همانطور که مسح بر خف جایز است، مسح بر جورابها و نعلها (دمپایی) نیز جایزاست؛ به دلیل حدیث مغیره بن شعبه: (أن النبی صل الله علیه و آله و سلم توضأ و مسح علی الجوربین و النعلین)[1] «پیامبر صل الله علیه و آله و سلم وضو گرفت و بر جورابها ودمپاییهایش مسح کرد».
از عبید بن جریج روایت است: (قیل لابن عمر: رأیناک تفعل شیئا لم نر أحدا یفعله غیرک، قال و ما هو؟ قالوا: رأیناک تلبس هذه النعال السبتیة: قال إنی رأیت رسول الله صل الله علیه و آله و سلم یلبسها و یتوضا فها و یمسح علیها) «به ابن عمر گفته شد: از تو کاری را دیدیم که از کس دیگر آن را ندیدهایم. گفت چه کاری؟ گفتند: میبینیم که این دمپاییهای چرمی را پوشیدهای[2]، گفت: پیامبر صل الله علیه و آله و سلم را دیدم که از این دمپاییها میپوشید و با آنها وضو میگرفت و بر آنها مسح میکرد».
مسح به یکی از این سه مورد باطل میشود:
1- سپری شدن مدت مسح:
چون همانطور که بیان شد اعتبار مسح خفین مدت معینی دارد که پس از آن جایز نیست.
2- جنابت:
به دلیل حدیث صفوان: (کان رسول الله صل الله علیه و آله و سلم یأمرنا إذا کنا سفرا ألا ننزع خفافنا ثلاثة أیام ولیالیهن إلا من جنابة لکن من غائط وبول و نوم)[3] «پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به ما امر کرد که در مسافرت خفهایمان را سه شبانهروز در نیاوریم مگر به خاطر جنابت (در این صورت باید خفهارا در آوریم چون مسح باطل میشود) اما بر اثر مدفوع، ادرار و خواب، درآوردن آنها لازم نیست».
3- درآوردن چیزهای مسح شده (خف و جوراب و دمپایی) از پاها:
چون وقتی که آنها را درآورد و دوباره پوشید، نمیتوان گفت: با پاهای پاک آنها را پوشیده است.
انقضای مدت مسح و نیز درآوردن چیزهای مسح شده تنها مسح را باطل میکند. پس تا دوباره وضو نگیرد و پاهایش رانشوید و (خف و دمپایی یا جوراب) را نپوشد نمیتواند مسح کند اما اگر هنگام درآوردن مسح شده یا سپری شدن مدت مسح وضو داشته باشد، وضویش به حال خود باقی میماند و تا زمانی که وضویش باطل نشده، میتواند هر اندازه که میخواهد با آن نماز بخواند.
اگر کسی با طهارت (وضو) دو جفت جوراب بپوشد، سپس بر آنها مسح کند و جوراب بالایی را بعد از مسح درآورد، میتواند با مسح جوراب دومی، مدت مسح را به اتمام برساند. چون میتوان گفت که این فرد با طهارت جورابها را پوشیده است. اما اگر یک جفت جوراب بپوشد و بر آن مسح کند؛ سپس یک جفت دیگر روی آن بپوشد، جایز نیست که جوراب دومی را مسح کند؛ چراکه نمیتوان گفت آنها را با طهارت پوشیده است.(*) [4]
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر