خونی است که در غیر مدت حیض و نفاس یا در ادامه آن دو خارج میشود که اگر در غیر مدت حیض و نفاس باشد، واضح است، و اگر در ادامه آن دو خارج شود به صورت زیر است:
اگر زن عادت ماهیانهاش منظم باشد، آنچه بعد از مدت عادت خارج شود استحاضه است، چون پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به أم حبیبه فرمود: (أمکثی قدرما کانت تحبسک حیضتک ثم اغتسلی وصلی)[1] «به اندازة قاعدگی ماهانهات منتظر بمان؛ سپس غسل کن و نماز بخوان».
هرچند این دو خون قابل تشخیص از هم هستند، خون حیض سیاه و شناخته شده است و غیر از این خون استحاضه به حساب میآید:
به دلیل فرموده پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به فاطمه بنت أبی حبیش: (إذا کان دم الحی فإنه أسود مروف، فأمسکی عن الصلاة، فإذا کان الآخر فتوضی فإنما هو عرق)[2]. «هرگاه خون حیض بود که آن سیاه و شناخته شده است، نماز نخوان و اگر خونی دیگر بود وضو بگیر که این بر اثر (پارگی) رگ است».
اگر زن مستحاضهای بالغ شد و توانایی تشخیص دادن (خون حیض و غیر آن) را نداشت، به عادت رایج در زنان (خویشاوندش) مراجعه کند، به دلیل فرموده پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به حمنه بنت جحش: (إنما هذه رکضة من رکضات الشیطان فتحیضی ستة أیام أو سبعة فی علم الله، ثم اغتسلی، حتی إذا رأیتأنک قد طهرت و استنقیت فصلی أربعا و عشرین لیلة أو ثلاثا و عشرین و أیامهن، وصومی فإن ذلک یجزیک و کذلک فافعلی فی کل شهر، کما تحیض النساء و کما یطهرن لمیقات حیضهن و طهرن)[3] «این ضربهای از ضربات شیطان است، و تو شش یا هفت روز را (خدا مدت آن را میداند) حیض حساب کن(*)، سپس وقتی دیدی که پاک شدی، غسل کن، بیست و چهار یا بیست و سه شبانه روز نماز بخوان و روزه بگیر، این تو را کفایت میکند، و در هر ماه اینچنین عمل کن، همانطور که زنان در اوقات مشخصی حیض و پاک میشوند».
آنچه بر زن حایض حرام میشود بر مستحاضه حرام نیست. ولی بر زن مستحاضه واجب است که برای هر نمازی وضو بگیرد؛ به دلیل فرموده پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به فاطمه بنت أبی حبیش: (ثم توضیی لکل صلاة)[4]. «سپس برای هر نمازی وضو بگیر».
سنت است که زن مستحاضه برای هر نمازی غسل کند همچنانکه در غسلهای مستحب ذکر شد.
در شبانهروز، بر هر فرد عاقل و بالغ پنج نماز فرض است.
اوقات نمازهای پنجگانهی واجب پنج تا هستند: ظهر و عصر و مغرب و عشاء و صبح:
از انس بن مالک رضی الله عنه روایت است: (فرضت علی النبی صل الله علیه و آله و سلم الصلوات لیله أسری به خمسین، ثم نقصت حتی جعلت خمسا ثم نودی یا محمد إنه لایبدل القول لدی وإن لک بهذه الخمس، خمسین)[5] «در شب اسراء پنجاه نماز بر پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرض شد، سپس از آن کم شد تا به پنج نماز رسید آنگاه ندا آمد که ای محمد دیگر گفته من تغییر داه نمیشود و با این پنج نماز برای تو أجر پنجاه نماز هست».
از طلحه بن عبیدالله رضی الله عنه روایت است یک نفر اعرابی (بادیهنشین) با موی سر ژولیده نزد پیامبر صل الله علیه و آله و سلم آمد و گفت ای پیامبر خدا، به من بگو خداوند چه نمازهایی را بر من فرض کرده است. پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمود: (الصلوات الخمس إلا أن تطوع شیئا)[6] «نمازهای پنجگانه بر تو واجب است و جز آن میتوانی نفل بخوانی».
[1]) صحیح [الإرواء 202]، م (224 -65- 264/1).
[2]) صحیح : [الإرواء 204]، نس (185/1)، د (283/470/1).
[3]) حسن : [الإرواء 205]، د (284/475/1)، ت (128/475/1)، ت (128/83/1)، جه (627/205/1) ابن ماجه معنی این حدیث را روایت کرده است.
*) طبق عادت زنان «مترجم».
[4]) صحیح : [ص جه 507]، د (195/490/1) جه (624/204/1).
[5]) متفق علیه : ت (213/137/1)، این حدیث در سنن ترمذی به صورت مختصر آمده است ولی در منابع زیر به صورت مفصل ذکر شده است : خ (3887/201/7)، م (259/145/1)، نس (217/1).
[6]) متفق علیه : خ (46/103/1)، م (11/40/1)، د (387/53/2)، نس (121/4).
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر