ازدواجهای بین اهل بیت و اصحاب پیامبر صل الله علیه و آله و سلم
ازدواجهای اهل بیت و خانوادۀ ابوبکر صدیق
1- ازدواج محمد صل الله علیه و آله و سلم با عائشه دختر ابوبکر رضی الله عنها
این ازدواج را هیچیک از علماء شیعه امامیه انکار نکردهاند هر چند آنها علیه عائشه زیاد سخن میگویند و هیچ عالم قدیم یا جدیدی یافت نمیشود که از او راضی باشد و بگوید: رضی الله عنها ، برخلاف اتهام زناکارى که به او میزنند. همچنان که قمی و علماء دیگر از شیعه امامیه بیان کردهاند.
2- ازدواج موسی جون بن عبدالله محض بن حسن مثنی بن حسن بن علی بن ابیطالب با ام سلمه دختر محمد بن طلحه بن عبدالله بن عبدالرحمن بن أبوبكر الصديق
در این ازدواج از امسلمه عبدالله متولد شد. نگا: «تراجم اعلام النساء» (ص 273) و «سر السلسله العلویه» ابونصر بخاری (ص 20) و «عمدهالطالب» ابن عنبه (ص 134).
ام سلمه دختر عائشه بنت طلحه بن عبیدالله و مادرش ام کلثوم دختر ابوبکر صدیق است.
3- ازدواج اسحاق بن جعفر بن ابیطالب با ام حکیم دختر قاسم بن محمد بن ابیبکر صدیق و خواهر ام فروه
نگا: «تراجم اعلام النساء» محمد اعلمی حائری (ص 260).
4- ازدواج محمدباقر بن علی زینالعابدین بن حسین با ام فروه بنت قاسم بن محمد بن ابیبکر صدیق
حاصل این ازدواج جعفر صادق بود.
نگا: «الارشاد» شیخ مفید (ص 270) و «تراجم اعلام النساء» محمد اعلمی حائری (ص 278) و «عمدهالطالب» ابن عنبه (ص 225) و «الاصیلی» ابن طقطقی (ص 149) و مقاله مشهور امام جعفرصادق به نام «ولدنی ابوبکر مرتین». به جعفر صادق گفته میشد «عمودالشرف».
اما اینکه گفته است: «ولدنی ابوبکر مرتین» «ابوبکر مرا دوبار به دنیا آورده است» بدیندلیل است که مادرش ام فروه بنت قاسم بن محمد بن ابوبکر صدیق است و دوباره مادر ام فروه اسماء دختر عبدالرحمن بن ابوبکر است.
پس ای خوانندۀ گرامی به دقت نگاه کن که چگونه با خانواده ابوبکر صدیق پیوند خویشاوندی برقرار کردهاند.
5- ازدواج حسن بن علی بن ابیطالب با حفصه دختر عبدالرحمن بن ابوبکر
نگا: «تواریخ النبی والآل» التستری (ص 107) در بحث همسران امام حسن.
ازدواجهای بین اهل بیت و آل زبیر
1- ازدواج صفیه دختر عبدالمطلب عمه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم با عوام بن خویلد.
ثمره این ازدواج زبیر بن عوام بود. همه کتب مراجع و کتب انساب این ازدواج را به ثبت رسانده و هیچکدام از مورخین و علماء انساب آن را انکار نکردهاند.
2- ازدواج امالحسن دختر حسن بن علی بن ابیطالب با عبدالله بن زبیر بن عوام
نگا: «منتهی الآمال» عباس قمی (ص 341) و «عمدهالطالب» ابن عنبه (ص 288) و «تراجم اعلام النساء» محمدحسین اعلمی حائری (ص 346) و «المجدی» ابوالحسن العمری، و از علماء انساب البلاذری در «انساب الاشراف» (2/193) و مصعب الزبیری در «نسب قریش» (ص 50).
3- ازدواج رقیه دختر حسن بن علی بن ابیطالب با عمرو بن زبیر بن عوام
نگا: «منتهی الآمال» عباس قمی (ص 342) و «تراجم اعلامالنساء» الاعلمی (ص 346) و «المجدی» ابوالحسن العمری و «عمدهالطالب» ابن عنبه (ص 88) و «نسب قریش» مصعب الزبیری (ص 50) از علماء علم انساب.
4- ازدواج ملیکه دختر حسن بن علی بن ابیطالب با جعفر بن مصعب بن زبیر
از این ازدواج دختری به نام فاطمه بدنیا آمد.
نگا: «نسب قریش» مصعب الزبیری (ص 53).
5- ازدواج موسی بن عمر بن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب با عبیده دختر زبیر بن هشام بن عروه بن زبیر بن عوام
از این ازدواج عمر درج، زینب و صفیه بدنیا آمدند.
نگا: «نسب قریش» مصعبالزبیری (ص 72).
6- ازدواج جعفر اکبر بن عمر بن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب با فاطمه دختر عروه بن زبیر بن عوام
از این ازدواج پسری به نام علی بدنیا آمد.
نگا: «نسب قریش» مصعب زبیری (ص 72).
7- ازدواج عبدالله بن حسین بن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب با ام عَمرو، دختر عَمرو بن زبیر بن عروه بن عمر بن زبیر
از این ازدواج جعفر و فاطمه بدنیا آمدند.
نگا: «نسب قریش» مصعب الزبیری (ص 73-74)
8- ازدواج محمد بن عوف بن علی بن محمد بن علی بن ابیطالب با صفیه دختر محمد بن مصعب بن زبیر
از این ازدواج دو فرزند به نامهای: علی و حسنه بدنیا آمدند.
نگا: «نسب قریش» مصعب الزبیری (ص 77).
9- ازدواج دختر قاسم بن محمد بن جعفر بن ابیطالب با حمزه پسر عبدالله بن زبیربن عوام.
و از این ازدواج داراى فرزند شدند.
نگا: «نسب قریش» مصعبالزبیری (ص 82).
10- ازدواج محمد بن عبدالله نفسالزکیه بن حسنالمثنی بن الحسن بن علی بن ابیطالب با فاخته دختر فلیح بن محمد بن المنذر بن زبیر
از این ازدواج طاهر بدنیا آمد. نگا: «سر السلسله العلویه» ابونصر بخاری (ص 18) از علماء انساب شیعه.
11- ازدواج حسین اصغر بن علی زینالعابدین بن حسین با خالده دختر حمزه بن مصعب بن زبیر بن عوام
نگا: «تراجم اعلام النساء» شیخ محمدحسین اعلمی از علماء انساب شیعه (ص 361).
12- ازدواج سکینه دختر حسین بن علی بن ابیطالب با مصعب بن زبیر بن عوام
نگا: «عمدهالطالب فی انساب آل ابیطالب» ابن عنبه (ص 118) (تولد 828 ه( و «الاصیلی فی انساب الطالبین» ابن الطقطقی (ص 65-66). (تولد: 709 ه(
این دو مرجع از بزرگترین مراجع شیعه در علم انساب هستند.
13- ازدواج حسین بن حسن بن علی بن ابیطالب با امینه دختر حمزه بن منذر بن زبیر بن عوام
ابونصر بخاری یکی از علماء بزرگ شیعه در علم انساب در «سر السلسله العلویه» (ص 103) میگوید: فرزندان حسین بن حسن عبارتند از: محمد، علی، حسن و فاطمه که مادرشان امینه دختر حمزه بن منذر بن زبیر است.
14- ازدواج علی الخرزی بن حسن بن علی بن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب با فاطمه دختر عثمان بن عروه بن زبیر بن عوام
ابونصر بخاری در «سر السلسله العلویه» (ص 102) میگوید: علی پسر حسن بن علی معروف به خرزی از فاطمه دختر عثمان بن عروه بن زبیر بن عوام صاحب پسری به نام حسن شد.
ازدواجهای بین اهل بیت و آل خطاب از فرزندان عدی
1- ازدواج پیامبر صل الله علیه و آله و سلم با حفصه دختر عمر بن خطاب
هیچیک از علماء شیعه امامیه این ازدواج را انکار نکردهاند گرچه آنها سب و لعن و طعن نثار او و امالمؤمنین عائشه میکنند.
2- ازدواج حسن الافطس بن علی بن علی زینالعابدین بن حسین با دختر خالد بن ابوبکر بن عبدالله بن عمر بن خطاب
نگا: «عمدهالطالب» ابن عنبه (ص 337) و «تراجم اعلام النساء» (ص 361).
3- ازدواج حسنالمثنی پسر حسن بن علی بن ابیطالب با رمله دختر سعید بن زید بن نفیلالعدوی
از این ازدواج محمد، رقیّه و فاطمه به دنیا آمدند. نگا: «عمدهالطالب» ابن عنبه (ص 120) در حاشیه.
ازدواجهای بین اهل بیت و بنی تیم
1- ازدواج حسن بن علی بن ابیطالب با ام اسحاق دختر طلحه بن عبیدالله التیمی
از این ازدواج فاطمه، ام عبدالله، طلحه بن حسن به دنیا آمدند.
نگا: «الارشاد» (ص 194) و «منتهی الآمال» (ص 651- فصل 12 در بیان اولاد حسین) و «کشفالغمه فی معرفهالائمه» (2/575، بحث اولاد حسن) و «الانوار النعمانیه» جزائری (1/374) او میگوید: حسین اثرم پسر حسن و طلحه و فاطمه مادرشان ام اسحاق دختر طلحه بن عبیدالله التیمی است».
2- ازدواج حسین بن علی بن ابیطالب با ام اسحاق دختر طلحه بن عبیدالله تیمی
امام حسن قبل از مرگش به او وصیت کرد تا با ام اسحاق ازدواج کند، از این ازدواج فاطمه به دنیا آمد.
نگاه: «الارشاد» (ص 194) و «منتهیالآمال» (ص 651- فصل 12 بحث فرزندان حسین) و «الانوار النعمانیه» جزائری (1/374) او میگوید: «و فاطمه دختر حسین که مادرش ام اسحاق دختر طلحه بن عبیدالله است».
ازدواجهای بین اهل بیت و بنی امیه
1- ازدواج رقیه و امکلثوم دو دختر پیامبر صل الله علیه و آله و سلم با عثمان بن عفان رضی الله عنهم
هیچکدام از علماء شیعه امامیه این ازدواج را انکار نکردهاند. با این وجود عثمان بن عفان را طعن و لعن میکنند و معتقدند این ازدواج از قبیل اظهار اسلام با کفر پنهان است.
نگا: «المسائل السرویه» شیخ مفید. آنها معتقدند رقیّه بر اثر شدت ضربه عثمان به قتل رسیده است. اما اگر چنین است چرا پیامبر صل الله علیه و آله و سلم دوباره امکلثوم را به عقد او درآورد؟!
2- ازدواج زینب دختر پیامبر صل الله علیه و آله و سلم با ابوالعاص بن ربیع
ابوالعاصبن ربیع پسر خاله زینب و مادرش هاله دختر خویلد است. از این ازدواج دختری به نام امامه به دنیا آمد که علی بن ابیطالب بعد از وفات فاطمه زهرا با او ازدواج کرد و هیچکدام از علماء شیعه امامیه آن را انکار نکردهاند.
3- ازدواج علی بن حسن بن علی بن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب با رقیه دختر عمر العثمانیه
او قبلاً همسر مهدی بن منصور بود. لذا هادی از ازدواج علی بن حسن با او راضی نبود و او را امر کرد تا رقیه را طلاق بدهد. اما علی بن حسن امتناع کرد و گفت: مهدی پیامبر خدا نیست تا همسران او بر ما حرام باشند و همچنین مهدی از من شریفتر نیست. «سر السلسله العلویه» (ص 103).
4- ازدواج علی بن ابیطالب با امامه دختر عاص بن ربیع که شرح آن گذشت.
5- ازدواج خدیجه دختر علی بن ابیطالب با عبدالرحمن بن عامر بن کریز اموی
نگا: «عمدهالطالب» ابن عنبه (ص 83 ـ در حاشیه) به نقل از «المجدی» ابوالحسن العمری از علماء شیعه در علم انساب، و «تراجم اعلام النساء» (ص 345) و «جمهره انسابالعرب» ابن حزم (ص 68) و در «عمدهالطالب» آمده است عبدالرحمن بن عامر اموی (بدون ذکر نام کریز) با او ازدواج کرد.
6- ازدواج رمله دختر علی بن ابیطالب با معاویه بن مروان بن حکم
نگا: «نسب قریش» (ص 46) و «جمهره انسابالعرب» (ص 87). در آن آمده است: رمله همسر ابوالهیاج هاشمی عبدالله بن ابیالحارث بن عبدالمطلب بود. او فرزندانی را برایش به دنیا آورد که بعد از فوت عبدالله بن سفیان بن حارث، معاویه بن مروان بن حکم با او ازدواج کرد.
7- ازدواج زینب دختر حسن بن المثنی بن حسن بن علی بن ابیطالب با ولید بن عبدالملک بن مروان
نگا: «نسب قریش» (ص 52) و «جمهره انسابالعرب» (ص 108).
8- ازدواج نفیسه دختر زید بن حسن بن علی بن ابیطالب با ولید بن عبدالملک بن مروان
نگا: «عمدهالطالب» ابن عنبه (ص 61 و 90) از علماى انساب شیعه.
9- ازدواج ام ابیها دختر عبدالله بن جعفر بن ابیطالب با عبدالملک بن مروان
صاحب «انساب الاشراف» (ص 59-60) میگوید: «عبدالله دختری به نام ام ابیها داشت که عبدالملک بن مروان با او ازدواج کرد».
و گفته شده که نامش امکلثوم بود که با عبدالملک ازدواج کرد و او را طلاق داد و به عقد ابان بن عثمان بن عفان درآمد. اما قولی دیگر میگوید هر دو وجود داشتهاند که ام ابیها را عبدالله سپس علی بن عبدالله بن عباس به عقد خود درآوردند.
محمد حکیمی در «اعیان النساء» (ص 120) میگوید: «عبدالملک بن مروان در دمشق با او ازدواج کرد و او را طلاق داد سپس علی بن عبدالله بن عباس او را به عقد خود درآورد و نزد او به رحمت ایزدی پیوست».
در «تاریخ یعقوبی» (ص 322) آمده است: «علی بن عبدالله بن عباس بیست و دو فرزند داشت که عبدالله اکبر از ام ابیها دختر عبدالله بن جعفر بن ابیطالب متولد شد».
10- ازدواج فاطمه دختر حسین بن علی بن ابیطالب با عبدالله بن عمرو بن عثمان بن عفان
از او محمد دیباج به دنیا آمد. که در سال 145ه در زندان منصور دوانیقی با سایر برادرانش از جمله عبدالله محض و حسن المثلث از اهل بیت به قتل رسیدند. فاطمه قبل از او همسر حسنالمثنی بود که عبدالله محض و حسن المثلث و ابراهیم الغمر را برایش به دنیا آورد.
علماء شیعه از این ازدواج خود را غافل کردهاند و یا برخی از آنها آن را انکار میکنند مانند: علی محمد علی دخیل در کتابش فاطمه دختر حسین چنین به نظر میرساند که او جز با حسنالمثنی بن حسن بن علی بن ابیطالب ازدواج نکرده است.
و همچنین از جمله کسانی که این نکاح را به فراموشی سپردهاند شیخ محمدرضا حکیمی است. او در کتابش «اعیان النساء عبر العصور المختلفه» دربارۀ فاطمه دختر حسین شهید و ازدواجش با حسن المثنی و تولد فرزندانش و همچنین زندانی کردن آنها توسط منصور دوانیقی و به قتل رساندن آنها توضیح میدهد. اما او به قتل رسیدن برادرشان محمد دیباج پسر عبدالله بن عمرو بن عثمان بن عفان را همراه آنها ذکر نکرده است.
با این وجود، همه علماء شیعه امامیه اقرار میکنند که مادر فاطمه دختر حسین ام اسحاق دختر طلحه بن عبیدالله است. و ام اسحاق همسر حسن بن علی نیز بوده است که فرزندانی برایش به دنیا آورد.
امام حسن به برادرش حسین وصیت کرد بعد از مرگش با او ازدواج کند و حسین نیز با او ازدواج کرد و دختری به نام فاطمه برایش به دنیا آورد که در بسیاری از مراجع و مصادر مسطور است از جمله مصادر شیعه امامیه مانند: «الارشاد» شیخ مفید (ص 194) و «الانوار النعمانیه» نعمهالله جزائری (1/374) و «منتهیالآمال» عباس قمی (ص 651- فصل 12، بحث فرزندان حسین) و «تاریخ یعقوبی» (1/374- بحث زندگی فاطمه دختر حسین) و «الاصیلی» (ص 65-66) و «عمدهالطالب» (ص 118).
و کتب علم نسب مانند: انساب الاشراف (4/607) و «جمهره انساب العرب» (41-83) و «نسب قریش» (ص 51).
فاطمه دختر حسین در سال 117ه فوت کرد همان سالی که خواهرش سکینه دختر حسین و فاطمه کبری دختر علی بن ابیطالب فوت کردند.
شاید خوانندۀ گرامی مشتاق باشد تردیدش را شفا دهد و نصوص صریح از مصادر شیعه امامیه را دربارۀ ازدواج فاطمه دختر حسین با عبدالله بن عمرو بن عثمان بن عفان عیناً ببیند.
پس عین عبارات را نقل میکنم:
1- ابن طقطقی (ت 709) یکی از علماء بزرگ علم انساب شیعه امامیه در کتابش «الاصیلی فی انساب الطالبیین» دربارۀ این ازدواج میگوید: «خلف فاطمه بنت الحسین عبدالله بن عمرو بن عثمان بن عفان فولدت له».
«بعداً فاطمه دختر حسین با عبدالله بن عمرو بن عثمان بن عفان ازدواج کرد و از او صاحب فرزند شد».
2- ابن عنبه (ت 828) از علماء بزرگ علم انساب از شیعه امامیه در کتابش «عمدهالطالب فی انساب آل ابیطالب» (ص 188) محقق کتاب دربارۀ این ازدواج در حاشیه آن میگوید: «فاطمه بعد از حسن المثنی با عبدالله بن عمرو بن عثمان بن عفان اموی ازدواج کرد ... و از او صاحب چند فرزند به نامهای محمد مقتول، برادرش عبدالله بن حسن (که به او دیباج گفته میشد)، قاسم و رقیه شد. «عمدهالطالب» (ص 11 حاشیه).
خلاصه اینکه ازدواج فاطمه دختر حسین با عبدالله بن عمرو بن عثمان بن عفان در مصادر شیعه امامیه و اهل سنت وجود دارد و این موضوع در بیست و هفت مرجع که سهتای آنها از مراجع شیعه امامیه هستند ذکر شده است.
این سه مرجع عبارتند از: «الاصیلی فی انساب الطالبیین» ابن الطقطقی (ص 65-66)، «عمدهالطالب فی انساب آل ابیطالب» ابن عنبه (ص 188) و «تاریخ الیعقوبی» (2/374).
و مراجع دیگر از کتب تاریخ و انساب که به آنها اشاره میکنیم «المعارف» ابن قتیبه (ت 276ه(، «تاریخ اسلام» ذهبی (ت 748ه) (ص 442- رویداهاى سال 101-120ه)، «المنتظم في تاریخ الامم والملوك» ابن الجوزی (ت 597ه)، (17/182- شمارۀ 630)، «انسابالاشراف» احمد بن یحیی البلاذری (2/198)، «البدایه والنهایه» ابن کثیر (ت 774 ه)، «العقد الفرید» ابن عبد ربّه، «تقریب التهذیب» ابن حجر العسقلانی (2/482-609)، «تهذیبالتهذیب» ابن حجر (ت 852 ه( (12/442- شمارۀ 2863 و 10/496 شمارۀ 8948)، «تاریخ دمشق» ابن عساکر (272-279-280)، «نسب قریش» مصعب الزبیری (ت 236ه(ص 51)، «الطبقات الکبری» ابن سعد (8/473-474)، «تاریخ ابن معین» (2/739)، «الثقات» ابن حبان (3/216)، «المعرفه و التاریخ» (3/265)، «الکامل فی التاریخ» ابن اثیر (ت 630ه()5/518-523 و 6/216)، «تهذیبالکمال» مزی (ت 742ه(، (3/1192-392)، «الکاشف» ذهبی (3/432 شماره 110)، «جامعالتحصیل» (394 شمارۀ 1032)، «خلاصه تهذیبالتهذیب» (494)، «التذکره الحمدونیه» (1/482)، «جمهرهانساب العرب» ابن حزم (ص 41-83).
آیا بعد از این همه مراجع سخن دیگری وجود دارد؟!
11- ازدواج حسین بن علی بن ابیطالب با لیلی یا آمنه دختر ابیمرّه
او ثقفی و اموی است. شیخ عباس قمی در «منتهی الآمال» (ص 653-654) میگوید: «یکی از همسران حسین لیلی دختر ابیمره بن عروه بن مسعود ثقفی است و مادرش میمونه دختر ابوسفیان و او نیز مادر علیاکبر است. پس علی اکبر از جهت پدرش هاشمی و از جهت مادرش ثقفی و اموی است.
نگا: «نسب قریش» (ص 57) فصل فرزندان حسین که در آن آمده است «یکی از همسران او لیلی یا آمنه دختر معتب بن عمرو بن سعد بن مسعود بن عوف بن قیس است و مادرش میمونه دختر ابوسفیان بن حرب بن امیه است».
ازدواجهای بین اهل بیت علوی و اهل بیت عباسی
1- ازدواج محمد جواد بن علی الرضا بن موسی کاظم با ام حبیب دختر مأمون عباسی
این ازدواج در آخر صفر سال 202 ه صورت گرفت.
نگا: «تراجم اعلامالنساء» محمد الاعلمی الحائری (ص 249) و «سیرهالأئمه الاثنی عشر» هاشم معروف الحسینی (ص 404-405) و «الارشاد» (ص 321) که او را امالفضل نام نهاد و «المناقب» ابن شهرآشوب (1/224).
2- ازدواج فاطمه دختر محمد بن علیالنقی بن محمدجواد بن علیالرضا با خلیفه عباسی هارونالرشید
نگا: مراجع شیعه «مناقب آل ابیطالب» (2/224).
3- ازدواج عبیدالله بن محمد بن عمرالاطرف بن علی بن ابیطالب با عمه ابیجعفر منصور
سن پسر عبیدالله 56 سال بود که دوباره با زینب دختر محمدباقر ازدواج کرد. نگا: «سر السلسله العلویه» (حاشیه ص 125).
4- ازدواج ام کلثوم دختر موسی جون بن عبدالله المحض بن حسن بن علی بن ابیطالب با برادرزادة منصور عباسی
محقق کتاب «عمدهالطالب» در حاشیه صفحه 134 به نقل از کتاب(المجدی للنسابه) ابیالحسن العمری میگوید: «موسی بن عبدالله ملقب به «الجون» دوازده فرزند داشت که نه نفر آنها دختر بودند از جمله امکلثوم که با برادرزادۀ منصور عباسی ازدواج کرد.
از خواننده گرامی درخواست میشود ازدواجهای بین عباسیها را نیز ملاحظه کند.
از خداوند متعال علیّ وهاب خواستارم رشد و صواب را به ما الهام کند و این کار ما را مورد قبول درگاه خود قرار دهد.
او بهترین مولی و یاریدهنده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر