الحمید Y
«الحميد» یا به معنی مفعول یعنی محمود است. در این صورت معنای آن این است که مستحق ثنا و ستایش بوده و موصوف به جمیع اوصاف کمالی است، یا به معنی فاعل یعنی حامد است؛ یعنی خداوند ذاتش را ثنا و ستایش میکند؛ زیرا بنده نمیتواند آن چنان که شایسته است ثنا و ستایش خداوند را به جای آورد. پیامبر ص میفرماید: نمیتوانم ثنا و ستایش تو را به جای آورم. تو همانی که خودت آن را توصیف نمودهای. در حقیقت ستایشکننده و ستایششدهای جز خداوند متعال وجود ندارد. خداوند U در ازل خود را حمد نموده و عابدان و عارفان تا ابد او را میستایند. خداوند قبل از این که آفریدگانش او را بستایند، خود را ستوده است تا آنان بیدار گشته و در برابر نعمتهای ظاهری و باطنی که برایشان آفریده و هیچگاه در شمارش نمیآیند، تسبیح و حمد او را به جای آورند. خداوند میفرماید:
﴿لَّهُۥ مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِي ٱلۡأَرۡضِۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَهُوَ ٱلۡغَنِيُّ ٱلۡحَمِيدُ ٦٤﴾ [الحج: 64].
«آنچه در آسمانها، و آنچه در زمین است، از آن خدا است و تنها خدا غنی (بالذات در عالم هستی و بینیاز از کمک دیگران است و) شایستهی هرگونه حمد و ستایش (از جانب بندگان) میباشد».
گاهی خداوند از خود با نام حمید یاد میکند و بیشتر همراه کلمهی غنی آن را بیان میدارد؛ مثلاً:
﴿وَٱللَّهُ غَنِيٌّ حَمِيدٞ ٦﴾ [التغابن: 6].
«و خدا هم بینیاز (از ایمان و اطاعت ایشان) بوده و (همیشه هم) بینیاز است و سزاوار ستایش و سپاس».
﴿وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٞ ١٢﴾ [لقمان: 12].
«و هر کس ناسپاسی کند (به خود زیان میرساند نه به خدا) چرا که خدا بینیاز و ستوده است».
﴿وَٱللَّهُ هُوَ ٱلۡغَنِيُّ ٱلۡحَمِيدُ ١٥﴾ [فاطر: 15].
«و خدا بینیاز (از عبادت شما است) و ستوده است».
﴿وَكَانَ ٱللَّهُ غَنِيًّا حَمِيدٗا ١٣١﴾ [النساء: 131].
«و خداوند بینیاز (از عبادت بندگان و) شایستهی ستایش است».
﴿إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلۡغَنِيُّ ٱلۡحَمِيدُ ٢٦﴾ [لقمان: 26].
«لذا خدا بینیاز (از عبادت انسانها) و ستوده (از طرف همهی آفریدههای جهان) است».
گاهی اسم حمید همراه اسم عزیز بیان گشته، مثلاً:
﴿لِتُخۡرِجَ ٱلنَّاسَ مِنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذۡنِ رَبِّهِمۡ إِلَىٰ صِرَٰطِ ٱلۡعَزِيزِ ٱلۡحَمِيدِ ١﴾ [ابرهیم: 1].
«تا این که مردمان را (در پرتو تعلیم آن) با توفیق و تفضل پروردگارشان از تاریکیها (و گمراهیهای کفر و نادانی) به سوی نور (و روشنایی ایمان و دانایی) بیرون بیاوری. (یعنی که) به راه خدای چیرهی ستوده (در آوری)».
﴿وَيَهۡدِيٓ إِلَىٰ صِرَٰطِ ٱلۡعَزِيزِ ٱلۡحَمِيدِ ٦﴾ [سبأ: 6].
«و راهنمای راه خدای چیره و ستوده میدانند».
همچنان که اسم حمید همراه اسم حکیم بیان گشته است و خداوند میفرماید:
﴿تَنزِيلٞ مِّنۡ حَكِيمٍ حَمِيدٖ ٤٢﴾ [فضلت: 42].
«قرآن فرو فرستادهی یزدان است که با حکمت و ستوده است».
و همراه اسم ولی آمده است، مانند:
﴿وَهُوَ ٱلۡوَلِيُّ ٱلۡحَمِيدُ ٢٨﴾ [الشوری: 28].
«او سرپرست ستودهی (بندگان و عهدهدار پسندیدهی کارهای ایشان) است».
خداوند سبحان در جاهای فراوانی از قرآن کریم وجودش را حمد و ستایش کرده تا بندگان نحوهی حمد و ثنای او را بیاموزند و این از جنبهی رحمت و فضل خداوند بر ایشان است تا بدانند هر چند که در علمآموزی به درجات بلندی برسند و هر چه بهرهی هوشی و ذکاوت داشته باشند، بازهم نمیتوانند او را به گونهای که سزاوار اوست، ستایش بنمایند و هر چه تلاش کنند نمیتوانند حقیقت حمد را به طور شایسته برای خداوند به جای آورند. پس خداوند خود را ستوده است، تا بندگان نیز او را بستایند و حمد کنندهی او باشند. گاهی خداوند خود را بدان خاطر میستاید که نعمتهای فراوانی از جمله آفرینش و عطا کردن روزی و جلب منفعت و تسخیر قدرتهای جهان که برای آدمیان آفریده شده همه را در اختیارشان نهاده است لذا میفرماید:
﴿ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ ٢ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ ٣﴾ [الفاتحة: 2-3].
«ستایش خداوندی را سزاست که پروردگار جهانیان است. بخشندهی مهربان است».
﴿ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ وَجَعَلَ ٱلظُّلُمَٰتِ وَٱلنُّورَ﴾ [الانعام: 1].
«ستایش خداوندی را سزا است که آسمانها و زمین را آفریده است و تاریکیها و روشنایی را ایجاد کرده است».
﴿ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِيٓ أَنزَلَ عَلَىٰ عَبۡدِهِ ٱلۡكِتَٰبَ وَلَمۡ يَجۡعَل لَّهُۥ عِوَجَاۜ ١﴾ [الکهف: 1].
«حمد و ستایش خدایی را سزا است که بر بندهی خود (محمد) کتاب (قرآن) را فرو فرستاده و در آن هیچگونه انحراف و کژی قرار نداد».
همه این آیات تأکید دارند که حمید در اینجا به معنی محمود (حمد شده) است. و خداوند به پیامبر ص امر میفرماید تا با کمالاتی که فقط خداوند آنها را دارا است و با توجه به جلال و عظمت خداوند او را بستاید و میفرماید:
﴿وَقُلِ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِي لَمۡ يَتَّخِذۡ وَلَدٗا وَلَمۡ يَكُن لَّهُۥ شَرِيكٞ فِي ٱلۡمُلۡكِ وَلَمۡ يَكُن لَّهُۥ وَلِيّٞ مِّنَ ٱلذُّلِّ﴾ [الإسراء: 111].
«بگو: حمد و سپاس خداوندی را سزا است که برای خود فرزندی برنگزینده است و در فرمانروایی و مالکیت (جهان) انبازی انتخاب ننموده است و یاوری به خاطر ناتوانی نداشته است».
و به پیامبر امر میفرماید: که با کافران مجادله کرده و بر ایشان پیروز گردد و حق را بر باطل آشکار گرداند و دلایل باطلشان را درهم کوبد و میفرماید:
﴿وَلَئِن سَأَلۡتَهُم مَّن نَّزَّلَ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءٗ فَأَحۡيَا بِهِ ٱلۡأَرۡضَ مِنۢ بَعۡدِ مَوۡتِهَا لَيَقُولُنَّ ٱللَّهُۚ قُلِ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِۚ بَلۡ أَكۡثَرُهُمۡ لَا يَعۡقِلُونَ ٦٣﴾ [العنکبوت: 63].
«اگر از آنان (که مشرکاند) بپرسی چه کسی از آسمان آب را بارانده است و زمین را به وسیلهی آن بعد از مردنش زنده گردانده است؟ قطعاً خواهند گفت: خدا!... بگو: ستایش خدای را (که حق آن اندازه روشن است که مشرکان نیز بدان اعتراف دارند) اما بیشتر آنان نمیفهمند و نمیدانند».
و خداوند خبر میدهد که چون بهشتیان صدق وعدهی پروردگارشان را میبینند، زبان به حمد و ستایش خداوند میگشایند:
﴿وَقَالُواْ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِي صَدَقَنَا وَعۡدَهُۥ وَأَوۡرَثَنَا ٱلۡأَرۡضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ ٱلۡجَنَّةِ حَيۡثُ نَشَآءُۖ فَنِعۡمَ أَجۡرُ ٱلۡعَٰمِلِينَ ٧٤﴾ [الزمر: 74].
«و میگویند: سپاس و ستایش، خداوندی را سزا است که با ما به وعدهی خویش (که توسط پیغمبران به آدمیزادگان داده بود) وفا کرد و سرزمین (بهشت) را از آن ما نموده است تا در هر جایی از بهشت که بخواهیم منزل گزینیم و به سر بریم. پاداش عمل کنندگان (به دستورات پروردگار) چه خوب و جالب است!».
﴿وَءَاخِرُ دَعۡوَىٰهُمۡ أَنِ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ ١٠﴾ [یونس: 10].
«و ختم دعا و گفتارشان، شکر و سپاس پروردگار جهانیان را سزا است (که ایمان را نصیب ما کرد و از ما خشنود گردید) میباشد».
و خداوند خبر میدهد که در هر مکان و در هر زمانی ستایش شده است و میفرماید:
﴿وَلَهُ ٱلۡحَمۡدُ فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَعَشِيّٗا وَحِينَ تُظۡهِرُونَ ١٨﴾ [الروم: 18].
«در آسمانها و زمین (و در همهی اوقات، به ویژه) عصرگاهان و زمانی که به دم ظهر رسیدهاید، خدای را حمد و ستایش کنید».
چون خداوند مستحق حمد و ثنا است، پس ملائکه او را حمد کرده و رعد تسبیح و حمد او را به جای میآورد و تمامی اشیاء و چیزها حمد و تسبیح او را به جای میآورند. خداوند میفرماید:
﴿ٱلَّذِينَ يَحۡمِلُونَ ٱلۡعَرۡشَ وَمَنۡ حَوۡلَهُۥ يُسَبِّحُونَ بِحَمۡدِ رَبِّهِمۡ وَيُؤۡمِنُونَ بِهِۦ﴾ [غافر: 7].
«آنان که بردارندگان عرش خدایند و آنان که گرداگرد آناند به سپاس و ستایش پروردگارشان سرگرماند و بدو ایمان دارند».
﴿وَيُسَبِّحُ ٱلرَّعۡدُ بِحَمۡدِهِۦ وَٱلۡمَلَٰٓئِكَةُ مِنۡ خِيفَتِهِۦ﴾ [الرعد: 13].
«و رعد (مانند همه چیز فرمانبردار یزدان است و با صدایی که از آن میشنوید، با زبان حال) و فرشتگان از هیبت و عظمت یزدان، (به زبان قال) حمد و ثنای خود را میگویند».
﴿تُسَبِّحُ لَهُ ٱلسَّمَٰوَٰتُ ٱلسَّبۡعُ وَٱلۡأَرۡضُ وَمَن فِيهِنَّۚ وَإِن مِّن شَيۡءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمۡدِهِۦ وَلَٰكِن لَّا تَفۡقَهُونَ تَسۡبِيحَهُمۡۚ إِنَّهُۥ كَانَ حَلِيمًا غَفُورٗا ٤٤﴾ [الإسراء: 44].
«آسمانهای هفتگانه و زمین و کسانی که در آنها هستند همگی، تسبیح خدا میگویند و (با تنزیه و تقدیسش، رضای او میجویند. اصلاً نه تنها آسمانهای هفتگانه و زمین) بلکه هیچ موجودی نیست مگر این که (به زبان حال یا قال) حمد و ثنای وی میگویند، ولی شما تسبیح آنها را نمیفهمید (چرا که زبانشان را نمیدانید و از ساختار اسرارآمیز عالم هستی و نظام پیچیدهی جهان آفرینش چندان مطلع نیستید) بیگمان یزدان بس شکیبا و بخشنده است».
و به پیامبرش امر میکند که حمد و ثنای او را به جای آورد:
﴿فَسَبِّحۡ بِحَمۡدِ رَبِّكَ وَكُن مِّنَ ٱلسَّٰجِدِينَ ٩٨ وَٱعۡبُدۡ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأۡتِيَكَ ٱلۡيَقِينُ ٩٩﴾ [الحجر: 98-99].
«پس (به هنگام هجوم ناراحتیها و اندوهها متوسل به تسبیح و تقدیس خدا شو و زبان) به حمد و ثنای پروردگارت بگشای و از زمرهی سجدهکنندگان و (نماگزاران) باش. و پروردگارت را پرستش کن تا مرگ به سراغ تو میآید (و سرای فانی را وداع میگویی، و سرای باقی آغاز میگردد و پردهها به کنار میرود و حقایق در برابر چشمانت جلوهگر میشود)».
پیامبر میفرماید: هر نعمتی را كه خداوند به بنده ارزانی میدارد و بنده در برابر آن نعمت حمد و سپاس خدای را به جا میآورد، این حمد و سپاس بزرگتر و برتر از آن نعمت است هر چند نعمت بزرگ و عظیم باشد. و یا پیامبر میفرماید: آیا کلماتی را به تو بیاموزم که ضرر و زیان و بیماری را از تو دور کند. بگو: بر خداوند زندهای که هرگز نمیمیرد، توکل میکنم. حمد و سپاس خداوندی را سزا است که برای خود فرزندی برنگزیده است و در فرمانروایی و مالکیت (جهان) انبازی انتخاب ننموده است و یاوری به خاطر ناتوانی نداشته است؛ بنابراین او را چنان که باید به عظمت بستا (و زبان به بزرگواریاش بگشا).
بهرهی بنده از اسم خداوند حمید
از میان بندگان، حمید کسی است که عقیده، اخلاق، اعمال و کلامش خوب و از هر نقص و خللی پاک باشد. انوار اسم حمید به صورت آشکار و متجلی فقط در رسولالله بروز کرده است؛ زیرا که ایشان به هر قیمتی در وجود، حق و کمال و نصیب آن را عطا کرده است؛ روح را در حقیقت از قید و بندها رهانیده به مشاهدهی نور محبوبش مشغول گشته است و نفس را در بند کرده و آن را تأویل نموده تا تزکی یابد و همراهی روح را پیشه سازد.
و به بدنش بهرهی مورد نیاز از غذا، لباس، پاکی و پاکیزگی و ازدواج و هر آنچه از اسباب که باید به دست آورده شود را عطا کرده است و به عقلش آزادی تفکر و جولان و جست و جو در آیات خداوند را عطا کرده است و به هر طبقهای از وجود هر آنچه از تشریع، که به مصلحت آن است، بدو ارزانی داشته است.
عبدالحمید: او کسی است که حق با اوصاف ستودهاش بر او تجلی یافته و مردم او را میستایند و او فقط حمد و ستایش خداوند را به جای میآورد.
دعا: پروردگارا! تو آن حمید و ستودهای هستی که تمام مخلوقات تو را حمد میکنند و تمامی حقایق تو را عظیم نشان میدهند خود نفست را ستودهای و به ما چگونگی سپاسگزاریات را آموختهای.
پروردگارا! نور اسمت، حمید را به ما ارزانی دار، تا اخلاق و کردار و گفتارمان ستوده، و حمید گردد و نفسهایمان با به دست آوردن رضایت تو سعادت پوید و چشمان بصیرتبینمان را بگشای تا جز تو کسی را لایق حمد و ثنا ندانیم و نور حقیقی متجلی در پیامبرت که صاحب مقام محمود است را ببینیم که خود او را در آسمانها محمود نامیدهای. به درستی که تو بر هر چیزی توانایی.
وصلی الله علی سیدنا محمد وعلی آله وصحبه وسلم
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر