توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۳۹۹ بهمن ۷, سه‌شنبه

فلسفه‌ی تعدّد همسران رسول الله

 

فلسفه‌ی تعدّد همسران رسول الله ج  

زندگانی رسول الله ج الگوی تمامی مؤمنان است، همان گونه که خداوند متعال جل جلاله می‌فرماید: ﴿لَّقَدۡ كَانَ لَكُمۡ فِي رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَةٞ [الأحزاب: 21] «به‌راستی برای شما در رسول‌الله، الگو و سرمشقی نیکوست».

و افعال و عملکرد رسول الله ج یکی از مصادر مهم تشریع و قانون‌گذاری است.

·     برای انتقال و بیان اعمال رسول الله ج در داخل منزل وجود چنین افرادی لازم بود، و این یکی از فلسفه‌های تعدد همسران رسول اللهج است، تا احکام خانوادگی و زناشویی و احکام ویژه‌ی بانوان را در آن روزگار و تا قیامت برای امت بازگو کنند.

·     هم چنین آنان که در بیت نبوی تربیت یافتند می‌توانستند الگوی دیگر زنان مسلمان باشند، و به فضل و منت الهی این‌گونه شد، همسران رسول الله ج الگوی تمامی زنان مؤمن هستند، مثلا عائشه‌ی صدیقه یکی از بزرگترین راویان حدیث است، این نیز یکی از فلسفه‌های تعدد همسران رسول الله ج است.

·     در آن روزگار که اسلام در آغاز راه بود، برای تسهیل و پیشرفت دعوت می‌بایست با قبایل و تیره‌های عرب ارتباط محکمی ایجاد می‌گشت، ازدواج رسول الله ج با جویریه بدین منظور بوده است، و این امر سبب شد که بنی‌مصطلق اسلام را بپذیرند.

·     ایجاد ارتباط نزدیک با صحابهش و تکریم آنان یکی دیگر از فلسفه‌های تعدد همسران رسول الله ج است؛ همانند ازدواج رسول الله ج با عائشه و حفصه دختران صدیق و فاروقش، و به همین منظور عثمان و علی را به شرف دامادی خویش نائل ساخته و دختران خویش را به عقد آنان در آوردند، رضی الله عنهم أجمعین.

·     و ازدواج با برخی از زنان به منظور تثبیت حکمی شرعی بوده است، مانند ابطال حکم پسرخواندگی که با زینب بنت جحشل بدین خاطر ازدواج نمودند.

·     و برخی را نیز به خاطر وضعیت اجتماعی و مشکلاتی که داشتند ازدواج فرمودند مانند سوده بنت زمعه ل که شوهرش فوت کرده بود و أم سلمه ل که شوهرش شهید شده و یتیمانی از خود به جا گذاشته بود و أم حبیبه ل که شوهرش در حبشه مرتد شد و وی در غربت تنها ماند، این ازدواج یک نوع مواسات و همدردی با ایشان بود.

اگر آنگونه که مستشرقین می‌گویند، این ازدواج‌ها برای اشباع غریزه می‌بود، می‌بایست دخترانی دوشیزه و کم‌سن و سال را برمی‌گزیدند، اما جز عایشهل دیگر همسران رسول الله ج همه مطلقه یا بیوه و صاحب فرزند بوده اند، و این عملکرد با غرایز و شهوات هم‌خوانی ندارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...