله 665: طریق کفن کردن میت این است که: اول لفافه پهن شود و بالای آن ازار و در بالای ازار پیراهن، و بعد میت بالای آن گذاشته شود، و اگر میت زن باشد موی آن دو حصه کرده یک حصه به طرف راست بالای پیراهن و حصه دیگر به طرف چپ بالای پیراهن و سربند را بالای سر و موها بگذارند و نبندد، بعد طرف چپ ازار را بالای آن پیچیده سپس طرف راست را بعد سینه بند را ببندد، و بعد از بستن سینه بند لفافه اول طرف چپ و بعد طرف راست بر جنازه گردانیده شود.
مسئله 666: بعد از کفن کردن سنت است که فورا برای نماز و دفن بیرون برده شود.
مسئله 667: در بالای کفن عهد نامه یا شجره یا دعائی را گذاشتن جائز نیست.
همچنین نوشتن کلمه طیبه بر سینه و یا نوشتن دعای دیگر جائز نیست.
مسئله 668: اگر حمل ساقط شد باید توجه شود، اگر اعضاء آن درست شده حکم آن حکم بچه مرده است، و اگر درست نشده در پارچه پیچیده شود دفن گردد.
مسئله 669: اگر سر بچه بیرون آمد و زنده بود بعدا مرد حکم بچه مرده را دارد، و اگر اکثر آن بیرون آمده و زنده بود بعدا مرد حکم زنده بر آن جاری میشود.
مسئله 670: دختر نزدیک به بلوغ حکم زن را دارد که باید در پنج پارچه کفن شود، و دختر کوچک در پنج پارچه بهتر و در دو پارچه که عبارت از لفافه و ازار است جائز است.
مسئله 671: میت در هر شهر و محلی که فوت نماید همانجا دفن شود، و انتقال بجای دیگر خوب نیست مگر در صورت عذر.
مسئله 672: اگر عضوی از اعضاء یا نصف جسد بدون سر پیدا شد، با پارچه پیچیده دفن شود، و اگر با نصف جسد سر باشد یا از نصف بیشتر پیدا شود کفن مسنون کرده دفن شود.
مسئله 673: اگر قبری بیرون یافته شد و نعش بدون کفن بیرون آمد، کفن کردن آن به طریق سنت واجب است.
نماز جنازه در حقیقت دعا است برای میت در پیشگاه «أَرحَمُ الرَّاحِمِینَ».
مسئله 674: شرایئط نماز جنازه همان شرایط نماز است و به اضافه این که خبر مرگ به آن برسد، و اگر کسی از فوت جنازه اطلاع پیدا نکرد معذور است و بر آن نماز جنازه واجب نیست.
مسئله 675: برای صحت نماز جنازه دو قسم شرط است: یکی تعلق به نمازگزار دارد، ودیگری تعلق به میت.
شروطی که در نماز جنازه تعلق به نماز خواننده دارد
1) طهارت.
2) ستر عورت.
3) استقبال قبله.
4) نیت.
شروطی که در نماز جنازه تعلق به میت دارد
میت مسلمان باشد اگرچه فاسق، البته بر یاغی و دزد و قاتل والدین نماز جنازه خوانده نشود بشرطی که یاغی و دزد در حالت جنگ و درگیری کشته شوند.
مسئله 676: اگر پدر یا مادر بچه مسلمان است بر بچه نماز خوانده شود.
مسئله 677: میت عبارت از کسی است که: زنده باشد و بمیرد، اگر مرده بدنیا بیاید میت نیست و نماز بر آن خوانده نشود.
2) بدن و کفن میت از نجاست حقیقه و حکمیه پاک باشد، البته اگر نجاست حقیقه از خود آن بیرون آمده باشد و دور کردن آن باعث حرج است نماز جائز است.
مسئله 678: اگر میت از نجاست حکمیه پاک نباشد یعنی آن را غسل یا تیمم نداده باشند نماز جائز نیست، مگر اینکه بدون غسل دفن شده باشد که بر قبر آن نماز جائز است، و اگر بدون غسل یا تیمم نماز خواندن دفن کردهاند باید مجددا بر قبر آن نماز خوانده شود و نماز اولی جائز نیست.
مسئله 679: اگر بدون نماز دفن شده تا سه شبانه روز بر قبر آن نماز خواندن جائز است.
مسئله 680: طهارت مکان برای گذاشتن میت شرط نیست، لذا اگر زمین یا تخته یا تابوت کثیف باشند طوری که کفن نجس نشود و میت بر آن گذاشته نماز خوانده شود نماز جائز است.
3) عورت میت پوشیده باشد و اگر میت کاملا برهنه باشد نماز جائز نیست.
4) میت جلو نمازگزاران گذاشته شود، و اگر در عقب باشد نماز جائز نیست.
5) میت یا آنچه میت بالای آن است بر زمین باشد اگر بالای دست مردمان یا ماشین و غیره باشد نماز جائز نیست.
6) موجود بودن میت و اگر میت موجود نباشد نماز جائز نیست.
مسئله 681: درنماز جنازه دو چیز فرض است:
1) چهار مرتبه تکبیر گفتن.
2) قیام. و بدون عذر ترک قیام جائز نیست، و در این نماز رکوع و سجده و قعده نیست.
مسئله 682: در نماز جنازه سه چیز سنت است:
1) حمد خدا.
2) درود بر حضرت محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم .
3) دعا برای میت.
مسئله 683: جماعت در نماز جنازه شرط نیست، لذا اگر یک نفر نماز جنازه را بخواند فرض اداء میشود، مرد باشد یا زن، بالغ باشد یا صغیر، البته این نماز با جماعت بهتر است.
مسئله 684: طریق مسنون نماز جنازه این است که: میت جلو گذاشته، امام در مقابل سینه آن ایستاده شود و همه این را نیت بنمایند: نماز میخوانیم برای خدا، ثواب برای میت اقتداء کردم به امام حاضر، بعد از نیت الله أکبر گفته هر دو دست را بلند کرده ببندد، و بعد «سُبحَانَکَ اللهُمَّ» را تا آخر بخواند، سپس تکبیر دوم را گفته دستها را بلند نکند، و همان درودی که درنماز خوانده میشود بخواند، و بعد از خواندن درودها تکبیر سوم را بگوید بدون اینکه دستها را بلند نماید، و اگر میت بالغ باشد خواه زن این دعا را بخواند: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِحَيِّنَا وَمَيِّتِنَا، وَشَاهِدِنَا، وَغَائِبِنَا وَصَغِيْرِنَا وَكَبِيْرِنَا، وَذَكَرِنَا وَأُنْثَانَا. اللَّهُمَّ مَنْ أَحْيَيْتَهُ مِنَّا فَأَحْيِهِ عَلَى اْلإِسْلاَمِ، وَمَنْ تَوَفَّيْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلَى اْلإِيْمَانِ».
ترجمه: ای خدایا بیامرز برای زنده ما و مرده ما، و حاضر ما و غائب ما و کوچک و بزرگ ما، و مرد و زن ما. ای خدایا کسی را که تو او را زنده نگهداری از ما او را بر اسلام زنده دار و کسی را که بمیرانی از ما او را بر ایمان بمیران.
و اگر میت پسر صغیر باشد این دعا را بخواند:
«اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لَنَا فَرَطًا، وَاجْعَلْهُ لَنَا أَجْرًا وَذُخْرًا، وَاجْعَلْهُ لَنَا شَافِعًا مُشَفَّعًا».
ترجمه: ای خدایا، بگردان این را برای ما پیش رو در بهشت، و بگردان این را برای ما مزد و ذخیره عاقبت، و بگردان او را برای ما شفاعت کننده و شفاعت او را در حق ما قبول کرده شده.
و اگر میت دختر صغیره باشد بجای اجعله [اجعلها] و بجای شافعا [شافعة] و بجای مشفعا [مشفعة] بگوید. بعد از این دعا تکبیر چهارم را گفته بدون اینکه دستها را بلند کند به دو طرف سلام دهد.
مسئله 675: در خواندن دعاها و غیره در نماز جنازه امام و مقتدی برابرند، فقط اینقدر فرق دارد که امام تکبیر و سلام را بلند میگوید و مقتدی آهسته.
مسئله 686: مستحب است که مردم سه صف گردند حتی اگر هفت نفر باشند، یک نفر امام، سه نفر صف اول، دو نفر صف دوم، و یک نفر صف سوم را تشکیل دهند.
مسئله 687: هر چه مفسد نماز بود مفسد نماز جنازه نیز هست، البته در نماز جنازه خنده قهقهه وضوء را فاسد نمیکند، و اگر با زنی از لحاظ صف مقابل شود فاسد کننده نماز نیست در صورتی که این مقابله در نماز فرض نماز مرد را فاسد میکند، و نیز خنده قهقهه در نماز فرض وضوء را باطل میکند.
مسئله 688: خواندن نماز جنازه در مساجدی که نمازهای پنجگانه و جمعه و عیدین خوانده میشود مکروه است چه میت داخل مسجد باشد و چه خارج مسجد.
مسئله 689: تاخیر نماز جنازه برای ازدیاد جماعت مکروه است.
مسئله 690: خواندن نماز جنازه نشسته بدون عذر مکروه است.
مسئله 691: اگرچند جنازه باشد به هر یکی علیحده نماز خواندن بهتر است و اگر همه پهلوی هم گذاشته شود و بر همه یک نماز خوانده شود نیز جائز است.
مسئله 692: اگر میتها از اصناف مختلف باشند، اول مردها دوم پسرها، سوم زنها، و چهارم دخترها گذاشته شوند.
مسئله 693: اگر کسی بعد از این که امام چند تکبیر را گفته رسید فورا تکبیر نگوید، بلکه انتظار بکشد وقتی امام تکبیر گفت تکبیر بگوید و داخل جماعت گردد و همینکه امام سلام داد بقیه تکبیرات را بدون اینکه چیزی بخواند بگوید، و اگر وقتی رسید که امام تکبیر چهارم را گفته فورا تکبیر بگوید و داخل نماز شود و بعد از سلام دادن امام تکبیرات را بگوید.
مسئله 694: اگر کسی در اول جماعت مستعد و آماده برای شرکت در جماعت بود ولی به واسطه غفلت داخل نماز نشد هنوز که امام بعد از تکبیر مشغول خواندن «سُبحَانَکَ اللهُمَّ» میباشد فورا تکبیر اول را بگوید و شریک نماز شود، و اعاده آن تکبیر به شرطی که پیش از اینکه امام تکبیر دوم را بگوید شریک جماعت گردد لازم نیست.
مسئله 695: برای امامت مقدمتر از هرکس رئیس جمهور یا پادشاه اسلام وقت است، و اگر نبود حاکم شهر، و بعد قاضی، و بعد نائب قاضی. و اگر نائب نبود امام مسجدی که میت در آن نماز میخوانده یا ولی و یا کسی که ولی به آن اجازه میدهد.
مسئله 696: اگر بدون اجازه ولی کسی که مستحق امامت نبود نماز خواند ولی میت میتواند نماز را اعاده کند و اگر مستحق بود نمیتواند.
مسئله 697: دفن کردن میت مانند غسل و نماز خواندن بر آن فرض کفایه است.
مسئله 698: بعد از نماز فورا میت را به سوی قبرستان بردن مستحب است.
مسئله 699: اگر میت بچه کوچک است دست به دست بردن آن مستحب است، و اگر بزرگ است به تابوت گذاشته چهارپایه آن را چهار نفر گرفته ببرند، و بدون عذر بالای ماشین و غیره یا یک نفر آن را نبرد.
مسئله 700: بردن میت را بسرعت نه به اندازهای که جنازه حرکت کند سنت است.
مسئله 701: همراهان جنازه پیش از گذاشتن میت به زمین نباید بنشینند، و اگر عذری باشد نشستن مکروه نیست.
مسئله 702: رفتن مردم در عقب جنازه مستحب است، اگر بعضی از جنازه جلو بروند باکی نیست ولی همه مردم نباید از جنازه جلوتر بروند.
مسئله 703: ذکر کردن همراهان جنازه به آواز بلند یا دیگر چیزی خواندن مکروه است.
مسئله 704: قبر به اندازه نصف قدی حفر شود و از قدی بیشتر نشود.
مسئله 705: لحد کندن از صندوق گذاشتن و یا شق نمودن یعنی در وسط قبر لحد را کندن بهتر است، مگر زمین ریزش داشته باشد که در این صورت گذاشتن میت را به صندوق جائز است.
مسئله 706: وقتی که قبر آماده شد از طرف قبله میت را داخل قبر کنند و طاق یا جفت بودن نفرات سنت نیست، و در وقت گذاشتن میت به قبر گفتن این کلمات مستحب است: «بِسْمِ اللهِ وَعَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللهِ».
مسئله 707: میت را در لحد رو به قبله گذاشتن سنت است، و گرههای نخهائی که بر کفن بسته شده باز گردد.
مسئله 708: لحد به خشت خام یا گل بسته شود نه آجر و چوب مگر در صورت عذر.
مسئله 709: در وقت گذاشتن زن در قبر پوشیدن قبر مستحب است.
مسئله 710: ریختن خاکی که از قبر بیرون آمده مجددا ریخته شود و بیشتر از آن جائز نیست.
مسئله 711: در وقت ریختن خاک مستحب است که از طرف سر شروع شود و مردم به دستها خاک برداشته بریزند، و در مرتبه اول: ﴿۞مِنۡهَا خَلَقۡنَٰكُمۡ﴾ و در مرتبه دوم بگویند: ﴿وَفِيهَا نُعِيدُكُمۡ﴾ و در مرتبه سوم بگویند: ﴿ وَمِنۡهَا نُخۡرِجُكُمۡ تَارَةً أُخۡرَىٰ ٥٥﴾ [طه: 55].
مسئله 712: بعد از دفن مقداری بر سر قبر ایستادن و برای میت دعا کردن مستحب است.
مسئله 713: روی خاکها پاشیدن آب مستحب است.
مسئله 714: هیچ میتی را در خانه یا بناء مخصوصه نباید دفن نمایند، زیرا این خاصه انبیاء است.
مسئله 715: مربع کردن قبر مکروه است، بلکه مستحب است صورت قبر مثل کوهان شتر به اندازه بیست سانت بلند کرده شود، و از این بیشتر بلند کردن مکروه تحریمی است.
مسئله 716: بعد از دفن بر قبر ساختن عمارت به قصد زینت حرام و بعنوان حفاظت مکروه است، بلکه باید بهمان حالی که قبلا بوده گذاشته شود.
مسئله 717: اگر در قبر به فراموشی روی میت را بطرف قبله نکردند و بعد یاد آمد اگر خاک ریخته شده یا لحد بسته گردیده باز کردن جائز نیست.
مسئله 718: رفتن زنها با جنازه مکروه است.
مسئله 719: رفتن زنها نوحه کننده همراه جنازه حرام و ممنوع است.
مسئله 720: موقع گذاشتن میت در لحد و بدین مناسبت اذان دادن مکروه است.
مسئله 721: اگر امام از چهار تکبیر بیشتر بگوید مقتدی از امام پیروی نکند.
مسئله 722: اگر شخص در میان کشتی فوت کرد و بندر دور است و ممکن است جسد متعفن گردد جنازه را غسل و کفن نموده و نماز خوانده شود، و بعد به دریا انداخته شود، و اگر خوف تعفن نیست یا به وسیله سردخانه کشتی میشود نگهداری نمود انداختن به دریا جائز نیست.
مسئله 723: اگر شخص دعا نماز جنازه را یاد نداشت، «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ» کافی است، و اگر این دعا را هم یاد نداشت فقط گفتن چهار تکبیر کافی است.
مسئله 724: بعد از دفن بیرون کردن جنازه بدون عذر جائز نیست.
مسئله 725: اگر زنی فوت کرد و بچه در شکمش زنده است پهلوی آن را شکافته بچه بیرون آورده شود، و همچنین اگر میت مال کسی را خورده و در شکم آن موجود است شکم آن را چاک کرده شود و مال را بیرون آورند.
مسئله 726: تعریف میت به شعر و سخن گفتن جائز بشرطی که مبالغه نشود.
مسئله 727: تسلیت دادن نزدیکان میت و شنوانیدن فضائل و ثواب صبر و دعا برای میت و ترغیب دادن آنها را به صبر و شکیبائی جائز است، و این را تعزیه میگویند، و تعزیه بیش از سه روز مکروه است، مگر یکی از اقرباء نزدیک میت در سفر باشد در اینصورت بعد از آمدن آن تعزیه جائز است اگرچه بعد از چند روز باشد.
مسئله 728: آماده نمودن کفن از پیش برای خود اشکالی ندارد ولی آماده نمودن قبر مکروه است.
مسئله 729: اگر از قبری درختی بیرون آمد وسبز بود قطع کردن آن مکروه است.
مسئله 730: در یک قبر پیش از یک میت دفن نشود مگر در صورت ضرورت، اگر همه میتها مرد باشند اول علماء و بقیه را عقب، و اگر مرد و زن باشند اول مردها گذاشته شوند و بعد زنها.
مسئله 731: رفتن به گورستان برای مردها مستحب است، و بهتر است که روز جمعه باشد، و همچنین زیارت قبر بزرگان دین بشرطی که عمل خلاف شریعت از آن صادر نشود مستحب است.
مسئله 732: شخص مسلمان عاقل و بالغ که از جنابت و حیض و نفاس پاک باشد، و به وسیله آلت زخم کننده بدون جرم و گناهی به قتل رسیده باشد، و از طرف شریعت دستور عوض صادر نشود، بلکه قصاص واجب گردد، و بعد از زخم شدن تمتعی حاصل نکند، و اندازه یک وقت نماز بعد از زخم خوردن بهوش خود نباشد، و از محل معرکه بدون عذر منتقل نشده باشد شهید است، و حکم شهید بر آن جائز میگردد.
مسئله 733: شهید به معنی شهود، شهود به معنی حاضر شده در پیشگاه عدل الهی و در جنت در احادیث پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم وارد شده است که: به مجرد شهادت شهید خداوند متعال روح مبارکه شهید را احضار میکند و میفرماید: هرچه میخواهی بخواه، شهید در پیشگاه خداوند متعال عرض میکند که: وسیلهای فراهم گردد که بر گردم و دو مرتبه در راه رضای تو شهید گردم، خداوند متعال میفرماید که: این ممکن نیست و پیام تو را به بندگان خود، خودم میرسانم.
مسئله 734: شهید غسل داده نشود، و خون بدن آن شسته نگردد، و لباس آن بیرون آورده نشود مگر لباس اضافه و اسلحه و پوتین، دیگر احکام شهید مثل باقی مردگان میباشد از قبیل نماز و دفن و غیره.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر