توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۱ فروردین ۸, دوشنبه

نفی ذریه‌ی حسن رضی الله عنه

 

نفی ذریه‌ی حسن  رضی الله عنه [1]

یکی دیگر از عقاید اهل تشیع این است که حسن بن علی بعد از خود فرزندی را به جا نگذاشته و نسل او منقرض گشته و کسی نمانده است. این باور، در میانشان شیوع پیدا کرده و بر آن اتفاق نظر دارند و نیازی به اثبات آن نیست. بعضی از آنان معتقدند که خیره سری و لجاجت با این امامان، آنان را درمانده و بدبخت میگرداند. و مدام این ادعا را دارند تا اینکه امامت را در فرزندان حسین منحصر گردانند[2]. و در میان فرزندان حسین فقط در دوازده تن، امامت را منحصر گردانند و امامت داعیانِ خاندان حضرت حسن با وجود فضایل و بزرگی‌شان ‌و جامع بودن شروط امامت و بیعت مردم با آنان و صحت نسبتشان به حضرت حسن و فراوانی علمشان به گونه‌ای که همه‌شان ‌به درجه اجتهاد مطلق رسیده‌اند، را باطل میدانند. پس خدا ایشان را بکُشد! چگونه از حق برگردانده میشوند و منحرف میگردند؟!.

نگاه کن به این دشمنان آل بیت پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم  و اذیت کنندگان رسول الله  صل الله علیه و آله و سلم  و حضرت فاطمه که نسبت کسانی را به حضرت حسن  رضی الله عنه  انکار میکنند که به طور قطع ثابت شده که ذریه‌ی ایشان هستند. ثابت بودن نسبت ذریه‌ی امام حسن، امری متواتر[3] و قطعی است که بر هیچ انسان آگاهی پوشیده نیست. و پیامبر  صل الله علیه و آله و سلم  طعن و عیب گرفتن در نسب‌ها را از اعمال جاهلی به حساب آورده‌اند[4]. روایتی هست که نشان میدهد مهدی از ذریه‌ی حسن  رضی الله عنه  میباشد، همچنان که ابوداود و دیگران آن را روایت کرده‌اند[5].



[1]- شیخ  رحمه الله  در این جا عقیده‌ی روافض مبنی بر نفی ذریه‌ی حسن  رضی الله عنه  را ذکر کرده؛ زیرا شیعیان که خداوند هلاکشان گرداند- از حسن بن علی به دلیل اینکه او از خلافت به نفع امیرمعاویه  رضی الله عنه  تنازل کرده و خون مسلمانان را محفوظ داشته نفرت دارند. اما در حقیقت حسن  رضی الله عنه  با این کار خود فرموده‌ی رسول الله  صل الله علیه و آله و سلم  را: «این فرزندم سید است، و شاید که خداوند به وسیله‌ی او بین دو گروه از مسلمانان صلح آورد» را استجابت کرد. حدیث مذکور را امام بخاری  رحمه الله  در صحیح خود، حدیث شماره: (3746) آورده، چنانکه حافظ ابن کثیر  رحمه الله  آن را در کتاب البدایة والنهایة (8/ 16) نقل کرده است.

[2]- به دلیل اینکه ائمه‌ی که دارند از نسل حسین بن علی  رضی الله عنه  است؛ از حسین بن علی تا مهدی مزعوم محمدبن حسن عسکری که در حقیقت داستان او خرافاتی بیش نیست.

[3]- برای تفصیل بیشتر به کتاب «ریاض الجنة» (ص64) اثر شیخ ما امام وادعی  رحمه الله  مراجعه فرمائید که از علامه‌ی یمن محمدبن اسماعیل امیر صنعانی در کتابش: «المسائل الثمان» نقل کرده، او گفته‌ی مصنف را در کتابش مبنی بر اینکه ذریه‌ی امام حسن  رضی الله عنه  تا اکنون موجود است را مورد تائید قرار می‌دهد، نگا: سِیَر أعلام النبلاء 3/ 279.

[4]- شیخ به حدیثی اشاره دارد که امام مسلم آن را به شماره‌ی: (934) از ابومالک اشعری  رضی الله عنه  آورده که رسول الله  صل الله علیه و آله و سلم  فرمودند: «چهار چیز در امت من از امر جاهلیت است که آن را ترک نمی‌کنند: افتخار کردن به حسب و جایگاه، و طعنه زدن در نسب، و طلب باران از ستاره‌ها و نوحه‌گری بر مرده‌ها».

[5]- این روایت نزد ابوداود، حدیث شماره: (4290) از طریق ابواسحاق سبیعی از علی بن ابوطالب آمده است، و منذری در عون المعبود گفته: این روایتی منقطع است، ابواسحاق سبیعی علی  رضی الله عنه  را صرف به یک نظر دیده است. علامه آلبانی نیز این روایت را در «المشکاة» (5462) ضعیف دانسته.

فائده: حافظ ابن قیّم  رحمه الله  در کتاب المنار المنیف، ص118 ط دارالعاصمه گفته: و در این که مهدی از فرزندان حسن است سرّی نازک وجود دارد، و آن اینکه حسن خلافت را برای رضای الله ترک کرد و در بدست آوردن آن خیلی تلاش به کار نبرد، پس خداوند نیز از ذریه‌ی او کسی را می‌آورد که سرپرست خلافت حق و عدالت گردد، و این سنت الهی است که اگر کسی چیزی را صرف برای رضای الله ترک کند، خداوند برای او یا برای ذریه‌اش- بهتر از آن را عطا می‌کند. و این برخلاف حسین است که برای بدست آوردن خلافت تلاشها نمود و جنگ کرد، و آن را به دست آورده نتوانست، والله أعلم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...