توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۰ مرداد ۳, یکشنبه

8- اعتقاد صحيح در مورد اهل بيت پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم

 

8- اعتقاد صحيح در مورد اهل بيت پيامبر  صلی الله علیه و آله و سلم

از اعتقدات صحیح، محبت اهل بیت پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  و شناخت فضل و شرف آنها بواسطه­ی وصیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ؛ در آن هنگام که خداوند را حمد و ثنا کرد و در بین موعظه­اش فرمود: «من فقط بشری هستم و نزدیک است تا رسول پروردگارم [فرشته­ی مرگ] بیاید و من دعوت او را اجابت کنم. ومن بین شما دو ثقل را باقی می­گذارم اولی کتاب الله که در آن هدایت و نور است و کتاب خداوند را [محکم] بگیرید و بدان تمسک جوئید.» و در مورد کتاب اصرار فرمود و به آن ترغیب نمود و سپس فرمود: «و اهل بیتم، و شما را در مورد اهل بیتم به خداوند متذکر می­شوم، و شما را در مورد اهل بیتم به یاد خداوند می­آورم، و شما را در مورد اهل بیتم به یاد خداوند می­آورم»[1]. حدیث در صحیح مسلم از زید بن ارقم آمده است[2].

ابن کثیر  رحمه الله  در تفسیرش اینگونه بیان می­دارد: وصیت به اهل بیت و نیکی کردن به آنها و احترام و اکرامشان را کسی منکر نمی­شود و آنها، خاندانی از بهترین خانه­ای هستند که بر روی زمین دارای فخر و حَسَب و نَسَب و وِجاهت می­باشد، ولی مادامی که تابع سنت صحیح و واضح و جلی پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  باشند کما اینکه در بین سلف، عباس و پسرش و علی و اهل بیت و خاندانش رضی الله عنهم اجمعین قرار داشتند.

زنان پيامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  نيز از اهل بيت وي بودند:

آنها نیز از اهل بیت وی بودند زیرا خداوند تعالی در حالی که آنها[3] را در آیه خطاب قرار می­دهد، می­فرماید: ﴿وَقَرۡنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجۡنَ تَبَرُّجَ ٱلۡجَٰهِلِيَّةِ ٱلۡأُولَىٰۖ وَأَقِمۡنَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتِينَ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَطِعۡنَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥٓۚ إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذۡهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجۡسَ أَهۡلَ ٱلۡبَيۡتِ وَيُطَهِّرَكُمۡ تَطۡهِيرٗا ٣٣ وَٱذۡكُرۡنَ مَا يُتۡلَىٰ فِي بُيُوتِكُنَّ مِنۡ ءَايَٰتِ ٱللَّهِ وَٱلۡحِكۡمَةِۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ لَطِيفًا خَبِيرًا ٣٤[الاحزاب: 33-34]. ترجمه: «در خانه­های خود بمانید و مانند نمایان ساختنِ تجملات [خود در زمان] جاهلیت گذشته، اظهار تجمل نکنید و نماز برپا دارید و زکات بدهید و از الله و رسولش اطاعت کنید، جز این نیست که الله می­خواهد از شما اهل بیت پلیدی را دور کند و شما را پاک کند، چه پاک کردنی * و یاد کنید آنچه از آیات الله و حکمت که در خانه­های شما تلاوت می­شود، هر آینه الله لطف کننده و با خبر است».

 ابن کثیر  رحمه الله  در تفسیرش می­گوید: این آیه دلیل واضح و آشکاری است بر اینکه همسران پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  از اهل بیت وی هستند، زیرا خودِ آنها در سبب نزول آیه می­باشند، و سبب نزول آیه به اتفاق علماء در خود آن آیه، مصداق پیدا می­کند.

 و البته در این آیه علی  رضی الله عنه  و فاطمه دختر رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم  و حسن و حسین  رضی الله عنهما  نیز قرار می­گیرند، زیرا در حدیث عایشه  رضی الله عنها  آمده است: پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم  صبح خارج شد در حالی که شال راه راه سیاهی بر [دوش]ش قرار داشت. حسن بن علی آمد و او را داخل کرد سپس حسین آمد او را [نیز] داخل کرد بعد از آن فاطمه آمد و داخلش کرد و سپس علی آمد و او را [نیز] داخل کرد سپس فرمود: ﴿إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذۡهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجۡسَ أَهۡلَ ٱلۡبَيۡتِ وَيُطَهِّرَكُمۡ تَطۡهِيرٗا[الاحزاب: 33][4]. ترجمه: «جز این نیست که الله می­خواهد از شما اهل بیت، پلیدی را دور کند و شما را پاک کند، چه پاک کردنی[5]».




[1]- باید دقت کرد که بر خلاف گفته­ی عده­ای در این حدیث، اشاره به تمسک به اهل بیت برای نجات از گمراهی نیامده است و تمسکی که در این حدیث خواسته شده است، تمسک به قرآن است که گفته شده است در آن، هدایت و نور وجود دارد، و تمسک به آن بصورت مفرد و تنها آمده است.

[2]- صحیح مسلم (122/7، 6378).

[3]- دقت شود که در اول آیه، تمامی افعال بصورت مونث آمده است (قَرْنَ، بُیوتِکنَّ، تَبَرَّجْنَ، أَقِمْنَ، آتِینَ، أَطِعْنَ) و این مسئله که چرا در آخر آیه، ضمایر مذکر (عَنکمُ، َیطَهِّرَکمْ) آمده است، دلیل آن مذکر مجازی بودن کلمه «اهل» است که این قاعده بر هیچ عالم دینی و یا شخص عرب زبانی پوشیده نیست.

 

[4]- صحیح مسلم (130/7، 6414).

[5]- باید دقت کرد که در این آیه هیچگونه عصمتی ثابت نمی­شود، اگر از این آیه قرار باشد عصمتی ثابت شود، بنابراین از آیه 11 سوره انفال: ﴿...وَيُذۡهِبَ عَنكُمۡ رِجۡزَ ٱلشَّيۡطَٰنِ... که درباره­ی صحابه آمده است نیز باید نتیجه گرفت که آن دسته از صحابه­ی پیامبر  رضی الله عنهم  که در غزوه­ی احد شرکت داشته­اند نیز معصوم هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...