توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۰ مرداد ۳, یکشنبه

11- نهي از جدل در دين

 

11- نهي از جدل در دين

اهل عقیده­ی صحیح، جدل و دشمنی را در دین جایز نمی­دانند، زیرا پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  از آن نهی فرموده  است.

در صحیحین از پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  آمده است: «قرآن بخوانید تا قلبهایتان با یکدیگر الفت پیدا کند و اگر باعث اختلافتان شد از آن [مجلس قرآن]، بلند شوید»[1].

در مسند و سنن ابن ماجه - اصل آن در صحیح مسلم -، از عبدالله عمرو آمده است: پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  در حالی خارج شد که [تعدادی از صحابه] درباره­ی قَدَر جدل می‌کردند، صورت او از شدت غضب مانند دانه­ی اناری شد و فرمود: «آیا به این کار، امر شده­اید؟ آیا برای این، خلق شده­اید؟ قسمتی از قرآن را در مقابل قسمتی دیگر قرار می­دهید!!  توسط همین عمل بود که امتهای گذشته هلاک شدند»[2].

در اینجا با متوجه می­شویم که جدل، عقوبتی از عقوبتهای امت می­باشد، در سنن ترمذی و ابن ماجه از ابی امامه  رضی الله عنه  آمده است: رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  فرمود: «قومی بعد از آنکه برای آنها هدایت آمد گمراه نشدند بجز اینکه [در بین] آنها جدل ایجاد شد، سپس [این آیه را] قرائت فرمود: ﴿ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلَۢا[الزخرف: 58] »[3]. ترجمه: «آن حرف را به تو نزدند بجز برای جدل».

امام احمد  رحمه الله  گفته است: اصول سنت نزد ما این موارد است:

1-   تمسک به آن چیزی است که یاران رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  بر آن بودند و اقتداء به آنها.

2-   ترک بدعت، که هر بدعتی گمراهی است.

3-   ترک دشمنی و نشستن با اهل هواء.

4-   ترک دوروئی و جدل و دشمنی در دین.

بحث و جدل نکوهیده: شامل جدلی است که بعد از روشن شدن حق باشد، چه در باطل، چه در حق. و یا جدل کردن در چیزی که شخص دروغگو آن را نمی­داند و یا جدل کردن در متشابهات قرآن و یا جدل با نیتی غیر خیر و ... .

بحث و جدل پسندیده: وقتی است که اشخاص به حق اقرار داشته و آنرا بیان می­دارند، توسط کسی صورت می­گیرد که مطلع است و دارای نیت خیر می­باشد و از روی ادب رفتار می­کند و این همان بحثی است که پسندیده و ستوده می­باشد. خداوند تعالی می­فرماید: ﴿ٱدۡعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلۡحِكۡمَةِ وَٱلۡمَوۡعِظَةِ ٱلۡحَسَنَةِۖ وَجَٰدِلۡهُم بِٱلَّتِي هِيَ أَحۡسَنُ[النحل: 125]. ترجمه: «بسوی راه پروردگارت همراه با حکمت و پند نیک، دعوت بده و با آنها به نیکوترین شکل بحث کن».

و می­فرماید: ﴿وَلَا تُجَٰدِلُوٓاْ أَهۡلَ ٱلۡكِتَٰبِ إِلَّا بِٱلَّتِي هِيَ أَحۡسَنُ[العنکبوت: 46]. ترجمه: «با اهل کتاب جدل نکنید بجز به نیکوترین [شکل]».

و می­فرماید: ﴿قَالُواْ يَٰنُوحُ قَدۡ جَٰدَلۡتَنَا فَأَكۡثَرۡتَ جِدَٰلَنَا فَأۡتِنَا بِمَا تَعِدُنَآ إِن كُنتَ مِنَ ٱلصَّٰدِقِينَ ٣٢[هود: 32]. ترجمه: «گفتند: ای نوح! با ما جدل کردی؛ پس با ما بسیار جدل کردی؛ پس آنچه را به ما وعده می­دهی بیاور اگر از راستگویان هستی».

بعضی از جدل‌های شرعی:

الله تعالی از جدال حضرت ابراهیم  علیه السلام  با قومش ما را آگاه فرموده است و همچنین جدلِ حضرت موسی  علیه السلام  با فرعون.

در سنت نیز از مجادله­ی آدم و موسی صحبت شده است. و همچنین از سلف نیز مناظرات زیادی نقل شده است که همه­ی آنها مجادله پسندیده بوده­اند و تمامی موارد زیر در آنها رعایت می­شده است:

1-  علم.

2-  نیت.

3-  متابعت.

4-  ادب در حین مناظره.




[1]- صحیح بخاری (1929/4، 4773 و 4774) و (2680/6، 6930 و 6931)، صحیح مسلم (57/8، 6948 و 6949).

[2]- سنن ابن ماجه (33/1، 85)، مسند احمد بن حنبل (178/2، 6668).

[3]- سنن الترمذی (378/5، 3253)، سنن ابن ماجه (19/1، 48).

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...