8- اعتقاد صحيح در مورد اهل بيت پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم
از اعتقدات صحیح، محبت اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و شناخت فضل و شرف آنها بواسطهی وصیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ؛ در آن هنگام که خداوند را حمد و ثنا کرد و در بین موعظهاش فرمود: «من فقط بشری هستم و نزدیک است تا رسول پروردگارم [فرشتهی مرگ] بیاید و من دعوت او را اجابت کنم. ومن بین شما دو ثقل را باقی میگذارم اولی کتاب الله که در آن هدایت و نور است و کتاب خداوند را [محکم] بگیرید و بدان تمسک جوئید.» و در مورد کتاب اصرار فرمود و به آن ترغیب نمود و سپس فرمود: «و اهل بیتم، و شما را در مورد اهل بیتم به خداوند متذکر میشوم، و شما را در مورد اهل بیتم به یاد خداوند میآورم، و شما را در مورد اهل بیتم به یاد خداوند میآورم»[1]. حدیث در صحیح مسلم از زید بن ارقم آمده است[2].
ابن کثیر رحمه الله در تفسیرش اینگونه بیان میدارد: وصیت به اهل بیت و نیکی کردن به آنها و احترام و اکرامشان را کسی منکر نمیشود و آنها، خاندانی از بهترین خانهای هستند که بر روی زمین دارای فخر و حَسَب و نَسَب و وِجاهت میباشد، ولی مادامی که تابع سنت صحیح و واضح و جلی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم باشند کما اینکه در بین سلف، عباس و پسرش و علی و اهل بیت و خاندانش رضی الله عنهم اجمعین قرار داشتند.
زنان پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم نيز از اهل بيت وي بودند:
آنها نیز از اهل بیت وی بودند زیرا خداوند تعالی در حالی که آنها[3] را در آیه خطاب قرار میدهد، میفرماید: ﴿وَقَرۡنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجۡنَ تَبَرُّجَ ٱلۡجَٰهِلِيَّةِ ٱلۡأُولَىٰۖ وَأَقِمۡنَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتِينَ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَطِعۡنَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥٓۚ إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذۡهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجۡسَ أَهۡلَ ٱلۡبَيۡتِ وَيُطَهِّرَكُمۡ تَطۡهِيرٗا ٣٣ وَٱذۡكُرۡنَ مَا يُتۡلَىٰ فِي بُيُوتِكُنَّ مِنۡ ءَايَٰتِ ٱللَّهِ وَٱلۡحِكۡمَةِۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ لَطِيفًا خَبِيرًا ٣٤﴾ [الاحزاب: 33-34]. ترجمه: «در خانههای خود بمانید و مانند نمایان ساختنِ تجملات [خود در زمان] جاهلیت گذشته، اظهار تجمل نکنید و نماز برپا دارید و زکات بدهید و از الله و رسولش اطاعت کنید، جز این نیست که الله میخواهد از شما اهل بیت پلیدی را دور کند و شما را پاک کند، چه پاک کردنی * و یاد کنید آنچه از آیات الله و حکمت که در خانههای شما تلاوت میشود، هر آینه الله لطف کننده و با خبر است».
ابن کثیر رحمه الله در تفسیرش میگوید: این آیه دلیل واضح و آشکاری است بر اینکه همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از اهل بیت وی هستند، زیرا خودِ آنها در سبب نزول آیه میباشند، و سبب نزول آیه به اتفاق علماء در خود آن آیه، مصداق پیدا میکند.
و البته در این آیه علی رضی الله عنه و فاطمه دختر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و حسن و حسین رضی الله عنهما نیز قرار میگیرند، زیرا در حدیث عایشه رضی الله عنها آمده است: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم صبح خارج شد در حالی که شال راه راه سیاهی بر [دوش]ش قرار داشت. حسن بن علی آمد و او را داخل کرد سپس حسین آمد او را [نیز] داخل کرد بعد از آن فاطمه آمد و داخلش کرد و سپس علی آمد و او را [نیز] داخل کرد سپس فرمود: ﴿إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذۡهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجۡسَ أَهۡلَ ٱلۡبَيۡتِ وَيُطَهِّرَكُمۡ تَطۡهِيرٗا﴾ [الاحزاب: 33][4]. ترجمه: «جز این نیست که الله میخواهد از شما اهل بیت، پلیدی را دور کند و شما را پاک کند، چه پاک کردنی[5]».
[1]- باید دقت کرد که بر خلاف گفتهی عدهای در این حدیث، اشاره به تمسک به اهل بیت برای نجات از گمراهی نیامده است و تمسکی که در این حدیث خواسته شده است، تمسک به قرآن است که گفته شده است در آن، هدایت و نور وجود دارد، و تمسک به آن بصورت مفرد و تنها آمده است.
[2]- صحیح مسلم (122/7، 6378).
[3]- دقت شود که در اول آیه، تمامی افعال بصورت مونث آمده است (قَرْنَ، بُیوتِکنَّ، تَبَرَّجْنَ، أَقِمْنَ، آتِینَ، أَطِعْنَ) و این مسئله که چرا در آخر آیه، ضمایر مذکر (عَنکمُ، َیطَهِّرَکمْ) آمده است، دلیل آن مذکر مجازی بودن کلمه «اهل» است که این قاعده بر هیچ عالم دینی و یا شخص عرب زبانی پوشیده نیست.
[4]- صحیح مسلم (130/7، 6414).
[5]- باید دقت کرد که در این آیه هیچگونه عصمتی ثابت نمیشود، اگر از این آیه قرار باشد عصمتی ثابت شود، بنابراین از آیه 11 سوره انفال: ﴿...وَيُذۡهِبَ عَنكُمۡ رِجۡزَ ٱلشَّيۡطَٰنِ...﴾ که دربارهی صحابه آمده است نیز باید نتیجه گرفت که آن دسته از صحابهی پیامبر رضی الله عنهم که در غزوهی احد شرکت داشتهاند نیز معصوم هستند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر