این ذبح به کسی که به حج تمتع یا حج قرآن احرام بسته واجب است. به دلیل فرموده خداوند متعال:
) فَمَن تَمَتَّعَ بِالعُمرَةِ إلَی الحَجِّ فَمَا استَیسَرَ مِنَ الهَدیِ، فَمَن لَم یَجِد فَصِیَامُ ثَلاَثَةِ أَیَّامٍ فِی الحَجِّ وَ سَبعَةٍ إِذَا رَجَعتُم ( (بقره: 192)
«پس کسی که از عمره بهرهمند گردد سپس حج را آغاز کند آنچه از هدی میسر شد (ذبح میکند و به فقرای آنجا میدهد) وکسی که (هدی یا بهای آنرا) نیابد، سه روز در (ایام) حج و هفت روز هنگامی که بازگشت (به خانه و کاشانه خود) باید روزه بگیرد».
این ذبح هنگامی بر حاجی واجب میگردد که سرش را به سبب بیماری یا ناراحتی دیگر بتراشد، به دلیل فرموده خداوند متعال:
) فَمَن کَانَ مِنکُم مَرِیضاً أو بِهِ أذیً مِن رَأسِهِ فَفِدیَةٌ مِن صِیَامٍ أو صَدَقَةٍ أو نُسُکٍ ( (بقره: 196)
«و اگر کسی از شما بیمار شد یا ناراحتی در سر داشت (به سبب زخم یا سردرد و بیماریهای دیگر و ناچار شد موی سرش را بتراشد باید که) فدیه بدهد از قبیل (سه روز) روزه یا صدقه و یا حیوان (که بایدذبح شود و در میان فقراء تقسیم شود)».
این ذبح هنگامی بر محرم واجب میگردد که حیوانی را از حیوانات خشکی شکار کند، اما صید حیوانات دریایی چیزی را بر محرم واجب نمیکند (در این باره قبلاً بحث شد).
این ذبح هنگامی بر شخص واجب میگردد که از کامل کردن مناسک حج به سببی مانند بیماری، دشمن و غیره، بازداشته شود، البته این در حالتی است که هنگام بستن احرام آن را شرط نکرده باشد، به دلیل فرموده خداوند متعال:
) فَإن أُحصِرتُم فَمَا استَیسَرَ مِنَ الهَدیِ ( (بقره: 196)
«و اگر (از برگزاری بعضی از مناسک، به وسیله دشمن یا بیماری و غیره) باز داشته شدید هر آنچه از هدی فراهم شود (ذبح کنید)».
این ذبح هنگامی بر حاجی واجب میگردد که در مدت احرام، با همسرش همبستر شود. (در این باره قبلاً بحث شد).
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر