توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۰ مرداد ۳, یکشنبه

6- اعتقاد صحيح درباره حکم کسي که گناه کبيره انجام مي دهد

 

6- اعتقاد صحيح درباره حکم کسي که گناه کبيره انجام مي دهد

از جمله اعتقادات صحیحِ واجب برای هر مسلمان، این است که تمامی گناهان بجز شرک ورزیدن به الله، مسلمان را از دین اسلام خارج نمی­کند. مگر اینکه شخصی، آن فعل حرام را از جانب خودش یا شخص دیگری حلال کند: اگر حرامی را حلال کند، چه انجام دهد و یا چه انجام ندهد برای او یکسان خواهد بود؛ زیرا این کار به معنی تکذیب و دروغ بستن به کتاب خداوند و همچنین کلام رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم   می­باشد و این چنین کاری، کفر به کتاب و سنت و اجماع مسلمین می­باشد.

و البته تمامی گناهانی که پائین­تر از شرک می­باشند، عامل آن را در جهنم جاودان نمی­کنند. همانگونه که خداوند می­فرماید: ﴿إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَغۡفِرُ أَن يُشۡرَكَ بِهِۦ وَيَغۡفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَآءُ[النساء: 48]. ترجمه: «همانا الله کسی که به او شرک بورزد را نمی­آمرزد و پائین­تر از آن را برای هر که بخواهد می­آمرزد».

نص آیه به صراحت بیان می­دارد که هر گناهکاری در حوزه­ی مشیت الله قرار می­گیرد؛ اگر الله تعالی بخواهد، به منت و کرمش او را می­بخشد و اگر نخواهد ببخشد به اندازه­ی گناهش او را در آتش جهنم نگه می­دارد و بعد از آنکه پاک شد به علت توحیدش او را از جهنم خارج کرده و به بهشت داخل می­کند.

 

انجام گناه کبيره باعث کاهش ايمان مي­شود:

خداوند در کتابش به بعضی اشخاص در حالی نسبت ایمان داده است که به آنها نسبتِ گناهان کبیره­ای مثل قتل و بی­عدالتی را نیز اطلاق داشته است؛ این افراد کسانی هستند که به علت ایمانشان مؤمن و به علت گناهشان فاسق می­باشند؛ خداوند تعالی می­فرماید: ﴿يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيۡكُمُ ٱلۡقِصَاصُ فِي ٱلۡقَتۡلَىۖ ٱلۡحُرُّ بِٱلۡحُرِّ وَٱلۡعَبۡدُ بِٱلۡعَبۡدِ وَٱلۡأُنثَىٰ بِٱلۡأُنثَىٰۚ فَمَنۡ عُفِيَ لَهُۥ مِنۡ أَخِيهِ شَيۡءٞ فَٱتِّبَاعُۢ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَأَدَآءٌ إِلَيۡهِ بِإِحۡسَٰنٖ[البقرة: 178]. ترجمه: «ای کسانی که ایمان آورده­اید! قصاص بر شما در قتل واجب شد، آزاد به آزاد، و برده به برده، و زن به زن، پس کسی که از چیزی از [خون] برادرش در گذرد، پس حکم آن تبعیتِ به نیکوئی و پرداخت خون­بها با خوشخویی است».

خداوند در این آیه قاتل و مقتول را از مؤمنین می­شمارد و آنان را برادر ایمانی معرفی می­فرماید.

منافاتي بين اين که کسي را هم فاسق بناميم و هم مسلمان وجود ندارد:

هیچ منافاتی وجود ندارد که عملی را فسق بدانیم و یا انجام دهنده­ی را فاسق بنامیم و در عین حال کننده­ی آن عمل را مسلمان بنامیم و احکام مربوط به مسلمان را برای او بکار ببندیم کما اینکه در صحیح بخاری آمده است: شخصی شراب نوشید، او را نزد پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  آوردند، یکی از صحابه رضی الله عنهم  گفت: الله او را لعنت کند، چه بسیار زشت است آنچه که انجام داد، پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  فرمود: «او را لعنت نکن! همانا او الله و رسولش را دوست می­دارد».

[در این حدیث می­بینیم که شراب­خوار] با این عمل کبیره از اسلام خارج نشد؛ زیرا با وجود انجام گناه کبیره، ایمان به او نسبت داده شد.

 

انواع کفر و شرک و ... :

در مورد تمامی مسائل کفر، شرک، ظلم، فسوق و نفاق در نصوص دین دو وجه وجود دارد:

1-   اکبر: شخص را از اسلام خارج می­کند زیرا با کلیت دین منافات دارد.

2-   اصغر: فقط با کامل بودن ایمان منافات دارد [و نه با اصل ایمان] و انجام دهنده­ی خود را از ایمان خارج نمی­کند.

این تقسیم را سلف [یا همان نفرات اولیه­ی امت اسلام] رضی ­الله ­عنهم ­اجمعین انجام داده­اند، همانطور که از، دانشمند امت [اسلام] و شرح دهنده­ی قرآن، ابن عباس  رضی الله عنهما این مسئله به ثبت رسیده است و او اینچنین فرموده است که : کفر دون کفر، ظلم دون ظلم، فسوق دون فسوق و نفاق دون نفاق.(کفری پائین­تر از کفر، ...)

کفر اکبر:

الله تعالی کسی است که اگر شخصی، چیزی یا کسی را غیر از او برای طلب دعا بخواند، او را کافر و مشرک و ظالم نامیده است.

خداوند می­فرماید: ﴿وَمَن يَدۡعُ مَعَ ٱللَّهِ إِلَٰهًا ءَاخَرَ لَا بُرۡهَٰنَ لَهُۥ بِهِۦ فَإِنَّمَا حِسَابُهُۥ عِندَ رَبِّهِۦٓۚ إِنَّهُۥ لَا يُفۡلِحُ ٱلۡكَٰفِرُونَ ١١٧[المؤمنون: 117]. ترجمه: «کسی که معبود دیگری، غیر خداوند را برای دعا بخواند برای [ این کار خود] دلیلی نخواهد داشت و حسابش نزد پروردگارش می­باشد، همانا او کافران را رستگار نمی­کند».

و می­فرماید: ﴿قُلۡ إِنَّمَآ أَدۡعُواْ رَبِّي وَلَآ أُشۡرِكُ بِهِۦٓ أَحَدٗا ٢٠[الجن: 20]. ترجمه: «بگو همانا فقط پروردگار خود را برای دعا می­خوانم و برای او احدی را شریک قرار نمی­دهم».

و می­فرماید: ﴿وَلَا تَدۡعُ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لَا يَنفَعُكَ وَلَا يَضُرُّكَۖ فَإِن فَعَلۡتَ فَإِنَّكَ إِذٗا مِّنَ ٱلظَّٰلِمِينَ ١٠٦[یونس: 106]. ترجمه: «کسی به غیر از خداوند را، که نه سودی به تو می­رساند و نه ضرری به تو می­زند، بدعائی مخوان که در غیر این صورت همانا تو از ستمکاران خواهی شد».

و می­فرماید: ﴿إِلَّآ إِبۡلِيسَ كَانَ مِنَ ٱلۡجِنِّ فَفَسَقَ عَنۡ أَمۡرِ رَبِّهِ[الکهف: 50]. ترجمه: «بجز ابلیس که از [جنس] جن بود و از امر پروردگارش بیرون شد(فسق ورزید».

این موارد همگی کفر اکبر، شرک اکبر، ظلم اکبر و فسق اکبر می­باشند، مسائلی که با ایمان بطور یکجا با هم، جمع نمی­شوند.

كفر اصغر:

الله تعالی می­فرماید: ﴿وَمَن لَّمۡ يَحۡكُم بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ فَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡكَٰفِرُونَ[المائدة: 44]. ترجمه: «و کسی که به غیر از آنچه الله نازل فرموده، حکمی صادر کند، پس آنها خود، از کافران هستند».

و می­فرماید: ﴿وَمَن لَّمۡ يَحۡكُم بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ فَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلظَّٰلِمُونَ[المائدة: 45]. ترجمه: «و کسی که به غیر از آنچه الله نازل فرموده، حکمی صادر کند، پس آنها خود، از ستمگران هستند».

و می­فرماید: ﴿وَمَن لَّمۡ يَحۡكُم بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ فَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡفَٰسِقُونَ[المائدة: 47]. ترجمه: «و کسی که به غیر از آنچه الله نازل فرموده، حکمی صادر کند، پس آنها خود از فاسقین هستند».

و می­فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِينَ يَأۡكُلُونَ أَمۡوَٰلَ ٱلۡيَتَٰمَىٰ ظُلۡمًا إِنَّمَا يَأۡكُلُونَ فِي بُطُونِهِمۡ نَارٗاۖ وَسَيَصۡلَوۡنَ سَعِيرٗا ١٠[النساء: 10]. ترجمه: «همانا کسانی که ظالمانه اموال یتیمان را می­خورند، به راستی فقط در شکمشان آتش را می­خورند و در آتش [نیز] داخل خواهند شد».

پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  نیز فرمود: «دشنام دادن به مسلم فسق و جنگ با وی کفر است»[1]. وهمچنین می­فرماید: «کسی که به غیر خداوند قسم بخورد، همانا کفر یا شرک ورزیده است»[2].

تمامی مسائل بیان شده، کفر اصغر و شرک اصغر، ظلم اصغر و فسق اصغر می‌باشند و با ایمان می­توانند یکجا جمع شوند؛ کما اینکه در نص کتاب و سنت این مسائل وجود دارد و سلف نیز بر آن اجماع کرده­اند و باید گفت: تمامی آن افعال ایمان را ناقص می­­کنند ولی با کمال آن منافات دارند.




[1]- صحیح بخاری 48، 5697، 6665، صحیح مسلم 30، 230، سنن النسائی 4108، 4109، 4110، 4111، سنن الترمذی 2635، صححه آلبانی.

[2]- السلسلة الصحیحة شیخ آلبانی 2042، سنن ابی داود 3253، سنن الترمذی 1535، صحیح ابن حبان 4358، مستدرک علی الصحیحن حاکم 45، 169، 7814، بیهقی 20234، 20325.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...