الأول Y
ازلیت از آن خداست و تقدم مطلق در ازلیت از آن اوست.
اول، معنایش قدیم[1] است؛ یعنی سابق و پیشرو بودن بر تمامی چیزها. گویند که شخصی عرب از پیامبر ص پرسید: خداوند قبل از آفرینش جهان هستی کجا بود؟ پیامبر فرمود: خداوند بود در حالی که هیچ چیزی با او نبود. آن عرب در مورد اکنون پرسید پیامبر جواب داد: «او الان بر روی آنچه که قبلا بود قرار دارد». خدا اولی است که ابتدایی برایش قابل تصور نیست و آخری است که هیچ نهایتی ندارد.
﴿هُوَ ٱلۡأَوَّلُ وَٱلۡأٓخِرُ وَٱلظَّٰهِرُ وَٱلۡبَاطِنُ﴾ [الحدید: 3].
«او پیشین و پسین و پیدا و ناپیدا است».
خداوند سبحان، ظاهر و باطن است؛ زیرا که عقلها در مییابند که آفریدهها میبینند که به واسطهی او موجودند و او بر آنها تقدم دارد و اول بودن او از این جهت واضح و مشخص است. او اول است درحالی که از هر پوشیدهای پوشیدهتر است زیرا تو اگر بخواهی که حقیقت اول بودن او را دریابی، نمیتوانی؛ زیرا هر آنچه را که در زیر سلطهی عقل و علم تو قرارگیرد آن محدود به عقل و علم تو است در حالی که خداوند اولی است که هیچ ابتدایی ندارد. خداوند میفرماید:
﴿نَحۡنُ قَدَّرۡنَا بَيۡنَكُمُ ٱلۡمَوۡتَ وَمَا نَحۡنُ بِمَسۡبُوقِينَ ٦٠﴾ [الواقعة: 60].
«ما در میان شما مرگ را مقدر و معین ساختهایم، و هرگز برما پیشی گرفته نمیشود (و کسی بر ما چیره نمیگردد و از دست ما به در نمیرود)».
دربعضی از تفاسیر گفته شده که معنای ﴿وَمَا نَحۡنُ بِمَسۡبُوقِينَ ٦٠﴾ این است که خداوند اول است و قبل از او هیچ چیزی نبوده است.
هرگاه که بنده این اسم را بسیار یاد کند، قلبش نورانی شده با این اسم در میان بندگان خداوند رفتار میکند. دراین هنگام معنی این کلام پیامبر ص را میفهمد که: صدقه، اول در دست خداوند رحمان قرار میگیرد و در حدیث آمده است که: «اولین چیزی که در موردش از بنده سؤال میشود، نماز است». آنگاه بنده به گونهای عمل میکند که آن را اولین عملش قرار میدهد و پیامبر ص ما را به قرار گرفتن در صف اول نماز تشویق کرده است تا قلب، تجلی نور اول را رؤیت نماید.
عبدالأول: او کسی است که سیطره و هیمنهی اولیت و ازلیت حق را بر همه کس و همه چیز میبیند، از این رو، او اولین فرد در تحقق این اسم در تمام مراحل گذشته و شتافتن به سوی کارهای نیک و پسندیده است. همچنین در اصرار ورزیدن در این خصوص در میان سایر مخلوقات اولین فردی است که در مساله ازلیت متصف به ویژگی حدوث میباشد.
دعا: پروردگارا! تو اولی و همگان از کمالات تو یاری میطلبند، تو ازلی هستی و هر آنچه جز تو حادث است. پروردگارا! مرا با پیامبر اسلام ص که اولین مخلوق کائنات و مظهر انوار صفات است جمع گردان تا بودن با متقدمان را به چنگ آورم و همراه فاضلان باشم. پروردگارا! قلبم را به نور اسم اولت پر گردان تا جز تو را نبینم و با نور تو واصل شوم. و مرا از دست اغیار سالم گردان و پردههای حجاب مشاهدهی آثار را از من بزدای تا اول نظرم به مشاهدهی آشکار و نهان نباشد مگر این که نور الأول را مشاهده کنم که بلندمرتبه است به درستی که تو بر هر چیزی توانایی.
وصلی الله علی سیدنا محمد وعلی آله وصحبه وسلم.
[1]- گروهی از علمای اسلامی بر این باورند که به کاربردن وصف قدیم برای خداوند جای بحث دارد، زیرا در قرآن و احادیث صحیح این وصف برای خداوند به کاربرده نشده است. نگا: مفردات راغب اصفهانی ذیل کلمهی قدم (م).
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر