توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۳ آبان ۱۳, یکشنبه

سواک زدن

 

سواک زدن

سواک[1]زدن در هر حالت مستحب است لیکن در موارد زیر بیشتر به آن تأکید شده است:

1- هنگام وضو

از ابوهریره رضی الله عنه  روایت است که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرمود:

(لولا أن أشق علی أمتی لأمرتهم بالسواک مع الوضوء)[2] «اگر بر امتم احساس دشواری نمی‌کردم، آنان را هنگام وضو به سواک زدن امر می‌کردم».

2- هنگام نماز

از ابوهریره رضی الله عنه  روایت است که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرمود:

(لولا أن أشق علی أمتی لأمرتهم بالسواک عند کل صلاة)[3] «اگر بر امتم احساس دشواری نمی‌کردم، آنان را هنگام هر نمازی، به سواک زدن امر می‌کردم».

3- هنگام قرائت قرآن

از علی رضی الله عنه  روایت است که: پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  ما را به سواک زدن امر کرد و فرمود: (إن العبد إذا قام یصلی أتاه ملک فقام خلفه یستمع القرآن ویدنو، فلایزال یستمع و یدنو حتی یضع فاه علی فیه، فلا یقرأ آیة إلا کانت فی جوف الملک)[4] «وقتی که انسان برای نماز قیام می‌کند، فرشته‌ای نزد او آمده، پشت سر او می‌ایستد و به قرآن گوش فرا می‌دهد و به او همچنان نزدیک می‌شود تا دهنش را روی دهن او (نمازگزار) قرار می‌دهد. هیچ آیه‌ای را نمی‌خواند مگر اینکه آن آیه در درون ملک قرار می‌گیرد».

4- هنگام ورود به خانه

از مقدام بن شریح از پدرش روایت است: از عایشه سؤال کرده و گفتم: (بأی شیء کان یبدأ النبی صل الله علیه و آله و سلم  إذا دخل بیته؟ قالت: بالسواک)[5] «پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  وقتی وارد خانه می‌شد، شروع به چه چیزی می‌کرد؟ گفت به سواک زدن».

5- شب، هنگام بیدار شدن (برای تهجد)

از حذیفه رضی الله عنه  روایت است: (کن رسول الله صل الله علیه و آله و سلم  إذا قام لیتهجد یشوص فاه بالسواک)[6] «پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  وقتی که برای تهجد بلند می‌شد دهان (و دندانهایش) را سواک می‌زد».



[1]) ریشهْ درختی معروف به نام اراک است.

[2]) صحیح 0}ج 5316]، أ (171/294/1).

[3]) متفق علیه : م(252/220/1)، خ (88 7/374/2)، ت (22/18/1)، نس (12/1)، در روایت بخاری بجای«عند کل صلاة» عبارت «مع کل صلاة» آمده است.

[4]) صحیح لغیره : [الصحیحه 1213]، هق (38/1).

[5]) صحیح : [ص. جه 235]، م (253/220/1)، د (58/86/1)، جه (290/106/1)، نس (13/1).

[6]) متفق علیه : م (255/220/1)، و این لفظ مسلم است، خ (245/356/1)، د (54/83/1)، نس (8/1)، و عبارت بخاری، أبوداود و نسائی «إذا قام من اللیل» است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...