توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۳۹۹ اسفند ۱۰, یکشنبه

5- ایصال ثواب

 

5- ایصال ثواب

این مطلب را دلایل ذیل برایمان بیان می‌دارند.

از حضرت عایشه صدیقه ل روایت است که مردی به حضرت رسول اکرم ص گفت: مادرم وفات نمود و گمان می‌کنم اگر می‌توانست حرف بزند صدقه می‌کرد، پس اگر من در عوض او صدقه کنم؛ آیا او را ثوابی می‌رسد؟

فرمودند: بله([1]).

این اهدای ثواب و ایصال بعد از مرگ درست است، آنگونه که قبل از آن و این عمل اهدا و ایصال ثواب بعد از مرگ را حدیث حضرت ابوهریره t به روشنی بیان می‌کند که حضرت رسول الله ص فرمودند: چون انسان بمیرد عمل او قطع می‌شود جز در سه مورد، یک صدقه جاری باشد، دوم علمی که از آن بهره برند و سوم فرزند صالحی که برای او دعا کند([2]).

و از حضرت ابوهریره t نیز روایت است که مردی خدمتی حضرت پیامبر ص عرض کرد:

پدرم وفات نموده و مال و دارایی بجای گذاشته است و وصیت نکرده اگر عوض او صدقه داده شود کفاره گناهانش می‌شود؟

فرمودند: بله([3]).

و نسبت به روزه از حضرت عبدالله بن عباسب روایت است که مردی خدمت حضرت پیامبر ص آمد و گفت: یا رسول الله! مادرم وفات نمود و بر او یک ماه روزه لازم است آیا می‌توانم در عوض او روزه قضا بجا آورم؟

فرمودند: بله، قرض خداوند سزاوارتر است که ادا گردد([4]).

و از حضرت ام المؤمنین عایشه ب روایت است که حضرت پیامبر ص فرمودند: اگر کسی وفات نمود و بر او روزه لازمی بود ولیش عوض او روزه بگیرد([5]).

و در باره حج حضرت عبدالله بن عباس ب روایت می‌کند که روزی حضرت فضل بن عباس پشت سر حضرت رسول اکرم ص سوار بود که زنی از قبیله خثعم آمد (فضل شروع به نگریستن آن زن نمود و زن به فضل نگاه می‌کرد حضرت رسول اکرم ص صورت فضل را به جانب دیگر برگرداند).

و گفت: یا رسول الله! فریضه‌ای که خداوند بر بندگانش فرض نموده بر پدرم واجب شده است و او پیرمردی است که نمی‌تواند بر سواری خودش را نگه دارد، آیا من بجایش حج کنم؟

فرمودند: بله([6]).

و این جریان در سال حجة الوداع پیش آمد.

پس این احادیث بر ثبوت ایصال ثواب صدقات، صوم، حج و عمره بر مردگان دلالت می‌کنند و نسبت به ایصال ثواب نماز و قرائت قرآن مجید که دلایل یافته نشد در میان علماء در اباحت و ممنوعیت آن اختلاف نظر است والله أعلم.




[1]- بخاری، ک جنائز، مسلم، ک زکوة.

[2]- مسلم: 3 / 1255 ح ش 1631.

[3]- مسلم: 3 / 1254 ح ش 1630.

[4]- بخاری: مختصر زبید ص 209.

[5]- بخاری: ک صوم مختصر الزبید ص 209.

[6]- بخاری: مختصر الزبید ص 178.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...