توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۳۹۹ بهمن ۷, سه‌شنبه

ترتيب أمهات المؤمنين از لحاظ روايت حديث

 

ترتيب أمهات المؤمنين از لحاظ روايت حديث([1])

1- صديقه بنت الصديق ب

وی دو هزار و دوست و ده (2210) حدیث روایت کرده است که امام بخاری و امام مسلم متفقاً صد و هفتاد و چهار (174) حدیث را روایت کرده اند.

امام بخاری پنجاه و چهار (54) حدیث روایت نموده که در صحیح مسلم نیست و امام مسلم نه (9) حدیث به تنهایی روایت کرده که در صحیح بخاری نیامده است.

امام احمد در مسند خود بیش از دو هزار حدیث از وی روایت کرده است.

2- ام سلمه ل

ذهبی گفته است که سند ام سلمه به سیصد و هشتاد و هفت (387) حدیث می‌رسد که امام بخاری و امام مسلم بر سیزده (13) حدیث آن اتفاق دارند، و امام بخاری سه حدیث آورده که در صحیح مسلم نیست، و امام مسلم سیزده حدیث از وی روایت کرده که در صحیح بخاری نیامده است.

3- ميمونه بنت الحارث ل

ذهبی می‌گوید: در صحیحین از وی هفت حدیث روایت شده است، امام بخاری منفرداً یک حدیث و امام مسلم پنج حدیث روایت کرده است، و تمام احادیثی که وی روایت کرده سیزده حدیث است.

شیخ محقق عرفان العشا نگاشته است: احادیث او بیشتر از این‌ها است، روایات او در مسند امام احمد با شماره‌ی (26858 / 10) آغاز و با شماره‌ی (26921 / 10) پایان می‌یابد. و در اسماء الصحابة الرواة آمده که وی هفتاد و شش حدیث روایت کرده است و محقق در حاشیه‌ی کتاب مذکور گفته‌ی کحاله در «اعلام النساء» را نقل نموده که گفته است: «در مطالع الأنوار آمده که وی (77) حدیث روایت کرده است و در الکمال فی معرفة الرجال (46) حدیث و در مجموعه‌ی شماره: (32) مخطوطات دارالکتب الظاهریه آمده است که وی (79) حدیث روایت کرده است([2])».

4- ام حبيبه بنت ابی سفيان ب

در اسماء الصحابة الرواة آمده که وی (65) حدیث روایت کرده است، ابن جوزی در تلقیح فهوم الاثر نیز همین را ذکر کرده است([3]).

ذهبی نیز گفته است: «مسند او شصت و پنج حدیث است([4]). امام بخاری و امام مسلم بر دو حدیث او اتفاق دارند و امام مسلم یک حدیث را منفرداً آورده است.

 

5- حفصه بنت عمر بن الخطاب ب

ابن حزم در «اسماء الصحابة الرواة» آورده که وی شصت حدیث روایت کرده است، هم ابن الجوزی در «تلقیح فهوم الأثر» نیز چنین گفته است([5]).

ذهبی گفته: «مسند او در کتاب بقی بن مخلد شصت حدیث است»([6]).

شیخین چهار حدیث از او را متفقاً آورده اند و امام مسلم منفرداً شش حدیث ذکر کرده است.

شیخ عرفان العشا می‌گوید: «امام احمد در مسند خود چهل چهار حدیث از شماره‌ی: (26485) تا (26529 / 10) آورده است»([7]).

6- زينب بنت جحش ل

ابن حزم([8]) و ابن جوزی([9]) گفته‌اند که او یازده حدیث روایت کرده است.

شیخ عرفان العشا می‌گوید: احادیث وی در مسند امام احمد با شماره‌ی: (2681326816 / 10) و (27483 27486 / 10) آغاز می‌گردد.

و ترمذی (2187) و ابن ابی شیبه (19061) و ابن حبان (827) و بیهقی در السنن الکبری (93 / 10) و بغوی در «شرح السنه» (4201) و دیگران نیز آوردهاند([10]).

امام مالک در مؤطا (1268) و نسائی (3500) نیز از او نقل کرده‌اند([11]).

7- صفيه بنت حيی بن اخطب ل

ابن حزم([12]) و ابن الجوزی([13]) گفته‌اند که وی ده حدیث روایت کرده است.

ذهبی گفته: از وی ده حدیث نقل شده که یکی از آن متفق علیه است([14]).

و حدیث او در صحیح بخاری با شماره: (2035) و صحیح مسلم (2175) و مسند امام احمد (26927 / 10) و (26929 / 10) آمده است([15]).

8- جويريه بنت الحارث بن ابی ضرار ل

ابن حزم([16]) و ابن الجوزی([17]) گفته اند که وی هفت حدیث روایت کرده است، ذهبی نیز همین عدد را ذکر کرده و گفته است: از وی هفت حدیث وارد شده است که یکی از آن در صحیح بخاری و دو تا در صحیح مسلم است([18]).

شیخ عرفان العشا افزوده که حدیث وی در مسند با شماره‌ی (26817 - 26820 / 10) و شماره‌های دیگر آمده است([19]).

 

9- سوده بنت زمعه ل

ابن حزم([20]) و ابن الجوزی([21]) گفته‌اند که او پنج حدیث روایت کرده است، در صحیح بخاری با شماره‌ی: (6686) و (6749) و در صحیح مسلم شماره‌ی: 1457) و در مسند امام احمد (27488 / 10) و (27487 / 10) و (27489 / 10) و (6127 / 2) و نسائی (3485).

اما خدیجه بنت خویلد ل و زینب بنت جحش ل روایتی ندارند.

این چیزی بود که توانستم از مرویات أمهات المؤمنین جمع نمایم تا تلاش آنان در راه نشر احادیث رسول الله ج نمایان گردد.




[1]- ما در نقل روایات هر کدام از أمهات المؤمنین بر پنج منبع اساسی اکتفا می‌کنیم: اسماء الصحابة والرواة ابن حزم، تلقیح فهوم آهل الأثر ابن جوزی، سیر أعلام النبلاء شمس الدین ذهبی، و مخطوط جزء فیه ما لکل واحد من الصحابة من الحدیث بقی بن مخلد اندلسی، و کتاب نساء فی ظل رسول الله ج شیخ عرفان العشا حسونه الدمشقی.

[2]- اسماء الصحابة الرواة، حاشیه ص 68.

[3]- اسماء الصحابة الرواة ص 72، تلقیح فهوم الاثر، ابن جوزی 365.

[4]- نساء فی ظل رسول الله ج ص 208.

[5]- اسماء الصحابة الرواة ص 75 و تلقیح فهوم اهل الاثر 365.

[6]- سیر أعلام النبلاء، 230 – 227 / 2، شیخ عرفان العشا گفته: «مسند بقی بن مخلد مفقود است، نگا: حاشیه ص 124 از نساء فی ظل رسول الله.

[7]- نساء فی ظل رسول الله ص 124.

[8]- اسماء الصحابة الرواة، ص 153.

[9]- تلقیح فهوم اهل الأثر، ص 369.

[10]- نساء فی ظل رسول الله، ص 186.

[11]- سابق.

[12]- اسماء الصحابة الرواة، ص 155.

[13]- تلقیح فهوم أهل الأثر، ص 369.

[14]- سیر أعلام النبلاء 238 / 2.

[15]- شیخ عرفان در نساء فی ظل رسول الله، ص 239 این را برگزیده است.

[16]- اسماء الصحابة الرواة ص 371.

[17]- تلقیح فهوم اهل الاثر ص 371.

[18]- سیر أعلام النبلاء 263 / 2.

[19]- نساء فی ظل رسول الله ص 200.

[20]- اسماء الصحابة الرواة ص 222.

[21]- تلقیح فهوم اهل الأثر ص 372.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...