د – شاه نعمت الله ولی (730، 731- 827،834)
سیّد نور الدین نعمت الله بن عبدالله از عرفای معروف قرن هشتم و نهم هجری است که در ربیع الأول 730-731 هجری قمری در شهر حلب به دنیا آمد، و در بین سالهای 827 تا 834 در کرمان به سرای جاویدان شتافت. تحصیل مقدّمات علوم را نزد شیخ رکن الدین شیرازی فرا گرفت و علم بلاغت را بر شیخ شمس الدّین مکّی و حکمت را بر سیّد جلال خوارزمی و اصول فقه را بر قاضی عضد الدین ایجی آموخت. چند سفر به مکّه و مدینه مشرّف شد و مدتها به ریاضت و تصفیه باطن پرداخت و در آخر در مکّه از دست شیخ عبدالله (امام) یافعی، از مشاهیر نویسندگان و مؤرّخین صوفیّه و عارف عصر، خرقه پوشید و به مراد خویش نائل آمد و بقیه عمر را در سمرقند، هرات و یزد بسر آورده و عاقبت در قصبه ماهان کرمان اقامت گزیده و به تربیت و ارشاد پرداخت[1].
سلسلۀ طریقت او را نعمت اللهیّه مینامند و اکثر سلاسل صوفیه ایران منشعب از آن جناب و وابسته به ایشان میباشند.
شاه نعمت الله در شاعری و نویسندگی دست توانایی دارد، اگرچه از شعر و نثر برای بیان عقاید و مراحل و مقامات صوفیّه استفاده میکند، ولی به قالب و الفاظ توجّه چندانی ندارد و به معانی و مفاهیم معنوی آنها میاندیشد. شاه نعمت الله دارای رسائل فراوانی است که رموز و مسائل تصوّف در آنها شرح داده شده است.
این صوفی بزرگ به خلفای راشدین بسیار احترام میگذارد و در اشعار خود اینچنین یاران رسول صل الله علیه و آله و سلم را میستاید:
ای
که هستی مُحبّ آل علی
|
|
مؤمن کاملیّ و بی بَدَلی |
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
(1499)
در غزلی، چهار یار نبی، چهار اسم یک مسمّی و چهار مرتبه نزولی یک حقیقت میباشند.
به کام مااست مَی وجام وجسم وجان هرچار |
|
چه
خوش بود که بُوَد ما وآنچنان هر چار |
(804)
در ابیات فوق، تبیین تنزّل مراتب وجود، از مقولۀ وحدت وجودی نیست بلکه توضیح سنخیّت چهار یار، با پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم است.
3- «یار غار» بازتابی از تقرّب به خداوند
«یار غار» بازتابی از تقرّب به خداوند است و یار غار چهار جلوه صوری دریای معنوی و چهار انعکاس، از انوار خورشید حقیقتند:
یک هویت در مراتب مینماید صد هزار
عارفانه آن یکی در هر یکی خوش میشمار
نزد ما موج و حباب و قطره و دریا یکی است
آب یکی معنی بُوَد هم صورتش ناچار، چار
در شب تاریک امکان نور میبخشد به ماه
مینماید روز روشن آفتابی بیغبار
عشق بندی میکنی باری خیال روی او
آنچنان خوش صورتی بر نور دیده مینگار
مجلس عشق است و رندان مست و ساقی درحضور
حیف باشد در چنین وضعی که باشی در خمار
شکل قوسَین از خط محور نماید دایره
سِرّ «أَو أَدنی»[6] طلب کن تا بیابی یار غار
عقل و جان و سیّد و بنده به هم آمیختند
آنچنان گنجی که مخفی بود گشته آشکار
(813)
یکی بودن چهار یار، همان وحدت در کثرت است، وحدت از نظر صفات و ارزشها نه به معنی اتّصال قطره به دریا (وحدت ذاتی).
درغزلی شیوا، چهار یار، چهار حضرت در یک حضرتند:
چار
حضرت در یکی حضرت نگر |
|
نعمت الله بین و آن نعمت نگر |
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
(806)
4- نور مصطفی و سرّ مرتضی دو سرچشمه بزرگ عرفان
نور مصطفی و سرّ مرتضی (علی) دو سرچشمه بزرگ عرفان شاه نعمت الله است:
ما
مظهر نور مصطفائیم |
|
ما منبع سرّ مرتضائیم |
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
(1209)
یار غار، شهسوار پادشاه عشق و آیینه دار آیینه معنی است.
درد
دردش درد خواری بایدش |
|
دردمندی بردباری بایدش |
|
||
|
||
|
||
|
||
|
(934)
سیّد در غزلی به غار دل میرود و یار غار دل میگردد:
به
گرد کوه و بیابان دگر نخواهم گشت |
|
به غار دل روم و یار غار خود باشم |
|
||
|
||
|
(1060)
خانۀ دل که از غیر خدا خالی شده خلوتگاه یار غار گردیده است:
دولت
وصل یار میبینم |
|
کام دل در کنار میبینم |
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
(1098)
بیشمار دانستن یکی را میتوان به وحدت ارزشی مردان صالح تعبیر کرد زیرا به گفته مولانای بلخ:
مردان خدا گرچه هزارند یکیاند مردان هوی جمله دوگانهست و سهگانه ست
(دیوان کبیر)
6- چهاریار، امام و پیشوای انس و جن هستند
خوش
خراباتی و رندان در حضور |
|
ساقی سرمست رندان، شمس الدین |
|
(1183)
7- بنده خادم علی باش تا به مقام والای معنوی برسی
بنده خادم علی باش تا به مقام والای معنوی برسی و ولایت از علی بجو.
خانه دل ز غیر خالی کن |
|
ترک این خلوت خیالی کن |
|
||
|
||
|
||
|
(1257)
[1] -فرهنگ فارسی جلد 6 اعلام- تألیف دکتر محمّد معین – مؤسسه انتشارات امیر کبیر-1362-2136-2137.
[2] - به گروهی از شیعه غالیه در اسلام گویند.
[3] - گروهی از اصولیان و فرقۀ کلامی اسلامی هستند.
[4] - کلیّات اشعار شاه نعمت الله ولی- به سعی دکتر جواد نور بخش – انتشارات خانقاه نعمت اللهی سال 67- چاپ سوم –شماره غزل 1499 صفحه 688، 689 است.
[5] - 804 شماره غزل است و بقیه شماره ها در پایان آخرین بیت نوشته می شود.
[6] - اشاره به آیه 9 ﴿فَكَانَ قَابَ قَوۡسَیۡنِ أَوۡ أَدۡنَىٰ٩﴾[النجم: ۹] در سوره مبارکه النجم است.
[7] - شمسِ دین از نظر وزن درست است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر