توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۰ شهریور ۲۹, دوشنبه

مقدمه­ی مؤلف

 

مقدمه­ی مؤلف

﴿ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ وَجَعَلَ ٱلظُّلُمَٰتِ وَٱلنُّورَۖ ثُمَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِمۡ يَعۡدِلُونَ ١ هُوَ ٱلَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٖ ثُمَّ قَضَىٰٓ أَجَلٗاۖ وَأَجَلٞ مُّسَمًّى عِندَهُۥۖ ثُمَّ أَنتُمۡ تَمۡتَرُونَ ٢ وَهُوَ ٱللَّهُ فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَفِي ٱلۡأَرۡضِ يَعۡلَمُ سِرَّكُمۡ وَجَهۡرَكُمۡ وَيَعۡلَمُ مَا تَكۡسِبُونَ ٣[الأنعام: 1- 3].

«ستایش خدایى را که آسمان‌ها و زمین را آفرید و تاریکی‌ها و روشنایى را پدید آورد با این همه، کسانى که کفر ورزیده‏اند [غیر او را] با پروردگار خود برابر مى‏کنند. خدا آن ذاتی است که شما را از گِل آفریده است؛ سپس (برای زندگی هریک از شما) زمانی را تعیین کرده است و زمان معین (فرا رسیدن رستاخیز) را تنها خدا می­داند و بس. سپس شما (افراد مشرک درباره­ی آفریننده­ای که انسان را از این اصل ناچیز یعنی گِل آفریده است و او را تکامل بخشیده است) شک و تردید به خود راه می­دهید. در آسمان‌ها و زمین تنها او خداست (و پرستش را سزا است. او) پنهان و آشکار شما را می­داند و از آنچه (از خوبی و بدی انجام می­دهید و) فراچنگ می‌آورید آگاه است (و جزا و سزای شما را می­دهد)».

وشهادت می­دهم که خدایی جز خدای یکتا نیست، تنهای بی­نیاز است، نه زاده است و نه زاییده شده است، و کسی همتای او نیست.

﴿وَقَالُواْ ٱتَّخَذَ ٱللَّهُ وَلَدٗاۗ سُبۡحَٰنَهُۥۖ بَل لَّهُۥ مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۖ كُلّٞ لَّهُۥ قَٰنِتُونَ ١١٦ بَدِيعُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۖ وَإِذَا قَضَىٰٓ أَمۡرٗا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُۥ كُن فَيَكُونُ ١١٧

 [البقرة: 116 - 117].

«(و یهودیان و مسیحیان و مشرکان هر سه) می­گویند: خداوند فرزندی برای خویش برگزیده است! – خدا برتر از این چیزهاست – (که نیازمند زاد و ولد و نسل و فرزند باشد) بلکه آنچه در آسمان‌ها و زمین است از آن اوست و همگان (بنده­ی وی) فروتن در برابر اویند. [او] پدیدآورنده آسمان‌ها و زمین [است] و چون به کارى اراده فرماید فقط مى‏گوید [موجود] باش پس [فورا موجود] مى‏شود».

﴿وَرَبُّكَ يَخۡلُقُ مَا يَشَآءُ وَيَخۡتَارُۗ مَا كَانَ لَهُمُ ٱلۡخِيَرَةُۚ سُبۡحَٰنَ ٱللَّهِ وَتَعَٰلَىٰ عَمَّا يُشۡرِكُونَ ٦٨[القصص: 68].

«پروردگار تو هر چه را بخواهد می­آفریند، و هرکس را بخواهد برمی­گزیند، و مردمان (پس از صدور فرمان خدا در برابر چیزی و کسی) حق اختیار و انتخاب ندارند.خداوند بسی منزه­تر و بالاتر از آن است که چیزی را انباز او کنند».

﴿لَا يُسۡ‍َٔلُ عَمَّا يَفۡعَلُ وَهُمۡ يُسۡ‍َٔلُونَ ٢٣ [الأنبياء: 23].

«خداوند در برابر کارهایی که می­کند، مورد بازخواست قرار نمی­گیرد (و بازپرسی نمی­شود و کسی حق خرده­گیری ندارد) ولی دیگران مورد بازخواست و پرسش قرار می­گیرند(و در اقوال و افعالشان جای ایراد سؤال بسیار است)».

و شهادت می­دهم که سرورمان محمد  صلی الله علیه و آله و سلم  بنده و فرستاده­ی اوست، او را با هدایت و دین حق فرستاده است، ﴿لِيُظۡهِرَهُۥ عَلَى ٱلدِّينِ كُلِّهِۦ وَلَوۡ كَرِهَ ٱلۡمُشۡرِكُونَ ٣٣ [التوبه: 33].

«تا این آئین (کامل و شامل) را بر همه­ی آئینها پیروز گرداند (و به منصه­ی ظهورش رساند) هرچند که مشرکان نپسندند».

صلوات خداوند بر او و آل و اصحابش[1]، کسانی که به حق قضاوت و دادگری کردند[2] و همچنین صلوات خداوند بر تابعین[3] نیک آن‌ها، کسانی که از سنت[4] منحرف نمی­شوند و برای آن برابر قرار نمی­دهند، بلکه فقط تابع و پیرو آنند. و به آن تمسک می­جویند، و دوستی و دشمنیشان بر مبنای آن است، و در آن تامل می­کنند و از آن دفاع می­کنند و صلوات خداوند بر تمام کسانی که راه آنان را تا روز قیامت، دنبال می­کنند.

اما بعد:

کتابی که پیش رو دارید، مختصر، مهم و پر فایده و دارای منافع بسیار است. دربرگیرنده‌ی قواعد دین و متضمن اصول توحید است که پیامبران به سوی آن دعوت نموده‌اند و کتاب‌های آسمانی به خاطر آن نازل شده‌اند و کسی که به غیر آن تمسک می‌جوید و به وسیله‌ی غیر آن دینداری می‌کند، نجاتی برای او نیست: [این کتاب] به پیروی راه راست و طریق روشن[5] حق دلالت و هدایت می‌کند. در آن امور مربوط به ایمان و خصلت‌های ایمانی را شرح داده­ام و آنچه را که باعث نفی کلی ایمان[6] و یا نفی کمال[7] آن می‌شود، بیان کرده‌ام.

هر مسأله‌ای را همراه دلیل آن (از کتاب و سنّت) آورده‌ام، تا آن امر واضح باشد وحقیقت آن آشکار و راه آن روشن گردد. در آن به مذهب اهل سنت و جماعت[8] بسنده کردم و سخنان اهل هوی و هوس و بدعت را واگذاردم، که این سخنان جز برای رد دادن برآن‌ها و زدن تیر بُرّای سنت بر پیکره‌شان، آورده نمی‌شوند، چنانکه امامان والا مقام سلف[9] جهت کشف نقایص و بدعت‌های آنان، نوشته‌های جداگانه‌ای را تصنیف نموده‌اند که ما را از تکرار آن‌ها بی‌نیاز می­نماید.

با توجه به اینکه هر امری بوسیله‌ی متضاد و مخالف خود شناخته می‌شود و با تعریف ضابط خود مشخص می‌گردد وآنگاه که آفتاب طلوع کند، روز نیازمند استدلال نیست و هرگاه حق و حقیقت تبیین و تشریح شود، غیر آن جز گمراهی نخواهد بود. این نوشته را برطریق سؤال مرتب نمودم تا خواننده بیدار و آگاه شود سپس آن را با جوابی که توضیحی برآن امر است، مترادف نمودم و آن را «أعلام السنة‌ المنشورة لإعتقاد الطائفة الناجية المنصورة»[10] نام نهادم.

از خداوند منّان مسألت دارم که آن را در جهت رضایت خود قرار دهد و بدلیل فضل و رحمت خود، به آنچه بدان،‌ ما را علم داده است، سود برساند و به آنچه به ما سود می‌رساند، علم دهد.

إنه علی كل شيء قدير وبعباده لطيف خبير، وإليه المرجع والمصير وهو مولانا فنعم المولی ونعم النصير.




[1]- صحابی به كسی گفته می‌شود كه پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  را دیده باشد و به او ایمان آورده و تا آخر عمر بر این ایمان ثابت مانده و بر آن فوت كرده باشد. تدریب‌الراوی 2/ 28-29.و آل نبی، ازواج و اهل بیت پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  هستند كه از قبیله هاشم می­باشند. القاموس 3/331.

[2]- اشاره به این آیه دارد: ﴿وَمِمَّنۡ خَلَقۡنَآ أُمَّةٞ يَهۡدُونَ بِٱلۡحَقِّ وَبِهِۦ يَعۡدِلُونَ ١٨١ [الأعراف: 181] «و از میان كسانى كه آفریده‏ایم گروهى هستند كه به حق هدایت مى‏كنند و به حق داورى مى‏نمایند». و وارد شده است که مراد از آن گروه امت محمدی است. و در صحیحین از معاویه بن ابی سفیان «روایت شده است که رسول خدا  صلی الله علیه و آله و سلم  فرمودند: «لا تزال طائفة ظاهرين علی الحق لا يضرهم من خذلهم ولا من خالفهم حتی تقوم الساعة» وفي رواية: «حتی يأتي أمر الله وهم علی ذلك». تفسیر ابن کثیر 2/269 و تخریج حدیث خواهد آمد.

[3]- تابعی كسی است كه یكی از اصحاب پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  را دیده و به پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  ایمان آورده باشد و در این حال ایمانی از دنیا رفته باشد. تدریب‌الراوی 2/234.

[4]- سنت در لغت به معنی راه و روش است و شرعاً به قول، فعل ویا تقریر نبوی اطلاق می‌ گردد. مختار الصحاح317.

[5]- اشاره به حدیث امام احمد دارد كه از عرباض بن ساریه رضی الله عنه  روایت شده­است كه گفت: پیامبر ما را موعظه‌ای فرمودند كه از آن دلهایمان به لرزه درآمد و چشمانمان پر از اشك گشت. گفتیم: ای پیامبر خدا: گویا آخرین موعظه و موعظه‌ی یادگاری شماست. ما را به چه امر می‌كنید؟ فرمود: همانا شما را بر [راه] راستی به جای می‌گذارم كه شب آن مانند روز روشن است بعد از من هر كس از آن دور گردد، به هلاكت می‌رود...... تا آخر حدیث مسند احمد4/126، ابن ماجه 1/16شماره43، ترمذی 5/44 شماره 2676.

[6]- مانند شرك اكبر، یا هر كدام از نواقض اسلام.

[7]- مانند معاصی و گناهان كبیره.

[8]- اهل سنت و جماعت كسانی هستند كه بر تبعیت از آثار و احادیث پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  چه ظاهری و چه باطنی اجماع كرده‌اند. از جمله آنان اصحاب پیامبر و تابعین آن‌ها می‌باشند، كه در خیر و نیكی تا روز قیامت به آنان اقتدا می‌شود. عقیده واسطیه: ابن تیمیه 19-20.

[9]- مانند حسن بصری؛ وامام مالک، و احمد، و شیخ الاسلام ابن تیمیه، و شاگردش ابن قیم، و شیخ الاسلام محمد بن عبدالوهاب(رحمهم الله)

[10]- طائفه ناجیه منصوره: همان اهل سنت و جماعت هستند كه پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  وصف آن‌ها را در این حدیث آورده است: «پیوسته تا روز قیامت گروهی از امت من وجود دارند كه حق را اعلان می‌كنند» بخاری 8/149از حدیث مغیره بن شعبه، و مسلم از ثوبان رضی الله عنه  اینگونه روای کرده: « و كسانی كه قصد دارند، آن‌ها را دچار خذلان و ضرر نمایند، تا آمدن امر الله «قیامت» نمی‌توانند بدانان ضرری برسانند». مسلم 6/52-54 و درمسند احمد5/34 و ترمذی حدیث 2192 ابوداود 4252 با الفاظ مشابهی روایت شده. و به این دلیل به طائفه ناجیه نام برده می‌شوند كه پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  در حدیث فرقه‌ها فرمودند كه همه­ی فرقه‌ها در آتش دوزخ هستند، غیر از یكی از آنان كه این فرقه­ی همان فرقه­ی ناجیه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...