اول: دلایل منطقی در طهارت عایشه رضی الله عنها
1- اگر عایشه رضی الله عنها مرتکب آن گناه شده بود، چرا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم حد را بر او جاری نساخت؟
به این دلیل بر ایشان حد جاری ننمود، چون میدانست که ایشان پاک است. و الله عزوجل وی را در سورهی نور مبرا نموده است و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نیز به این مسئله شهادت داد.
2- اگر عایشه رضی الله عنها مرتکب فاحشه شده بود، چرا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ایشان را طلاق نداد؟
به این دلیل ایشان را طلاق نداد، چون ایشان طاهر و پاک بودند و الله عزوجل در قرآن ایشان را مبرا ساخت و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نیز بدین امر شهادت دادند. و عایشه رضی الله عنها تا انتهای حیات رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم همسر ایشان بودند و سرانجام درآغوش وی و در خانهاش وفات نمود و در همانجا دفن شد.
3- الله عزوجل میفرماید: ﴿وَٱلطَّيِّبَٰتُ لِلطَّيِّبِينَ وَٱلطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَٰتِۚ﴾ [النور: 26].
«و زنان پاک از آن مردان پاک و مردان پاک از آن زنان پاکند».
و این خود نشانگر این است که عایشه پاک بوده و به همین دلیل رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ایشان را طلاق نداد و تا انتهای حیاتشان با ایشان زندگی کرد و اگر مشکلی در اخلاق وعفت ایشان میدید، با وی نمیماند و او را طلاق میداد.
4- این آیات نازل شد و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم دریافتند که این آیات جهت تبرئهی عایشه رضی الله عنها نازل شده است و پس از آن نیز رسول الله سالها با ایشان زندگی کرد و ایشان را طلاق نداد و سرانجام در خانهی وی و در آغوش ایشان وفات کردند و در خانهی عایشه نیز دفن شدند. معنای این آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بر آن بود که آن آیات برای برائت عایشه رضی الله عنها نازل شده و نه شخص دیگری. گمان نمیکنیم کسی پیدا شود که در تفسیر از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم عالمتر باشد، که به عایشه رضی الله عنها خطاب فرمود: «يا عائشة، أما الله فقد برأك»:[1]
«ای عایشه همین اکنون الله تو را از این تهمت تبرئه کرد».
5- متهم کردن عائشه به فحشا برابر است با تهمت زدن و شک کردن به نبوت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ؛ چون اگر ایشان نبی هستند حتما الله عزوجل ایشان را از عمل عایشه رضی الله عنها باخبر میساخت تا حداقل از وی جدا شود و کسی نمیتواند بگوید که الله ایشان را خبر داده و ایشان نیز با آنکه میدانستند که همسرش مرتکب چه عملی شده باز هم از وی جدا نشده است و زندگیاش را با او ادامه داده است؛ چون این عمل نوعی از دیاثت است که شخص با وجود آگاهی از اعمال زشت همسرش باز هم سکوت اختیار کند.
6- اگر کوچکترین مشکل و یا شکی در اخلاق همسران رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم میبود، مردم از وی گریزان میشدند و هیچ کس وارد دین اسلام نمیشد و به ایشان به خاطر فاحشه بودن همسرانش طعنه و مسخره و ایراد میگرفتند ولی برعکس میبینیم که بسیاری از افراد اسلام میآورند؛ زیرا همسران پیامبر با شرافتترین زنان دنیا هستند و هیچگونه عیب و عاری نبود تا با آن بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خرده بگیرند.
7- تهمت زدن به عایشه رضی الله عنها به معنای طعنه زدن به ناموس رسول الله است واین نوعی آزار و اذیت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم محسوب میشود. کسی که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را آزار و اذیت نماید، کافر است و الله عزوجل در مورد اینگونه اشخاص میفرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِينَ يُؤۡذُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ لَعَنَهُمُ ٱللَّهُ فِي ٱلدُّنۡيَا وَٱلۡأٓخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمۡ عَذَابٗا مُّهِينٗا٥٧﴾ [الأحزاب: 57].
«آنها که خدا و پیامبرش را آزار میدهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته و برای آنها عذاب خوارکنندهای آماده کرده است».
و از جملهی آنچه که دلالت دارد بر اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به خاطر اتهام زدن به همسرش آزرده میشود، روایت ماجرای افک از عایشه رضی الله عنها است که گفت: «... فقام رسول الله صلى الله عليه وسلم من يَوْمِه، فاسْتَعْذر من عبدالله بن أُبَيٍّ سلول وهو على المِنْبَر، فقال: يا معشر المسلمين، مَن يَعْذِرُنِي من رجل قد بلغني عنه أذاه في أهلي، والله ما علمت على أهلي إلاَّ خَيْرًا...»[2]:
«رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم همان روز، برخاست و از عبدالله بن ابی بن سلول شکایت کرد و بر بلای منبر فرمود: «چه کسی در مورد مردی که با تهمت زدن به خانوادهام باعث اذیت و آزارم شده است، مرا معذور میداند؟ به خدا سوگند که جز خیر و نیکی از همسرم ندیده ام»...
کلام رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم که فرمود: «مرا معذور میداند» یعنی اگر او را مجازات نمایم، چه کسی مرا سرزنش میکند؟ واین نشانگر آنست که رسول الله از این تهمت منافقان به همسر خویش بسیار آزرده وناراحت شدهاند.
8- متهم کردن عایشه رضی الله عنها به فحشا به معنای تهمت زدن به الله تعالی می باشد؛ چون بر اساس این سخن، الله تعالی در انتخاب همسر برای پیامبرش دچار اشتباه شده است. الله تعالی جبرئیل را فرستاد تا به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم خبر بدهد که عایشه همسر ایشان در دنیا و آخرت است و الله سبحانه و تعالی ازواج رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را امهات المومنین خطاب میکند و کسی که گمان کند که الله سبحان اشتباه کرده است، کافر میشود چون به الله متعال تهمت اشتباه زده است مبنی بر اینکه زنی بد برای رسولش انتخاب کرده است.
9- کسی که عایشه رضی الله عنها را به فحشا متهم میکند در واقع به مادر خود تهمت زده است، به دلیل اینکه زنان پیامبر، مادران مومنان معرفی شدند. دلیل این سخن در قرآن آمده است که الله تعالی میفرماید: ﴿ٱلنَّبِيُّ أَوۡلَىٰ بِٱلۡمُؤۡمِنِينَ مِنۡ أَنفُسِهِمۡۖ وَأَزۡوَٰجُهُۥٓ أُمَّهَٰتُهُمۡ﴾ [الأحزاب: 6].
«پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است؛ و همسران او مادران آنها (مومنان) محسوب میشوند».
پس ای مسلمان آیا راضی میشوی به مادر خودت تهمت زنا بزنی؟
پس بر هر مسلمانی واجب است به ازواج رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم احترام گذاشته و از آنها دفاع کند و باید دانست که افتخار همسری رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فضیلتی برای آنها محسوب میشود.
10- بسیاری از اهل بیت به برائت عایشه رضی الله عنها گواهی دادهاند و به صراحت گفتهاند که این آیات در شأن عایشه رضی الله عنها نازل شده است که به طور مفصل ذکر خواهیم کرد.
11- کسی که به سیرت عایشه رضی الله عنها نگاه کند ایشان را دارای اخلاق زیبا میبیند و محال هست که از ایشان چنین کار زشتی سر بزند که در ادامه دلایلی را ذکر خواهیم کرد.
12- عایشه رضی الله عنها محبوبترین همسر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بود و ایشان جز انسان پاک را دوست نمیداشت.
13- ﴿يَعِظُكُمُ ٱللَّهُ أَن تَعُودُواْ لِمِثۡلِهِۦٓ أَبَدًا إِن كُنتُم مُّؤۡمِنِينَ١٧﴾ [النور: 17].
«خداوند شما را اندرز میدهد که هرگز چنین کاری را تکرار نکنید اگر ایمان دارید».
پس کسی که به عایشه رضی الله عنها تهمت بزند، مسلمان نیست؛ چون الله ایشان را تبرئه کرد و فرمود: چنین کاری را تکرار نکنید اگر ایمان دارید؛ پس کسی که دوباره این تهمتها را تکرار کند و به عایشه رضی الله عنها تهمت فحشا بزند بر اساس آیهی قرآن، کافر است.
14- ﴿ٱلزَّانِي لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوۡ مُشۡرِكَةٗ وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلَّا زَانٍ أَوۡ مُشۡرِكٞۚ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ٣﴾ [النور: 3].
«مرد زناکار جز با زن زناکار یا مشرک ازدواج نمیکند؛ و زن زناکار را، جز مرد زناکار یا مشرک، به ازدواج خود درنمیآورد؛ و این کار بر مؤمنان حرام شده است».
کسی که به عایشه رضی الله عنها تهمت فحشا بزند در واقع به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تهمت زده است؛ چون آیه میگوید: زن زناکار با مرد زناکار ازدواج میکند و زن عفیف با مرد عفیف و پاک ازدواج میکند، پس به نظر شما رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم پاک وعفیف است یا زناکار والعیاذ بالله؟
15- همهی اهل ادیان، به انبیاء و همچنین ازواج انبیاء احترام میگذارند پس دور از عقل است که یک فرد مسلمان بیاید و زنان پیامبرش را به فحشا متهم کند. کسی که به ازواج رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم تهمت فحشا بزند کافر است چون به خود رسول الله تهمت دیاثث زده است والعیاذ بالله.
16- طعن به عایشه رضی الله عنها مستلزم طعن به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است؛ چون الله متعال میفرماید: ﴿ٱلۡخَبِيثَٰتُ لِلۡخَبِيثِينَ﴾ [النور: 26].
«زنان ناپاک از آن مردان ناپاکاند».
یعنی الله تعالی عائشه را همسر پیامبر قرار نمیداد مگر آنکه پاک باشد؛ زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نیز پاکترین فرد بشر است و اگرعایشه رضی الله عنها ناپاک یا فاحشه میبود شرعا نمیتوانست با رسول الله ازدواج کنند.
17- کسانی که این شایعه را شروع کردند، از منافقین بودند، افرادی بودند که دشمنی آنها با رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و اصحاب و اهل بیتش آشکار بود و سخنشان تهمت و افترا بود و برای سخنشان هیچ دلیلی نداشتند و پیامبر نیز بر آنها حد قذف اجرا نمود؛ چون پس از نزول آیات برائت مطمئن شد که آنها دروغگو هستند.
18- ﴿يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدۡنَ ٱلۡحَيَوٰةَ ٱلدُّنۡيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيۡنَ أُمَتِّعۡكُنَّ وَأُسَرِّحۡكُنَّ سَرَاحٗا جَمِيلٗا٢٨ وَإِن كُنتُنَّ تُرِدۡنَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَٱلدَّارَ ٱلۡأٓخِرَةَ فَإِنَّ ٱللَّهَ أَعَدَّ لِلۡمُحۡسِنَٰتِ مِنكُنَّ أَجۡرًا عَظِيمٗا٢٩﴾ [الأحزاب: 28-29].
«ای پیامبر! به همسرانت بگو: اگر شما زندگی دنیا و زرق و برق آن را میخواهید بیایید با هدیهای شما را بهرهمند سازم و شما را بطرز نیکویی رها سازم (طلاق میدهم) و اگر شما خدا و پیامبرش و سرای آخرت را میخواهید، خداوند برای نیکوکاران شما پاداش عظیمی آماده ساخته است».
و همه میدانیم که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در زمان حیاتشان، عایشه رضی الله عنها را طلاق ندادند بلکه عائشه همسر ایشان ماند و سرانجام نیز در آغوش عائشه وفات نمود و این دلیل واضحی است که نشان میدهد وی الله و رسولش را انتخاب کرده بود و اگر خواهان دنیا وزینت آن میبود، بدون شک رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم او را قبل از وفات طلاق میداد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر