توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۰ مرداد ۳, یکشنبه

1.اعتقاد صحيح در توحيد ربوبيت(يگانگي وجود الله)

 

1.اعتقاد صحيح در توحيد ربوبيت(يگانگي وجود الله)

اهل عقیده­ی صحیح بر این اعتقادند که خداوند تعالی در خلق کردن، پادشاهی و تدبیر همه­ی امور یکتا می­باشد.

خداوند تعالی می­فرماید:  ﴿إِنَّ رَبَّكُمُ ٱللَّهُ ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٖ ثُمَّ ٱسۡتَوَىٰ عَلَى ٱلۡعَرۡشِۖ يُغۡشِي ٱلَّيۡلَ ٱلنَّهَارَ يَطۡلُبُهُۥ حَثِيثٗا وَٱلشَّمۡسَ وَٱلۡقَمَرَ وَٱلنُّجُومَ مُسَخَّرَٰتِۢ بِأَمۡرِهِۦٓۗ أَلَا لَهُ ٱلۡخَلۡقُ وَٱلۡأَمۡرُۗ تَبَارَكَ ٱللَّهُ رَبُّ ٱلۡعَٰلَمِينَ ٥٤[الأعراف: 54]. ترجمه: «همانا پروردگار شما خدائی است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید؛ سپس بر عرش مستقر شد؛ شب را با روز می­پوشاند و شب [نیز] روز را با شتاب می­طلبد و خورشید و ماه و ستارگان را به فرمان خودش رام شده آفرید. آگاه باش که  آفریدن و فرمانروائی برای اوست. منزه و بلند مرتبه است پروردگار جهانیان».

خداوند تعالی می­فرماید: ﴿لِّلَّهِ مُلۡكُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۚ يَخۡلُقُ مَا يَشَآءُۚ يَهَبُ لِمَن يَشَآءُ إِنَٰثٗا وَيَهَبُ لِمَن يَشَآءُ ٱلذُّكُورَ ٤٩[الشوری: 49]. ترجمه: «پادشاهی آسمانها و زمین برای الله است. هر چه را بخواهد می­آفریند. به هر کس بخواهد دختر عطا می­کند و به هر کس بخواهد پسر».

خداوند تعالی می­فرماید: ﴿لَهُۥ مُلۡكُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۖ يُحۡيِۦ وَيُمِيتُۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيۡءٖ قَدِيرٌ ٢[الحدید: 2]. ترجمه: «پادشاهی آسمانها و زمین برای اوست. زنده می­کند و می­میراند و بر هر چیزی تواناست».

مشرکين در توحيد ربوبيت [با مسلمانان] اختلافي ندارند:

این نوع توحید که ربوبیت نام دارد، خداوند آنرا بطور فطری در وجود هر انسانی قرار داده است، و در بین هیچ یک از انسانها چه کافر و چه مسلمان در آن اختلاف نظری وجود ندارد، همانگونه که خداوند در مورد کفّار می­فرماید:

﴿وَلَئِن سَأَلۡتَهُم مَّنۡ خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ لَيَقُولُنَّ ٱللَّهُۚ قُلِ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِۚ بَلۡ أَكۡثَرُهُمۡ لَا يَعۡلَمُونَ٢٥[لقمان: 25]. ترجمه: «اگر از آنها سوال کنی چه کسی آسمانها و زمین را آفرید؛ مطمئنا می­گویند: الله؛ بگو: شکر و ستایش برای خداوند است. بلکه اکثر آنان نمی دانند».

همچنین می­فرماید: ﴿وَمَا يُؤۡمِنُ أَكۡثَرُهُم بِٱللَّهِ إِلَّا وَهُم مُّشۡرِكُونَ ١٠٦[یوسف: 106]. ترجمه: «اکثرشان به خداوند ایمان نمی­آورند مگر آنکه برای او شریک قائل می­شوند».

مجاهد  رحمه الله  درباره­ی این آیه گفته است: ایمان آن کافران این است که می‌گویند: الله ما را خلق کرده است و روزی می­دهد و می­میراند، اما شرکی با ایمان آنها در آمیخته است، پرستش غیر الله می­باشد.

اعتقاد مشرکين در مورد معبودانشان اين است که توسط آنها به خداوند توسل پيدا مي­کنند و اينگونه نيست كه آن پرستش­شدگانشان روزي مي‌دهند و يا خلق مي­کنند:

مشرکین اعتقاد ندارند که اله­هایشان[1] در خلق کردن با خداوند مشارکت می‌کنند؛ بلکه بر این باورند که تمامی آن افعال توسط خداوند صورت می­پذیرد. ولی با این وجود اله­هایشان را وسیله­ای برای توسل به خداوند می­دانند و آنان را نزد خداوند شفیع می‌گیرند؛ همانگونه که خداوند تعالی می­فرماید: ﴿أَلَا لِلَّهِ ٱلدِّينُ ٱلۡخَالِصُۚ وَٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُواْ مِن دُونِهِۦٓ أَوۡلِيَآءَ مَا نَعۡبُدُهُمۡ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَآ إِلَى ٱللَّهِ زُلۡفَىٰٓ إِنَّ ٱللَّهَ يَحۡكُمُ بَيۡنَهُمۡ فِي مَا هُمۡ فِيهِ يَخۡتَلِفُونَۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهۡدِي مَنۡ هُوَ كَٰذِبٞ كَفَّارٞ ٣ [الزمر: 3]. ترجمه: «آگاه باش که خالص کردن پرستش باید برای الله باشد­؛ و کسانی را که بجز الله به دوستی گرفتند [در مورد آنها می­گویند:] ما ایشان را پرستش نمی‌کنیم، جز اینکه باعث تقرب ما به الله شوند، هر آینه الله در چیزی که اختلاف می­ورزند بین آنها حکم خواهد کرد؛ هر آینه الله کسی را که دروغگوی ناسپاس است هدایت نمی‌فرماید».

و خداوند می­فرماید: ﴿قُلۡ أَرَءَيۡتُمۡ شُرَكَآءَكُمُ ٱلَّذِينَ تَدۡعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ أَرُونِي مَاذَا خَلَقُواْ مِنَ ٱلۡأَرۡضِ أَمۡ لَهُمۡ شِرۡكٞ فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ أَمۡ ءَاتَيۡنَٰهُمۡ كِتَٰبٗا فَهُمۡ عَلَىٰ بَيِّنَتٖ مِّنۡهُۚ بَلۡ إِن يَعِدُ ٱلظَّٰلِمُونَ بَعۡضُهُم بَعۡضًا إِلَّا غُرُورًا ٤٠[فاطر: 40]. ترجمه: «بگو: آیا آن شریکانی را که غیر الله به دعا می­خوانید دیده­اید؟ به من نشان دهید چه چیزی از زمین را آفریده­اند! آیا ایشان مشارکتی در آسمانها دارند؟ آیا به آنها کتابی داده­ایم و بر حجتی از آن کتاب هستند؟ [نه!] بلکه [جز این نیست که] بعضی ستمکاران به بعضی دیگر وعده­ای جز گمراهی نمی­دهند».

و همچنین از زبان مشرکین قریش باری تعالی می­فرماید: ﴿إِنَّهُمۡ كَانُوٓاْ إِذَا قِيلَ لَهُمۡ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا ٱللَّهُ يَسۡتَكۡبِرُونَ ٣٥ وَيَقُولُونَ أَئِنَّا لَتَارِكُوٓاْ ءَالِهَتِنَا لِشَاعِرٖ مَّجۡنُونِۢ٣٦[الصافات: 35-36]. ترجمه­: «آنان [کسانی] بودند که چون به آنها گفته می­شد: معبود راستینی جز الله وجود ندارد، سرکشی می­کردند * و می­گفتند: آیا برای [گفته­ی] شاعری دیوانه معبودانمان را ترک کنیم».

و همچنین از قول آن مشرکین خداوند فرموده است: ﴿أَجَعَلَ ٱلۡأٓلِهَةَ إِلَٰهٗا وَٰحِدًاۖ إِنَّ هَٰذَا لَشَيۡءٌ عُجَابٞ ٥[ص: 5]. ترجمه : «آیا معبودان متعدد را یک معبود قرار داد؟ هر آینه این چیزی است عجیب».

توحيد ربوبيت خود دليلي براي اثبات توحيد الوهيت(فقط الله را پرستش کردن) مي­باشد

خداوند تعالی این توحید را برای اثبات خودش بیان می­دارد و آن را دلیلی بر وجوب توحید الوهیت قرار می­دهد، بدین معنی که توحید ربوبیت مستلزم این می‌شود که غیر الله عبادت نشود حق تعالی می­فرماید: ﴿يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱعۡبُدُواْ رَبَّكُمُ ٱلَّذِي خَلَقَكُمۡ وَٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ ٢١[البقرة: 21]. ترجمه: «ای مردم! پروردگارتان را که شما و افراد قبل از شما را آفریده است عبادت کنید باشد که تقوا پیشه کنید».

و همچنین: ﴿خَلَقَكُم مِّن نَّفۡسٖ وَٰحِدَةٖ ثُمَّ جَعَلَ مِنۡهَا زَوۡجَهَا وَأَنزَلَ لَكُم مِّنَ ٱلۡأَنۡعَٰمِ ثَمَٰنِيَةَ أَزۡوَٰجٖۚ يَخۡلُقُكُمۡ فِي بُطُونِ أُمَّهَٰتِكُمۡ خَلۡقٗا مِّنۢ بَعۡدِ خَلۡقٖ فِي ظُلُمَٰتٖ ثَلَٰثٖۚ ذَٰلِكُمُ ٱللَّهُ رَبُّكُمۡ لَهُ ٱلۡمُلۡكُۖ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ فَأَنَّىٰ تُصۡرَفُونَ ٦[الزمر: 6]. ترجمه: «شما را از یک شخص آفرید؛ سپس همسرش را از او آفرید و برای شما هشت جفت از چهارپایان فرو فرستاد؛ در تاریکی‌های سه­گانه شما را در شکم مادرانتان می‌آفریند؛ آفریدنی بعد از آفریدنی دیگر؛ این است الله پروردگار شما، پادشاهی برای او می­باشد؛ معبود برحقی بجز او نیست؛ پس به کجا رویگردان می­شوید؟».

و همچنین می­فرماید: ﴿فَلۡيَعۡبُدُواْ رَبَّ هَٰذَا ٱلۡبَيۡتِ ٣ ٱلَّذِيٓ أَطۡعَمَهُم مِّن جُوعٖ وَءَامَنَهُم مِّنۡ خَوۡفِۢ ٤[قریش: 3-4]. ترجمه: «باید پروردگار این خانه را عبادت کنند * آن که آنان را از پس گرسنگی طعام داد و از بهر ترس ایمن کرد».

خداوند وحدانیت خود را در خلق کردن و روزی دادن بیان می­دارد، همان مطلبی که هیچ مشرکی در آن شک ندارد و این وحدانیت در ربوبیت را خداوند دلیلی برای وجوب اخلاص در عبادتِ ذات یکتا و بی­شریکش قرار می­دهد.

 خداوند می­فرماید: ﴿قُلِ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ وَسَلَٰمٌ عَلَىٰ عِبَادِهِ ٱلَّذِينَ ٱصۡطَفَىٰٓۗ ءَآللَّهُ خَيۡرٌ أَمَّا يُشۡرِكُونَ ٥٩ أَمَّنۡ خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ وَأَنزَلَ لَكُم مِّنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءٗ فَأَنۢبَتۡنَا بِهِۦ حَدَآئِقَ ذَاتَ بَهۡجَةٖ مَّا كَانَ لَكُمۡ أَن تُنۢبِتُواْ شَجَرَهَآۗ أَءِلَٰهٞ مَّعَ ٱللَّهِۚ بَلۡ هُمۡ قَوۡمٞ يَعۡدِلُونَ ٦٠ أَمَّن جَعَلَ ٱلۡأَرۡضَ قَرَارٗا وَجَعَلَ خِلَٰلَهَآ أَنۡهَٰرٗا وَجَعَلَ لَهَا رَوَٰسِيَ وَجَعَلَ بَيۡنَ ٱلۡبَحۡرَيۡنِ حَاجِزًاۗ أَءِلَٰهٞ مَّعَ ٱللَّهِۚ بَلۡ أَكۡثَرُهُمۡ لَا يَعۡلَمُونَ ٦١ أَمَّن يُجِيبُ ٱلۡمُضۡطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكۡشِفُ ٱلسُّوٓءَ وَيَجۡعَلُكُمۡ خُلَفَآءَ ٱلۡأَرۡضِۗ أَءِلَٰهٞ مَّعَ ٱللَّهِۚ قَلِيلٗا مَّا تَذَكَّرُونَ ٦٢ أَمَّن يَهۡدِيكُمۡ فِي ظُلُمَٰتِ ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِ وَمَن يُرۡسِلُ ٱلرِّيَٰحَ بُشۡرَۢا بَيۡنَ يَدَيۡ رَحۡمَتِهِۦٓۗ أَءِلَٰهٞ مَّعَ ٱللَّهِۚ تَعَٰلَى ٱللَّهُ عَمَّا يُشۡرِكُونَ ٦٣[النمل: 59-63]. ترجمه: «بگو: سپاس و ستایش برای الله است و سلام بر بندگان او که آنها را برگزیده است. آیا الله بهتر است یا آنچه شریک می­آورند؟ * چه کسی آسمان و زمین را آفرید و از آسمان، آبی را برای شما فرود آورد؟ و توسط آن بوستانها را با طراوت رویاند؟ برای شما رویاندن درختهای آن [باغ‌ها] امکان پذیر نبود؛ آیا همراه الله معبودی است؟ بلکه آنان قومی هستند که [به راه] کج می‌روند * چه کسی زمین را محل استقرار قرار داد، در میان آن نهرها را قرار داد و برای آن کوهها را استوار کرد و بین دو دریا پرده­ای قرار داد؟ آیا همراه الله معبودی است؟ بلکه اکثر ایشان نمی­دانند * چه کسی درمانده را وقتی او را به دعائی می­خواند، قبول می­کند و ناراحتی را [از وی] دور می‌کند، شما را جانشینان [بر روی] زمین قرار می­دهد؟ آیا همراه الله معبودی است؟ اندکی پند می­پذیرند! * چه کسی در تاریکیهای  بیابان و دریا راه را به شما نشان می­دهد؟ چه کسی بادها را مژده­ی قبل از رحمت خود برای شما گسیل می­دارد؛ آیا همراه الله معبودی است؟ خداوند از آنچه که به وی شرک می­ورزند برتر است».

در این آیات خداوند، اقرار مشرکین [به توحید] - کسانی که به وحدانیت خداوند در خلق  آسمانها و زمین و یکتا بودن وی در رساندن نفع و ضرر اقرار دارند- را مادامی که همراه وی پرستش­شوندگانی برگزیده و آنها را همانند ذات بی‌همتایش جهت طلب چیزی به دعائی می­خوانند، رد می­فرماید.

این کار مشرکین تناقض واضحی است که با شرع و عقل مخالفت می­ورزد و وقتی کسی تمامی کارها مثل خلق کردن؛ روزی دادن؛ زنده کردن و میراندن را خاص ذات یکتای الله می­داند، حق این است که تمامی انواع طاعاتش را نیز برای خداوند خالص گرداند.

خداوند آنها را با کلامش اینگونه رد می­کند که می­فرماید: ﴿أَءِلَٰهٞ مَّعَ ٱللَّهِ﴾ «آیا همراه الله معبودی است؟» و هرگز نمی­فرماید: آیا خالقی همراه الله وجود دارد؟ زیرا آن غیر مسلمانان در مورد این مسئله، مشکلی ندارند.

بطلان شرک ربوبيت با استفاده از عقل و نقل:

خداوند تعالی برای بیان بطلان شرک ربوبیت اینگونه استدلال می­فرماید که اگر اینگونه بود و این شرک وجود داشت، آسمانها و زمین دچار فساد و هرج و مرج می‌شد، و صد البته که درک عقل نیز خود دلیلی برای این مسئله می­باشد، خداوند تعالی می­فرماید: ﴿مَا ٱتَّخَذَ ٱللَّهُ مِن وَلَدٖ وَمَا كَانَ مَعَهُۥ مِنۡ إِلَٰهٍۚ إِذٗا لَّذَهَبَ كُلُّ إِلَٰهِۢ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعۡضُهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضٖۚ سُبۡحَٰنَ ٱللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ ٩[المؤمنون: 91]. ترجمه: «الله هیچ فرزندی نگرفته است و همراه او اله دیگری وجود ندارد، [اگر اینگونه بود] آنگاه هر خدائی هر آنچه را که خلق کرده بود می­برد، [و] مسلما بعضی بر بعضی غالب می­شدند؛ پاک است الله از آنچه که وصفش می­کنند».

­و همچنین می­فرماید: ﴿لَوۡ كَانَ فِيهِمَآ ءَالِهَةٌ إِلَّا ٱللَّهُ لَفَسَدَتَا[الأنبیاء: 22]. ترجمه: «اگر در آن دو، معبودانی جز الله بودند تباه می­شدند».




[1]- اله به معنی پرستش شونده­ی بر حق می­باشد، برای اطلاعات دقیق­تر خوانندگان گرامی می‌توانند به لغت­نامه­های (المعاجم) عربی­ای که در دسترس­شان می­باشد، رجوع کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...