توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۰ شهریور ۲۹, دوشنبه

فصل اول: عبادت

 

فصل اول: عبادت

اولين امری كه بر بندگان واجب است، چيست؟

ü  اولین چیزی که شناخت آن بر بندگان واجب است، امریست که خداوند به خاطر آن امر، آن‌ها را آفریده و از آن‌ها پیمان و میثاق[1] گرفته است و پیامبران را همراه آن، برایشان فرستاده و کتاب‌های آسمانی رابا آن، نازل کرده است و به خاطر آن، دنیا و آخرت و بهشت و جهنم خلق شده‌اند و به آن خاطر است که روز قیامت محقق می­شود و آن واقعه بزرگ وقوع می­یابد[2] و در جهت آن است که ترازو و میزان به کار گماشته می‌شود و پرونده اعمال منتشر می‌گردد و سعادت و شقاوت در آن است و بر اساس آن انوار الهی تقسیم می‌گردد.

﴿وَمَن لَّمۡ يَجۡعَلِ ٱللَّهُ لَهُۥ نُورٗا فَمَا لَهُۥ مِن نُّورٍ ٤٠ [النور: 40].

«وکسی که خدا نوری بهره­ی او نکرده باشد، او نوری ندارد (تا وی را به راست رهنمود کند و بر راستای راه بدارد)».

آن امری كه مخلوقات به خاطر آن خلق شده‌اند، چيست؟

خداوند می‌فرماید:

﴿وَمَا خَلَقۡنَا ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ وَمَا بَيۡنَهُمَا لَٰعِبِينَ ٣٨ مَا خَلَقۡنَٰهُمَآ إِلَّا بِٱلۡحَقِّ وَلَٰكِنَّ أَكۡثَرَهُمۡ لَا يَعۡلَمُونَ ٣٩ [الدخان: 38-39].

«ما آسمان‌ها و زمین و آنچه در میان آن دو است، بیهوده و بی­هدف نیافریده­ایم. ما آن دو را جز به حق نیافریده­ایم ولیکن بیشتر ایشان نمی­فهمند».

و می‌فرماید:

﴿وَمَا خَلَقۡنَا ٱلسَّمَآءَ وَٱلۡأَرۡضَ وَمَا بَيۡنَهُمَا بَٰطِلٗاۚ ذَٰلِكَ ظَنُّ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْۚ [ص: 27].

«ما آسمان‌ها و زمین و چیزهایی را که در بین آن دو است بیهوده نیافریده­ایم. این گمان کافران است».

و نیز می‌فرماید:

﴿وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِيَعۡبُدُونِ ٥٦ [الذاريات: 56].          

«من جنیان و انسان‌ها را جز برای پرستش خود نیافریده­ام».

و...[3]

%%%%%

عبد به چه معناست و بر چه كسی اطلاق می‌شود؟

از «عبد» اگر معنی عبادت‌کننده -یعنی بنده‌ی تحت امرِ مسخَّر- گرفته شود، شامل همه‌ی مخلوقات چه در عالَم بالا و چه در عالَم دنیا می‌شود. عاقل و غیرعاقل، تر و خشک، متحرک و ساکن و ظاهر و پوشیده، مؤمن و کافر، خوب و بد و... همه‌ی آفریدگان خداوند و تحت پرورش او و مسخر امرش و تحت تدبیر اویند و برای هر کدام از آن‌ها صورتیست که بر آن صورت شکل می‌یابند و محدود به حدی هستند که او تعیین کرده است و همه‌ی آن‌ها به سمت اجل خود در حرکتند و از آن مثقال ذره‌ای تجاوز نمی‌کنند ﴿ذَٰلِكَ تَقۡدِيرُ ٱلۡعَزِيزِ ٱلۡعَلِيمِ ٣٨ [یس: 38] «این محاسبه و اندازه­گیری و تعیین خدای بس چیره و توانا و آگاه و دانا است». تقدیر عزیز علیم و تدبیر عادل حکیم اینگونه است.

و اگر مراد از آن، بنده عبادت‌گزار و دوستدار و متواضع درگاه الهی گرفته شود، این مفهوم ویژه مؤمنانی است که بندگان گرامی و اولیاء متقی خداوند هستند که هیچ ترسی بر آنان نیست و غم و اندوهی بدیشان دست نخواهد داد[4].

تعریف عبادت و شروط آن

عبادت چيست؟

"عبادت اسمی است در برگیرنده‌ی هر آنچه از اقوال و اعمال ظاهری و باطنی که خداوند آن را دوست دارد و بدان راضی است و بیزاری از آنچه ضد آن است و با آن منافات دارد[5].

%%%%%

چه وقت عملی عبادت محسوب می‌گردد؟

"هرگاه دو امر درعملی به مرحله کمال برسند، آن عمل عبادت است.آن دو امر عبارتند از: نهایت حب و دوست داشتن بهمراه کمال و فروتنی و خوف.

خداوند می‌فرمایند:

﴿وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَشَدُّ حُبّٗا لِّلَّهِۗ [البقرة: 165].

«و کسانی که ایمان آورده­اند خدا را سخت دوست دارند (و بالاتر از هر چیز بدو محبتمی­ورزند)».

و می‌فرماید:

﴿إِنَّ ٱلَّذِينَ هُم مِّنۡ خَشۡيَةِ رَبِّهِم مُّشۡفِقُونَ ٥٧ [المؤمنون: 57].

«(مؤمنان یعنی)کسانی‌اند که از خوف خدا در هراس هستند».

و خداوند آن دو امر را در کلام خود، با هم یکجا نیز آورده است:

﴿كَانُواْ يُسَٰرِعُونَ فِي ٱلۡخَيۡرَٰتِ وَيَدۡعُونَنَا رَغَبٗا وَرَهَبٗاۖ وَكَانُواْ لَنَا خَٰشِعِينَ ٩٠ [الأنبياء: 90].

«آنان در انجام کارهای نیک بر یکدیگر سرعت می­گرفتند، و میان خوف و رجا ، ما را به فریاد می­خواندند و همواره خاشع و خاضع ما ­بودند».

%%%%%

علامت محبت بنده نسبت به پروردگارش چيست؟

"علامت محبت بنده آن است که آنچه را که خداوند، دوست می‌دارد، او هم آن را دوست بدارد و نسبت بدانچه پروردگارش را غضبناک و خشمگین می‌کند، بغض و نفرت داشته باشد. پس اوامر او را بجای آورد و از آنچه از آن نهی کرده است، دوری گزیند و با دوستان او دوستی گزیند و با دشمنانت او دشمنی ورزد. لذا از این رو بهترین و مطمئن‌ترین بهره‌ و دستگیره­ی ایمان همان دوست داشتن برای الله ودشمنی به خاطر او بوده است[6].

%%%%%

بندگان چگونه آنچه را خداوند می‌پسندد و به آن رضايت می‌دهد، بشناسند؟

"از روی پیام پیامبرانش آن را بشناسند، چون که خداوند پیامبرانش را فرستاد و کتاب‌های آسمانی نازل کردهو آنچه را دوست داشته در آن امر نموده و از آنچه را نمی‌پسندیده را نیز در آن‌ها بیان داشته و بوسیله­ی آن حجت انکارناپذیرش برای همه بیان داشته و حکمت بالغه‌اش را ظهور رسانیده. خداوند می‌فرمايد:

﴿رُّسُلٗا مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى ٱللَّهِ حُجَّةُۢ بَعۡدَ ٱلرُّسُلِۚ [النساء: 165].

«پیامبرانى که بشارتگر و هشداردهنده بودند، تا براى مردم، پس از [فرستادن‌] پیامبران، در مقابل خدا [بهانه و] حجّتى نباشد»،

﴿قُلۡ إِن كُنتُمۡ تُحِبُّونَ ٱللَّهَ فَٱتَّبِعُونِي يُحۡبِبۡكُمُ ٱللَّهُ وَيَغۡفِرۡ لَكُمۡ ذُنُوبَكُمۡۚ وَٱللَّهُ غَفُورٞ رَّحِيمٞ ٣١ [آل عمران: 31].

«بگو: اگر خدا را دوست می­دارید از من پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشاید و خداوند آمرزنده مهربان است».

%%%%%

عبادت چند شرط دارد؟

"شروط عبادت سه دسته‌اند:

اول: داشتن تصمیم و عزم صادقانه. این شرط، بوجود آورنده‌ی عبادت است.

دوم: اخلاص در نیت.

سوم: موافقت عمل با شریعتی که خداوند امر کرده است که به غیر آن دینداری انجام نگیرد.

این دو، شروطی در جهت مورد قبول واقع شدن عمل هستند.

%%%%%

راستی در اراده (عزم صادقانه) چيست؟

"عبارت از ترک تنبلی و دوری از سستی و بذل سعی و کوشش در جهت تصدیق کردار و عمل شخص با سخن و ادعا است.

خداوند می‌فرماید:

﴿يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفۡعَلُونَ ٢ كَبُرَ مَقۡتًا عِندَ ٱللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفۡعَلُونَ ٣ [الصف: 2-3].

«ای مؤمنان چرا سخنی می­گوئید که خودتان برابر آن عمل نمی­کنید. نزد خدا سخت ناپسند است که چیزى را بگویید و انجام ندهید».

اخلاص در عبادت

J     اخلاص نيت به چه معناست؟

"یعنی اینکه منظور و مراد بنده از تمام اقوال و افعالش چه ظاهری و چه باطنی فقط برای الله و جلب رضایت پروردگار باشد.

خداوند می‌فرماید:

﴿وَمَآ أُمِرُوٓاْ إِلَّا لِيَعۡبُدُواْ ٱللَّهَ مُخۡلِصِينَ لَهُ ٱلدِّينَ حُنَفَآءَ [البينة: 5].

«جز این بدیشان دستور داده نشده است که مخلصانه و حق­گرایانه خدای را بپرستند».

﴿وَمَا لِأَحَدٍ عِندَهُۥ مِن نِّعۡمَةٖ تُجۡزَىٰٓ ١٩ إِلَّا ٱبۡتِغَآءَ وَجۡهِ رَبِّهِ ٱلۡأَعۡلَىٰ ٢٠ [اليل: 19-20].

«همان کسی که مالش را (در راه الله) می‌دهد تا پاک شود. و هیچ‌کس نزد او نعمتی ندارد که (به پاس این حق) به وی پاداش دهد».

﴿إِنَّمَا نُطۡعِمُكُمۡ لِوَجۡهِ ٱللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمۡ جَزَآءٗ وَلَا شُكُورًا ٩ [الإنسان: 9].

(و می‌گویند:) تنها برای کسب خشنودی الله به شما غذا می‌دهیم واز شما انتظار هیچ پاداش و سپاسی نداریم.

﴿مَن كَانَ يُرِيدُ حَرۡثَ ٱلۡأٓخِرَةِ نَزِدۡ لَهُۥ فِي حَرۡثِهِۦۖ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرۡثَ ٱلدُّنۡيَا نُؤۡتِهِۦ مِنۡهَا وَمَا لَهُۥ فِي ٱلۡأٓخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ ٢٠ [الشوری: 20].

«هرکس که کشت آخرت را بخواهد به کشت او فزونی و برکت می­دهیم و هرکس که کشت دنیا را بخواهد مقداری از دنیا بدو می­دهیم و دیگر در آخرت کمترین بهره­ای ندارد».

%%%%%

 

J     كدامين شريعت است كه خداوند امر فرموده است كه جز به آن دينداری صورت نگيرد؟

"آن شرع، حنیفیت[7] (عقیده صحیح و آیین پاک) ابراهیمی است.

خداوند می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلدِّينَ عِندَ ٱللَّهِ ٱلۡإِسۡلَٰمُۗ [آل عمران: 19].

«در حقیقت دین نزد خدا همان اسلام است».

﴿أَفَغَيۡرَ دِينِ ٱللَّهِ يَبۡغُونَ وَلَهُۥٓ أَسۡلَمَ مَن فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ طَوۡعٗا وَكَرۡهٗا [آل‌عمران:83].

«آیا جز دین خدا را می­جویند (که اسلام است)؟ ولی آن‌ها که در آسمان‌ها و زمین‌اند از روی اختیار یا از روی اجبار در برابر او تسلیم‌اند».

﴿وَمَن يَرۡغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبۡرَٰهِ‍ۧمَ إِلَّا مَن سَفِهَ نَفۡسَهُۥ [البقرة: 130].

«چه کسی از آئین ابراهیم رویگردان خواهد شد مگر آن (نادانی) که خود را خوار و کوچک داشته و (انسانیت و عقل خویش را به بازیچه گیرد و ناچیز انگارد؟)».

﴿وَمَن يَبۡتَغِ غَيۡرَ ٱلۡإِسۡلَٰمِ دِينٗا فَلَن يُقۡبَلَ مِنۡهُ وَهُوَ فِي ٱلۡأٓخِرَةِ مِنَ ٱلۡخَٰسِرِينَ ٨٥

[آل عمران: 85].

«و کسی که غیر از (آیین و شریعت) اسلام، آئینی برگزیند، از او پذیرفته نمی­شود، و او در آخرت از زمره­ی زیانکاران خواهد بود».

﴿أَمۡ لَهُمۡ شُرَكَٰٓؤُاْ شَرَعُواْ لَهُم مِّنَ ٱلدِّينِ مَا لَمۡ يَأۡذَنۢ بِهِ ٱللَّهُۚ [الشوری: 21].

«آیا آن‌ها انبازها و معبودهایی دارند که برای ایشان دینی را پدید آورده­اند که خدا بدان اجازه نداده است(و از آن بی­خبر است؟)».

و آیاتی دیگر.




[1]- میثاق عهدیست كه خداوند آن هنگام كه هنوز بنی‌آدم در اصلاب پدرشان بودند، از آنان گرفته است. همانگونه كه می‌فرماید: ﴿وَإِذۡ أَخَذَ رَبُّكَ مِنۢ بَنِيٓ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمۡ ذُرِّيَّتَهُمۡ وَأَشۡهَدَهُمۡ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمۡ أَلَسۡتُ بِرَبِّكُمۡۖ قَالُواْ بَلَىٰ شَهِدۡنَآۚ أَن تَقُولُواْ يَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَةِ إِنَّا كُنَّا عَنۡ هَٰذَا غَٰفِلِينَ ١٧٢ [الأعراف: 172] «و هنگامى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذریه آنان را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت كه آیا پروردگار شما نیستم گفتند چرا گواهى دادیم تا مبادا روز قیامت بگویید ما از این [امر] غافل بودیم». در این زمینه می‌توان به تفسیر ابن كثیر 2/261-264 و صحیح بخاری رقم 3334 و مسلم 2805 مراجعه نمود.

[2]- الحاقة و الواقعة از اسامی قیامت هستند. خداوند می‌فرماید: ﴿ٱلۡحَآقَّةُ ١ مَا ٱلۡحَآقَّةُ ٢ «هنگامی که واقعه(ی عظیم قیامت) برپا شود» و همچنین می­فرماید: «رخداد راستین! رخداد راستین چگونه رخدادی است؟!»

[3]- مؤلف از این آیات استدلال نموده است كه خداوند مخلوقات را بیهوده نیافریده بلكه آن‌ها را برای یكتاپرستی خلق نموده است.

[4]- به مفهوم آیه­ی 62-63 سوره یونس اشاره دارد.

[5]- این تعریف را شیخ‌الاسلام ابن تیمیه رحمه الله ارائه نموده است. العبودیة ص4.

[6]- اشاره به حدیثی دارد كه امام احمد از براءبن عازب رضی الله عنه  روایت نموده است كه پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  فرمودند: همانا محکمترین ستون و دستگیره­ی ایمان این است كه چیزی یا كسی را در راه خدا دوست داشته باشی یا بخاطر او بغض بورزی. مسند 4/286 - طبرانی و بغوی نیز با الفاظ نزدیكی این را روایت كرده‌اند و البانی این حدیث را آورده است 2/998.

[7]- حنیفیت یعنی مسلمان و گفته شده: حنیف یعنی ترك پرستش بتها و گفته شده: پیرو راه راست، و گفته شده: کسی که به تمامی پیامبران ایمان آورد، و گفته شده: حنفیت یعنی گواهی «لا اله الا الله»، و در لسان آمده است که حنیف یعنی کسی که از سایر ادیان دوری گزیند و بسوی دین حق روی آورد. نگا: لسان العرب9/57، مختار الصحاح ص 159، و ابن‌كثیر 1/ 186-187.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...