امام اسحاقبنراهویه معتقد است که منکران احادیث آحاد، کافرند و با این اعتقاد فاسد، ایمانشان را نابود کردهاند. ولی واقعیت آنست که چون انکار آنان ناشی از تکذیب پیامبر ص نیست و تنها راویان را مرتکب اشتباه میدانند، کافر به شمار نمیروند. شاید ابنراهویه و همفکرانش، با توجه به رد احادیث مورد اتفاق و تایید امت، حکم کفرشان را صادر کرده باشند. البته کافر ندانستن، به معنای مسلمان انگاشتن نیز نمیباشد؛ زیرا احتمال دارد به دلیل بیتوجهی به گفتههای پیامبر ص دچار سرنوشتی وخیم شوند. الله U میفرماید:
﴿فَلۡيَحۡذَرِ ٱلَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنۡ أَمۡرِهِۦٓ أَن تُصِيبَهُمۡ فِتۡنَةٌ أَوۡ يُصِيبَهُمۡ عَذَابٌ أَلِيمٌ﴾ [النور: 63].
«باید از این بترسند که بلایی گریبانگیرشان گردد، یا این که عذاب دردناکی دچارشان شود».
بنابراین ما نیز همچون امام شافعی در برابر ایشان موضعگیری کرده و معتقدیم: نباید احادیث روایت شده از سوی افراد معتبر را با دید شک و تردید نگریست؛ زیرا این احادیث شالودهی دین است و تا پایان عمر دنیا از تعرض مخالفان و دشمنان در امان خواهند ماند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر