قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنِ عَمْرو بْنِ الْعَاصِ: بَيْنَمَا نَحْنُ حَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَكْتُبُ، إِذْ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَيُّ الْمَدِينَتَيْنِ تُفْتَحُ أَوَّلًا: قُسْطَنْطِينِيَّةُ أَوْ رُومِيَّةُ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَدِينَةُ هِرَقْلَ تُفْتَحُ أَوَّلًا» يَعْنِي قُسْطَنْطِينِيَّةَ([1]). وقال أنس: «فَتْحُ الْقُسْطَنْطِينِيَّةِ مَعَ قِيَامِ السَّاعَةِ»([2]). يعنى: فتح روما. عبد الله بن عمرو بن عاصبمىگوید: نزد رسول الله ص نشسته و چیزى را مىنوشتیم، که سوال شد: کدامیک از این دو شهر زودتر فتح خواهد شد؟ قسطنطنیه یا روم؟ فرمود: «شهر هرقل، -یعنى قسطنطنیه- اول فتح میگردد». انس بن مالکس هم گفته است: «فتح قسطنطنیه با وقوع قیامت با هم واقع شوند»، و مراد از قسطنطنیه در قول انسس شهر روم است، که با قیام قیامت در یک وقت اتفاق خواهد افتاد.
[1]- أحمد، دارمی و حاکم آن را روایت کردهاند. حاکم میگوید: بر اساس شرط شیخین صحیح میباشد و ذهبی نیز آن را تایید میکند.
[2]- ترمذی آن را روایت کرده است. شیخ آلبانی میگوید: اسناد آن صحیح و موقوف میباشد (صحیح سنن الترمذی، شماره: 223).
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر