تشریح عبادت
مفسرین عبادت را به (نهایت خضوع و خشوع) و بعضیها به نهایت تعظیم معنی کردهاند. به هر حال این معنی درست است لیکن محتاج به توضیح میباشد چون که معیار انتهای تعظیم مشخص نمیشود به خاطر اینکه والدین و مشائخ و اساتید و بزرگان نیز قابل تعظیماند. شاه ولی الله -رحمه الله- در کتابهای خودش نسبت به معنی عبادت گفته است: که عبادت بندگی را میگویند. بنده به آن ذات که او را بندگی میکند هر وقت و هر جا محتاج است و در برابر او تذلل و عاجزی میکند. بهترین معنای عبادت را شیخ رشید رضا رحمه الله فرموده است:
«العبادة عبارة عن الاعتقاد والشعور بأن للمعبود سلطة غیبیة (أي في العلم والتصرف) فوق الأسباب یقدر بها علی النفع والضرر فکل دعاء ونداء وثناء وتعظیم ينشأ من هذا الاعتقاد فهي عبادة»[1]. عبادت عبارت است از عقیده داشتن به اینکه معبود قدرتی غیبی مافوق الاسباب در علم و تصرف دارد که با آن قدرت میتواند نفع و ضرر برساند پس هر دعاء و فریاد و ثناء و تعظیمی که از این اعتقاد حاصل شود عبادت است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر