توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۰ مرداد ۳, یکشنبه

مقدمه مؤلف

 

مقدمه مؤلف

خداوند را شکر و ستایش، و درود الله و تسلیم شدگانش بر رسول الله و آل وی و تمامی صحابه­اش. اما بعد:

عقیده صحیح، همان دین حقّی است که بر هر مسلمانی واجب است تا اعتقادات خود را بر آن بنا نهد؛ زیرا آن، اعتقاد رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  و صحابه­ی گرامی وی   رضی الله عنهم  می­باشد. و کسی که در این وادی با آنها مخالفت کند، خود را برای کیفر شدیدِ خداوند و بغض و غضب وی، نامزد کرده است.

رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  درباره فرقه­هائی که در اسلام بوجود خواهند آمد و تعداد آنها که هفتاد و سه عدد خواهد بود، فرموده است: «تمامی آنها در آتش خواهند بود، بجز یکی و آن جماعت است»[1]. امام احمد و ابو داود آنرا نقل کرده­اند. و احمد و ابن ماجه و ابن ابی عاصم نیز از أنس  رضی الله عنه  آنرا روایت کرده­اند.

پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  این جماعت را که از وعید جهنم در امان دانسته است، اینگونه توصیف می­فرماید و می­گوید: «کسی که مانند من و اصحاب امروز من باشد»[2]. آجری در «الشریعة» از عبدالله ابن عمرو و طبرانی در «الصغیر» و «الاوسط»  از انس ابن مالک  رضی الله عنه  آنرا روایت کرده­اند.

عقیده صحیح بطور کلی بدین­گونه توصیف می­شود: به سنت پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  و سنت خلفاء راشدین  رضی الله عنهم  تمسک داشته و برای قبول آنها درنگ نمی­کنند، از این رو آنها فرقه ناجی بوده و همان کسانی هستند که در روز قیامت از آتش [جهنم] نجات می­یابند، و نیز در این دنیا از بدعت [و دست کاری در دین] سالم می­مانند، و با توجه به سخن پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  [همیشه] فرقه پیروز می­باشند: «طائفه­ای از امت من چیره خواهند ماند، تا زمانی که امر الله (قیامت) بیاید، و آنها چیره خواند ماند»[3]. در صحیحن از مغیره بن شعبه آمده است.

[در متن عربی این حدیث کلمه «ظاهرین» آمده است که از ریشه] «ظهور» [بوده و] به معنی نصر [و یاری شدن و پیروزی] می­باشد؛ [الله] تعالی می­فرماید: ﴿فَأَيَّدۡنَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ عَلَىٰ عَدُوِّهِمۡ فَأَصۡبَحُواْ ظَٰهِرِينَ[الصف: 14]. ترجمه: «کسانی را که ایمان آوردند در برابر دشمنانشان قدرت دادیم و آنها پیروز (ظاهر) شدند».

و می­فرماید: ﴿وَإِنَّ جُندَنَا لَهُمُ ٱلۡغَٰلِبُونَ ١٧٣[الصافات: 173]. ترجمه: «مطمئناً سربازان ما به تاکید پیروز شوندگانند) و آنها چه با شمشیر و نیزه و چه با دلیل و برهان پیروز هستند».

آن فرقه­ای واحد است که تعدد پیدا نمی­کند و از این رو آن را جماعت خوانده­اند. [الله] تعالی می­فرماید: ﴿فَمَاذَا بَعۡدَ ٱلۡحَقِّ إِلَّا ٱلضَّلَٰلُ[یونس: 32]. ترجمه: «بجز گمراهی چه چیزی  غیر از حق وجود دارد؟».

سوای اسلام و سنت نیز به هیچ اسمی شناخته نمی­شوند و  برای این دو [اسم] دلایلی با الفاظ مختلف وجود دارد.

امام مالک  رحمه الله  گفته است: اهل سنت تنها یک لقب نیست که توسط آن شناخته شوند و آنها نه جهمیه می­باشند و نه قدریه و نه رافضی.

از وی  رحمه الله  در مورد سنت پرسیدند و گفت: هیچ اسمی به غیر از سنت برای آن وجود ندارد. یعنی اهل سنت دارای هیچ اسمی به غیر از آن نمی­باشند.

عقیده صحیح مورد توجه محققین قرار گرفته است و بیان دلایل و شرح آن، توسط علمای بزرگ امت در تصنیفات بسیاری، به اشکال مستقل و ضمنی صورت گرفته است؛ در بین آنها تالیفاتی وجود دارد که به «السنة» نام گذاری شده است و در باب اعتقاد می‌باشد و تعداد آنها از دویست و پنجاه مورد نیز تجاوز می­کند، از آنها:

«السّنّة» از ابن ابی شیبة، «السّنّة» از احمد بن حنبل، «السّنّة» از ابن ابی عاصم، «السّنّة» از عبدالله ابن احمد، «السّنّة» از الخلال، «السّنّة» از احمد بن الفرات ابی مسعود الرازی، و «السّنّة» از اسد بن موسی، و «السّنّة» از ابن قاسم صحابی مالک - ، و «السّنّة» از محمد بن سلام البِیکَندِی، و «الصفات و الرد علی الجهمیة» از نُعیم بن حَمَّاد.

و «السّنّة» از أَثرم، و «السّنّة» از حرب بن اسماعیل الکَرمانی، و «السّنّة» از ابن ابی حاتم، و «السّنّة» از ابن ابی الدنیا، و «السّنّة» از ابن جریر طبری، و همچنین «التبصیر فی مَعالم الدین» از ابن جریر، و «السّنّة» از طبرانی، و «السّنّة» از ابی شیخ أصبهانی، و «السّنّة» از ابی قاسم لالکالی، و «السّنّة» از محمد بن نصر المروزی.

و «عقیدة السلف أصحاب الحدیث» از صابونی، و «الإبانة» از ابن بطَّة، و «التوحید» از ابن خُزَیمَة، و «التوحید» از ابن مَندَة، و «الإیمان» از ابن أبی شیبة، و «الإیمان» از عُبید بن القاسم بن سلام، و «شرح السّنّة» از المُزَنی صحابی شافعی - ، و «شرح مذاهب أهل السّنّة» از ابن شاهین، و «السّنّة» مسمی به «الحجة فی بیان المَحَجَّةِ و شرح عقیدة أهل السّنّة» از قوام السّنّة ابی القاسم التَّیمی الأصبهانی.

و «أُصول السّنّة» از ابی عبدالله ابن ابی زَمَنِین، و «الشریعة» از آجری، و «اعتقاد أهل السّنّة» از ابی بکر الاسماعیلی، و «السّنّة» از بربهاری، و «الإیمان» از العَدَنی، و «العَرش» از محمد بن ابی شیبة، و «القَدَر» از ابن وهب، و «القَدَر» از ابی داود، و «الرُّؤیة» و «الصفات» و «النُّزول» از دارقطنی، و «رسالة السِّجزی الی أهل زَبید» از ابی نصر سجزی.

و «جواب أهل دمشق فی الصفات» از خطیب بغدادی، و «السّنّة» از ابی احمد اصبهانی معروف به العَسَّال، و «السّنّة» از یعقوب الفَسَوِی، و «السّنّة» از القصاب، و «أصول السّنّة» از ابی بکر عبدالله بن زبیر حُمَیدی، و «السّنّة» از حنبل بن اسحاق، و «الأصول» از ابی عمرو الطَّلَمَنکی ... و تعداد بسیار زیاد دیگری.

و به همین ترتیب بعد از آن موارد نیز کتاب‌های دیگری تالیف شده است، مانند کتابهای ابن عبدالبر، و عبدالغنی المَقدِسی، و ابن قُدامَة المَقدِسی، و ابن تیمیه، و ابن قیم، و ذهبی، و ابن کثیر، و ابوالحسین محمد التمیمی، و ... ؛ در آن کتابها اعتقاد صحیح بیان شده و حجت قرار داده شده و شبهاتی که پیرامون آن اعتقادات وجود دارد رد شده است.

و ما نیز [در این کتاب] به شکلی کلی و برگزیده و مختصر، مسائلی اعتقادی آن [کتابها] را بیان داشته­ایم؛ توفیقی وجود ندارد، مگر از جانب الله، بر او توکل کرده و بسوی او مخالصانه روی بر می­گردانیم.




[1]- ابوداود (324/4، رقم 4599)، ابن ماجه (1322/2 ، رقم 3992)، مستدرک علی الصحیحن حاکم (218/1، رقم 443)، معجم الأوسط (230/5، رقم 5170)، معجم الکبیر (61/12، رقم 112473) و (70/18، رقم 129) و (376/19، رقم 884) و (377/19، رقم 885)، جامع الأصول من أحادیث الرسول (7489-10)، الطبرانى (10/18 ، رقم 129) . الطبرانى در مسند الشامیین (100/2 ، رقم 988) و(108/2، رقم 1005) ، وابن أبى عاصم در السنة (32/1 ، رقم 63) ، واللالکائى در اعتقاد أهل السنة (101/1، رقم 149)، صحیح کنوز السنة النبویة (212/1، باب اهل السنة و الجماعة)، مسند الصحابة في کتب التسعة (452/20،  504) و (378/38، 45) و (379/38، 29)، مسند عبد بن حمید (79/1، 148)، مصنف عبدارزاق (155/10، 18674)، ...).

[2]- سنن الترمذی (26/5، 2641)، المعجم الکبیر (152/8، 7659)، جامع الأصول من أحادیث الرسول (7491-10)، مسند الصحابة في الکتب التسعة (430/31، 84) و ... . جا دارد که اینجا اشاره­ای به این سخن پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  شود که: «بهتری مردم کسانی هستند که در زمان من می‌باشند، سپس کسانی که آنها را درک می­کنند، سپس کسانی که آنان را درک می­کنند...» و شکی نیست، کسانی بر اسلام حقیقی هستند که از بهترین مردم امت اسلام که همان یاران پیامبر  رضی الله عنهم  هستند، تبعیت می­کنند، این حدیث به کرات در کتب حدیث با سند صحیح آمده است که بخشی از آدرسهای آن بدین شرح است: صحیح بخاری: 2600 و 3571 و 6281 و 6282 و 6510 و 6547 ، صحیح مسلم: 6422 و 6424 و 6427 ، سنن الترمذی: 2255 و 2338 و 2339 و 4025 ، صحیح ابن حبان: 4245 و 7115 و 6613 و7108 و 7114 ، سنن نسائی: 3819 ، سنن ابن ماجه: 2429.(مترجم).

[3]- صحیح بخاری(بخارایی) (1331/3، 3441) و (2667/6، 6881)، صحیح مسلم نیشابوری (52/6، 5059) و (53/6، 5065)، سنن الترمذی (485/4، 2192) و (504/4، 2229) و...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...