توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۰ تیر ۲۱, دوشنبه

بخش ششم: ثواب زيارت قبر امام حسين و مسئله‌ی ساختن بارگاه‌ها بر روی قبرها

 

بخش ششم:
ثواب زيارت قبر امام حسين و مسئله‌ی ساختن بارگاه‌ها بر روی قبرها

مبحث اول: ثواب زيارت امام حسين

روایت می‌کنند ابو الحسن ماضی می‌گوید:

هرکس حسین؛ را زیارت کند در حالی که حقش را بشناسد، خداوند گناهان گذشته و آینده‌اش را می‌بخشد([1]).

از ابو عبد الله؛ روایت است: «هر کس حسین؛ را زیارت کند، خداوند برایش 80 حج مقبول می‌نویسد»([2]).

از ابو عبد الله؛ روایت است: هرکس به زیارت قبر حسین علیه السلام در حالی بیاید که حقش را بشناسد؛ مانند این است که با رسول الله سه حج انجام داده است»([3]).

از ابو عبد الله روایت است: هرکس به زیارت قبر حسین برود در حالی که حقش را بشناسد؛ ماننداین است که صد حج انجام داده است([4]).

ازحذیفه بن منصور روایت است که ابو عبد الله؛ به من گفت: چند حج انجام دادی؟

گفتم /19 تا، گفت:

اگر آن را /21 حج کامل کنی برایت ثواب کسی نوشته می‌شود که یک بار به زیارت حسین رفته باشد([5]).

و از محمد بن مسلم از ابی عبدالله روایت است که فرمود: «کسی که قبر حسین را زیارت کند در حالی که حق او را می‌داند، ثواب هزار حج مقبول برای او نوشته خواهد شد و تمام گناهانی که انجام داده و انجام خواهد داد، بخشیده خواهد شد».

درباره‌ی سجده بر خاک کربلاء روایاتی دارند:

از آیت الله عظمی‌محمد حسین شیرازی پرسیدند:

می‌گویند زمین کربلاء از زمین مکه افضل‌تر است .... آیا این صحیح است؟

ایشان در پاسخ می‌گویند: آری([6]).

محمد حسین کاشف الغطاء، شعر زیر را به همین موضوع ذکر کرده است:

و من حدیث کربلاء و الکعبه لکربلاء بان علو الرتبه لکربلاء بان علو الرتبه([7]).

سخن مقایسه‌ی کربلاء باکعبه است که رتبه کربلاء بالاتر و آشکارتر است، بالاتربودن رتبه‌اش آشکار شد.

آیت الله دستغیب می‌گوید:

«خداوند با عبادت قبر حسین؛ در عوض عبادت بیت الله لطفی کرده تا هرکس توفیق زیارت بیت الله الحرام را نداشته باشد، به زیارت حسین؛ برود و حتی برای برخی از مؤمنانی که شرایط زیارت را رعایت می‌کنند، ثواب بیشتر از حج داده می‌شود. همانطور که در بسیاری از روایات وارده در این موضوع تصریح شده است»([8]).

در روایتی که به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  نسبت می‌دهند، آمده که فرمود:

«کربلاء پاکترین نقطه‌ی زمین است و حرمتش بسیار بزرگ است و آن از بطحای بهشت است»([9]).

لازم است بدانیم که زیارت حسین رضی الله عنه  از دین نیست و دین قبل از وجود ضریح امام کامل شده است و زیارت امام حسین علیه السلام پس از ترویج این روایت بوجود آمده، خداوند متعال می‌فرماید: ﴿ٱلۡيَوۡمَ أَكۡمَلۡتُ لَكُمۡ دِينَكُمۡ وَأَتۡمَمۡتُ عَلَيۡكُمۡ نِعۡمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ ٱلۡإِسۡلَٰمَ دِينٗاۚ امروز دینم را بر شما کامل و نعمتم را بر شما تمام نمودم و اسلام را بعنوان دین برای شما پسندیدم.

وبدیهی است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  به امیر المؤمنین علی رضی الله عنه  حسن رضی الله عنه ، حسین رضی الله عنه ، ابوذر رضی الله عنه ، مقداد بن اسود رضی الله عنه ، عمار بن یاسر رضی الله عنه ، و حذیفه بن یمان رضی الله عنه ، ابو سعید خدری، و دیگر اصحاب، چنین دستوری نداده است ضمن اینکه از چنین فضیلتی محروم شده‌اند!

شاید گفته شود این‌هایی که شما می‌گویید قبل از شهادت امام حسین؛ زیسته‌اند، روایات فضیلت زیارت حسین؛ را ائمه‌ی معصومین -که پس از او بوده‌اند- روایت کرده‌اند.

آری این درست است که امیر المؤمنین رضی الله عنه  و صحابه؛ پیش از شهادت حسین زیسته‌اند، اما آنهایی هم که پس از شهادت امام حسین؛ زیسته‌اند از آنها روایاتی در دست است که مخالف این رسوم است که ما مشاهده می‌کنیم:

بطور مثال از امام صادق روایت است: حنان بن سدیر می‌گوید: به ابو عبد الله؛ گفتم درباره‌ی زیارت قبر حسین چه می‌گویی؟ چون شنیدیم برخی ازشما گفته‌اند زیارت حسین با یک حج و عمره برابر است، فرمود: این روایت چقدر مشکل است، با این‌ها برابر نیست؛ لیکن زیارتش کنید و به او جفا نکنید؛ چون او سردار جوانان بهشت است ....» ([10]).

مبحث دوم: ساختن بارگاه و ساختمان بر قبر‌ها از دين نبوده و از امور نو پيدا و بدعت است

شیعیان با ساختن گنبد و بارگاه بر قبر ایشان مرتکب گناه و بدعتی شده‌اند که خودشان هم به این مسأله اعتراف دارند. شیرازی می‌گوید:

شیعیان معتقدند، ساختن ضریح‌ها، قبه‌ها و بارگاه‌ها بر مرقدهای پیامبران، أئمه و شخصیت‌های اسلامی از افضل‌ترین مقربات -عوامل نزدیکی- به خداوند است([11]).

روایاتی که در کتب و منابع اصلی شیعه آمده، دیدگاه مذکور را رد می‌کند. به روایات زیر توجه کنید:

از ابو عبد الله؛ روایت است:

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  نهی کرده که بر قبر‌ها نماز خوانده شود، یا بر آن بنشینید و یا یر آن بنایی بسازند([12]).

روایت است رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  از اینکه در قبر‌ها گچ بکار برده شود یا بنایی بر آن بسازند و یا بر آن بنشینند، نهی کرده است([13]).

به همین دلیل می‌بینیم که ائمه این نهی را نقل کرده اند؛ از امام صادق؛ روایت است که فرمود: هفت چیز حرام است: رشوه خوردن در قضاوت، پولی که زن زنا کار در برابر عمل زشت دریافت می‌کند، پولی که جادوگر و کاهن در یافت می‌کنند، پول فروش سگ و پولی که برای ساختن بناهایی که بر قبر‌ها ساخته می‌شود([14]).

از علی بن جعفر روایت است:

به ابو الحسن موسی بن جعفر؛ گفتم آیا ساختن بارگاه بر قبرها و نشستن بر قبور درست است؟

گفت: درست نیست بر قبرها بنایی ساخته شود، بر آنها بنشینند، گچ به کار ببرند و یا از گل استفاده کنند([15]).

بنابراین بر همۀ مسلمانان واجب است که به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  و امیر المؤمنین و أئمه اقتدا کنند و شکی نیست که سعادت و نیک بختی در پیروی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  و پیروان بر حقش است.

و از سماعه بن مهران روایت است که از ابو عبد الله در خصوص زیارت قبر و ساختن مساجد بر قبر‌ها سؤال کردم، فرمود: زیارت قبور ایرادی ندارد اما نباید بر کنار قبر‌ها مساجد ساخته شود.

و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  می‌فرماید: «لا تتخذوا قبري قبلة ولا مسجدا فان الله عز وجل لعن الیهود والنصاری حیث اتخذوا قبور أنبیائهم مساجد»([16]) قبر من را قبله و مسجد قرار ندهید که خداوند یهود و نصاری را آنگاه که قبور پیامبران خود را مساجد قرار دادند، لعنت کرد».

از امیر المؤمنین علی رضی الله عنهم  روایت است، از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  شنیدم می‌گوید: «لا تتخذوا قبري مسجداً ولا بیوتكم قبورا وصلوا علَی حیثما كنتم فان صلاتكم وسلامكم یبلغنی» وفي روایة: «لا تتخذوا قبوركم مساجد»([17]) قبر مرا مسجد قرار ندهید و خانه‌هایتان را به قبرستان تبدیل نکنید - با خواندن قرآن آنطور که در روایت دیگر آمده - و هرجا بودید بر من درود و سلام بفرستید که هرجا باشید، درود و سلام شما به من می‌رسد.

در روایتی دیگر آمده: قبرهایتان را مسجد قرار ندهید.

شایان ذکر است که محمد حسینی آل کاشف الغطا در مسأله ساختن بارگاه بر قبرها در کتاب: «نقض فتاوی الوهابیه /27» هیچ اشاره‌ای به این همه روایاتی که در کتاب‌های شیعه آمده، نکرده و جای سؤال است که چرا ایشان این کار را نکرده‌اند؟ شاید به این دلیل باشد که در ذهن خوانندگان این توهم را ایجاد نماید که این روایات فقط از طرق اهل سنت روایت شده و فقط در کتاب‌های اهل سنت است؛ چون بعید به نظر می‌رسد که فردی مانند کاشف الغطا از وجود این روایات در کتاب‌هایش بی‌خبر باشد؟!

و محمد حسین کاشف الغطاء در کتاب مذکور حدیثی را که مسلم از علی رضی الله عنه  روایت کرده است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  به من دستور داد که هیچ قبر مشرفی یعنی: ساخته شده و بلند شده از زمین را رها نکنم مگر اینکه با زمین برابر و یکسان کنم».

او به دیگر روایاتی که به صراحت از ساختن و بلندکردن قبرها نهی می‌کند و از طرق فریقین نقل شده، هیچ اشاره‌ای نکرده، و این قطعا دلیل محکمی‌است که ثابت می‌کند علمای این طائفه (شیعه) عمدتا برای نصرت و پیروزی مذهب‌شان دروغ می‌گویند و مردم را گمراه می‌کنند.

و بعد از این دلائل، صداقت خمینی ثابت می‌شود هنگامی‌که گفت: «اگر تقیه نباشد مذهب شیعه در معرض نابودی و انقراض قرار می‌گیرد».

از این عمل کاشف الغطاء چنین بر می‌آید که عده‌ای هستند که نمی‌خواهند مردم از بسیاری از روایاتی که از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ، امیر المؤمنین و ائمه ثابت است، باخبر شوند؛ زیرا اگر باخبر شوند، سلیقه‌ها و نظریات شخصی شان زیر سؤال می‌رود.

گفتنی است که دو روایت از طرق شیعه آمده که روایت مسلم را تایید می‌کند.

اول: کلینی و حر عاملی از ابو عبد الله؛ روایت می‌کنند که فرمود:

امیر المؤمنین فرموده است، رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  مرا به مدینه فرستاد و دستور داد: هیچ عکس و مجسمه‌ای نگذارم مگر اینکه نابودش کنم و هیچ قبر ساخته شده‌ای نگذارم مگر اینکه با خاک یکسان کنم و هیچ سگی را نگذار مگر اینکه بکشم»([18]).

دوم: کلینی و حر عاملی از ابو عبد الله؛ روایت کرده‌اند که فرمود: «امیر المؤمنین رضی الله عنه  فرموده: رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  مرا برای نابودی قبرهای ساخته شده و شکستن مجسمه‌ها فرستاد»([19]).

فرد دیگری بنام حسن سعید روایت صحیح مسلم را که از علی رضی الله عنه  است، ذکر کرده و سپس روایت دیگری از مسلم و ترمذی آورده که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  از استفاده‌کردن گچ برای قبور و ساختن بناء بر قبور نهی کرده است پس از ذکر این روایت‌ها ادعا می‌کند که امت بر ساختن بناء بر بارگاه و قبور و نوشتن بر آنها اجماع کرده‌اند، این ادعایی بیجا و نادرست است، وانگهی اجماع در صورت نبود نص معتبر است، با وجود نص اجماع اعتبار ندارد.

برای اطلاع بیشتر به کتاب «تحذیر الساجد من إتخاذ القبور مساجد» نوشته محدث ناصر الدین آلبانی مراجعه کنید.

و ادامه داده‌اند:

اثنا عشری بر این امر اجماع داشته‌اند، دلیل این روایاتی است که خود امامیه از ائمه نقل کرده‌اند و ما برخی از آنها را ذکر کردیم.

نظریات و آراء فقهای امامیه:

شیخ یوسف بحرانی می‌گوید:

گروهی از اصحاب به کراهیت استفاده از گچ برای قبور و ساختن بنا بر قبرها تصریح کرده‌اند و ظاهرا در روایت «التذکرة» آورده که بر مکروه بودن این مسئله اجماع است و شیخ در«النهایه» می‌گوید:

 استفاده کردن گچ برای قبور و آراستن قبرها مکروه است.

در المبسوط می‌گوید: گچ‌کردن قبرها و ساختن بنابر آنها در جاهای مباح، مکروه است([20]).

ملا محمد باقر سبزواری می‌گوید: بنا کردن ساختمان –بارگاه- بر قبرها مکروه است.

مصنف در «التذکرة» نقل کرده که بر مکروه‌بودن این مسئله اجماع شده است و شیخ هم این اجماع را ذکر کرده است.

در الذکری می‌گوید: بناکردن ساختمان بر قبر و مسجد قراردادن آن مکروه است...

در الذکری پس از نقل این اخبار می‌گوید: این اخبار را صدوق، شیخان و جماعتی از متأخرین در کتاب‌هایشان نقل کرده‌اند و هیچ قبری را استثناء نکرده‌اند([21]).

محمد جواد حسینی عاملی مکروه‌بودن ساختن بارگاه و بنابر قبور را نیز با اجماع نقل کرده است([22]).

با این حال سبزواری از قول شهید اول نقل می‌کند که امامیه بر مخالفت با این اجماع، اتفاق کرده‌اند! اجماعی که شیخ طائفه ابوجعفر طوسی و علامه حلی و دیگر علمای([23]) شیعه نقل کرده‌اند، علاوه بر این در نوحه‌خوانی و سینه‌زنی و... نیز برخلاف اجماع‌شان عمل می‌کنند؟؟؟




[1]- كامل الزیارات /262.

[2]- المزار مفید/47.

[3]- كامل الزیارات /267.

[4]- كامل الزیارات /304 و وسائل الشیعه10/350.

[5]- وسائل الشیعه10/350 و كامل الزیارات 303-304.

[6]- الفقه العقائد/37.

[7]- الارض و التربة الحسینیه/26.

[8]- الثورة الحسینیه دستغیب /15 دار التعارف بیروت.

[9]- السجود علی التربة الحسینیه محمد ابراهیم قزوینی /25 و السجود علی الارض آیت الله علی احمد /140.

[10]- وسائل الشیعه 10/352 این روایت، و روایاتی دیگری كه شیعیان نقل كرده اند، را رد می‌كند و حقیقت این است كه  این روایات بی اصل و اساس هستند و  اگر واقعا زیارت امام حسین این قدر ثواب دارد؛ چرا در قرآن و در سنت صحیح در این مورد چیزی نیامده و چرا پیامبر به عزاداری هر ساله آن دستور نداده است؟.

[11]- الفقه العقاید 365.

[12]- وسائل الشیعه 2/869.

[13]- مستدرك الوسائل 1/127.

[14]- وسائل الشیعه 2/869 و جامع احادیث الشیعه 3/444.

[15]- كافی 3/228، من لا یحضره الفقیه 1/114 و وسائل الشیعه 2/887.

[16]- من لا یحضره الفقیه 1/114، علل الشرایع 358، الوافی 5/72 و وسائل الشیعه 2/887 و3/455.

[17]- مستدرك الوسائل 1/225.

[18]- كافی 6/528، وسائل الشیعه 2/869 و جامع احادیث الشیعه 3/445.

[19]- كافی 6/528، وسائل الشیعه 2/870 و جامع احادیث الشیعه 3/445.

[20]- الحدائق 4/130.

[21]- ذخیره المعاد فی شرح الارشاد سبزواری /343.

[22]- مفتاح الكرامة شرح قواعد العلامة عاملی 2/856.

[23]- ذخیره المعاد فی شرح الارشاد سبزواری 344.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...