توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۰ اسفند ۸, یکشنبه

هـ- ادیب صابر (وفات بین 538 و 542 هـ ق)

 

هـ-  ادیب صابر (وفات بین 538 و 542 هـ ق)

ادیب صابر، شهاب الدین شرف الأدباء بن اسماعیل ترمذی، شاعر مشهور ایرانی نیمه اول قرن ششم، اصل وی از ترمذ بود و شاعری او هم در آن شهر شروع شد ولی بعدها در نواحی دیگر مانند مرو و بلخ و خوارزم روزگار گذرانید، و به مدّاحی سنجر اختصاص یافت.

وقتی سنجر او را به رسالت نزد اتسز خوارزمشاه فرستاد، او چندی در خوارزم بماند و اتسز را مدح گفت. اتسز توطئهای را برای قتل سنجر ترتیب داده بود و صابر از آن آگاه شد و به وسیلهای سنجر را مطلع کرد، و نقشه اتسز باطل گردید، و او ادیب صابر را در جیحون انداخت. از دیوان او نسخی در دست است، و از مختصّات شعر او سادگی و روانی است و غزلها و تغزّلهای لطیف دارد.

از دیوان ادیب صابر گوهرهای گرانبهای اشعار را درباره خلفای راشدین میچینیم:

1- قصیدهای در وصف خلفای راشدین

در قصیدهای روان و ساده ممدوحش را به صفات برجستۀ خلفا میستاید[1].

چون ترا دیدند صدق و عدل بوبکر و عمر     مونست علم علی و حلم عثمان آمدند

فزوذه[2] حرمت عدل عمر بدین درست           نموذه[3] حجت علم علی زرای مُصیب

عدالت عمر و علم علی دو صفت مشخّصه ممدوحند.

سیّد مشرق علی که هّمت عالیش
ای پسران نبی کی[4] بوذ مرو را
فعل و رسم تو ز میراث حسین و حسنند

 

عدل عمر در زمین شرق پرا کند
صاحب دلدل وصّی و فاطمه، فرزند
علم و عدل تو ز آثار علیّ و عمرند

2- ذوالفقار علی و دل و زهرۀ حیدری

ذوالفقار علی و دل و زهرۀ حیدری دو جلوه درخشان در قصائد ادیب هستند.

کجا ذوالفقاری کند کلک او              نبینی سری بی سرِ عنتری[5]

کرا عنتر و خیبر آید بدست                ببایذ[6] دل و زهرۀ حیدری

در این قصیده هر انگشت دست ممدوح در عدالت عمری است

عمر کاندر احکام عدل آمذست[7]                هر انگشت از دست او عمّری

قطب علوّ و تاج معالی علی کی یافت           علمی که در جهان ز علی ماند یادگار

علی چنان نیرومند است که از ترس او عوف بن ربیع بن ذی الرمحین در جنگ جَمَل مقنعه زن خود را روپوش خویش قرار می‌دهد و از آن پس به ذوالخمار یعنی مقنعه پوش مشهور میگردد.

گویی در آن زمانش علی داشت زیر ران           کاسیبِ ذوالفقار در آمذ[8] بذوالخمار

3- کمال حلم و تحمّل یار غار (ابوبکر)

کمال حلم و تحمّل در یار غار (ابوبکر) متجلّی است:

جمال فضل و تفضّل درو نهاذ[9] خدای              کمال حلم و تحمل بیار غار اندر

(175)

هر کس صلاحیت یار غار شدن را ندارد، دوست دیگر است و یار غار دیگر!

اگر با یار خوذ[10] وقتی بغار اندر شوذ[11] مردی    بقدر ومنزلت هرگز چو یارغار کی باشد؟

(187)

هر آدمی نمیتواند با قدر و منزلت و جاه و جلال، علی و جعفر طیّار گردد:

بقدر و مرتبت هر حیدری کرّار کی گردد     بجاه ومرتبت هر جعفری طیّار کی باشد؟

                                                                                                             (187)                                                                                                                                                                                                      

در ترکیب بندی برندگی شمشیر علی مرتضی را برای ممدوحش آرزو میکند:

از عِرق مصطفا به سخاوت چنو نخاست[12]        یا رب بده سیاست شمشیر مرتضاش

(110)

در قصیدهای ممدوح را به کرامت مصطفی و دلاوری علی میستاید:

ای حیدری نسب کی بذاتتنسب کند
در صدر نیکنامی و در صف پر دلی      

 

اخلاق مصطفایی و افعال حیدری
چون مصطفا کریم و جو[13] حیدر دلاوری

 

(113)

در ابیات فراوانی ممدوحانش را به صفات گوناگون علی ستایش می‌کند:

علی دل است و همان معجز است در قلمش
ز نعمتش بنیاز اندر آن بدید[14] آمد

 

 که بوذه بوذ علی را بذوالفقار اندر
کی از شجاعت حیدر بذوالخمار اندر

 

(174)

جمال عترت و فخر شرف علی کی بعلم
توئی بعلم و سخاوت جو[15] مصطفی معرو


 

اگر عدیل علی خوانمش سزا باشد
همین صواب جو نسبت بمرتضا باشد

 

(184)

او را به روز خشم و رضا جون نگه کنی
  

 

گویی درست وراست علی مرتضاستی

(315)

آن خداوند کی حیدر دل و زهرا نسبست
    

 

شیعت حیدر و زهرا همه خدمتگر او

(147)

از آن قِبَل که مرا زور حیدری دادند
        

 

کشان ز خیبر نصرت بذوالفقار منست

(20)

جو مصطفی بهمه فخر و فضل موصوفی
     

 

جو مرتضا بهمه علم و جود متّصلی

(294)

                   کعبه آل نبی شد قبلۀ آل علی                      

                                           دوستدار کعبه و قبله ست هرکو عاقلست

                   چون علی ذات شریفش صدر و بدر عالمست

                                    چون نبی قدر رفیعش صدر و بدر محفلست

(198)

فرزند حیدری ز عدو ذوالخمار ساز                 و اندر هلاک او ز قلم ذوالفقار کن

(205)




[1] - دیوان ادیب صابر ترمذی- به تصحیح و اهتمام دانشمند گرامی آقای محمد علی ناصح شامل شرح حال و حواشی و تعلیقات مؤسسه مطبوعاتی علمی آستان قدس- 43-81. شماره های بعد اشاره به صفحات است.

[2] - فزوذه: فزوده.

[3] - نموذه: نموده.

[4] - کی: که.

[5] - عنتر: قهرمانی نیرومند که مغلوب علی شد.

[6] - ببایذ: بباید.

[7] - آمذست: آمدست.

[8] - درآمذ: درآمد

[9] - نهاذ: نهاد

[10] - خوذ: خود

[11] - شوذ: شود

[12] - چنو: چون او

[13] - جو: چو

[14] - بدید: پدید

[15] - چو: چو- جون: چون.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...