توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۰ آذر ۹, سه‌شنبه

باب (44): اگر كسي بگويد آنچه الله و تو بخواهي.

 

باب (44): اگر كسي بگويد آنچه الله و تو بخواهي.

از قتيله روايت است كه مردي يهودي نزد رسول الله  صل الله علیه و آله و سلم  آمد و گفت: شما (مسلمانان) شرك مي‌ورزيد، چون مي‌گوييد: «ما شاء الله وشئت». (هر چه خدا و تو بخواهي) و مي‌گوييد: سوگند به كعبه. از آن پس رسول الله  صل الله علیه و آله و سلم ، مسلمانان را دستور داد كه اگر خواستند، سوگند بخورند، بگويند: و ربِّ الكعبه (يعني سوگند به پروردگار كعبه) و بگويند: «ما شاء الله ثمَّ شئت». يعني: «آنچه الله سپس تو بخواهي». (نسائي با تصحيح).

همچنين در نسائي از ابن عباس روايت شد كه مردي به رسول الله  صل الله علیه و آله و سلم ، گفت: «آنچه الله و تو بخواهي». رسول الله  صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: «أجعلتني لله ندَّا؟». آيا مرا با الله شريك ساختي. اينطور بگو: «ما شاء الله وحده». يعني هر چه فقط الله بخواهد([1]).

و از طفيل كه برادر مادري عايشه مي‌باشد، روايت است كه مي‌گويد: در خواب ديدم كه بر گروهي از يهود گذرم افتاد. گفتم: شما اگر نمي‌گفتيد: عزير فرزند الله است، مردمان خوبي بوديد. آنها گفتند: شما نيز اگر نمي‌گفتيد: هر چه خدا و محمد  صل الله علیه و آله و سلم  بخواهند، مردمان خوبي بوديد. سپس از كنار گروهي از نصارا، گذشتم و گفتم: شما اگر نمي‌گفتيد: مسيح، فرزند الله است، آدم‌هاي خوبي بوديد. آنها گفتند: شما نيز اگر نمي‌گفتيد: ما شاء الله وشاء محمد، مردمان خوبي بوديد. صبح كه از خواب بيدار شدم، خوابم را براي مردم تعريف كردم. سپس نزد رسول الله  صل الله علیه و آله و سلم  رفتم و ايشان را در جريان گذاشتم. فرمود: كسي را خبر كرده‌اي؟ گفتم: بلي. آنگاه خدا را سپاس گفت و فرمود: طفيل خوابي ديده و براي بعضي از شما آنرا تعريف كرده ‌است، ‌شما سخني مي‌گفتيد و من شما را از آن، منع نمي‌كردم. از اين پس مگوئيد كه: «ما شاء الله وشاء محمد». بلكه بگوئيد: ما شاء الله وحده. يعني هر چه فقط الله بخواهد. (احمد)([2]).

خلاصه آنچه در اين باب بيان شد:

1ـ شناخت يهود و نصارا از شرك اصغر.

2ـ درك واقعيت در حالي كه پيرو خواهشات نفساني باشد.

3ـ وقتي رسول الله  صل الله علیه و آله و سلم  به كسيكه گفته بود هر چه خدا و محمد  صل الله علیه و آله و سلم  بخواهد فرمود: «أجعلتني لله ندّا»؟

(آيا مرا با خدا شريك ساختي؟). پس حال كسيكه چنين بسرايد چيست؟

في دنيا وآخرتي أنت معتمدي

 

يا رسول الله خذ بيدي

اي رسول الله، تو تكيه‌گاه مني در دنيا و آخرت, اي رسول الله دست مرا بگير.

در سختيها جز تو كسي ديگر مرا كمك نخواهد كرد و ... اشعار شرك آميز.

4ـ گفتن ما شاء الله وشاء محمد، شرك اكبر نيست, زيرا رسول الله صل الله علیه و آله و سلم   فرمود: من تاكنون شما را از آن نهي نكردم و از اين به بعد اين را نگوييد, بلكه بگوييد: ماشاءالله وحده.

5 ـ خواب نيك، شعبه‌اي از وحي است.

6 ـ خواب نيك، گاهي سبب حكم شرعي مي‌شود.

 

 

 

 




[1]- از اينكه آن صحابي خوابي ديد و رسول الله صل الله علیه و آله و سلم  نيز بر آن ترتيب اثر داد، نتيجه مي‌گيريم كه سخن حق را بايد پذيرفت اگر چه گويندة آن، شخص فاسقي باشد و حتي اگر يهودي و مسيحي‌اي باشد.

[2]- و اينكه رسول الله  صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: «كان يمنعني كذا وكذا ...» «يعني من شما را از آن منع نمي‌كردم چون ...» بيانگر آنست كه اين سخن، شرك اصغر است و اگرنه در بيان آن اندكي تأخير روا نمي‌داشت. و اين بر فقيه بودن ايشان در امر دعوت، دلالت دارد. كه بتدريج از آنچه اهم است به مهم مي‌پرداخت. و مصلحت‌ها را در نظر مي‌گرفت. البته در رد شرك اكبر هيچ‌گونه مصلحتي را در نظر مي‌گرفت و فوراً آنرا ريشه كن مي‌فرمود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...