هنگامی که راجع به هجرت مسألهای از سلیمان بن سحمان([1])
پرسیدند، در پاسخ گفت: ... و هر کس آن را عیب شمارَد و یا آن را انکار نماید در
واقع از اصحاب پیامبر ص به خصوص علی بن ابیطالب t عیب
گرفته است، در حالی که پیامبر ص فرمود: «علیکم بسنتي وسنة
الخلفاء الراشدین الـمهدیین من بعدي، تمسکوا بها وعضوا علیها بالنواجذ، وإیاکم
ومحدثات الأمور، فإن کل محدثة بدعة وکل بدعة ضلالة». «به سنت من و سنت خلفای هدایتیافتهی هدایتدهندهی بعد
از من چنگ زنید و آن را محکم بگیرید و از دست ندهید، و از نوآوری در دین بپرهیزید،
زیرا هر گونه نوآوری دینی بدعت، هر بدعتی گمراهی است». و علی t خلیفهی چهارم از خلفای هدایت یافتهی هدایت دهنده میباشد که
پیامبر ص به ما دستور داده سنت و هدایت آنها را فرا چنگ خود قرار دهیم. پس هر کس
منکر آنچه باشد که ذکر نمودیم و از آن عیب و نقص بگیرد، اشتباه کرده و بهرهای
از علم و دانش نبرده است و از چیزی حرف زده که نسبت بدان بیآگاه و نادان است([2]).
و در کتاب «الضیاء الشارق» تحت حدیث استسقاء عمر t به دعای عباس t عموی پیامبر ص چنین میگوید: ... و بعد از وفات پیامبر ص به دعای عباس توسل نمودند و استسقاء (طلب باران)
کردند. و از این رو علماء گفتهاند: استسقاء با توسل به افرادی نیکوکار و اهل دین
مستحب و سنت است. و بهتر آن است که به اهل بیت پیامبر ص توسل شود([3]).
در هنگام شرح حدیث «أذکرکم الله في أهل بیتي»([4]) میگوید: ... این حدیث بیانگر تشویق و تحریک مسلمانان است برای اینکه
نسبت به اهل بیت محبت و مودت داشته باشند، ولایت آنها را بپذیرند و حقوق آنها را
ضایع ننمایند...([5]).
شیخ، در این عبارات ارزشمند و
پرفایده بُرد و مسافت محبت پیروان این دعوت را - که امتدادی برای منهج سلف صالح
اهل سنت و جماعت میباشند- نسبت به اهل بیت پیامبر ص بیان داشت، ایشان انکار سنت خلیفهی هدایت یافتهی
هدایتدهنده را کاری زشت و شنیع میشمارد و خطر آن کار را چنین به تصویر میکشد
که فرمودند: اشتباه کرده و بهرهای از علم و دانش نبرده است و از چیزی حرف زده
که نسبت بدان بیآگاه و نادان است. و در خصوص مسألهی استسقاء نیز سخنانی ارائه
دادند که بیانگر تعظیم و بزرگداشت اهل بیت ‡ میباشد.
[1]- ایشان دانشمندی فهیم و دعوتگر شاعر هستند و اهل منطقه عسیر جنوب جزیره عربی
میباشند که در سال 1349ﻫ وفات فرمودند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر