توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۰ تیر ۳۰, چهارشنبه

أ- عقیده امام احمد در مورد توحید

 

أ- عقیده امام احمد در مورد توحید

1-   در طبقات حنابله[1] آمده که: (از امام احمد در مورد توکل سؤال شد، گفت: از هر گونه درخشش و تابناکی نسبت به خلق نا امید شدن و فقط به درگاه خداوند امیدوار بودن).

2-   در کتاب المحنة[2] تألیف حنبل آمده که امام احمد فرموده‏اند: (پیوسته خداوند عزوجل سخن گفته و می‏گوید، و قرآن کلام خداست و مخلوق نیست، و خداوند به چیزی بیشتر از آنچه که خودش را به آن وصف کرده است، توصیف نمی‏شود).

3-   ابن ابی یعلی از ابوبکر مروزی روایت کرده که: (از احمد بن حنبل در مورد احادیثی که در باب صفات خداوند و دیدن خداوند در قیامت و اسراء و معراج و عرش، آمده و جهمیه آنها را رد می‏کنند سؤال شد، امام احمد آن را صحیح دانست و فرمود: امت اسلامی‏آنها را قبول کرده‏اند  و روایات همچنانکه آمده نقل شده است).[3]

4-   عبدالله بن احمد در کتاب (السنة) می‏گوید: (امام احمد گفت: کسی که گمان کند خداوند سخن نمی‏گوید، کافر است ،و ما این احادیث را همچنانکه آمده‏اند ، روایت می‏کنیم).[4]

5-   لالکائی از حنبل روایت کرده که از امام احمد در مورد دیدن خداوند در روز قیامت سؤال کرد، و امام احمد در جواب گفت: (احادیثی که در این باره آمده‏اند  صحیحند و به آنها ایمان و آنها را قبول داریم و هر چیزی که با سند جید از پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  روایت شده باشد به آن ایمان داریم و آن را قبول می‏کنیم).[5]

6-   ابن جوزی در مناقب، نامه احمد بن حنبل به مسرد را آورده که به او نصیحت کرده: (خداوند را به آنچه که خودش را به آن وصف کرده، توصیف کنید، و آنچه را که خداوند از خودش نفی کرده‏اند  از او نفی کنید).[6]

7-   در کتاب (الرد علی الجهمیة) تألیف امام احمد این جمله او موجود است که: (و جهم بن صفوان گمان کرده که هر کس، خداوند را به آنچه که خودش را در قرآن به آن وصف کرده، توصیف کند، کافر است و از جمله تشبیه کنندگان است).[7]

8-   و ابن تیمیه  رحمه الله   در کتاب (الدرء) این فرموده امام احمد را آورده: (ما ایمان داریم به اینکه خداوند بر عرش قرار دارد، آن گونه خواسته و می‏خواهد و هیچ حد و صفتی ندارد تا وصف کننده ای آن را درک کند یا شخصی آن را محدود کند، صفات خدا از خدایند و برای خدایند، و او همچنانکه خودش را به آن وصف کرده، چشمها او را درک نمی‏کنند).[8]

9-   ابن ابی یعلی از امام احمد روایت کرده که فرموده: (هر کس گمان کند که خداوند در آخرت  دیده نمی‏شود او کافر و تکذیب کننده قرآن است).[9]

10- ابن ابی یعلی از عبدالله بن احمد روایت کرده که: (از پدرم در مورد قومی‏که می‏گویند: زمانی که خداوند با موسی سخن گفت: با صدا و صوت با او سخن نگفته، سؤال کردم، پدرم احمد گفت: خداوند با صدا و صوت با موسی سخن گفت، و این احادیث را همچنانکه آمده‏اند روایت می‏کنیم).[10]

لالکائی از عبدوس بن مالک عطار روایت کرده که: (شنیدم که اباعبدالله، احمد بن حنبل می‏گفت: «... و قرآن کلام خداست و مخلوق نیست و اگر بگویی قرآن مخلوق نیست از شأن آن نکاسته‌ای چون کلام خدا جزو اوست، هیچ چیز مخلوقی جزو او نیست»).[11]

 

 

 

 



[1] - (1/416).

[2] - ص68.

[3] - طبقات الحنابلة (1/56).

[4] - السنة ص71.

[5] - شرح أصول اعتقاد اهل السنة و الجماعة (2/507).

[6] - مناقب امام احمد ص221.

[7] - الرد علی الجهمیه ص104.

[8] - درء تعارض العقل و النقل (2/30).

[9] - طبقات الحنابلة (1/59-145).

[10] - طبقات الحنابلة (1/185).

[11] - شرح أصول اعتقاد اهل السنة و الجماعة (1/157).

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...