توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۱ فروردین ۸, دوشنبه

مخالفتشان در خارج شدن دیگر مسلمانان از آتش دوزخ

 

مخالفتشان در خارج شدن دیگر مسلمانان از آتش دوزخ

حلی در شرح کتاب تجرید میگوید[1]: «ائمه درباره‌ دیگر فرق اسلامی(غیر از شیعه دوازده امامی) اختلاف نظر دارند در اینکه آیا آنان از آتش دوزخ بیرون میآیند و داخل بهشت میگردند یا همه‌شان در دوزخ تا ابد میمانند. و میگوید: اکثر ائمه قول دوم را قبول دارند مبنی بر اینکه دیگر فرق اسلامیاز آتش دوزخ بیرون نمیآیند و تا ابد در آن میمانند. تنها عده کمیهستند که معتقدند آنان هم از آتش بیرون میآیند و داخل بهشت میگردند. ابن نوبخت میگوید[2]: آنان از جهنم بیرون میآیند ولی داخل بهشت نمیگردند بلکه در اعراف میمانند».

بنا به این اعتقادشان، اهل بهشت، کافران و فاسقان هستند در حالی که معتقدند انسان فاسق هرگز از آتش جهنم بیرون نمیآید. این اعتقاد مستلزم تکذیب احادیث صحیح پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم  درباره‌ی خارج شدن گناهکاران موحد از جهنم، میباشد[3]. همچنین این اعتقاد مستلزم تکذیب احادیث صحیحی است که درباره‌ی فضیلت اکثریتی که همان اهل سنت هستند، وارد شده‌اند. و ثابت شده که مذهب و قول صحابه و تابعین بزرگوار، مذهب اهل سنت بوده است.

چنین اعتقاد باطلی شبیه به قول اهل کتاب است که میگویند:﴿لَن يَدۡخُلَ ٱلۡجَنَّةَ إِلَّا مَن كَانَ هُودًا أَوۡ نَصَٰرَىٰ [البقرة: 111]. «جز کسی که یهودی یا مسیحی باشد هرگز (کس دیگری) به بهشت در نمیآید». اینان با زبان خود میگویند که غیر از رافضی، کسی داخل بهشت نمیگردد. نگاه کن که اینان چه دروغهایی را سر هم میکنند. قضیه نه تنها چنین نیست بلکه افعال و کردارشان مقتضی حرمان آنان از بهشت میباشد.



[1]- مختصر التحفة الاثنی عشریه (207).

[2]- مختصر التحفة الاثنی عشریه (207). و ابن نوبخت همان ابوسهل اسماعیل بن نوبخت از بزرگان شیعه است که ابن ندیم در الفهرست 2209 سوانح او را ذکر کرده.

[3]- شیخ  رحمه الله  به احادیث شفاعت اشاره دارد که دلالت بر بیرون شدن موحّدین از آتش جهنم دارند، از آنجمله: حدیث جابر  رضی الله عنه  که آن حضرت  صل الله علیه و آله و سلم  فرمودند: «یخرج من النار قوم بالشفاعة کأنهم الثعاریر: گروهی به شفاعت از آتش جهنم بیرون می‌شوند که گویا ذره‌ها‌اند»، صحیح بخاری، حدیث شماره: (6568)، و صحیح مسلم، حدیث شماره: (191) با این اختلاف که لفظ: «الثعاریر» در آن نیامده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...