شیخ صالح الفوزان در معرض گفتار شیخ الاسلام ابن تیمیه
در شرح عقیده واسطیه میگوید: آنجا که شیخ الاسلام بیان داشته: و اهل بیت پیامبر
ص را دوست دارند و ولایت آنها را پذیرفته و آن توصیهی پیامبر ص راجع به آنها را مراعات مینمایند که در غدیر خم
فرمود: «أُذَكِّرُكُمُ
اللَّهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي»([1]). «راجع به اهل بیتم خدا را به
یاد شما میآورم» ([2]).
شیخ صالح الفوزان راجع به این
سخن شیخ الاسلام گفته: شیخ السلام/ در این سخن خود منزلت اهل بیت از منظر اهل سنت و جماعت
را بیان داشته و اعلام نموده که آنها اهل بیت پیامب رص را دوست دارند.
اهل بیت:
خاندان پیامبر ص یعنی کسانی که صدقه بر آنها حرام است اهل بیت نامیده میشوند، که
عبارتند از: خاندان علی، جعفر، عقیل، عباس، حارث بن عبدالمطلب، همسران پیامبر ص و دخترانش. همانگونه که خداوند راجع به آنها میفرماید:
﴿إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذۡهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجۡسَ
أَهۡلَ ٱلۡبَيۡتِ وَيُطَهِّرَكُمۡ تَطۡهِيرٗا﴾ [الأحزاب:
33 «خداوند قطعاً ميخواهد پليدي
را از شما اهل بيت (پيغمبر) دور كند و شما را كاملاً پاك سازد».
اهل سنت آنها را دوست داشته و نسبت به آنها نهایت
احترام و بزرگداشت را رعایت مینمایند، زیرا احترام از آنها احترام از پیامبرص است و همچنین خدا و رسولش بدان (احترام از اهل بیت)
دستور دادهاند؛ خداوند میفرماید: ﴿قُل لَّآ أَسَۡٔلُكُمۡ
عَلَيۡهِ أَجۡرًا إِلَّا ٱلۡمَوَدَّةَ فِي ٱلۡقُرۡبَىٰ﴾ [الشوری:
23]. «در برابر آن از شما پاداش
و مزدی نمیخواهم مگر آن كه به خاطر خويشاوندیام مرا دوست داشته باشيد (يعنی:
بلكه آنچه از شما میطلبم، مودت و دوستی در قرابت و نزديكی نسبیای است كه
ميان من و شما وجود دارد، پس فقط صله و پيوندی را كه ميان من و شما وجود
دارد، در نظر آوريد و همان را رعايت كنيد و اگر فقط اين را در نظرداشته باشيد،
بر من عجولانه نمیتازيد و ميان من و مردم را خالی كرده و اجازه میدهيد
كه اين دعوت را به آنان برسانم)».
و راجع به محبت اهل بیت روایاتی از پیامبر
ص نقل شده -از جمله آنچه شیخ
بدان اشاره نمود- که بیان میدارد در صورت التزام، استقامت و پایدار ماندنشان بر
سنت پیامبر ص، لازم است مورد محبت و مودت قرار بگیرند [همانند: عباس و فرزندانش و علی
و فرزندانش]. اما در صورتی که با سنت و اخلاق دینی مخالفت ورزیدند و از آن روی
گرداندند محبت آنها به هیچ وجه جایز نیست، اگر از اهل بیت نیز باشند.
«ولایت آنها را پذیرفته»: یعنی آنها را دوست دارند. و
«توصیهی پیامبر ص راجع به آنها را مراعات مینمایند»: یعنی بدان عمل نموده و آن را تطبیق
مینمایند. «در غدیر خم فرمود»: «غدیر» در اینجا به معنی استخر و رودخانه است.
راجع به «خم» نیز گفتهاند: نام مردی است که غدیر را بدان نسبت میدهند، و یا
گفتهاند: خم به معنی درختان در هم آمیخته است و از این رو غدیر بدان نسبت داده
شده که در آن واقع شده است.
وقتی که پیامبر ص از حجة الوداع به طرف مدینه بازگشت و به این رودخانه رسید، خطبهای
را ارائه داد که ضمن آن به روایت زیر اشاره نمود: «أُذَكِّرُكُمُ
اللَّهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي».
یعنی: راجع به اهل بیتم دستوراتی را به یاد شما میآورم که خدا بدان
دستور داده است، اینکه آنها را مورد احترام، اکرام و بزرگداشت قرار دهید و حقشان
را پایمال ننمایید.
و
وقتی که عباس بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف به او خبر داد که برخی از قریش
صلهی رحم را در حق آنها ترک کرده و با آنها نیکی نمیکنند، پیامبر ص فرمود: «والذي نفسي بیده». «سوگند به کسی که جان من در
دست او است» «لا یؤمنون» «ایمانشان کامل نخواهد شد». «حتى
یحبوکم لله ولقرابتي» تا وقتی که شما را به خاطر دستیابی به دو چیز دوست نداشته باشند:
نخست: به خاطر خدا؛ زیرا اهل بیت، اولیا و دوستان
خدا هستند.
دوم: به خاطر خویشاوندی
با پیامبر ص، زیرا دوست داشتن آنها راهی است برای کسب رضایت پیامبر ص و احترام از ایشان).
پیامبر ص فرمود: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى
كِنَانَةَ مِنْ وَلَدِ إِسْمَاعِيلَ، وَاصْطَفَى مِنْ كِنَانَةَ قُرَيْشًا، وَاصْطَفَى
مِنْ قُرَيْشٍ بَنِي هَاشِمٍ، وَاصْطَفَانِي مِنْ بَنِي هَاشِمٍ».
خداوند فرزندان اسماعیل بن ابراهیم ؛ را انتخاب کرد و از میان فرزندان اسماعیل قبیلهی
کنانه بن خزیمه را انتخاب نمود و از قبیلهی کنانه طایفهی قریش (فرزندان مضر
بن کنانه) را انتخاب نمود و از قریش نیز بنیهاشم (فرزندان هاشم بن عبدمناف) را
انتخاب کرد و از میان بنیهاشم نیز مرا (محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب بن هاشم بن
عبدمناف بن قصی بن کلاب بن مره بن کعب بن لؤی بن غالب بن فهر بن مالک بن نضر بن
کنانه بن خزیمه بن مدرکه بن الیاس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان) برگزید.
این حدیث بیانگر آن است که: عرب بر سایر مردم برتری
دارند و از میان عرب قریش بر همه برتری دارد، و از میان قریش نیز بنیهاشم بر
سایر طایفهها برتری دارد، و پیامبر ص از همهی بنی هاشم افضلتر است؛ پس شخص پیامبر ص از همهی مردم بزرگتر و نسب ایشان نیز بر سایر ملتها
برتری دارد از این رو بنیهاشم که از خویشان پیامبرص هستند داری فضیلتی ویژه میباشند.
و در مقدمهی کتاب «شیخ
الاسلام ابن تیمیه لـم یکن ناصبیا» میگوید: کسانی که علی t را دوست دارند اهل سنت و جماعت میباشند،
آنها (اهل سنت و جماعت) ایشان (علی t) را همانند خلیفهی چهارم از خلفای راشدین و
یکی از سابقین اولین و یکی از ده نفری که در این دنیا مژدهی بهشت را دریافت
نمودند، حساب مینمایند([3]).
و در شرح
آیهی زیر که خداوند فرموده: ﴿قُل لَّآ أَسَۡٔلُكُمۡ عَلَيۡهِ أَجۡرًا إِلَّا ٱلۡمَوَدَّةَ فِي ٱلۡقُرۡبَىٰ﴾ [الشوری: 23]. (ترجمه
آن گذشت).
میگوید: قول سوم: مراد
از کلمهی «قربی» اهل بیت ‡ میباشند، که پیامبرص از امت اسلامی خواسته آنها را مورد محبت و احترام
و اکرام قرار دهند، و این، یک حق است که باید در برابر آنها انجام داده شود،
زیرا امت اسلامی در برابر افراد صالح و پایدار بر دین خدا از اهل بیت پیامبر ص حقی دارند که باید آن را مراعات نمایند و به
مقتضای شریعت اسلامی آنها را مورد محبت، مودت، احترام و بزرگداشت قرار دهند([4]).
و در تعلیقات مختصر خود بر
طحاویه میگوید: این موقف مسلمانان در برابر اصحاب پیامبر ص میباشد،
از خدا برای آنها طلب مغفرت نموده و خواهان این هستند که خداوند نسبت به اصحاب
و اهل بیت کینهای در دلشان قرار ندهد، زیرا اهل بیت حق خویشاوندی با پیامبر ص و حق ایمان را بر مسلمانان دارند و مذهب اهل سنت و
جماعت این است که: اهل بیت پیامبر ص را دوست داشته و ولایت آنها را مراعات مینمایند.
اما
نواصب: ولایت اصحاب را رعایت مینمایند و نسبت به اهل بیت پیامبر ص بغض و
کینه را به دل دارند، از این رو نواصب نامیده شدهاند که دشمنی و عداوت با اهل
بیت پیامبر ص را بر پیشانی خود نصب نمودهاند([5])
.
و باز گفته: همسران پیامبر ص نخستین افراد اهل بیت‡ هستند؛ خداوند متعال در خطاب به همسران پیامبرص میفرماید: ﴿إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذۡهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجۡسَ أَهۡلَ ٱلۡبَيۡتِ
وَيُطَهِّرَكُمۡ تَطۡهِيرٗا﴾ [الأحزاب: 33]. «خداوند قطعاً
ميخواهد پليدی را از شما اهل بيت (پيغمبر) دور كند و شما را كاملاً پاک سازد».
بنابراین نخستین افرادی که
تحت اهل بیت قرار میگیرند عبارتند از: همسران پیامبر ص سپس خویشاوندانش از خاندان عباس، ابوطالب و خاندان
حارث بن عبدالمطلب([6]).
و باز گفته: برتری
میان مهاجرین نیز وجود دارد: برترین همهی اصحاب به طور اطلاق خلفای راشدین
(ابوبکر، عمر، عثمان و علی) میباشند، اینها به طور مطلق بر سایر اصحاب برتری
دارند([7]).
و باز گفته: ... علی بن ابیطالب: خلیفهی
چهارم، پسر عموی پیامبر ص، همسر فاطمه دختر پیامبر
ص و پدر حسن و حسین دو نوهی
پیامبر ص و دو سید جوانان اهل بهشت است، جهاد، شجاعت، عبادت، علم، زهد و ... ایشان
مشهور و معروف میباشد([8]).
و گفته: پیامبر ص برای حسن و حسین گواهی دادند که اهل بهشت میباشند: «الْحَسَنُ
وَالْحُسَيْنُ سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ»([9]). «حسن و حسین سید جوانان اهل
بهشت هستند»([10]).
و راجع به صلح حسن بن
علی با معاویه بن ابیسفیان ب میگوید: پیامبر ص ضمن نقل
معجزهای به این قضیه اشاره نمود، آنجا که فرمود: «إِنَّ
ابْنِي هَذَا سَيِّدٌ، وَسَيُصْلِحُ اللَّهُ بِهِ بَيْنَ فِئَتَيْنِ عَظيمتين مِنَ
الْمُسْلِمِينَ»([11]). «این فرزند من سید است و خدا
به وسیلهی او میان دو دسته از مسلمانان صلح و آشتی برقرار مینماید».
حسن بن علی t با تنازلی که در برابر
معاویه بن ابیسفیان انجام داد مصالح هنگفتی را برای مسلمانان بازگرداند...([12]).
و گفته: زید بن علی t یکی از ائمهی اهل بیت است؛ و جعفر صادق/ نیز از علمای اهل سنت و علمای سلف میباشد.
شیخ -حفظهالله- ضمن این عبارات فراوان به طور واضح و
روشن عقیدهی اهل سنت و جماعت را در برابر اهل بیت
‡ بیان میدارد و
صریح و روشن میگوید: کسانی که علی t را دوست دارند اهل سنت و جماعت میباشند.
آیا بعد از تمام آنچه که بیان داشتیم باز راهی برای
دشمنان این دعوت مبارک باقی مانده تا با زشتترین تهمتها (تنفر از اهل بیت پیامبر
ص) آنها را متهم نمایند.
﴿وَقُلۡ جَآءَ ٱلۡحَقُّ وَزَهَقَ ٱلۡبَٰطِلُۚ إِنَّ ٱلۡبَٰطِلَ
كَانَ زَهُوقٗا ٨١﴾ [الإسراء: 81].
«و بگو: حق آمد، و باطل نابود شد، يقينا باطل نابود شدنى
است».
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر