توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۰ خرداد ۴, سه‌شنبه

اول: دلایل منطقی در طهارت عایشه رضی الله عنها

 

اول: دلایل منطقی در طهارت عایشه رضی الله عنها

1-   اگر عایشه رضی الله عنها  مرتکب آن گناه شده بود، چرا رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  حد را بر او جاری نساخت؟

به این دلیل بر ایشان حد جاری ننمود، چون می‌دانست که ایشان پاک است. و الله عزوجل  وی را در سوره­ی نور مبرا نموده است و رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  نیز ‏به این مسئله شهادت داد.

2-   اگر عایشه رضی الله عنها  مرتکب فاحشه شده بود، چرا رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  ایشان را طلاق نداد؟

به این دلیل ایشان را طلاق نداد، چون ایشان طاهر و پاک بودند و الله عزوجل در ‏قرآن ایشان را مبرا ساخت و رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  نیز بدین امر شهادت دادند. و عایشه رضی الله عنها  تا ‏انتهای حیات رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  همسر ایشان بودند و سرانجام درآغوش وی و در خانه­‏اش وفات نمود و در همان­جا دفن شد.

3-   الله عزوجل  می‌فرماید: ﴿وَٱلطَّيِّبَٰتُ لِلطَّيِّبِينَ وَٱلطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَٰتِۚ [النور: 26].

«و زنان پاک از آن مردان پاک و مردان پاک از آن زنان پاکند»‏.

و این خود نشان­گر این است که عایشه پاک بوده و به همین دلیل رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  ایشان را طلاق نداد و تا انتهای حیات­شان با ایشان زندگی کرد و اگر ‏مشکلی در اخلاق وعفت ایشان می­دید، با وی نمی‌ماند و او را طلاق می­داد.

4-   این آیات نازل شد و رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  دریافتند که این آیات ‏جهت تبرئه‌ی عایشه رضی الله عنها  نازل شده است و پس از آن نیز رسول الله ‏سال‌ها با ایشان زندگی کرد و ایشان را طلاق نداد و سرانجام در خانه­ی وی و در ‏آغوش ایشان وفات کردند و در خانه­ی عایشه نیز دفن شدند. معنای این آن است که ‏پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  بر آن بود که آن آیات برای برائت عایشه رضی الله عنها  نازل شده و نه شخص دیگری. گمان نمی‌کنیم کسی پیدا شود که در تفسیر از ‏رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  عالم­تر باشد، که به عایشه رضی الله عنها  ‏خطاب فرمود:‏ ‏«يا عائشة، أما الله فقد برأك»:[1]

«ای عایشه همین اکنون الله تو را از این تهمت تبرئه کرد».

5-   متهم کردن عائشه به فحشا برابر است با تهمت زدن و شک کردن به نبوت ‏رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم ؛ چون اگر ایشان نبی هستند حتما الله عزوجل ایشان ‏را از عمل عایشه رضی الله عنها  باخبر می­ساخت تا حداقل از وی جدا شود و کسی ‏نمی­تواند بگوید که الله ایشان را خبر داده و ایشان نیز با آن­که می­دانستند که ‏همسرش مرتکب چه عملی شده باز هم از وی جدا نشده است و زندگی­اش را با ‏او ادامه داده است؛ چون این عمل نوعی از دیاثت است که شخص با وجود آگاهی ‏از اعمال زشت همسرش باز هم سکوت اختیار کند.

6-   اگر کوچک­ترین مشکل و یا شکی در اخلاق همسران رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  می­بود، مردم از وی گریزان می­شدند و هیچ کس وارد دین اسلام نمی­شد و ‏به ایشان به خاطر فاحشه بودن همسرانش طعنه و مسخره و ایراد می­گرفتند ولی ‏برعکس می­بینیم که بسیاری از افراد اسلام می‌آورند؛ زیرا همسران پیامبر با ‏شرافت­ترین زنان دنیا هستند و هیچ­گونه عیب و عاری نبود تا با آن بر پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم ‏ خرده بگیرند.‏

7-   تهمت زدن به عایشه رضی الله عنها  به معنای طعنه زدن به ناموس رسول ‏الله است واین نوعی آزار و اذیت رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  محسوب می­شود.‏ کسی که رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  را آزار و اذیت نماید، کافر است و الله عزوجل  در مورد این­گونه اشخاص می­فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِينَ يُؤۡذُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ لَعَنَهُمُ ٱللَّهُ فِي ٱلدُّنۡيَا وَٱلۡأٓخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمۡ عَذَابٗا مُّهِينٗا٥٧ [الأحزاب: 57].

«آن­ها که خدا و پیامبرش را آزار می‌دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در ‏دنیا و آخرت دور ساخته و برای آن­ها عذاب خوارکننده‌ای آماده کرده است».

و از جمله­ی آنچه که دلالت دارد بر این­که پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  به خاطر اتهام ‏زدن به همسرش آزرده می­شود، روایت ماجرای افک از عایشه رضی الله عنها  ‏است که گفت: ‏«... فقام رسول الله صلى الله عليه وسلم من يَوْمِه، فاسْتَعْذر ‏من ‏عبدالله بن أُبَيٍّ سلول وهو على المِنْبَر، فقال: يا معشر المسلمين، ‏مَن يَعْذِرُنِي ‏من رجل قد بلغني عنه أذاه في أهلي، والله ما علمت على ‏أهلي إلاَّ خَيْرًا...»[2]:

«رسول خدا  صلی الله علیه و آله و سلم  همان روز، برخاست و از عبدالله بن ابی ‏بن سلول شکایت کرد و بر بلای منبر فرمود: «چه کسی در مورد مردی که با ‏تهمت زدن به خانواده­ام باعث اذیت و آزارم شده است، مرا معذور می­داند؟ به ‏خدا سوگند که جز خیر و نیکی از همسرم ندیده ام»...

کلام رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  که فرمود: «‏مرا معذور می‌داند» یعنی ‏اگر او را مجازات نمایم، چه کسی مرا سرزنش می‌کند؟ واین نشان­گر آنست که ‏رسول الله از این تهمت منافقان به همسر خویش بسیار آزرده وناراحت شده­اند.

8-   متهم کردن عایشه رضی الله عنها  به فحشا به معنای تهمت زدن به الله تعالی ‏می باشد؛ چون بر اساس این سخن، الله تعالی در انتخاب همسر برای پیامبرش دچار ‏اشتباه شده است. الله تعالی جبرئیل را فرستاد تا به رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  ‏خبر بدهد که عایشه همسر ایشان در دنیا و آخرت است و الله سبحانه و تعالی ازواج ‏رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  را امهات المومنین خطاب می‌کند و کسی که گمان ‏کند که الله سبحان اشتباه کرده است، کافر می­شود چون به الله متعال تهمت اشتباه زده ‏است مبنی بر این­که زنی بد برای رسولش انتخاب کرده است.

9-   کسی که عایشه رضی الله عنها  را به فحشا متهم می­کند در واقع به مادر خود ‏تهمت زده است، به دلیل این­که زنان پیامبر، مادران مومنان معرفی شدند.‏ دلیل این ‏سخن در قرآن آمده است که الله تعالی می‌فرماید: ﴿ٱلنَّبِيُّ أَوۡلَىٰ بِٱلۡمُؤۡمِنِينَ مِنۡ أَنفُسِهِمۡۖ وَأَزۡوَٰجُهُۥٓ أُمَّهَٰتُهُمۡ [الأحزاب: 6].

«پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است؛ و همسران او مادران ‏آن‌ها (مومنان) محسوب می‌شوند».

پس ای مسلمان آیا راضی می­شوی به مادر خودت تهمت زنا بزنی؟ ‏

پس بر هر مسلمانی واجب است به ازواج رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  احترام ‏گذاشته و از آن­ها دفاع کند و باید دانست که افتخار همسری رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  فضیلتی برای آن­ها محسوب می­شود.

10- بسیاری از اهل بیت به برائت عایشه رضی الله عنها  گواهی داده­اند و به ‏صراحت گفته­اند که این آیات در شأن عایشه رضی الله عنها  نازل شده است که به ‏طور مفصل ذکر خواهیم کرد.

11- کسی که به سیرت عایشه رضی الله عنها  نگاه کند ایشان را دارای اخلاق زیبا ‏می­بیند و محال هست که از ایشان چنین کار زشتی سر بزند که در ادامه دلایلی را ‏ذکر خواهیم کرد.

12- عایشه رضی الله عنها  محبوب­ترین همسر رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  بود ‏و ایشان جز انسان پاک را دوست نمی­داشت.

13- ﴿يَعِظُكُمُ ٱللَّهُ أَن تَعُودُواْ لِمِثۡلِهِۦٓ أَبَدًا إِن كُنتُم مُّؤۡمِنِينَ١٧ [النور: 17].

«خداوند شما را اندرز می‌دهد که هرگز چنین کاری را تکرار نکنید اگر ایمان دارید».

پس کسی که به عایشه رضی الله عنها  تهمت بزند، مسلمان نیست؛ چون الله ایشان را ‏تبرئه کرد و فرمود: چنین کاری را تکرار نکنید اگر ایمان دارید؛ پس کسی ‏که دوباره این تهمت­ها را تکرار کند و به عایشه رضی الله عنها  تهمت فحشا بزند ‏بر اساس آیه­ی قرآن، کافر است.

14- ﴿ٱلزَّانِي لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوۡ مُشۡرِكَةٗ وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلَّا زَانٍ أَوۡ مُشۡرِكٞۚ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ٣ [النور: 3].

«مرد زناکار جز با زن زناکار یا مشرک ازدواج نمی‌کند؛ و زن زناکار را، جز ‏مرد زناکار یا مشرک، به ازدواج خود درنمی‌آورد؛ و این کار بر مؤمنان حرام شده ‏است‏».

کسی که به عایشه رضی الله عنها  تهمت فحشا بزند در واقع به پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  تهمت زده است؛ چون آیه می­گوید: زن زناکار با مرد زناکار ‏ازدواج می­کند و زن عفیف با مرد عفیف و پاک ازدواج می­کند، پس به نظر شما ‏رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  پاک وعفیف است یا زناکار والعیاذ بالله؟

15- همه­ی اهل ادیان، به انبیاء و همچنین ازواج انبیاء احترام می­گذارند پس دور ‏از عقل است که یک فرد مسلمان بیاید و زنان پیامبرش را به فحشا متهم کند. کسی که ‏به ازواج رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  تهمت فحشا بزند کافر است چون به خود رسول الله تهمت ‏دیاثث زده است والعیاذ بالله‏.

16- طعن به عایشه رضی الله عنها ‏ مستلزم طعن به رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  است؛ چون الله متعال می­فرماید: ﴿ٱلۡخَبِيثَٰتُ لِلۡخَبِيثِينَ [النور: 26].

«زنان ‏ناپاک از آن مردان ناپاک­اند».

یعنی الله تعالی عائشه را همسر پیامبر قرار نمی­داد مگر آن­که پاک باشد؛ زیرا ‏رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  نیز پاک­ترین فرد بشر است و اگرعایشه رضی الله عنها  ناپاک یا فاحشه می­بود شرعا نمی­توانست با رسول الله ازدواج کنند.

17- کسانی که این شایعه را شروع کردند، از منافقین بودند، افرادی بودند که ‏دشمنی آن­ها با رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  و اصحاب و اهل بیتش آشکار بود و ‏سخن­شان تهمت و افترا بود و برای سخن­شان هیچ دلیلی نداشتند و پیامبر نیز ‏بر آن­ها حد قذف اجرا نمود؛ چون پس از نزول آیات برائت مطمئن شد که آن­ها ‏دروغ­گو هستند.

18- ﴿يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدۡنَ ٱلۡحَيَوٰةَ ٱلدُّنۡيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيۡنَ أُمَتِّعۡكُنَّ وَأُسَرِّحۡكُنَّ سَرَاحٗا جَمِيلٗا٢٨ وَإِن كُنتُنَّ تُرِدۡنَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَٱلدَّارَ ٱلۡأٓخِرَةَ فَإِنَّ ٱللَّهَ أَعَدَّ لِلۡمُحۡسِنَٰتِ مِنكُنَّ أَجۡرًا عَظِيمٗا٢٩ [الأحزاب: 28-29].

«ای پیامبر!‏ به همسرانت بگو: اگر شما زندگی دنیا و زرق و برق آن را می‌خواهید بیایید با هدیه‌ای شما را بهره‌مند سازم و شما را بطرز نیکویی رها ‏سازم ‏(طلاق می­دهم) و اگر شما خدا و پیامبرش و سرای آخرت را می‌خواهید، ‏خداوند برای نیکوکاران شما پاداش عظیمی آماده ساخته است‏».

و همه می‌دانیم که رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  در زمان حیات­شان، عایشه رضی الله عنها ‏ را طلاق ندادند بلکه عائشه همسر ایشان ماند و سرانجام نیز در آغوش ‏عائشه وفات نمود و این دلیل واضحی است که نشان می­دهد وی الله و رسولش ‏را انتخاب کرده بود و اگر خواهان دنیا وزینت آن می­بود، بدون شک رسول الله ‏  صلی الله علیه و آله و سلم  او را قبل از وفات طلاق می­داد.



[1] - صحیح بخاری، جلد: ‏6، ‏ص: ‏107، ‏حدیث:‏4757.

[2] - صحیح بخاری، جلد: ‏3، ‏ص: ‏173، ‏حدیث: ‏2661‏، ‏4141‏،‏4750‏،‏7369‏‏.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...