توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۰ آذر ۹, سه‌شنبه

مقدمه

 

مقدمه

علماي توحيد، اتفاق نظر دارند كه تاكنون كتابي در موضوع توحيد، مانند كتاب «التوحيد» نوشته نشده است. اين كتاب، كتاب دعوت است؛ دعوت بسوي توحيد. شيخ رحمه الله ، اقسام توحيد عبادت و توحيد اسما و صفات را بصورت اختصار در اين كتاب و همچنين شرك اكبر و اَشكال آنرا و اسباب هر يك از آنها را نوشته است. همچنين راههاي پاسداري و حمايت از توحيد نيز را هم بيان كرده‌اند.

از اينرو لازم است كه شما بعنوان يك مسلمان موحد، بدان توجهي شايان، در حد خواندن و حفظ كردن مطالبش داشته باشيد. زيرا هر كجا كه باشيد از آن بي‌نياز نخواهيد بود.

توحيد: يگانه قراردادن چيزي. مي‌گويند: «وحَّد الـمسلمون الله» يعني: «مسلمانان، الله را معبود يگانه قرار دادند».

توحيدي كه كتاب خدا از آن سخن مي‌گويد بر سه قسم است:

1ـ توحيد ربوبيت.

2ـ توحيد الوهيت.

3ـ توحيد اسما و صفات.

توحيد ربوبيت: يعني يگانه دانستن الله، در افعال. و افعال خدا بسيار زياد مي‌باشند كه از جمله مي‌توان به خلقت، روزي دادن و زنده كردن و مي‌راندن، اشاره كرد كه الله عزوجل، در همه‌ي اينها يگانه‌ي كامل است.

توحيد الوهيت: الوهيه يا الهيه، هر دو مصدر فعل أَلَه, يألَهُ مي‌باشند يعني پرستيدن همراه محبت و تعظيم كه مربوط به توحيد الله، بوسيله‌ي فعل بنده است.

توحيد اسماء و صفات: يعني بنده معتقد باشد كه الله، در اسماء و صفات خويش يگانه است و نظير و همتايي ندارد.

همين اقسام سه‌گانة توحيد را، شيخ در اين كتاب ذكر نموده است و سخن را بقدر نياز در مورد توحيد الوهيت و عبوديت ـ كه كمتر در اين مورد كتاب نوشته شده است ـ به درازا كشيده است.

اقسام آن يعني توكل و ترس و محبت و را بيان كرده و همچنين ضد توحيد الوهيت را كه شرك باشد به تفصيل بيان نموده است. شرك يعني انباز و شريك گرفتن با الله، در ربوبيت يا عبادت يا اسماء و صفات. اما در اين كتاب بيشتر از شرك در عبادت و توحيد الله، سخن به ميان آمده است.

بايد گفت كه در پرتو آيات و احاديث در مي‌يابيم كه شرك، از يك نگاه بر دو قسم است: شرك اكبر و شرك اصغر و در تقسيمي ديگر، نوع سومي نيز بر آن افزوده شده است كه آنرا شرك خفي مي‌گويند.

شرك اكبر: عبارت است از پرستش غيرالله يا انجام دادن پاره‌اي از عبادات براي غيرالله و يا قرار دادن شريك در عبادت الله و اين نوع شرك، انسان را از دايرة اسلام، خارج مي‌سازد.

شرك اصغر: آنست كه شارع آنرا شرك ناميده است ولي بحدي نيست كه با شرك اكبر برابري بكند.

مثال شرك اكبر آشكار، مانند پرستش بتها، قبرها و مردگان.

شرك اكبر پنهان, مانند شرك منافقين, يا توكل كنندگان بر پيران يا مردگان يا چيزهاي ديگر.

و شرك اصغر مانند پوشيدن انگشتر و مهره‌ي شفا و نخ و سوگند خوردن به غير الله.

و شرك خفي مانند ريا و تظاهر وغيره.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...