توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۱ تیر ۱۹, یکشنبه

تعریف شیعه و تشیّع

 

تعریف شیعه و تشیّع

سؤال 1- شیعه چه کسانی هستند؟

جواب - شیخ محمّد بن محمّد بن نعمان که نزد شیعه ملقّب به شیخ مفید است (ت413) پاسخ می‌دهد که شیعه: «پیروان امیر المؤمنین علی علیه السلام  هستند که به ولایت او، و به اینکه او خلیفه­ی بلا فصل پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  است معتقدند ، و همچنین امامت خلفای پیش از او را قبول نداشته باشد، و آن‌ها را پیروان علی می‌دانند نه اینکه او تابع و پیرو آنان باشد»[1].

توضیح:

 کلمه شیعه امروزه فقط بر گروه دوازده امامی اطلاق می‌شود[2]، چون شیعیان دوازده امامی امروزه اکثریت جمعیت شیعه را تشکیل می­دهند، و منابع آن‌ها حدیث و روایت و نظریه و آرای بخش عمده فرقههای شیعه را شامل می­شود که در طول تاریخ وجود داشته­اند.

پیدایش شیعه

س 2 اصل مذهب شیعه از کجا نشأت گرفته است؟.

ج قول راجح نزد علمای محقق شیعه این است که نخستین کسی که نهال مذهب شیعه را کاشت و آن را پدید آورد؛ عبدالله بن سبأ یهودی بود، همانگونه که کتاب­های شیعه اعتراف می­کنند.

آنچه در کتابهای شیعه با صراحت آمده است حاکی از آن است که اوّلین کسی که مقوله امامت علی رضی الله عنه  به میان آورد؛ عبدالله بن سبأ یهودی بود، و این همان عقیده منصوص بودن امامت علی است که اساس تشیع است، و نیز عبدالله بن سبأ اولین کسی بود که عیب جویی و طعنه زدن به پدرزن­های پیامبر صل الله علیه و آله و سلم ؛ یعنی ابوبکر و عمر رضی الله عنهما  و طعنه زدن به داماد پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  یعنی عثمان رضی الله عنه  را اظهار کرد، و او نیز برای نخستین بار مقوله­ی رجعت و بازگشت مردگان به این دنیا را مطرح کرد.

عالم شیعی محمّد حسین عاملی می‌گوید: «بعد از آنکه ابوبکر به خلافت رسید؛ کلمه­ی شیعه به فراموشی سپرده شد و مسلمین تا اواخر ایام خلافت خلیفه سوم یک گروه بودند»[3].

علامه نوبختی شیعه می­گوید: «سبئیه که یاران و زرفداران عبدالله بن سبأ بودند دم از امامت علی رضی الله عنه  زدند و گفتند: امامت علی را خداوند فرض کرده است، او کسی بود که به ابوبکر و عمر و عثمان رضی الله عنهم  و صحابه طعنه زد و از آن‌ها اظهار بیزاری کرد و ادعا می­کردعلی رضی الله عنه  او را به این کار دستور داده است، آنگاه علی رضی الله عنه  او را دستگیر کرد و در مورد ادعایش او را مورد پرس و جو قرار داد، ولی به آنچه گفته بود اعتراف کرد، آنگاه علی فرمان قتل او را صادر کرد.

گروهی از علما گفته اند: عبدالله بن سبأ یهودی مسلمان شد و دوستدار علی گردید». او زمانی که یهودی بود در مورد یوشع بن نون[4] همین سخن را می­گفت، سپس وقتی تظاهر به مسلمان بودن کرد همان سخن را در مورد علی می­گفت، و او اولین کسی بود که اظهار داشت امامت علی رضی الله عنه  واجب است، و از دشمنان و مخالفان او اظهار برائت کرد و آن‌ها را تکفیر کرد، از این رو مخالفان شیعه می­گویند: «اصل و اساس تشیع و رفض از یهودیت گرفته شده است»[5].

سپس شیخ و استاد علمای مذهب شیعه «قمی» این موضوع را بیان کرده که وقتی خبر وفات علی به ابن سبأ یهودی ابلاغ شد و به او گفتند: علی وفات یافته است؛ مدعی شده که علی نمرده است، و گفت علی باز می­گردد، و در مورد او غلو نمود[6].




[1]- اوائل المقالات فی المذاهب المختارات ابی عبدالله محمد بن محمد النعمان ملقب به مفید متوفای 413 هجری .

[2]- حسین نوری طبرسی در مستدرک الوسائل ج 3 / 311 و سید امیر علی در کتاب روح الاسلام ج 2 / 92 و محمد آل کاشف الغطاء در اصل الشیعه و اصولها ص 92 و محمد عاملی در الشیعه فی التاریخ ص 43 و غیره این را گفتهاند .

[3]- الشیعه فی التاریخ عاملی ص 39 40

[4]- یعنی در دوران یهودیت خود در مورد یوشع بن نون ادعای الوهیت میکرد سپس بعد از تظاهر به اسلام در مورد علی همان ادعا را کرد. الانوار النعمانیه ، نعمة الله عبدالله حسینی موسوی جزائری متوفای سال 1112 هجری – ج 2 / 234 .

[5]- فرق الشیعه نوبختی ص 19 – 20 – 32 – 44

[6]- المقالات و الفرق ص 10 – 12 قمی و رجال کشی ص 106 – 109 و تنقیح المقال ج 2 / 84 .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...