سوم: عايشه بنت ابيبکر الصديقب
عایشه بنت ابیبکر الصدیق؛ عبدالله بن عثمان تمیمی قریشی، کنیه وی أم عبدالله است، در مورد انتخاب کنیه از رسول الله ج نظر خواست، ایشان فرمودند: نام خواهرزادهات عبدالله را برای کنیهی خویش انتخاب کن و بدینگونه خود را أم عبدالله کنیه داد، عبدالله پسر زبیر بن العوام و اسماء بنت ابی بکرس است.
مادر عایشهل أم رومان بنت عویمر کنانی است، عایشهل چهار سال پس از بعثت به دنیا آمد و شش ساله بود که رسول الله ج وی را عقد نمودند و در سن نه سالگی مراسم ازدواج برگزار گردید، رسول الله ج با دوشیزهای غیر از او ازدواج نفرمودند، برائت و پاکدامنی او از فراز هفت آسمان اعلام شد، وی محبوبترین همسر رسول الله ج پس از خدیجه ل و فقیهترین زن امت اسلامی بود که بزرگان صحابه از وی استفتاء مینمودند([1]).
هنگامی که رسول الله ج رحلت فرمودند وی هیجده سال داشت وی در هفدهم رمضان سال پنجاه و هشت هجری وفات نمود و ابوهریرهس بر وی نماز جنازه خواند و در بقیع به خاک سپرده شد.
1- پس از خدیجه ل محبوبترین همسر رسول الله ج بود.
امام بخاری از عمرو بن عاصس چنین روایت کرده است: «رسول الله ج مرا به فرماندهی لشکر ذات السلاسل برگزیدند، من نزد ایشان آمدم و پرسیدم، محبوبترین مردم نزد شما کیست؟ فرمودند: عایشه. گفتم: از مردان؟ فرمودند: پدر عایشه...([2]).
2- جبرئیل÷ تصویر وی را پیش از ازدواج در پارچهای ابریشمی به رسول الله ج نشان داد.
شیخین از عایشهی صدیقه روایت کرده اند که رسول الله ج فرمودند: «سه شب تو در خواب به من نشان داده شدی، و تصویر تو را فرشته در پارچهای ابریشمی برایم آورد و گفت: این همسر توست، نگاه کردم، دیدم تصویر توست، با خود میگفتم اگر این خواب از جانب خداوند باشد آن را عملی میگرداند»([3]).
3- جبرئیل÷ توسط رسول الله ج برای وی سلام فرستاد.
امام بخاری از عایشهی صدیقه ل روایت نموده است که: «روزی رسول الله ج فرمودند: ای عایشه! این جبرئیل است به تو سلام میکند، من گفتم: وعلیه السلام ورحمة الله وبرکاته، شما چیزهایی را میبینید که ما نمیبینیم»([4]).
4- تنها بر رختخواب وی بر رسول الله ج وحی نازل گشته است.
رسول الله ج فرمودند: «... ای أم سلمه! در مورد عایشه مرا میازار والله در رختخواب هیچکدام از شما بر من وحی نازل نگشته است، جز رختخواب عایشه»([5]).
5- هنگامی که آیهی تخییر نازل گشت، عایشه نخستین کسی بود که رسول الله ج وی را مختار گذاشت که با مشورت پدر و مادر خود، انتخاب نماید و عایشهل بیآن که با پدر و مادرش مشورت نماید، خدا و رسولش را برگزید و دیگر أمهات المؤمنین نیز به وی اقتدا کردند، آیهی تخییر این است: ﴿يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدۡنَ ٱلۡحَيَوٰةَ ٱلدُّنۡيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيۡنَ أُمَتِّعۡكُنَّ وَأُسَرِّحۡكُنَّ سَرَاحٗا جَمِيلٗا ٢٨ وَإِن كُنتُنَّ تُرِدۡنَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَٱلدَّارَ ٱلۡأٓخِرَةَ فَإِنَّ ٱللَّهَ أَعَدَّ لِلۡمُحۡسِنَٰتِ مِنكُنَّ أَجۡرًا عَظِيمٗا ٢٩﴾ [الأحزاب: 28-29] «ای پیامبر! به همسرانت بگو: اگر زندگانی دنیا و تجمل و زیورش را میخواهید، بیایید تا شما را (از متاع دنیا) بهرهمند سازم و به طرز نیکویی رهایتان کنم. و اگر الله و پیامبرش و سرای آخرت را میخواهید، پس بیگمان الله برای نیکوکارانتان پاداش بزرگی فراهم کرده است».
شیخین روایت کردهاند که عایشهل گفت: «... در کجای این کار با پدر و مادرم مشورت کنم؟ من خدا و رسول و آخرت را میخواهم، میگوید: سپس دیگر همسران رسول الله ج نیز چنین کردند»([6]).
6- در قرآنکریم آیههایی به سبب وی نازل گشته است که برخی مخصوص اوست و برخی دیگر برای عموم امت است، آیاتی که مخصوص اوست، این است که:
* خداوند متعال برائت و پاکدامنی او را از تهمتی که به او زده بودند، اعلام فرمود:
﴿إِنَّ ٱلَّذِينَ يَرۡمُونَ ٱلۡمُحۡصَنَٰتِ ٱلۡغَٰفِلَٰتِ ٱلۡمُؤۡمِنَٰتِ لُعِنُواْ فِي ٱلدُّنۡيَا وَٱلۡأٓخِرَةِ وَلَهُمۡ عَذَابٌ عَظِيمٞ ٢٣ يَوۡمَ تَشۡهَدُ عَلَيۡهِمۡ أَلۡسِنَتُهُمۡ وَأَيۡدِيهِمۡ وَأَرۡجُلُهُم بِمَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ ٢٤ يَوۡمَئِذٖ يُوَفِّيهِمُ ٱللَّهُ دِينَهُمُ ٱلۡحَقَّ وَيَعۡلَمُونَ أَنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلۡحَقُّ ٱلۡمُبِينُ ٢٥ ٱلۡخَبِيثَٰتُ لِلۡخَبِيثِينَ وَٱلۡخَبِيثُونَ لِلۡخَبِيثَٰتِۖ وَٱلطَّيِّبَٰتُ لِلطَّيِّبِينَ وَٱلطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَٰتِۚ أُوْلَٰٓئِكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَۖ لَهُم مَّغۡفِرَةٞ وَرِزۡقٞ كَرِيمٞ ٢٦﴾ [النور: 23-26] «بیگمان کسانی که به زنان پاکدامن، مؤمن و بیخبر از بدکاری، تهمت میزنند، در دنیا و آخرت نفرین شدند و عذاب بزرگی (در پیش) دارند. روزی که زبانها و دستان و پاهایشان بر ضد آنان به اعمالی که مرتکب میشدند، گواهی میدهند، در آن روز الله، سزای قطعی و ثابتشان را به آنها میدهد و خواهند دانست که الله، همان پروردگار راستین و ظاهر است. زنان ناپاک، سزاوار مردان ناپاک و مردان ناپاک، سزاوار زنان ناپاکند. و زنان پاک، سزاوار مردان پاکند و مردان پاک، سزاوار زنان پاک. ایشان از آنچه (مردم) میگویند، مبرا و بدور هستند و آمرزش و روزی نیکی دارند».
و اما آنچه به سبب وی نازل گشته و برای عموم امت است، مانند:
* آیهی تیمم که رحمت و تسهیلی است برای امت اسلامی.
شیخین از عایشه ل روایت کرده اند که «او از اسماء گردنبندی را به عاریت گرفت، و آن گردنبند گم شد، رسول الله ج تعدادی از اصحاب را برای پیداکردن آن فرستادند، وقت نماز فرا رسید و آنان بدون وضو نماز خواندند، و هنگامی که نزد رسول الله ج برگشتند ایشان را از عملکرد خویش اطلاع دادند، آنگاه آیهی تیمم نازل گشت، اسید بن حضیر گفت: خدا تو را جزای خیر دهد، هرگاه تو دچار امر ناگواری میشوی، خداوند برایت گشایش میآورد و برای مسلمانان نیز مایهی برکت میگردد»([7]).
7- اشتیاق رسول الله ج به گذراندن دوران بیماری در خانهی عایشهل؛ و رسول الله ج در نوبت عایشهی صدیقه و در آغوش وی از دنیا رحلت فرمودند و در آخرین لحظات زندگی آب دهان او با آب دهان رسول الله ج آمیخت و در خانهی او دفن گردیدند، امام بخاری از عایشه ل نقل کرده است که: من رسول الله ج را به سینهی خود تکیه داده بودم که عبدالرحمن بن ابی بکر وارد شد، مسواکی با عبدالرحمن بود، رسول الله ج به آن نگاه میکردند، من مسواک را از عبدالرحمن گرفتم و جویدم و نرم و تمییز کردم و به ایشان دادم، رسول الله ج با آن مسواک زدند...([8]).
8- رسول الله ج خبر دادند که وی از اهل بهشت است.
امام بخاری از قاسم بن محمد آورده است که عایشهی صدیقه بیمار شد، ابن عباس نزد او آمد و گفت: ای أم المؤمنین! نزد رسول الله ج و ابوبکر خواهی رفت»([9]). در این حدیث ابن عباس ب او را بهشتی دانستند و این امر جز با شنیدن از رسول الله ج امکان ندارد.
همانگونه که از عبدالله بن زیاد اسدی روایت نموده و آن حدیث را صحیح دانسته است، میگوید: از عمار شنیدم که میگفت: عایشه در دنیا و آخرت همسر رسول الله ج است»([10]).
9- وی عالمترین زن این امت است و از رسول الله ج بیش از دوهزار حدیث روایت نموده است و بزرگان صحابهش در مسایل به او رجوع و از وی استفتاء میکردند([11]).
[1]- نگا: الاجابة لا یراد ما استدرکته عائشه علی الصحابه، بدرالدین الزرکشی.
[4]- صحیح بخاری، فضائل اصحاب النبی ج، باب فضل عائشةل، ش: (8673).
[5]- صحیح بخاری، فضائل اصحاب النبی ج، باب فضل عائشةل، ش: (3775).
[6]- صحیح بخاری، التفسیر، باب قوله تعالی: ﴿وَإِن كُنتُنَّ تُرِدۡنَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَٱلدَّارَ ٱلۡأٓخِرَةَ فَإِنَّ ٱللَّهَ أَعَدَّ لِلۡمُحۡسِنَٰتِ مِنكُنَّ أَجۡرًا عَظِيمٗا ٢٩﴾ شماره: (4786).
[7]- بخاری، فضائل اصحاب النبی ج، باب فضل عایشةل، شماره: (3773).
[8]- صحیح بخاری، المغازی، باب مرض النبی ج و وفاته، ش: (4438) این حدیث با روایت و لفظی دیگر در الاشعثیات ابو علی محمد بن محمد اشعث کوفی آمده است.
[9]- صحیح بخاری، فضائل اصحاب النبی ج، باب فضائل عائشهل ش: (3771).
[10]- صحیح بخاری، فضائل اصحاب النبی ج، باب فضائل عائشهل ش: (3772)، ترمذی، باب فضل عائشهل ش: (3889) و گفته است: هذا حدیث حسن صحیح.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر