حجاب، اطاعت خدا و رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم
خداوند اطاعت از خود و رسولش را بر ما واجب گردانده است آنجا كه میفرماید:
﴿وَمَا كَانَ لِمُؤۡمِنٖ وَلَا مُؤۡمِنَةٍ إِذَا قَضَى ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥٓ أَمۡرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ ٱلۡخِيَرَةُ مِنۡ أَمۡرِهِمۡۗ وَمَن يَعۡصِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدۡ ضَلَّ ضَلَٰلٗا مُّبِينٗا٣٦﴾ [الأحزاب: 36]
«كاری كه خدا و پیامبرش در آن داوری نمایند، هیچ مرد و زن مؤمنی در آن كار، از خود اختیاری ندارند. و هر كس از دستور خدا و پیامبرش، سرپیچی نماید، دچار گمراهی كاملاً آشكاری میگردد».
و همچنین میفرماید:
﴿فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤۡمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيۡنَهُمۡ ثُمَّ لَا يَجِدُواْ فِيٓ أَنفُسِهِمۡ حَرَجٗا مِّمَّا قَضَيۡتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسۡلِيمٗا ٦٥﴾ [النساء: 65].
«نه!…به پروردگارت سوگند كه آنان مؤمن بشمار نمیآیند تا زمانی كه تو را در اختلافاتشان داور قرار ندهند. و سپس، در دلهایشان از داوری تو ملالی به خود راه ندهند و كاملاَ تسلیم قضاوت تو باشند».
و خداوند زنان را به حجاب امر نموده است آنجاییكه میفرماید:
﴿وَقُل لِّلۡمُؤۡمِنَٰتِ يَغۡضُضۡنَ مِنۡ أَبۡصَٰرِهِنَّ وَيَحۡفَظۡنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبۡدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنۡهَاۖ وَلۡيَضۡرِبۡنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ﴾ [النور: 31]
«به زنان مؤمن بگو: چشمهای خود را ـ از نامحرمان ـ پایین اندازند، عورتهای خود را حفظ نمایند و زینت خویش را آشكار نكنند مگر آن مقدار كه ظاهر است و روسریهایشان را بر گریبانشان بیندازند».
و در جایی دیگر میفرماید:
﴿وَقَرۡنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجۡنَ تَبَرُّجَ ٱلۡجَٰهِلِيَّةِ ٱلۡأُولَىٰ﴾ [الأحزاب: 33]
«در خانههایتان بمانید و همچون جاهلیت پیشین ـ در میان مردم ـ با آشكار ساختن اندام و زیورآلات خود، ظاهر نشوید».
و همچنین میفرماید:
﴿وَإِذَا سَأَلۡتُمُوهُنَّ مَتَٰعٗا فَسَۡٔلُوهُنَّ مِن وَرَآءِ حِجَابٖۚ ذَٰلِكُمۡ أَطۡهَرُ لِقُلُوبِكُمۡ وَقُلُوبِهِنَّ﴾ [الأحزاب: 53].
«هنگامی كه از همسران پیامبر صل الله علیه و آله و سلم كالا و متاعی خواستید از پشت پرده بخواهید. این كار برای پاكی دلهای شما و آنان بهتر است».
و بعد از چند آیه میفرماید:
﴿يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ يُدۡنِينَ عَلَيۡهِنَّ مِن جَلَٰبِيبِهِنَّ﴾ [الأحزاب: 59].
«ای پیامبر! به همسران و دختران خود و زنان مؤمنان بگو: روپوشهای خود را به خوبی بر خود، بیاندازند».
رسول اكرم صل الله علیه و آله و سلم میگوید: «زن، عورت است». یعنی: ستر و پوشش برای او واجب است.
خداوند تعهد به حجاب را نشانه عفت و پاكدامنی قرار داده است:
﴿يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ يُدۡنِينَ عَلَيۡهِنَّ مِن جَلَٰبِيبِهِنَّۚ ذَٰلِكَ أَدۡنَىٰٓ أَن يُعۡرَفۡنَ فَلَا يُؤۡذَيۡنَ﴾ [الأحزاب: 59].
«ای پیامبر! به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو: روپوشهای خود را به خوبی بر خود بیاندازند. با این پوشش، بهتر عفت و پاكدامنی آنها شناخته میشود در نتیجه ـ از طرف افراد مریض ـ مورد اذیت و آزار قرار نمیگیرند».
آیه، آشاره به این مطلب دارد كه شناختن محاسن و زیباییهای زن از طرف افراد نامحرم، باعث اذیت و آزار وی میشود و خویشاوندانش را هم در فتنه و دردسر میاندازد.
و خداوند به زنان سالخوردهای كه مورد تمایل و پذیرش مردان نیستند، اجازه داده تا روپوشها را بر زمین بگذارند و صورت و دو كف دست را ظاهر سازند. در همین راستا میفرماید:
﴿وَٱلۡقَوَٰعِدُ مِنَ ٱلنِّسَآءِ ٱلَّٰتِي لَا يَرۡجُونَ نِكَاحٗا فَلَيۡسَ عَلَيۡهِنَّ جُنَاحٌ أَن يَضَعۡنَ ثِيَابَهُنَّ غَيۡرَ مُتَبَرِّجَٰتِۢ بِزِينَةٖ﴾ [النور: 60]
«و بر زنان از كار افتاده و سالخوردهای كه دیگر امیدی به نكاح ندارند، گناهی نیست كه لباسهایشان را به زمین بگذارند بدون اینكه هدف، خودنمایی و ظاهر كردن زیورآلات باشد».
و به دنبال آن، به بیان مستحب و شكل بهتر و كاملتر آن میپردازد و میفرماید:
﴿وَأَن يَسۡتَعۡفِفۡنَ خَيۡرٞ لَّهُنَّۗ وَٱللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٞ﴾ [النور: 60]
«و اگر آنها راه عفت را در پیش گیرند ـ و روپوشهایشان را به زمین نگذارند ـ برای آنها بهتر است و خداوند سخنان را میشنود و نیتها را میداند».
ملاحظه میكنیم كه خداوند حجاب را حتی برای زنان سالخورده، عفت و پاكدامنی نامیده، پس آیا حجاب برای زنان جوان، عفت و پاكدامنی نیست؟
حجاب، پاكيزگي و دوري از آلودگي است
خداوند میفرماید:
﴿وَإِذَا سَأَلۡتُمُوهُنَّ مَتَٰعٗا فَسَۡٔلُوهُنَّ مِن وَرَآءِ حِجَابٖۚ ذَٰلِكُمۡ أَطۡهَرُ لِقُلُوبِكُمۡ وَقُلُوبِهِنَّ﴾ [الأحزاب: 53]
«هنگامی كه كالا و متاعی ـ از وسایل منزل ـ از آنها یعنی همسران پیامبر، خواستید، از پشت پرده، بخواهید. این كار، برای پاكی دلهای شما و دلهای آنان، بهتر است».
خداوند در این آیه، حجاب را پاكی و طهارت دلهای مردان و زنان مؤمن، نامیده است. زیرا اگر چشم، چیزی را نبیند، دل آرزوی آن را نمیكند. اما اگر چشم، چیزی را ببیند، شاید دل آرزو كند و مشتاق آن گردد شاید هم آرزو نكند و مشتاق آن نگردد. اینجاست كه اگر چشم، نبیند، دل پاكتر میماند و انسان كمتر دچار فتنه و فساد میشود. زیرا حجاب، امید دلهای مریض را قطع میكند. خداوند میفرماید:
﴿فَلَا تَخۡضَعۡنَ بِٱلۡقَوۡلِ فَيَطۡمَعَ ٱلَّذِي فِي قَلۡبِهِۦ مَرَضٞ﴾ [الأحزاب: 32].
«با صدای نرم و نازک، صحبت نكنید كه بیماردلان به شما چشم طمع بدوزند».
رسول الله صل الله علیه و آله و سلم میفرماید: «خداوند بسیار پرده پوش و با حیا است و حیاء و ستر را دوست دارد». و همچنین میفرماید: «هر زنی، لباسش را خارج از خانهاش، بیرون بیاورد، خداوند پردهاش را میدرد». یعنی پاداش از جنس عمل است.
خداوند میفرماید:
﴿يَٰبَنِيٓ ءَادَمَ قَدۡ أَنزَلۡنَا عَلَيۡكُمۡ لِبَاسٗا يُوَٰرِي سَوۡءَٰتِكُمۡ وَرِيشٗاۖ وَلِبَاسُ ٱلتَّقۡوَىٰ ذَٰلِكَ خَيۡرٞ﴾ [الأعراف: 26].
«ای فرزندان آدم! ما لباسی برای شما درست كردیم كه هم عورات شما را میپوشاند و هم مایه تجمل و زیبایی شما میگردد اما بدانید كه لباس تقوا، بهترین لباس است».
خداوند فقط زنان مؤمن را مخاطب قرار میدهد و میفرماید: ﴿وَقُل لِّلۡمُؤۡمِنَٰتِ﴾ «و به زنان مؤمن بگو…» و همچنین میگوید: ﴿وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ﴾ «همسران مؤمنان». و هنگامی كه گروهی از زنان قبیله بنیتمیم نزد امالمؤمنین عائشه صدیقه رضیالله عنها آمدند و لباسهای نازكی به تن داشتند، حضرت عائشه رضی الله عنها فرمودند: «اگر شما مؤمن هستید، این لباس، لباس مؤمنان نیست. و اگر مؤمن نیستید، میتوانید از این لباسها بهرهمند گردید».
آن حضرت صل الله علیه و آله و سلم میفرماید: «هر دین، اخلاقی دارد و اخلاق دین اسلام، حیا است». و در جایی دیگر میفرماید: «حیا از ایمان است و جای ایمان در بهشت است».
و همچنین میفرماید: «حیا و ایمان به هم پیوستهاند اگر یكی برداشته شود، دیگری هم برداشته میشود». و امالمؤمنین حضرت عائشه رضی الله عنها میفرماید: «به خانهای كه رسول الله صل الله علیه و آله و سلم وپدرم در آن دفن شده بودند، وارد میشدم و لباسم را به زمین میگذاشتم و با خود میگفتم: یكی شوهرم و دیگری پدرم است. اما سوگند به خدا، از وقتی كه عمر رضی الله عنه در آنجا دفن گردید، هر وقت، وارد خانه میشدم به علت شرم و حیا از عمر، لباسم را محكم به بدنم میبستم». درنتیجه حجاب موافق و سازگار با حیایی است كه در خلقت زن، نهفته است.
همچنین حجاب با عزتی كه طبیعت مرد براساس آن سرشته شده است، تناسب و سازگاری دارد. البته با طبیعت همان مردی كه از فطرت سلیم برخوردار است و دوست ندارد چشمهای خائن، به همسر و دخترانش نگاه كنند.
اگر به تاريخ، نظرى بيفكنيم، مىبينيم كه چه بسيارند جنگهايى كه در زمان جاهليت و اسلام به خاطر حميت و غيرت بر حرمت زنان به وقوع پيوسته است. حضرت على رضی الله عنه در دوران خلافتش میفرمايد: «به من خبر رسيده است كه زنان شما در بازارها، دوشادوش مردان كافر راه ميروند. آيا غيرت شما به حركت درنمیآيد؟ اين را بدانيد كسی كه غيرت ندارد، هيچ خيری در او نيست».
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر