توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۰ مرداد ۳, یکشنبه

10- اعتقاد صحيح در مورد واجب بودن اطاعت صاحبان امر مسلمين

 

10- اعتقاد صحيح در مورد واجب بودن اطاعت صاحبان امر مسلمين

اهل عقیده­ی صحیح اعتقاد دارند که خداوند بر مسلمانان واجب کرده است که صاحبان امرِ خود را بجز در گناهان، اطاعت کنند[1].

و این اعتقاد بر اساس محتوای سخن پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  است که عبادة بن صامت  رضی الله عنه  از وی نقل کرده است: «گوش بده و اطاعت کن در سختی و آسانیت و [همچنین] در خوشحالی و ناراحتی و در ایثار بر خودت، حتی اگر مالت را بخورند و از پشت [ با شمشیر] تو را بزنند، مگر آنکه کاری گناه در آن [اوامر] وجود داشته باشد»[2].

حرام بودن خروج بر صاحبان امر:

اعتقاد بر این است که خروج بر حاکم حرام است حتی اگر ستم و ظلمی روا دارد، مگر اینکه کفر بواحی (آشکاری) در او با برهانی از طرف خداوند وجود داشته باشد. همانگونه که پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  فرموده است: «بهترین امامان شما کسانی هستند که آنها را دوست می­دارید و آنها نیز شما را دوست می­دارند، و آنها برای شما دعا می­کنند و شما نیز برای آنها دعا می­کنید و بدترین امامان کسانی هستند که شما بر آنها بغض می­کنید و آنها [نیز] بر شما بغض می­کنند و لعنتشان می­کنید و آنا [نیز] شما را لعن می­کنند، گفته شد: ای رسول الله! آیا از روی دشمنی بر آنها شمشیر بکشیم؟ فرمود: خیر، تا زمانی که بین شما نماز برپا می­کنند [بر علیه آنان نباشید]، و اگر از صاحبان امر چیزی دیدید که از آن اکراه داشتید، عمل وی را زشت دانسته و از اطاعت وی [بجز در آن گناه] دست نکشید»[3].

این حدیث با لفظ دیگر این چنین آمده است: «اگر در کسی که صاحب امر شده است، معصیت الله دیده شد در آن معصیت الله، کار وی زشت دیده شود و [اطاعت نشود] ولی از اطاعت وی دست کشیده نشود»[4].

در این قسمت، به تشخیص مترجم، بخشی حذف شده است.

از اعتقادات اهل عقيده­ي صحيح، دعا براي صاحبان امر مي­باشد:

در عقیده­ی صحیح، برای صاحب امر دعای صلاح و عافیت همراه با ثنا و ابرام صورت می­گیرد. همانگونه که امام بربهاری در کتاب السنة می­گوید: اگر کسی را دیدید که بر علیه سلطان دعا می­کرد، بدانید که او تابع هوای نفس است و اگر دیدید که به صلاح سلطان دعوت می­داد، بدانید که او ان شاء الله پیرو سنت است.

فضیل عیاض گفته است: اگر دعائی داشته باشم، آن را جز برای سلطان قرار نمی­دهم و امر شده­ایم تا برای صلاح او دعا کنیم و هرگز اینگونه امر نشده­ایم که بر علیه آنها دعا کنیم و اگر ظلم و ستمی روا دارند، بر علیه خودشان و دیگر مسلمین می­باشد و اگر صلاحی داشته باشند، برای خودشان و مسلمین است.

امام صابونی در عقیده السلف اصحاب الحدیث می­گوید:

آنچه دیده می­شود، دعا برای آنها در اصلاح و موفقیت و صَلاح بوده است.

نهي از دشنام دادن به صاحبان امر:

سبب آن، این است که شرع از آن نهی کرده است؛ بطوری که اکابر اصحاب رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  بر این مسئله اتفاق داشته­اند.

انس بن مالک  رضی الله عنه  گفت: بزرگان ما کسانی که از اصحاب رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  بودند ما را نهی کردند [و در ادامه] فرمود: «امیران خود را دشنام ندهید و با آنها مخالفت نکنید، بر آنها بغض نکرده و تقوا پیشه کنید و صبر کنید که امر نزدیک است»[5].




[1]- ﴿...فَإِن تَنَٰزَعۡتُمۡ فِي شَيۡءٖ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ إِن كُنتُمۡ تُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأٓخِرِۚ ذَٰلِكَ خَيۡرٞ وَأَحۡسَنُ تَأۡوِيلًا [النساء: 59]. ترجمه: «... پس اگر در چیزی اختلاف پیدا کردید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، آن را به خدا(قرآن، کلام ایشان) و رسول(سنت وی) برگردانید، این بهترین و نیکو­ترین تأویل است» (مترجم).

[2]- صحیح ابن حبان (425/10، 4562) با اسناد حسن. و با الفاظ دیگر: صحیح بخاری (2588/6، 6647) و (6612/6، 6725)، صحیح مسلم (14/6، 4860).

[3]- صحیح مسلم (24/6، 4910)، السلسلة الصحیحة (576/2، 907).

[4]- صحیح مسلم (24/6، 4911).

[5]- السنة از ابن ابی عاصم: (34/3، 847)، ... .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...