پس همانگونه که دستور یافتهاید ایستادگی کنید
خداوند تبارک و تعالی برای انسان آداب و رسومی سهل و آسان گذاشته و آن را اساس و پایهای نهاده که هم با خدا و غیر خدا به آن رفتار شود.
این دستور منحصر به دو امر است:
(الف): درستی ایمان به غیب به تمامی آن چیزهایی که پوشیده و نهان است، مانند فرشتگان و جن و رستاخیز و دوزخ و غیره، همچنان که قرآن به آن تصریح نموده، بدون هیچگونه تعطیل و تأویلی. (بدون مهمل گذاشتن چیزی یا مانند کردن یا برخلاف ظاهر معنی کردن).
(ب): التزام عملی به کتاب خداوند و به تفسیر سنت نبوی، در ظاهر و باطن.
تبعیت از این قانون الهی، اصل و اساس استقامتی است که قرآن به آن اشاره نموده است:
﴿وَأَنَّ هَٰذَا صِرَٰطِي مُسۡتَقِيمٗا فَٱتَّبِعُوهُۖ وَلَا تَتَّبِعُواْ ٱلسُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمۡ عَن سَبِيلِهِۦۚ ذَٰلِكُمۡ وَصَّىٰكُم بِهِۦ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ ١٥٣﴾ [الانعام: 153].
«و [بدانید] این است راه راست من، پس از آن پیروی کنید و از راههای دیگر که شما را از راه او پراکنده میکند پیروی نکنید، اینها که شما را به آن سفارش کرده است شاید به تقوا گرایید».
یعنی راه و طریقی که خدا معلوم کرده مستقیم است و کجی و پیچیدگی در آن نیست، بر مردم لازم است از آن پیروی نمایند و قبولش دارند، وقتی که آن را قبول کردند و از آن تبعیت نمودند، از گمراهی و ضلالت محفوظ میمانند و خوشبخت و سعادتمند بر صراط مستقیم، به رضایت خدا در دنیا و آخرت میرسند و همین که از راه راست منحرف شدند و راه دیگری انتخاب کردند، کارِ بد و بدعت را قبول نمودهاند و از دستور الهی سرپیچی کردهاند و دوری جستهاند و مستحق گمراهی از هدایت الهی میباشند، این است وصیت خداوند به بندگانش، تا قدرت و توانایی تقوا برایشان حاصل شود.
از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که؛ خط راست و مستقیمی کشید و از طرف راست این خط، چند و از طرف چپ هم چند خط، بعد به خط مستقیم اشاره کرد و فرمود: این راه خدا است. بعد اشاره به خطوط راست و چپ، راههایی است که بر سر هرراهی شیطانی موجود است که انسان را به کجی و انحراف دعوت مینماید، سپس این آیه را قرائت فرمود که: ﴿وَأَنَّ هَٰذَا صِرَٰطِي مُسۡتَقِيمٗا فَٱتَّبِعُوهُ﴾ [الانعام: 153]. «و بدانید این است راه راست من، پس از آن پیروی کنید».
به روایت احمد، از نواس به سمعان انصاری که حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «خداوند متعال صراط مستقیم را مثال زده است بر دو طرف صراط مانع موجود است که در آن درهای بازشده میباشد که بر درها پردههای کشیده میباشد، بر در صراط دعوتکنندهای هست که میگوید: ای مردم، همگی وارد صراط شوید و فرصت از دست ندهید. و دعوت کنندهای دیگر در میان صراط تذکر میدهد، اگر کسی بخواهد از آن درها دری باز کند؛ به او میگوید: وای به حال شما در را باز نکنید، اگر باز کنید در آن میافتید.
1- تأثیر استقامت و پایداری در زندگی انسان
استقامت و پایداری موجب ترقی است و انسان را به اوج کمال میرساند، عقل و دل را از تمایل به اعمال زشت بازمیدارد و از ورود به راههای فساد و تباهی در دل و جان جلوگیری میکند.
هرزمان اشتیاق و رغبت برای استقامت، در جامعه ایجاد و به آن اهمیت داده شد، آن اجتماع دارای ارزش و امنیت و صلاح است.
اگر در جامعه استقامت نباشد و میل به استقامت ضعیف شود، روی آوردن به خیر و نیکی در آن جامعه هم ضعیف میشود. و باعث میشود انسان در منجلاب گناه و افشای منکرات بیفتد که همواره انسان ذلیل و خوار و حریت و استقلال و آزادی نابود میشود. از نظر اسلام استقامت در رأس همه امور است و بسیار به آن اهتمام و توجه شده است.
اسلام جامعه را به استقامت و پایداری دعوت کرده و آن را در بهترین مرتبهها قرار داده است؛ حتی علما گفته اند: استقامت عین کرامت است.
استقامت روشی است که دلها را آماده و به حق متمایل میکند و در جانها تأثیر میگذارد.
﴿إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسۡتَقَٰمُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَيۡهِمُ ٱلۡمَلَٰٓئِكَةُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحۡزَنُواْ وَأَبۡشِرُواْ بِٱلۡجَنَّةِ ٱلَّتِي كُنتُمۡ تُوعَدُونَ ٣٠ نَحۡنُ أَوۡلِيَآؤُكُمۡ فِي ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا وَفِي ٱلۡأٓخِرَةِۖ وَلَكُمۡ فِيهَا مَا تَشۡتَهِيٓ أَنفُسُكُمۡ وَلَكُمۡ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ ٣١ نُزُلٗا مِّنۡ غَفُورٖ رَّحِيمٖ ٣٢﴾ [فضلت: 30-32].
«در حقیقت کسانی که گفتند: پروردگار ما خداست، سپس ایستادگی کردند، فرشتگان بر آنان فرود میآیند و میگویند: هان، بیم مدارید و غمگین مباشید و به بهشتی که وعده یافته اید شاد باشید، در زندگی دنیا و آخرت دوستانتان مائیم و هرچه دلهایتان بخواهد در بهشت برای شماست و هرچه خواستار باشید در آنجا خواهید داشت، روزیِ آمادهای از سوی آمرزندۀ مهربان است».
یعنی آنانکه به حقیقت به خدا ایمان آورده اند و بر راه و روشی که برای بندگان خدا معلوم و مشخص شده، استقامت دارند؛ ملائکه در حالت مرگ برایشان نازل میشود و میگویند: نترسید از آنچه در پیش شماست، از حالات قبر و عذاب آخرت غمگین مباشید و غصه نخورید برای آنچه به جا گذاشته اید، و مژده به بهشتی که به شما وعده داده شده است و ایشانند کسانی که گفتند: پروردگار ما خداست و استقامت و پایداری نمودند و آن را بر خود لازم دانسته و بر جاده مستقیم بدون کجروی و انحراف ثابت ماندند، خدای متعال ایشان را مورد رحمت و رضایت خویش قرار داده و هرچه از تمایلات نفسانی بوده، برای آنان آماده ساخته و گناهانش را آمرزیده است که رحمت و مغفرت الهی همیشه شامل بندگان صالح است.
از سفیان بن عبدالله روایت شده است: به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردم: از اسلام کلماتی به من تعلیم کن که غیر از تو از کس نپرسم. فرمود: «بگو: به خداوند ایمان دارم، سپس استقامت کن»([1]). خداوند متعال میفرماید:
﴿فَٱسۡتَقِمۡ كَمَآ أُمِرۡتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطۡغَوۡاْۚ إِنَّهُۥ بِمَا تَعۡمَلُونَ بَصِيرٞ ١١٢﴾ [هود: 112].
«پس همانگونه که دستور یافتهای ایستادگی کن و هرکس هم که با تو توبه کرده، چنین کند و طغیان نکنید که او به آنچه انجام میدهد بیناست».
استقامت تحقق پیدا نمیکند؛ مگر به دوام و ثبات بر انجام امور الهی. حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم برای خود و کسانی که با او توبه کردند، دوام و پایداری و دوری از شرک و برگشت به سوی الله را درخواست نموده است. برای مسلمانان تجاوز از حدودات الهی و غلو در دین درست نیست، چرا که آن طغیان دو سرکشی است و خداوند آگاه بر اعمال انسان است و کردار او را میبیند و پاداش آن را از روی عدالت میدهد که اگر خیر باشد به خیر و اگر شر باشد به شر.
اصل در عمل استقامت است و خداوند متعال هدایت را بر مبنای استقامت میدهد که:
﴿وَإِنَّ ٱللَّهَ لَهَادِ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِلَىٰ صِرَٰطٖ مُّسۡتَقِيمٖ ٥٤﴾ [الحج: 54].
و به درستی خداوند قرآن را برای تحقیق و تحقق یافتن استقامت فرو فرستاد.
﴿كِتَٰبٌ أَنزَلۡنَٰهُ إِلَيۡكَ لِتُخۡرِجَ ٱلنَّاسَ مِنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذۡنِ رَبِّهِمۡ إِلَىٰ صِرَٰطِ ٱلۡعَزِيزِ ٱلۡحَمِيدِ ١ ٱللَّهِ ٱلَّذِي لَهُۥ مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِي ٱلۡأَرۡضِ﴾ [إبراهيم: 1-2].
«کتابی است که به سوی تو فرو آوردیم، تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکیها به سوی روشنایی بیرون آوری و به راه شکستناپذیرِ ستودۀ خدای که آنچه که در آسمانها و زمین است از آن اوست».
و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با رفتارش به روشنترین بیان، آن را آشکار نموده است، همچنانکه خداوند میفرماید:
﴿وَإِنَّكَ لَتَهۡدِيٓ إِلَىٰ صِرَٰطٖ مُّسۡتَقِيمٖ ٥٢ صِرَٰطِ ٱللَّهِ ٱلَّذِي لَهُۥ مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِي ٱلۡأَرۡضِ﴾ [الشوری: 52-53].
«و به راستی که تو به خوبی هدایت میکنی، به راه همان خدایی که آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آن اوست».
مسلمانان در نماز و دعاهایشان که از دل بیرون میآید، استقامت را در هر شب و روزی از خداوند خواستارند. همچنانکه خداوند میفرماید:
﴿إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ ٥ ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٰطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ ٦ صِرَٰطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ ٧﴾ [الفاتحة: 5-7].
«[پروردگارا]، تنها تو را میپرستیم و تنها از تو یاری میجوییم، ما را به راه راست هدایت فرما، راه آنانکه گرامیشان داشتهای، نه راه کسانی که برایشان خشم گرفتهای و نه راه گمراهان و سرکشتگان».
این دعوت، دعوت اسلام به استقامت و پایداری است، تا انسان به حیات انسانیت که بهترین و خوبترین حیات است برسد، آن زندگانی که دارای پاکی و نظافت و ادب و پاکدامنی است. و سزاوار و شایسته است، آنچنانکه خداوند متعال او را مشرف کرده و با والاترین درجۀ قدر و منزلت او را بر بسیاری از مخلوقات برتری داده است، اگر در این زندگی پایدار باشید به دینی ثابت و استوار که خداوند آن را با چراغ عقل و پاکی نفس و نظافت قلب و علوّ روح قرار داده میرسد.
﴿قُلۡ هَٰذِهِۦ سَبِيلِيٓ أَدۡعُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا۠ وَمَنِ ٱتَّبَعَنِيۖ وَسُبۡحَٰنَ ٱللَّهِ وَمَآ أَنَا۠ مِنَ ٱلۡمُشۡرِكِينَ ١٠٨﴾ [یوسف: 108].
«بگو: این راه من است که من مردمان را با آگاهی و بینش به سوی خدا میخوانم و پیروان من همچنین میباشند و خدا منزّه است و من از مشرکان نیستم».
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر