توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۰ اسفند ۸, یکشنبه

ح- قطب الدین ابوالمظفّر (قرن ششم)

 

ح- قطب الدین ابوالمظفّر (قرن ششم)

قطب الدین ابوالمظفّر منصور بن اردشیر سنجی عبادی مروزی، عارف قرن ششم هجری در کتاب «مناقب الصوفیّة» در بارۀ خلفای راشدین چنین میگوید:

1- گلیم ابوبکر

«و ابوبکر رضی الله عنه  را دیدم که گلیمی داشت پاره بر آنجا میدوخت»[1]. ممکن است بعضی مردم ساده اندیش این نوع زندگی را بر خلاف پیشرفت و تمدن بدانند در حالیکه لازم است که حیات پیشوایان دینی و رهبران جامعههای عقب مانده یا در حال رشد سبکبالتر و بی آلایشتر و دور از اسراف و تبذیر باشد. در عصر حاضر نیز مهاتما گاندی رهبر فقید هندوستان با به کار گیری روش مقاومت منفی خود و جامعهاش را از تجمّل گرایی نجات داد.

2- ایثار ابوبکر

دوست باید در سختیها و هنگام بروز مصائب، وجود خود را در طبق اخلاص بگذارد و در راه دوستش فداکاری و ایثار کند چنانکه ابوبکر چنین کرد.

«و این بود که رسول صل الله علیه و آله و سلم  هجرت کرد. از همه صحابه جز ابوبکر صدیق رضی الله عنه  کس با وی نرفت. از آنکه به همه وجهی شایسته وی بود و حق تعالی او را یار خواند، ﴿إِذۡ یَقُولُ لِصَٰحِبِهِۦ لَا تَحۡزَنۡ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَنَاۖ﴾[التوبة: ۴۰].. در غار رفت خود را فدای او کرد.

جامه پاره کرد و در سوراخها نهاد، و پاشنه در یک سوراخ نهاد که جامه نمانده بود. مار پاشنه او را زخم کرد و نجنبید و ننالید. از آنکه سیّد صل الله علیه و آله و سلم  سر بر زانوی او نهاده بود. گفت: نباید که بیدار شود و این طریق محبت بود که میسپرد»[2].

3- عمر و علی نمونههای ضد استکبار و اتراف

عُمَر و علی رضی الله عنهما  نمونههای ضد استکبار و اتراف و خوشگذرانی بودند. «امیرالمؤمنین علی رضی الله عنه  جامهای که پوشیدی پارههای بسیار بر آن دوختی. گفتند: یا امیرالمؤمنین این چیست؟ گفت: مرقّع پوشیدن، خشوع دل و مذمّت نفس ثمره دهد، برای آن میپوشم»[3].

«و امیرالمومنین عُمَر رضی الله عنه  جبۀ خود را پاره بر دوخته است. روایت است که وی را دیدند در وقت خلافت جامهای پوشیده و پارههای بسیار بر آن دوخته، از آن جمله سه پاره نمد بود بر میان کتف و جامه بر یکدیگر دوخته»[4].

4- پیامبر و اصحاب صفّه

پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  با آن همه محبتی که به فاطمه زهرا داشت، نیازمندان اصحاب صفّه[5] را بر آن بزرگوار ترجیح داد.

«امیرالمؤمنین علی رضی الله عنه  روایت کرد که رسول صل الله علیه و آله و سلم  وقتی چیزی در حجره آورد. فاطمه رضی الله عنها  گفت: مرا بده. گفت به تو ندهم و اصحاب صفّه بیرون گرسنه میباشند. نخست آنجا برم. آنچه زیادت باشد پیش تو باز آرم»[6].

5- راضی شدن به قضا و قدر عمر

راضی شدن به قضا و قدر و پذیرفتن مقدّرات الهی، آدمی را از اتکا به غیر خدا باز میدارد، و رضا به معنی تسلیم بودن در برابر اراده پروردگار است و با کوشش و تلاش مغایرتی ندارد.

عُمَر رضی الله عنه  نامهای نوشت با ابوموسی اشعری که همه چیزها در رضاست، اگر توانی راضی باش و إلا صبر کن»[7].

6- صدق از نظر علی

هیچ نعمتی برای انسان بالاتر از صدق نیست و صدق در سه چیز پدید آید: در قول و در حال و در عمل.

«امیرالمؤمنین علی رضی الله عنه  چنین گفته است که: برکت صدق، مرد را بهتر از مال بسیار است که مال، خرج راست و به خرج نیست شود. اما زبان راست گوی هر چند راست می‌گوید درجۀ او در دین زیادت میشود»[8].

7- ادراک و فراست مؤمن از نظر عمر

ادراک و فراست و نیروی تفکر و بینش مؤمن رابطه قلب و زبانش را آشکار میکند.

«امیرالمؤمنین عُمَر رضی الله عنه  گفت: رسول صل الله علیه و آله و سلم  به ابتدا در آن متوقّف بود[9]. پس جبرئیل علیه السلام  بیامد و گفت:

هر چه عُمَر می‌گوید بشنو که ما میگوییم: «الحقُّ یَنطِقُ عَلی لسانِ عُمَر»[10].

آدمی اگر دل را از وسوسهها و آرزوهای نفسانی پاک کند، دلش آینه سا می‌شود.




[1] - مناقب الصوفیة- قطب الدین ابوالمظفر منصور بن اردشیر سنجی عبادی مروزی- از نوشته های قرن ششم هجری به کوشش محمد تقی دانش پژوه و ایرج افشار- ناشر کتابخانه منوچهری /ص 72.

[2] - منبع مذکور/90.

[3] - منبع مذکور/73.

[4]  - منبع مذکور/73.

[5] - اصحاب صفه کسانی بودند از اصحاب که بر روی سکوی مسجد می خوابیدند.

[6] - منبع مذکور/84.

[7] - منبع مذکور/116.

[8] - منبع مذکور/102.

[9] - یعنی درباره الهامات قلبی عُمَر ساکت بود و چیزی نمی گفت.

[10] - منبع مذکور/128.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...