توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۱ فروردین ۸, دوشنبه

عاقبت سستى در نماز

 

عاقبت سستى در نماز

 الله سبحنه وتعالى مى‌فرمايد: ﴿فَوَيۡلٞ لِّلۡمُصَلِّينَ ٤ ٱلَّذِينَ هُمۡ عَن صَلَاتِهِمۡ سَاهُونَ ٥ [الماعون: 4-5]. يعنى: «واى بر حال آن نماز گذارانى، كه در گذاريدن نمازهايشان سستى مى‌نمايند». در اين آيت كريمه الله تعالى آن اشخاصى را، كه به نماز خواندن پابند نيستند و آن را به طور درست نمى‌خوانند، تهديد و عذاب دوزخ كرده‌اند. اين چنين در جاى ديگرى از احوال دوزخيان چنين خبر مى‌دهد: ﴿مَا سَلَكَكُمۡ فِي سَقَرَ ٤٢ قَالُواْ لَمۡ نَكُ مِنَ ٱلۡمُصَلِّينَ ٤٣ [المدثر: 42-43]. يعنى: «ازدوزخيان مى‌پرسند: چه چيز شمارا به دوزخ دراورد؟ آنان در جواب مى‌گويند: ما ازجملة نمازگذاران نبوديم». رسول اكرم صل الله علیه و آله و سلم  مى‌فرمايند:

«بَيْنَ الْعَبْدِ وَبَيْنَ الْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلاَةِ»[1]. يعنى: «در بين بنده و بين كفر امر فرق گذارنده ترك نماز است»، از اين حديث شريف دانسته مى‌شود: كه رفتار بى‌نماز به رفتار كافر مانند مى‌باشد: اين نماز است كه در ظاهر مسلمان را از كافر فرق مى‌كند. اين معنا را رسول اكرم صل الله علیه و آله و سلم  در حيث ديگرى چنين بيان كرده است: «من استقبل قبلتنا وصلى صلاتنا وأكل ذبيحتنا فهو الـمسلم»[2].

يعنى: «هركه هنگام نماز رو به قبلة ما بگرداند ومثل ما نماز بخواند و از گوشت (ذبيحه) ما بخورد پس وى مسلمان مى‌باشد».

در اين حديث شريف رسول الله صل الله علیه و آله و سلم  يكى از علامت‌هاى شناختن مسلمان مثل ما نماز خواندن را كفته‌اند.

در آنچه گذشت دو چيز ثابت مى‌گردد، اول اين، كه مسلمان را با نماز خواندن شناخته مى‌شود ديگر اين كه بى نماز دوزخى است. اين معنا را رسول الله  صل الله علیه و آله و سلم  چنين بيان كرده است:

«مَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا كَانَتْ لَهُ نُوراً وَبُرْهَاناً وَنَجَاةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَمَنْ لَمْ يُحَافِظْ عَلَيْهَا لَمْ يَكُنْ لَهُ نُورٌ وَلاَ بُرْهَانٌ وَلاَ نَجَاةٌ وَكَانَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَعَ قَارُونَ وَفِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَأُبَىِّ بْنِ خَلَفٍ»[3].

يعنى: «هركه به اين پنج وقت نماز پابندى نمايد برايش فرداى قيامت نور و برهان و نجات خواهد بود. كسى به آن پابند نباشد برايش نه نور است و نه برهان ونه نجات . او همراه قارون، فرعون‌، هامان و ابى پسر خلف در دوزخ خواهد بود. از اين حديث شريف ظاهر مى‌گردد، كه بى نمازهمراه اين بدبخت ترين كافران در سوخت و گداز بى‌نمازى خواهد بود. پس كسى ايمان به الله تعالى و به روز قيامت دارد بايد هرگز نماز را ترك نكند». از همين جهت امام ترمذى از عبد الله ابن شكيك روايت مى‌كند كه گفت:

«كَانَ أصْحَابُ محَمَّدٍ صل الله علیه و آله و سلم  لا يَرَوْنَ شَيْئاً مِنَ الأعْمَالِ تَرْكُهُ كُفْرٌ غَيْرَ الصَّلاَةِ»[4].

«اصحابِ پيامبر الله تعالى ترك هيچ عملى را جز ترك نماز كفر نمى‌دانستند».



[1]- رواه مسلم.

[2]- رواه شيخان و غيرهما.

[3]- رواه أحمد والدارمي والبيهقي والطبراني وابن حبان وقال الـمنذري: إسناد أحمد جيد كما في الـمرقاة.

[4]- رواه الترمذی.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...