سواک[1]زدن در هر حالت مستحب است لیکن در موارد زیر بیشتر به آن تأکید شده است:
از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمود:
(لولا أن أشق علی أمتی لأمرتهم بالسواک مع الوضوء)[2] «اگر بر امتم احساس دشواری نمیکردم، آنان را هنگام وضو به سواک زدن امر میکردم».
از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمود:
(لولا أن أشق علی أمتی لأمرتهم بالسواک عند کل صلاة)[3] «اگر بر امتم احساس دشواری نمیکردم، آنان را هنگام هر نمازی، به سواک زدن امر میکردم».
از علی رضی الله عنه روایت است که: پیامبر صل الله علیه و آله و سلم ما را به سواک زدن امر کرد و فرمود: (إن العبد إذا قام یصلی أتاه ملک فقام خلفه یستمع القرآن ویدنو، فلایزال یستمع و یدنو حتی یضع فاه علی فیه، فلا یقرأ آیة إلا کانت فی جوف الملک)[4] «وقتی که انسان برای نماز قیام میکند، فرشتهای نزد او آمده، پشت سر او میایستد و به قرآن گوش فرا میدهد و به او همچنان نزدیک میشود تا دهنش را روی دهن او (نمازگزار) قرار میدهد. هیچ آیهای را نمیخواند مگر اینکه آن آیه در درون ملک قرار میگیرد».
از مقدام بن شریح از پدرش روایت است: از عایشه سؤال کرده و گفتم: (بأی شیء کان یبدأ النبی صل الله علیه و آله و سلم إذا دخل بیته؟ قالت: بالسواک)[5] «پیامبر صل الله علیه و آله و سلم وقتی وارد خانه میشد، شروع به چه چیزی میکرد؟ گفت به سواک زدن».
5- شب، هنگام بیدار شدن (برای تهجد)
از حذیفه رضی الله عنه روایت است: (کن رسول الله صل الله علیه و آله و سلم إذا قام لیتهجد یشوص فاه بالسواک)[6] «پیامبر صل الله علیه و آله و سلم وقتی که برای تهجد بلند میشد دهان (و دندانهایش) را سواک میزد».
[1]) ریشهْ درختی معروف به نام اراک است.
[2]) صحیح 0}ج 5316]، أ (171/294/1).
[3]) متفق علیه : م(252/220/1)، خ (88 7/374/2)، ت (22/18/1)، نس (12/1)، در روایت بخاری بجای«عند کل صلاة» عبارت «مع کل صلاة» آمده است.
[4]) صحیح لغیره : [الصحیحه 1213]، هق (38/1).
[5]) صحیح : [ص. جه 235]، م (253/220/1)، د (58/86/1)، جه (290/106/1)، نس (13/1).
[6]) متفق علیه : م (255/220/1)، و این لفظ مسلم است، خ (245/356/1)، د (54/83/1)، نس (8/1)، و عبارت بخاری، أبوداود و نسائی «إذا قام من اللیل» است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر