باب (44): اگر كسي بگويد آنچه الله و تو بخواهي.
از قتيله روايت است كه مردي يهودي نزد رسول الله صل الله علیه و آله و سلم آمد و گفت: شما (مسلمانان) شرك ميورزيد، چون ميگوييد: «ما شاء الله وشئت». (هر چه خدا و تو بخواهي) و ميگوييد: سوگند به كعبه. از آن پس رسول الله صل الله علیه و آله و سلم ، مسلمانان را دستور داد كه اگر خواستند، سوگند بخورند، بگويند: و ربِّ الكعبه (يعني سوگند به پروردگار كعبه) و بگويند: «ما شاء الله ثمَّ شئت». يعني: «آنچه الله سپس تو بخواهي». (نسائي با تصحيح).
همچنين در نسائي از ابن عباس روايت شد كه مردي به رسول الله صل الله علیه و آله و سلم ، گفت: «آنچه الله و تو بخواهي». رسول الله صل الله علیه و آله و سلم فرمود: «أجعلتني لله ندَّا؟». آيا مرا با الله شريك ساختي. اينطور بگو: «ما شاء الله وحده». يعني هر چه فقط الله بخواهد([1]).
و از طفيل كه برادر مادري عايشه ميباشد، روايت است كه ميگويد: در خواب ديدم كه بر گروهي از يهود گذرم افتاد. گفتم: شما اگر نميگفتيد: عزير فرزند الله است، مردمان خوبي بوديد. آنها گفتند: شما نيز اگر نميگفتيد: هر چه خدا و محمد صل الله علیه و آله و سلم بخواهند، مردمان خوبي بوديد. سپس از كنار گروهي از نصارا، گذشتم و گفتم: شما اگر نميگفتيد: مسيح، فرزند الله است، آدمهاي خوبي بوديد. آنها گفتند: شما نيز اگر نميگفتيد: ما شاء الله وشاء محمد، مردمان خوبي بوديد. صبح كه از خواب بيدار شدم، خوابم را براي مردم تعريف كردم. سپس نزد رسول الله صل الله علیه و آله و سلم رفتم و ايشان را در جريان گذاشتم. فرمود: كسي را خبر كردهاي؟ گفتم: بلي. آنگاه خدا را سپاس گفت و فرمود: طفيل خوابي ديده و براي بعضي از شما آنرا تعريف كرده است، شما سخني ميگفتيد و من شما را از آن، منع نميكردم. از اين پس مگوئيد كه: «ما شاء الله وشاء محمد». بلكه بگوئيد: ما شاء الله وحده. يعني هر چه فقط الله بخواهد. (احمد)([2]).
خلاصه آنچه در اين باب بيان شد:
1ـ شناخت يهود و نصارا از شرك اصغر.
2ـ درك واقعيت در حالي كه پيرو خواهشات نفساني باشد.
3ـ وقتي رسول الله صل الله علیه و آله و سلم به كسيكه گفته بود هر چه خدا و محمد صل الله علیه و آله و سلم بخواهد فرمود: «أجعلتني لله ندّا»؟
(آيا مرا با خدا شريك ساختي؟). پس حال كسيكه چنين بسرايد چيست؟
في دنيا وآخرتي أنت معتمدي |
|
يا رسول الله خذ بيدي |
اي رسول الله، تو تكيهگاه مني در دنيا و آخرت, اي رسول الله دست مرا بگير.
در سختيها جز تو كسي ديگر مرا كمك نخواهد كرد و ... اشعار شرك آميز.
4ـ گفتن ما شاء الله وشاء محمد، شرك اكبر نيست, زيرا رسول الله صل الله علیه و آله و سلم فرمود: من تاكنون شما را از آن نهي نكردم و از اين به بعد اين را نگوييد, بلكه بگوييد: ماشاءالله وحده.
5 ـ خواب نيك، شعبهاي از وحي است.
6 ـ خواب نيك، گاهي سبب حكم شرعي ميشود.
[1]- از اينكه آن صحابي خوابي ديد و رسول الله صل الله علیه و آله و سلم نيز بر آن ترتيب اثر داد، نتيجه ميگيريم كه سخن حق را بايد پذيرفت اگر چه گويندة آن، شخص فاسقي باشد و حتي اگر يهودي و مسيحياي باشد.
[2]- و اينكه رسول الله صل الله علیه و آله و سلم فرمود: «كان يمنعني كذا وكذا ...» «يعني من شما را از آن منع نميكردم چون ...» بيانگر آنست كه اين سخن، شرك اصغر است و اگرنه در بيان آن اندكي تأخير روا نميداشت. و اين بر فقيه بودن ايشان در امر دعوت، دلالت دارد. كه بتدريج از آنچه اهم است به مهم ميپرداخت. و مصلحتها را در نظر ميگرفت. البته در رد شرك اكبر هيچگونه مصلحتي را در نظر ميگرفت و فوراً آنرا ريشه كن ميفرمود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر