قربانی نمودن ثواب بسیار دارد، پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم فرمودهاند که: در روزهای قربانی بعد از عبادات فریضه هیچ عبادتی اینقدر مقبول و پسندیده در بار الهی نیست، و بیش از رسیدن قطرات خون به زمین مقبول درباره پروردگار میگردد.
لذا با شوق زیاد و دل پر وسعت قربانی کنید. و نیز رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم فرمودهاند: به اندازه موهای بدن مذبوحه ثواب داده میشود.
پس برای حصول این اندازه ثواب کسی که قربانی بر او واجب نیست اگر قربانی کند، کاری است بجا. و در وقت ذبح قربانی باید پیشانی آن را بطرف قبله نموده این دعا را بخواند:
«إِنَّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِيْ فَطَرَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ حَنِيْفاً وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِيْنَ، إِنَّ صَلاَتِيْ، وَنُسْكِيْ، وَمَحْيَايَ، وَمَمَاتِيْ، ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ، لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ. اللَّهُمَّ مِنکَ وَلَکَ».
به تحقیق که من متوجه ساختم روی خود را برای آن ذاتی که آسمانها و زمینها را خلق کرده است، درحالی که مائلم از همه ادیان باطل به دین حق و از مشرکین نیستم. به تحقیق که نماز من، و افعال حج من، و زندگی و مرگ من از آن خداست که پروردگار جهانیان است، نیست شریکی مر او را، و به این دستور داده شدهام، و من از جمله مسلمینم. ای خدایا این قربانی از تو میباشد، و برای رضای تو میباشد.
بعدا از آن «بِسمِ الله» و «اللهُ أَکبر» گفته و ذبح نماید، و بعد از ذبح کردن این دعا را بخواند: «اللَّهُمَّ تَقَبَّلْهُ مِنِّي كَمَا تَقَبِّلْتَ مِنْ حَبِیبِکَ مُحَمدٍ صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّم وَخَلِیلِکَ إِبرَاهِیمَ عَلَیهِ السَّلَامِ».
ای خدایا! قبول فرمای از من مثلی که قبول فرمودی از دوست خود حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم و دوست خود حضرت ابراهیم علیه السلام .
مسئله 1007: بر اشخاصی که صدقه فطر واجب بود قربانی نیز واجب است، و اگر قربانی واجب نبود و قربانی کرد کاری نیکو و مزد بسیار بدست آورده.
مسئله 1008: بر مسافر قربانی واجب نیست.
مسئله 1009: در ماه ذی الحجة از اول بامداد روز دهم، یا شام روز دوازدهم قربانی جائز است، شب باشد یا روز، ولی در روز بهتر است بخصوص روز دهم که اول وقت است.
مسئله 1010: در جاهائی که خواندن نماز عید واجب است قبل از انجام مراسم نماز قربانی کردن جائز نیست، و در جاهائی که نماز واجب نیست بعد از طلوع صبح روز دهم قربانی کردن جائز است.
مسئله 1011: اگر کسی در شهر زندگی میکند، و قربانی خود را به روستائی میفرستد که بعد از طلوع وکالتا از طرف آن قربانی کنند جائز است.
مسئله 1012: در روز دوازده ذی الحجة تا موقعی که غروب نکرده قربانی جائز است، و بعد از غروب جائز نیست.
مسئله 1013: اگر کسی در روز دهم و یازدهم مسافر بود، و در روز دوازهم ذی الحجة مقیم گردید، یا در روز اول مسکین بود و در روز سوم غنی گردید، بر این شخص قربانی واجب است.
مسئله 1014: شخصی که خودش ذبح کردن را یاد دارد بهتر است که قربانی خود را شخصا ذبح نماید، و اگر نمیدانست کسی را دستور دهد و خودش در آنجا باشد.
مسئله 1015: نیت کردن یا دعا خواندن در موقع قربانی نمودن به زبان لازم و واجب نیست، بلکه این قدر در دل آگاهی داشته باشد که محض رضای خدا قربانی میکنم کافی است، البته اگر دعای ذکر شده را یاد داشت و خواند بهتر است.
مسئله 1016: قربانی فقط از طرف خود آن واجب است، نه از طرف اولاد یا کسی دیگر.
بیان حیواناتی که قربانی کردن آنها جائز است
مسئله 1017: حیواناتی که قربانی کردن آنها جائز است عبارتند از:
1) بز.
2) میش.
3) شتر.
4) گاو، و گاومیش.
مسئله 1018: برای قربانی سن گوسفند از یکسال کمتر نباشد، ولی اگر بره از شش ماه بیشتر عمر داشت و جثهاش به اندازه یک ساله بود جائز است، گاو، و گاومیش از دو سال کمتر نباشد و شتر از پنج سال.
مسئله 1019: در گاو و شتر اگر هفت نفر شریک شوند جائز است، ولی باید نیت و مقصد همه رضای خدا باشد، و حصه هریک از یک هفتم کمتر نباشد، و اگر نیت یک رضای خدا نبود بلکه گوشت خوری یا حصه یکی از هفت نفر از یک هفتم کمتر بود قربانی جائز نیست.
مسئله 1020: اگر بجای هفت نفر در شتر و گاو پنج نفر شرکت کردند در صورتی که شرائط ذکر شده موجود باشد جائز است.
مسئله 1021: اگر در موقع خریدن شتر و گاو اراده شرکت را داشت، و بعد چند نفر شریک شدند جائز است، و اگر اراده شرکت را نداشت بعد از خریدن شرکت داد، اگر خریدار ثروتمند است و قربانی بر او واجب است شرکت دادن جائز است، و اگر فقیر است قربانی بر او واجب نیست شرکت دادن غیر جائز است.
مسئله 1022: اگر حیوان که برای قربانی تهیه نموده است مفقود شد، و بعوض دیگری را خرید و بعد اولی پیدا شد، اگر شخص ثروتمند است قربانی کردن یکی واجب است، و اگر فقیر است قربانی کردن هر دو واجب میباشد.
بیان عیبهائی که به واسطه آنها قربانی کردن حیوان جائز نیست
مسئله 1023: هر حیوانی که کور، یا کر، یا یک چشم باشد یا بیشتر نور چشم آن، و یا بیشتر گوش آن، یا دنبه آن از بین رفته قربانی کردن آن جائز نیست.
مسئله 1024: هر حیوانی که لنگ باشد بطوری که به سه دست و پا راه برود، و چهارمی را به زمین نگذارد قربانی کردن آن جائز نیست، و اگر چهارمی را به زمین میگذاشت ولی لنگان لنگان راه میرفت جائز است.
مسئله 1025: حیوان لاغر که مغز استخوان آب شده باشد جائز نیست، و اگر به این حد نرسیده جائز است، ولی قربانی کردن فربه و چاق بهتر است.
مسئله 1026: اگر تمام دندانهای حیوان ریخته قربانی کردن آن جائز نیست، و اگر بیشتر دندانها باقی است جائز است.
مسئله 1027: اگر حیوان خلقتا گوش ندارد قربانی کردن آن جائز نیست، و اگر گوشهای کوچکی دارد جائز است.
مسئله 1028: اگر مادرزادی شاخ ندارد یا داشته ولی شکست و از بیخ بیرون نیامده قربانی کردن آن جائز است، و اگر از بیخ و بن شکسته جائز نیست.
مسئله 1029: حیوان خصی، و میش که از لحاظ خلقت دم ندارد قربانی کردن آن جائز است، و همچنین حیوانی که به مرض جرب (گری) مبتلا است، اگر به واسطه این مرض لاغر شده است جائز نیست، و اگر لاغر نشده است جائز است.
مسئله 1030: اگر به نیت قربانی حیوانی خرید بعدا عیب دار شد، اگر ثروتمند است دیگری بخرد و قربانی کند، و اگر فقیر است همین را قربانی کند.
مسئله 1031: شخص میتواند گوشت قربانی را هم خود بخورد یا به اقرباء و همسایگان خود مقداری بدهد.
مسئله 1032: پوست قربانی یا قیمت آن را خیرات بدهد، و از پول گوشت یا پول پوست قربانی تعمیر مساجد و دیگر بقعهای خیر جائز نیست.
مسئله 1033: اگر خود پوست را به مصرف خود برساند به اینطور که مشک یا فرش بسازد جائز است.
مسئله 1034: مزد ذبح کننده را از پوست و گوشت قربانی ندهد.
مسئله 1035: اثاثیهای که تعلق به آن حیوان دارد از قبیل ریسمان، و نوشتن باید خیرات شود.
مسئله 1036: شخصی که قربانی بر آن واجب نبود به نیت قربانی گوسفندی خرید، بعد از خریداری قربانی کردن آن واجب میشود.
مسئله 1037: بر کسی که قربانی واجب بود و در ایام متعینه قربانی نکرد باید در روزهای بعدی قیمت گوسفند یا عین آن را در صورت خریداری شدن خیرات بدهد.
مسئله 1038: اگر کسی نذر کرد که: اگر فلان کار من عملی شود برای خدا گوسفندی خیرات خواهم کرد، و بعد از عملی شدن نذر واجب میگردد، و باید به آن وفا کند، و گوشت حیوان نذر کرده شده را باید به فقراء و مساکین بدهد.
مسئله 1039: اگر کسی به میل خود جهت رضای خدا برای رسیدن ثواب به اموات گوسفندی را قربانی کرد از گوشت آن غنی و فقیر میتوانند استفاده نمایند و اگر به وصیت میت این کار را کرد فقط فقراء و مساکین میتوانند از گوشت آن استفاده کنند.
مسئله 1040: بدون اجازه از طرف کسی قربانی کردن جائز نیست، و همچنین شرکت غائب بدون اجازه آن صحیح نیست.
مسئله 1041: اگر حیوانی را بدست کسی بالمناصفه و غیره داده که جمعآوری و چاق کند، این قرارداد جائز نیست، و آن شخص اجیر گفته میشود، لذا خریدن حیوان از آن بدون اجازه مالک برای قربانی جائز نیست.
مسئله 1042: اگر در گاو و شتر چند نفر شرکت کردند و تمامی گوشت را خام یا پخته خیرات نمودند جائز است، و در صورت تقسیم حتما به وسیله ترازو باید تقسیم شود.
مسئله 1043: گوشت قربانی را به کفار دادن جائز است.
مسئله 1044: حیوان حامله را قربانی کردن جائز است، و اگر بره یا بزغاله و غیره بعد از ذبح مادر زنده باقی ماند آن را نیز باید قربانی نماید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر