بسم الله الرحمن الرحیم
﴿ٱللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَيُّ ٱلۡقَيُّومُۚ لَا تَأۡخُذُهُۥ سِنَةٞ وَلَا نَوۡمٞۚ لَّهُۥ مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِي ٱلۡأَرۡضِۗ مَن ذَا ٱلَّذِي يَشۡفَعُ عِندَهُۥٓ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيۡءٖ مِّنۡ عِلۡمِهِۦٓ إِلَّا بِمَا شَآءَۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَۖ وَلَا ئَُودُهُۥ حِفۡظُهُمَاۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِيُّ ٱلۡعَظِيمُ ٢٥٥﴾ [البقرة: 255]
«هيچ معبودى نيست جز خداوند يگانه. زنده [و] تدبير كننده [هستى] است. هيچگاه خواب سبك و سنگينى او را فرانمىگيرد (و لحظهاى از تدبير جهان هستى، غافل نمىماند). آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، از آن اوست. چه كسى است كه بدون حكم او در پيشگاهش شفاعت كند؟ گذشته و [حال و] آينده آنان را مىداند و به چيزى از علم او جز به آنچه خود خواسته است، احاطه نمىيابند. كرسىّ [فرمانروايى] او آسمانها و زمين را فرا گرفته است و حفظ آن دو بر او گران نمىآيد و او بلند مرتبه بزرگ [قدر] است».
آیة فوق آیه 255 سوره بقره معروف به آية الکرسی است، و چنانکه در روایات نقل شده است افضلترین آیه قرآن مجید است. در این آیه شریفه، الله سبحانه و تعالی ذات عظیم خود را و صفات و کمالات بدون مانندش را به بندگانش معرفی نموده است، و لفظ «الله» که علم ذات او تعالی است و بر غیرش اطلاق کرده نمیشود بیانگر این مطلب است.
قوله تعالی: ﴿لَآ
إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ﴾ صفت اول و بیانگر حق الله بر بندگان
است، و معنی ﴿لَآ
إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ﴾ اینست که معبودی وجود ندارد جز او تعالی. در لفظ «لا إله» اله نفی جنس شده
است چون که لا نفی جنس است. و در لفظ «إلا الله» اثبات الوهیت فقط برای خداوند
متعال شده است. یعنی معبودیت به خداوند متعال اختصاص دارد و غیر از او کسی دیگر
معبود نیست. تا اینجا همه ادیان و بالاخص ادیان آسمانی هم عقیدهاند که عبادت حق
اختصاصی الله سبحانه تعالی است و معبود بر حق، فقط او تعالی است. و انس و جن را به
این هدف آفریده است که تنها او را پرستش کنند.
﴿وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِيَعۡبُدُونِ ٥٦﴾ [الذاريات: 56]
«ما جنها و انسانها را نیافریدهایم مگر اینکه تنها مرا پرستش کنند».
و همین است معنی «لا إله الا هو» که معبود فقط خالق لایزال است و مخلوقات از انس و جن و ملائک و غیره همه عابداند. لیکن اگر از صاحبان ادیان پرسیده شود: تعریف عبادت – که حق اختصاصی الله سبحانه و تعالی است و شما نیز به او عقیده دارید – چیست؟ اکثر اهل ادیان از دادن جواب صحیح عاجز میمانند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر