دعوت بلندترین هدف و آرمان أمهات المؤمنین بود، آنان که حدیث رسول الله ج را که فرمودند: «هرکس از ما چیزی بشنود و آن را به دیگران برساند، خداوند او را شاداب بگرداند([1])» در خاطر داشتند از این رو هر حدیثی را که از رسول الله ج شنیده بودند، به دیگران تبلیغ نمودند، آنان در علم و دانش دینی ممتاز بودند، فقهاء از آنان احکامی را فرا گرفتند که برای همه سودمند بود، کتابهای سیر مواضعی را از امهات المؤمنین ذکر کرده اند که گویای خیراندیشی و امر به معروف و نهی از منکر توسط ایشان است، اگر بگوییم که پیروزی دعوت در نخستین روزهای اسلام به سبب خدیجهل بوده است، گزاف نگفتهایم، وی نخستین کسی بود که به رسول الله ج ایمان آورد و با مال و جان خود ایشان را حمایت و نصرت نمود، ایشان بهترین همسر رسول الله ج بود که با آغاز وحی به رسول اللهج دلگرمی میداد، رسول الله ج از خوبیهای خدیجه چنین میگوید: «هنگامی که مردم به من کفر ورزیدند او به من ایمان آورد و مرا تصدیق نمود و هنگامی که مردم مرا تحریم کردند او مرا در مال و ثروتش شریک گردانید»([2]) وی در نشر دین اسلام نقش مهمی ایفا نمود، رضی الله عنها وأرضاها.
عایشهی صدیقه دختر صدیق اکبر احادیث بسیاری از رسول الله ج حفظ نمود و آن را منتشر ساخت که فقها و علما از آن بهره بردند و مردم احکام و آداب بسیاری را از وی فرا گرفتند، حتی گفته شده است که یک چهارم احکام شرعی از وی نقل شده است، بزرگان صحابه و تابعین علم وی را ستودهاند، مسروق میگوید: من شیوخ و بزرگان صحابه را دیدم که از وی در بارهی میراث پرسوجو میکردند و هرگاه مسروق از عایشهل حدیث نقل میکرد میگفت: صدیقه دختر صدیق محبوب حبیب الله که برائتش از فراز هفت آسمان اعلام شد، برایم چنین روایت کرده است، و او دروغ نمیگوید([3]).
عطاء بن ابیرباح میگوید: عایشه فقیهترین، عالمترین مردم بود که رأی صائب و استواری داشت.
هشام بن عروه به نقل از پدرش میگوید: در فقه و طب و شعر کسی را عالمتر از عایشه ندیدهام([4]).
عبدالله بن عبید بن عمیر میگوید: کسی برای او اندوهگین میگردد که او را مادر خود بداند([5]).
روزی حفصه دختر عبدالرحمن بن ابیبکر با چادری نازک که پیشانیاش از روی آن چادر نمایان بود، وارد شد، عایشهی صدیقه ل چادر او را پاره کرد و گفت: مگر نمیدانی خداوند متعال در سورهی نور چه فرموده است، سپس چادری دیگر طلبید و به او پوشانید.
او همواره زنان را موعظه میکرد و میگفت: ای زنان! از الله پروردگار خویش بترسید و به درستی وضو بگیرید و نماز را برپا دارید و زکات خویش را با طیب خاطر بپردازید و از همسرانتان در آنچه میپسندید و یا نمیپسندید، اطاعت کنید.
و میگفت: خلیفهی الهی برای زن، شوهر اوست، اگر شوهر راضی باشد خداوند راضی میگردد و اگر شوهر ناراض باشد، خداوند و فرشتگان ناراضی میگردند؛ زیرا او شوهرش را به آنچه میپسندد وادار میکند.
و میگفت که حق شوهر بر زن این است که در فراش او بماند و از ناخشنودی او بپرهیزد و در پی رضایت او باشد، و کسب او را حفظ کند و از او نافرمانی نکند و خود را حفظ نماید([6]).
اما زینب بنت جحش ل از زنان دانشمند و موعظهگر و خیرخواه بود که هم در حیات رسول الله ج و هم پس از ایشان همه مردم؛ زن و مرد را به تمسک به سنت رسول الله ج فرا میخواند، او چشم و گوش خود را از آنچه باعث غضب و خشم الهی میگردد حفاظت نمود، هنگامی که رسول الله ج در قضیهی افک در بارهی عایشه ل از وی نظر خواستند، گفت: «من چشم و گوشم را حفاظت میکنم، من جز خیر از او چیزی ندیدهام».
واما أم المؤمنین میمونه بنت الحارث احادیث پیرامون احکام فقهی از رسول الله ج نقل کرده است، مانند آنچه در روز عرفه رخ داد که مردم مشکوک بودند که آیا رسول الله ج روزه هستند یا خیر، هنگامی که رسول الله ج در عرفات ایستاده بودند میمونه کاسهای پر از شیر فرستاد، رسول الله ج در انظار عمومی از آن نوشیدند([7]).
و همچنین بیان کیفیت غسل جنابت رسول الله ج([8]) را روایت نموده است. وی از زنان موعظهگر و خیرخواه امت بود، خداوند متعال از وی و دیگر أمهات المؤمنین راضی باد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر