توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۳ خرداد ۷, دوشنبه

آنچه برای روزه‌دار مباح است

 

آنچه برای روزه‌دار مباح است

1- غسل بمنظور خنک شدن

از ابوبکر بن عبدالرحمن از بعضی از اصحاب پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  روایت است: (لقد رأیت رسول الله صل الله علیه و آله و سلم  بالعرج یصب علی رأسه الماء وهو صائم من العطش أو من الحر)[1] «پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  را در عرج (روستایی اطراف مدینه) دیدم که روزه بود واز تشنگی یا گرما آب بر سرش می‌ریخت».

2- مضمضه و استنشاق بدون مبالغه

از لقیط بن صبره روایت است که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: (وبالغ فی الاستنشاق إلا أن تکون صائما)[2] «و در استنشاق مبالغه کن مگر اینکه روزه باشی».

3- حجامت

از ابن عباس رضی الله عنه  روایت است: (احتجم النبی صل الله علیه و آله و سلم  و هو صائم)[3]. «پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  در حالی که روزه بود حجامت کرد».

و اگر بیم ضعف و سستی وجود داشت، حجامت مکروه است: از ثابت بنانی روایت است: (سئل أنس بن مالک رضی الله عنه  أکنتم تکرهون الحجامة للصائم؟ قال: لا، إلا من أجل الضعف)[4] «از انس بن مالک سؤال شد آیا شما حجامت را برای روزه‌دار مکروه می‌دانستید؟ گفت نه، مگر به خاطر ضعف و سستی».

4- بوسیدن زنان و بازی با آنها برای کسی که قادر به کنترل خود است

از عایشه(رض) روایت است: (کان النبی صل الله علیه و آله و سلم  یقبل و یباشر و هو صائم، و کان أملککم لإربه)[5] «پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  زنانش را می‌بوسید و با آنها بازی می‌کرد در حالی که روزه بود، و او کسی بود که از همه شما بیشتر شهوتش را کنترل می‌کرد».

5- صبح کردن در حالت جنابت

به دلیل حدیثی که از عایشه و أم سلمه روایت است: (أن رسول الله صل الله علیه و آله و سلم  کان یدرکه الفجر و هو جنب من أهله ثم یغتسل و یصوم)[6] «پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  صبح می‌کرد در حالی که به دلیل نزدیکی با همسرانش جنب بود، سپس غسل می‌کرد و روزه می‌گرفت».

6- وصال (افطار نکردن) تا سحر

از ابوسعید خدری روایت است که از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  شنیدم که فرمود: (لاتواصلوا، فأیکم أراد أن یواصل فلیواصل حتی السحر. قالوا: فإنک تواصل یا رسول الله، قال لست کهیئتکم، إنی أبیت لی مطعم یطعمنی و ساق یسقین)[7] «دو روز را بدون افطار به هم وصل نکنید و اگر کسی از شما خواست وصال کند تا سحر وصال کند. گفتند ای رسول خدا تو وصال می‌کنی، فرمود: من مانند شما نیستم، شب را به روز می‌رسانم در حالی که طعام‌دهنده‌ای مرا طعام می‌دهد و ساقی دارم که مرا آب می‌دهد».(*)

7- سواک زدن، استعمال بوی خوش، چرب کردن موی سر و پوست، سرمه کردن چشم، مصرف قطره و تزریق آمپول

دلیل مباح بودن این اشیاء اصل برائت و عدم وجود دلیل بر تحریم آنها است، چون اگر از جمله محرمات بر روزه‌دار می‌بودند، خدا و رسول او آن را بیان می‌کردند:

) وَ مَا کَانَ رَبُّکَ نَسِیّاً (                                           (مریم: 64)

«پروردگارت هرگز فراموشکار نبوده است».



[1]) صحیح : [ص. د 2072]، د (2348/492/6).

[2]) تخریج در ص (35).

[3]) صحیح : [ص. د 2079]، خ (1939/174/4)، د (2355/498/6)، ت (772/137/2)، ترمذی عبارت «و هومحرم ...» را هم زیاد کرده است.

[4]) صحیح : [مختصر 947]، خ (1940/174/4)، خون دادن حکم حجامت را دارد ولی اگر خوندهنده بیم داشت که دچار ضعف می‌شود در روزه خونندهد مگر اینکه ضرورت ایجاب کند.

[5]) متفق علیه : خ (1927/149/4)، م (1106 65- 771/2)، د (2365/9/7)، ت (725/116/2).

[6]) متفق علیه : خ (1926/143/4)، م (1109/779/4)، د (2371/14/7)، ت (776/139/2).

[7]) صحیح : [ص. 269]، خ (1967/208/4)، د (2344/487/6).

*) منظور از طعام و آب در اینجا، طعام و آب معنوی است و گرنه وصال تحقق پیدا نمی‌کند «مترجم».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...