این مطلب را دلایل ذیل برایمان بیان میدارند.
از حضرت عایشه صدیقه ل روایت است که مردی به حضرت رسول اکرم ص گفت: مادرم وفات نمود و گمان میکنم اگر میتوانست حرف بزند صدقه میکرد، پس اگر من در عوض او صدقه کنم؛ آیا او را ثوابی میرسد؟
فرمودند: بله([1]).
این اهدای ثواب و ایصال بعد از مرگ درست است، آنگونه که قبل از آن و این عمل اهدا و ایصال ثواب بعد از مرگ را حدیث حضرت ابوهریره t به روشنی بیان میکند که حضرت رسول الله ص فرمودند: چون انسان بمیرد عمل او قطع میشود جز در سه مورد، یک صدقه جاری باشد، دوم علمی که از آن بهره برند و سوم فرزند صالحی که برای او دعا کند([2]).
و از حضرت ابوهریره t نیز روایت است که مردی خدمتی حضرت پیامبر ص عرض کرد:
پدرم وفات نموده و مال و دارایی بجای گذاشته است و وصیت نکرده اگر عوض او صدقه داده شود کفاره گناهانش میشود؟
فرمودند: بله([3]).
و نسبت به روزه از حضرت عبدالله بن عباسب روایت است که مردی خدمت حضرت پیامبر ص آمد و گفت: یا رسول الله! مادرم وفات نمود و بر او یک ماه روزه لازم است آیا میتوانم در عوض او روزه قضا بجا آورم؟
فرمودند: بله، قرض خداوند سزاوارتر است که ادا گردد([4]).
و از حضرت ام المؤمنین عایشه ب روایت است که حضرت پیامبر ص فرمودند: اگر کسی وفات نمود و بر او روزه لازمی بود ولیش عوض او روزه بگیرد([5]).
و در باره حج حضرت عبدالله بن عباس ب روایت میکند که روزی حضرت فضل بن عباس پشت سر حضرت رسول اکرم ص سوار بود که زنی از قبیله خثعم آمد (فضل شروع به نگریستن آن زن نمود و زن به فضل نگاه میکرد حضرت رسول اکرم ص صورت فضل را به جانب دیگر برگرداند).
و گفت: یا رسول الله! فریضهای که خداوند بر بندگانش فرض نموده بر پدرم واجب شده است و او پیرمردی است که نمیتواند بر سواری خودش را نگه دارد، آیا من بجایش حج کنم؟
فرمودند: بله([6]).
و این جریان در سال حجة الوداع پیش آمد.
پس این احادیث بر ثبوت ایصال ثواب صدقات، صوم، حج و عمره بر مردگان دلالت میکنند و نسبت به ایصال ثواب نماز و قرائت قرآن مجید که دلایل یافته نشد در میان علماء در اباحت و ممنوعیت آن اختلاف نظر است والله أعلم.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر