حکم حجاب برای زنان نیز یک دستور دینی و شرعی است، البته آن به ذاته مقصود نیست، بلکه تدبیریست جهت نجات از یک مرض مهلک و بسیار خطرناک که برای هر فرد بشر سم قاتلی به شمار میرود، و اثرات سوء آن منجر به تباهی و هلاکت اقوام و ملل میگردد، این علت مهلک را قرآنکریم به فحشاء تعبیر نموده که در اصطلاح به بیحیائی، بیغیرتی، برهنگی و بیعفتی معروف است و بدون شک این باعث هلاکت و نابودی اقوام خواهد گردید([1]).
فحش ضد حیاء و عفت است، حیاء با عقل و خِرَد و فحشاء با بیعقلی و سفاهت وابسته است، میبینیم که جانوران و حیوانات در ملأ عام باهم جفتگیری و آمیزش دارند، و این برای آنها نه عجیب است و نه مهلک، زیرا از عقل بهره ای ندارند، لیکن اگر انسانی چنین حرکت ناشایستی را انجام دهد، مردم تعجب نموده انگشت به دندان میگیرند و تنها تفاوت میان این دو, وجود و عدم عقل میباشد، زمانی که انسان انسانیت را رها نموده و در زمرة جانوران قرار میگیرد، در نابودی و هلاکت چنین گروه و ملتی,کمترین شک و تردیدی وجود ندارند، اگر به نظر تحقیق بنگریم میبینیم اقوامی که به سبب زوال یا ضعف و اضمحلال عقل و خِرَد, لذت موجودة دنیا را حاصل زندگی پنداشته و از عاقبت و انجام آن غافل مانده اند، شکار فحشاء گشتهاند و طبیعتاً رشتة زوجیت و مناکحت در میانشان ضعیف گشته و رفته رفته به اختتام میگراید، زیرا زمانی که به خواهش طبیعی نفس, پاسخ مثبت داده شد، دیگر خود به خود به راه روحانی و اخلاق متوجه نمیگردد، جائی که فحشاء ترویج یافته زن به حیثیت وقف عام درآمده که هر مرد در هر حالت میتواند, از آن استفاده نماید، زنا خواهد آمد و نکاح برچیده خواهد شد، و هر شخصی که میداند که اثر قطع نکاح, قطع نسب است، و از اثر انقطاع یا خلط نسب، نه تنها خصوصیات موروثی و خاندانی از بین میرود، بلکه بطلان آثار انسانی، پایمال ساختن حقوق وراثت، آبیاری اخلاق بهیمی، بیخصوصیت ساختن انسان به مانند جانوران و بیحق و بی خانمان ساختن آنهاست. از همه مهمتر این که, تسلط همه جانبة هوسهای جنسی بر انسان سبب تقلیل نسل انسانی و تکثیر انسانهای حیوانصفت میباشد, که هردو صورت باعث نابودی و هلاکت نسل است.
بنابراین، شریعت مطهرة اسلام که جهت کامیابی انسان در دنیا و آخرت فرود آمد، غیر ممکن است که از این هلاکت اساسی صرف نظر نماید، همانطور که فحشاء و بیعفتی در نظر هر فرد که از عقل سلیم برخوردار است، عملی زشت و ناپسند میباشد، در شرع مقدس اسلام نیز زشت تلقی شد، و جهت نجات و رهائی از آن, تدابیر و راهنمائیهای لازم بیان شده است([2]).
خداوند قبل از هرچیز فحشاء را ممنوع و حرام قرار داده است، چنانکه میفرماید: ﴿قُلۡ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ ٱلۡفَوَٰحِشَ مَا ظَهَرَ مِنۡهَا وَمَا بَطَنَ﴾ [الأعراف: 33]. «بگو جز این نیست که پروردگارم، فحشاء را حرام قرار داده آنچه آشکار است از آن و آنچه پنهان است».
در جای دیگر میفرماید: ﴿وَلَا تَقۡرَبُواْ ٱلۡفَوَٰحِشَ مَا ظَهَرَ مِنۡهَا وَمَا بَطَنَ﴾ [الأنعام: 151]. «نزدیک فحشاء نروید آنچه ظاهر باشد از آن یا پنهان».
نیز میفرماید: ﴿وَذَرُواْ ظَٰهِرَ ٱلۡإِثۡمِ وَبَاطِنَهُۥٓۚ إِنَّ ٱلَّذِينَ يَكۡسِبُونَ ٱلۡإِثۡمَ سَيُجۡزَوۡنَ بِمَا كَانُواْ يَقۡتَرِفُونَ ١٢٠﴾ [الأنعام: 120]. «گناه ظاهری و مخفیانه را ترک کنید، بدون شک آنهائی که مرتکب گناه میگردند، عنقریب به آنچه انجام میدهند جزا داده خواهند شد».
از ابن مسعود رضی الله عنه روایت است که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمودند: «لاَ أَحَدٌ أَغْيَرَ مِنَ اللَّهِ مِنْ أَجَلِ ذَلِكَ حَرَّمَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ»([3]). «هیچ احدی از خداوند با غیرتتر نیست از این سبب است که فواحش ظاهری و باطنی را حرام قرار داده است».
نیز حضرت مغیره رضی الله عنه روایت میکند که سعد بن عباده رضی الله عنه گفت: «اگر من احیاناً شخص بیگانهای را با همسرم ببینم، بدون این که بر او رحم بکند سرش را با شمشیر از تنش جدا میکنم، این گفتة سعد رضی الله عنه به گوش آن حضرت صل الله علیه و آله و سلم رسید، آنگاه فرمود: «أَتَعْجَبُونَ مِنْ غَيْرَةِ سَعْدٍ؟ فَوَاللَّهِ لأَنَا أَغْيَرُ مِنْ سَعْدٍ، وَاللَّهُ أَغْيَرُ مِنِّي، وَمِنْ أَجْلِ ذَلِكَ حَرَّمَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهْرَ وَمَا بَطْنَ»([4]) «آیا از غیرت سعد تعجب میکنید، به خدا سوگند که من از سعد با غیرتتر هستم و خداوند از من غیرتش بیشتر است، بدین جهت است که فواحش ظاهری و باطنی را حرام قرار دادهاست».
از آیات و روایات گذشته فهمیدیم که فحشاء که عملی زشت و منافی عفت است, به حیا و غیرت هر شخص بستگی دارد، هراندازه شخصی باغیرتتر باشد از فحشاء و آنچه اسباب آنست, شدیداً اجتناب میورزد و آن را برای خودش ننگ و عار میپندارد، و هراندازه از حیا و غیرت بیبهره باشد, به همان اندازه نیست به این مسائل بیتفاوت میباشد.
در اینجا لازم است بدانیم منظور از فاحشه چیست؟ بهتر است پاسخ این سؤال را از خود قرآن بپرسیم، خداوند میفرماید: ﴿وَلَا تَقۡرَبُواْ ٱلزِّنَىٰٓۖ إِنَّهُۥ كَانَ فَٰحِشَةٗ وَسَآءَ سَبِيلٗا ٣٢﴾ [الإسراء: 32]. «نزدیک زنا نروید، همانا فاحشه همین است و بسیار راه بدی است».
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر