در گذشته خواندید که خداوند با نزول آیة: ﴿وَقَرۡنَ فِي بُيُوتِكُنَّ﴾ خانهنشینی را برای زنان واجب قرار داد، و بدین ترتیب آنان را از اختلاط باز داشت, لیکن با وجود ماندن در خانه، اگر بیبند و باری آنجا رایج باشد بازهم نمیتوان به فلسفه حجاب دست یافت.
عموماً فامیلهای نزدیک مرد, با وجودی که نامحرم هستند، لیکن با دید محرمیت به آنها نگاه میشود و آنان را از اهل خانه میدانند، اما ببینیم که حکم اسلام در این مورد چیست؟ حضرت عقبه بن عامر رضی الله عنه روایت میکند که رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم فرمودند: «إِيَّاكُمْ وَالدُّخُولَ عَلَى النِّسَاءِ» «از واردشدن بر زنان جداً خودداری نمائید»، آنگاه مردی از انصار پرسید: «يَا رَسُولَ اللَّهِ أَفَرَأَيْتَ الْحَمْوَ؟ قَالَ: الْحَمْوُ الْمَوْتُ»([1]). «ای رسول خدا! برادر شوهر (خویشاوندان شوهر) چطور؟ آن حضرت صل الله علیه و آله و سلم فرمودند: اینها مرگاند». يعنى خلوت كردن نزديكان شوهر با زن مرگ آور است.
در اینجا این نکته قابل توجه است,که چرا آن حضرت صل الله علیه و آله و سلم خویشاوندان نزدیک مرد را برای زن موت قرار داد؟ چون عموماً به خاطر خویشاوندی که در میان است از این افراد غفلت و اطمینان نیز وجود دارد و مردم تصور و گمان بد نمیکنند، زن میگوید فلان شخص برادر شوهر من است، چطور از او در حجاب باشم؟ فلانی پسر عمو و او پسر عمه و آن پسر دائی و دیگری پسر خالة من است، بدین صورت آنها را مثل برادر تصور نموده با آنها صحبت میکند، میخندد و شوخی میکند، لیکن همة این افعال و تعلقات ناجا یز و حرام میباشند، اگر اینها برادرند پس چرا ازدواج با آنان درست است؟ محرم کسی را گویند که تا ابد نتواند با او ازدواج نماید و کسی که ازدواج با او درست است محرم نیست و حجاب از او واجب می باشد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر