القیوم Y
پاک و منزه خدایی است که قائم به نفس خویش است. کسی که بینیاز از غیر خویش است دائم و باقی بوده و زوال و نابودی در او پدید نمیآید.
«القيوم» اسمی از اسماء الله الحسنی است که هم در آیات زیادی در قرآن کریم و هم در حدیث پیامبر ص وارد گردیده است. خداوند میفرماید:
﴿ٱللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَيُّ ٱلۡقَيُّومُ﴾ [البقرة: 255].
«خدایی به جز الله وجود ندارد و او زندهی پایدار (و جهانی هستی را) نگهدار است».
﴿وَعَنَتِ ٱلۡوُجُوهُ لِلۡحَيِّ ٱلۡقَيُّومِ﴾ [طه: 111].
«(در آن روز همهی) چهرهها در برابر خداوند باقی و جاویدان، و گرداننده و نگهبان جهان (همچون اسیران) خضوع و خشوع میکنند و کرنش میبرند».
القیوم کسی است که مشغول حفظ تدبیر امور خلق و نگهبان جهان، تدبیر کنندهی آسمانها و زمین است و اوست که هر چیزی را به وجود آورده و آن را ثابت و پابرجا میکند و هر چیزی براساس فرمان او پابرجا است. خداوند میفرماید:
﴿إِنَّ ٱللَّهَ يُمۡسِكُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ أَن تَزُولَاۚ وَلَئِن زَالَتَآ إِنۡ أَمۡسَكَهُمَا مِنۡ أَحَدٖ مِّنۢ بَعۡدِهِۦٓ﴾ [فاطر: 41].
«خداوند، آسمانها و زمین را نگهداری میکند و نمیگذارد (از مسیر خود) خارج و نابود شوند. هر گاه (هم بخواهند از مسیر خود) خارج و نابود شوند، جز خدا هیچ کس نمیتواند آنها را (در مسیر خود) نگاه و محفوظ دارد».
﴿وَمِنۡ ءَايَٰتِهِۦٓ أَن تَقُومَ ٱلسَّمَآءُ وَٱلۡأَرۡضُ بِأَمۡرِهِۦۚ ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمۡ دَعۡوَةٗ مِّنَ ٱلۡأَرۡضِ إِذَآ أَنتُمۡ تَخۡرُجُونَ ٢٥﴾ [الروم: 25].
«و از جملهی دلایل و نشانههای (کمال قدرت و نهایت عظمت) خدا یکی هم این است که آسمان و زمین (بدین ساختار استوار و صورت زیبا) ساخته و پرداختهی او و به فرمان وی برپا است. بعدها وقتی (که بخواهد مردمان را میمیراند و این نظم و نظام را خراب میگرداند، و برای زنده شدن) شما را از زمین با ندایی فرا میخواند و شما فوراً (مطیعانه و شتابان از زمین) بیرون میآیید».
و مردمان سر از گورها به در میآورند و به سوی سرای اقامت و ماندگاری مینگرند آن هم روزی که قیامت برپا میشود و گواهان به پا میخیزند و جبرئیل و فرشتگان به صف میایستند و همان روزی که مردمان در پیشگاه پروردگار جهانیان برای حساب و کتاب برپا میایستند، در حالی که خداوند سبحان قائم است؛ یعنی میداند که هر نفسی چه چیزی همراه خویش آورده است. خداوند میفرماید:
﴿أَفَمَنۡ هُوَ قَآئِمٌ عَلَىٰ كُلِّ نَفۡسِۢ بِمَا كَسَبَتۡ﴾ [الرعد: 33].
«آیا خدایی که (همهی مردمان را آفریده است و) حافظ و مراقب همه کس است و اعمال ایشان را میپاید (همسان بتهایی است که همچون او نمیباشند؟ مگر خدا و معبودهای دروغین مانند یکدیگرند؟)».
و خداوند سبحان برپادارندهی عدل است و هموست که درمیان بندگانش دادگرانه رفتار میکند. خداوند میفرماید:
﴿شَهِدَ ٱللَّهُ أَنَّهُۥ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَٱلۡمَلَٰٓئِكَةُ وَأُوْلُواْ ٱلۡعِلۡمِ قَآئِمَۢا بِٱلۡقِسۡطِ﴾ [آل عمران: 18].
«خداوند (با نشان دادن جهان هستی به گونهی یک واحد به هم پیوسته و یک نظام یگانه و ناگسسته، عملاً) گواهی میدهد این که معبودی جز او نیست، و این که او (در کارهای آفریدگان خود) دادگری میکند، و فرشتگان و صاحبان دانش (هر یک به گونهای در این باره) گواهی میدهند».
به همین خاطر یکی از معانی قائم، مراقبت است. خداوند میفرماید:
﴿أَفَمَنۡ هُوَ قَآئِمٌ عَلَىٰ كُلِّ نَفۡسِۢ بِمَا كَسَبَتۡ﴾ [الرعد: 33].
«آیا خدایی که حافظ و مراقب همه کس است و اعمال ایشان را میپاید».
﴿وَعَنَتِ ٱلۡوُجُوهُ لِلۡحَيِّ ٱلۡقَيُّومِۖ وَقَدۡ خَابَ مَنۡ حَمَلَ ظُلۡمٗا ١١١﴾ [طه: 111].
«(در آن روز همهی) چهرهها در برابر خداوند باقی و جاویدان، و گرداننده و نگهبان جهان (همچون اسیران) خضوع و خشوع میکنند و کرنش میبرند و کسی که (در آن روز کولهبار) کفر (دنیای خود) را بر دوش کشد، ناامید (از لطف خدا و بیبهره از نجات و ثواب) میگردد».
پس قیوم کسی است که به تمام و کمال به تدبیر ملکش میپردازد و به طور مطلق اوست که قائم به ذات است و از غیر بینیاز است و تمامی موجودات از او مدد میجویند و بدو تکیه میکنند و هموست که قائم به نفس است و اوست که سبب و نگهدارنده و پابرجا کنندهی هر چیزی است. کلمهی قیوم به معنای استمرار قیام و نگهدارندگی در تمامی لحظهها بدون هیچ انقطاع و بریدگی است. پاک و منزه خدایی است که قائم به ذات است و دیگران به واسطهی او پابرجایند و اوست که از دیگران بینیاز بوده و همه محتاج اویند و شخص به جز او به کس دیگری نیازمند نیست؛ زیرا که قوام و پایداری اشیاء فقط به واسطهی او میسر است. اوست که موجودات را آفریده و پدید آورده است و اوست که آنها را پابرجا میدارد و اوست که نگهدارنده و مالک متصرف و مؤثر حقیقی در موجودات است. در کتاب اسماء ادریسیه از سهروردی آمده است که: ای نگارندهای که هیچ چیز از علم او پوشیده نیست و نگهداری آن او را ناتوان و رنجور نمیسازد. در صحیح آمده است هنگامی که پیامبر برای نماز شب برمیخواست میفرمود:
«اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَلَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ قَيَّامُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ». «خداوندا! سپاس و ستایش تنها شایستهی تو است، روشنی بخش زمین و آسمانها هستی و سپاس و ستایش خاص تو است. نگهدارندهی آسمانها و زمین تویی».
بایزید بسطامی / میفرماید: از معانی این اسم شریف این است که: کافی است که فقط بر خداوند توکل نمایی و بدانی که هیچکس به جز خداوند نمیتواند تو را یاری بدهد. فقط خداوند است که رزق و روزی تو را ذخیره میکند و آن را به تو میرساند و فقط خداوند است که اعمال تو را دیده و آنها را ثبت و ضبط میکند و هم خداوند است که نگهدارندهی آسمانها و زمین است.
بهرهی بنده از اسم خداوند قیوم
بنده از غیر خداوند استغنا و بینیازی میجوید و برحسب آنچه از رزق و روزی که خداوند بدو عطا کرده است به یاری مردم میشتابد. هر کس بداند که خداوند امور جهان را تدبیر میکند، خود را از رنج اندیشیدن و سختی اشتغال فراوان به دنیا راحت میگرداند و در حالی که امور را به خداوند تفویض کرده، روزگار به سر میبرد، هیچگاه قلبش را دل مشغول دنیا نمیگرداند.
عبدالقیوم: کسی است که نگهداری اشیاء را براساس حق میبیند آنگاه همان نگهداری و قیومیت نیز در او تجلی یافته، او نیز در جهت تأمین مصالح مخلوقات به پا میخیزد و براساس دستورات خدا در میان مردمان به عنوان خلیفهی خداوند به کار میپردازد و به مردمان یاری میرساند تا معیشتها و مصالح و حیاتشان را بر پای دارند.
دعا: پروردگارا! تو آن نگهدارندهی پابرجایی که همهی مخلوقات به واسطهی تو پابرجایند و تو قائم به ذاتی. تو یاریرسان و روزی دهندهای. تمامی جهانیان همچون سایهای فناپذیرند؛ اما پابرجایی تو در ابتدا بوده و تا آخر همیشگی خواهد بود. خدایا! سر مراقبت و پابرجایی را بر ما آشکار گردان تا ظاهر و باطن نفسمان را مراقبت نماییم و با راز نور قادریت خودت آرزوهایمان را از هر چه غیر از توست منقطع گردان و تمامی وجودمان را به مشاهدهی قیوم فرا خوان تا از نور علوم بهرهها ببریم. به درستی که تو بر هر چیزی توانایی.
وصلی الله سیدنا محمد وعلی آله وصحبه وسلم
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر