التواب Y
«التواب» کسی است که توبه را از بندگانش میپذیرد و سیئات ایشان را میبخشد و خداست که توبهپذیر و حکیم است. پاک و منزه است خدایی که در مقابل دعا و درخواست، میبخشد و در مقابل عذرخواهی کردن از گناه، مغفرت عطا میکند و در مقابل کسی که به درگاهش روی آورده و تضرع و زاری میکند، جواب میدهد و به فریادش میرسد. در لغت گفته میشود: تاب الله علیه یعنی او را بخشیده و او را از گناهان پاک کرد. توبه عبارت است از بازگشت و رجوع. خداوند میفرماید:
﴿فَإِنَّهُۥ كَانَ لِلۡأَوَّٰبِينَ غَفُورٗا ٢٥﴾ [الإسراء: 25].
«چرا که او در حق توبهکاران همیشه بخشنده بوده است».
و گفته شده: تاب به معنی رجوع است. خداوند میفرماید:
﴿وَأَنِيبُوٓاْ إِلَىٰ رَبِّكُمۡ وَأَسۡلِمُواْ لَهُۥ﴾ [الزمر: 54].
«و به سوی پروردگار خود برگردید (و با ترک سیئات و انجام حسنات به سوی آفریدگارتان تغییر مسیر دهید) و تسلیم او شوید (و خاضعانه و خاشعانه از اوامرش فرمانبرداری کنید)».
یعنی به سوی پروردگار خود برگردید.
گفته شده: تاب یعنی هر گاه که برگردد. و بر این اساس گفته میشود: تاب و ثاب و ناب و أناب و آب همگی به معنی رجوع و بازگشت است. توبهی بنده عبارت است از: پشیمانی بر انجام گناه و بازگشت به سوی اطاعت فرامین الهی. خداوند نیز برای هر کدام از بندگانش که بخواهد توبهاش را پذیرفته و او را از گناه باز میگرداند. هر کس که عصیان کند و سپس توبه نموده و به سوی خداوند تواب بازگردد، خداوند توبهاش را میپذیرد. اگر باز هم گناه کند و دوباره از گناه برگردد و دست بکشد، خداوند توبهاش را میپذیرد. اگر باز هم گناه کند و دوباره از گناه برگردد و دست بکشد، خداوند بدو خیر مقدم و خوشآمد میگوید. اگر سپس دچار لغزش شده و آنگاه دوباره عذرخواهی کند گناهانش را عفو میکند. مادام که نفسش به غرغره نرسیده باشد، هر چه بنده و بد کند خداوند غفار نیز او را میبخشد. خداوند میداند که بنده دچار نقص شده و به سوی گناه میل میکند، لذا میفرماید:
﴿إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلتَّوَّٰبِينَ وَيُحِبُّ ٱلۡمُتَطَهِّرِينَ ٢٢٢﴾ [البقرة: 222].
«بیگمان خداوند توبهکاران و پاکان را دوست میدارد».
بندهای که بسیار توبه میکند، محبت خدا را کسب میکند و این مقامی بلند است؛ زیرا که توبه عبارت است از: اعتراف به نقص، و در حال ذلت و خواری خود را نشان دادن، که سبب میشود خشم خداوندی برطرف گردیده و رضايش جلب گردد. لذا رسولالله ص بسیار توبه میکرد تا راه سعادت را به ما بیاموزد. بندهی توبه کننده آن چنان از گناهان پاک میشود گویی همچون روزی است که از مادر زاده شده و سیئات و گناهانش به حسنات تبدیل میشود. خداوند عزوجل میفرماید:
﴿ثُمَّ تَابَ عَلَيۡهِمۡ لِيَتُوبُوٓاْ﴾ [التوبة: 118].
«آنگاه خدا (به نظر مرحمت در ایشان نگریست و) بدیشان پیغام توبه داد تا توبه کنند (و آنان هم توبه کردند و خدا هم توبهی ایشان را پذیرفت)».
یعنی اگر خداوند ایشان را توفیق توبه ندهد آنان توبه نمیکنند، پس خداوند ایشان را توفیق توبه داده و اصلش از خداوند عزوجل است. مسلم در صحیح خود آورده است که پیامبر ص فرمود: حالتهایی قلب مرا فرا میگیرد و از ادامهی یاد خدا غافل میشوم، به همین خاطر روزی صد بار ـ و در روایتی ـ بیشتر از 70 بار استغفار کرده و از خدا طلب آمرزش میکنم.
چه بسیار است رحمت خداوند بر بندگانی که ملائکه را مأمور کرده تا برای بندگانی که توبه میکنند، طلب استغفار نمایند. خداوند میفرماید:
﴿ٱلَّذِينَ يَحۡمِلُونَ ٱلۡعَرۡشَ وَمَنۡ حَوۡلَهُۥ يُسَبِّحُونَ بِحَمۡدِ رَبِّهِمۡ وَيُؤۡمِنُونَ بِهِۦ وَيَسۡتَغۡفِرُونَ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْۖ رَبَّنَا وَسِعۡتَ كُلَّ شَيۡءٖ رَّحۡمَةٗ وَعِلۡمٗا فَٱغۡفِرۡ لِلَّذِينَ تَابُواْ وَٱتَّبَعُواْ سَبِيلَكَ وَقِهِمۡ عَذَابَ ٱلۡجَحِيمِ ٧ رَبَّنَا وَأَدۡخِلۡهُمۡ جَنَّٰتِ عَدۡنٍ ٱلَّتِي وَعَدتَّهُمۡ وَمَن صَلَحَ مِنۡ ءَابَآئِهِمۡ وَأَزۡوَٰجِهِمۡ وَذُرِّيَّٰتِهِمۡۚ إِنَّكَ أَنتَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ ٨﴾ [غافر: 7-8].
«آنان که بردارندگان عرش خدایند و آنان که گرداگرد آناند به سپاس و ستایش پروردگارشان سرگرماند و بدو ایمان دارند و برای مؤمنان طلب آمرزش میکنند (و میگویند:) پروردگارا! بخشايش و دانش تو همه چيز را فرا گرفته است. پس آنان را كه توبه كردهاند و از راه تو پيروى كردهاند، بيامرز. و آنان را از عذاب دوزخ حفظ كن. پروردگارا! آنان را به باغهای همیشه ماندگار بهشتی داخل گردان که بدیشان (توسط پیغمبران) وعده دادهای همراه با پدران خوب و همسران شایسته و فرزندان بایستهی ایشان. قطعاً تو (بر هر چیزی) چیره و توانا و (در هر کاری) دارای فلسفه و حکمت هستی».
همچنین پیامبر ص میفرماید: «به درستی خداوند عزوجل در شب بال رحمت خود را میگشاید تا کسی را که در طول روز گناه کرده ببخشاید و بال رحمت خود را در روز میگشاید تا کسی را که در طول شب گناه کرده ببخشاید. این بخشش تا زمانی است که خورشید از مغرب طلوع کند (کنایه از قیامت است).» و در حدیثی دیگر پیامبر اسلام ص میفرماید: «خداود از توبه کردن عبدش خوشحالتر از کسی است که با مرکبش وارد بیابانی شده و ناگهان مرکبش ناپدید شده، در حالی که تمام آذوقه و آب و غذایش را بر پشت شترش قرار داده است. آنگاه از یافتن شترش مأیوس شده و در کنار درختی مینشیند و در سایهاش پهلو میزند. در این هنگام شترش پیدا میشود و او نیز افسار شترش را گرفته و از شدت خوشحالی میگوید: خداوندا! تو بندهی منی و من پروردگار توأم. البته بر اثر شدت خوشحالی در سخن گفتن دچار خطا و لغزش میشود».
بهرهی بنده از اسم خداوند تواب
باید که بر رفتارهای گذشته پشیمان شود و با توبه رو به سوی خدا آورد و بدانچه خداوند بوی وعده داده است، خشنود گردد. بنده باید کسی را که بدو ظلم کرده، ببخشد و با هر کس که با او بدی کرده، نیکی کند و معذرت خواهی مردم را بپذیرد. اگر هر دفعه معذرت خواهی کسانی از قبیل رعایا، دوستان و آشنایانش را مرتکب اشتباهی شدهاند، بپذیرد، آنگاه به این اسم آراسته و مزین گشته، بهرهی فراوانی از این اسم به دست میآورد.
عبدالتواب: کسی که برای همیشه با هوی و هوس خداحافظی نموده و دائماً از نفسش و هر آنچه به جز حق است، دوری نموده و به خداوند بازگشت و رجوع میکند به گونهای که توجه حقیقی را مشاهده میکند و هر آن کس را که به سوی خداوند باز گردد و از گناهش دوری جوید، میپذیرد و مورد محبت قرار میدهد.
دعا: پروردگارا! تو تواب و مهربانی. هر آن کس را که به راه راست برگردد، دوست میداری. خدایا! چشمهای بصیرت بینمان را بگشای و به فضل خودت درونمان را نورانی فرما تا مشتاقانه به سوی تو آییم و اخلاق خود را با صفات تو جمال و زیبایی دهیم و خود را از دام بندگیها و اسارتها رهایی بخشیم، زیرا که تو هر عذری را که به درگاهت آورده شود میپذیری و هر آن کس را که رو سوی تو کند مورد عفو و بخشش قرار میدهی. به درستی که تو برهر چیزی توانایی.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر