توجه توجه

بعضی نوشته ها ادامه دارند برای مشاهده کامل نوشته ها به برچسب های مورد نظر یا پست قبل و بعد مراجعه کنید

۱۴۰۳ خرداد ۷, دوشنبه

تلقین محتضر

 

تلقین محتضر

هرگاه کسی از مسلمانان در حالت احتضار قرار گرفت بر نزدیکانش مستحب است که کلمه شهاده را به او تلقین کنند:

از ابوسعید خدری روایت است که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: (لقنوا موتاکم لا إله إلا الله)[1] «به کسانی که در حال احتضار هستند لا إله إلا الله را تلقین کنید».

امر پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  به تلقین، به این امید است که آخرین سخن محتضر لا إله إلا الله باشد. از معاذبن جبل روایت است: پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: (من کان آخر کلامه لا إله إلا الله دخل الجنة)[2] «کسی که آخرین سخنش لا إله إلا الله باشد، داخل بهشت می‌شود».

و چون روحش تسلیم شد بر بازماندگانش رعایت موارد زیر لازم است:

1 و 2 چشمهای میت را ببندند و برای او دعا کنند

از ام سلمه روایت است: پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  بر ابوسلمه وارد شد در حالی که چشمهایش باز بود، پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  چشمهای ابوسلمه را بست و فرمود: (إن الروح إذا قبض تبعه البصر) «وقتی که روح قبض شود، چشم آنرا دنبال می‌‌کند برخی از نزدیکانش شیون و گریه کردند، پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: (لاتدعوا علی أنفسکم إلا بخیر، فإن الملائکة یؤمنون علی ما تقولون) «دعای خیر برای خودتان کنید، چون ملائکه بر آنچه می‌گویید آمین می‌گویند» سپس فرمود: (اللهم اغفر لإبی سلمة، و ارفع درجته فی المهدیین، و اخلفه فی عقبه فی الغابرین، و اغفرلنا و له یا رب العالمین، و افسح له فی قبره، و نور له فیه)[3] «پرودرگارا! گناهان ابو سلمه را بیامرز و مقام او را در میان هدایت یافتگان رفیع فرما و از فرزندانش جانشینی برای او در میان بازماندگان قرار بده، ای پروردگار عالیمان! گناهان ما و او را بیامرز و قبرش را گشاد و فراخ و نورانی فرما».

3- پوشاندن او با پارچه‌ای که تمام بدنش را فرا گیرد

از عایشه روایت است: (أن رسول الله صل الله علیه و آله و سلم  حین توفی سجی ببرد حبرة)[4] «وقتی پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فوت کرد با پارچه‌ای خط‌دار یمانی پوشانده شد».

4- عجله برای تجهیز و خارج کردن آن برای دفن

از ابوهریره روایت است که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: (أسرعوا بالجنازة فإن تک صالحة فخیر تقدمونها علیه، و إن تکن غیر ذلک فشر تضعونه عن رقابکم)[5] «در تجهیز و دفن جنازه عجله کنید؛ چون اگر (جنازه) انسانی صالح باشد، خیری را به او می‌رسانید، در غیر اینصورت شری است که از گردنتان پائین می‌گذارید».

5- بعضی از نزدیکان میت باید فورا اقدام به پرداخت دیون میت از داراییهایش نمایند اگرچه قرض تمام مالش را فرا گیرد

از جابر بن عبدالله روایت است: (مات رجل، فغسلناه و کفناه و حنطناه، و وضعناه لرسول الله صل الله علیه و آله و سلم  حیث توضع الجنائز، عند مقام جبرئیل ثم آذنا رسول الله صل الله علیه و آله و سلم  بالصلاة علیه فجاء معنا خطی، ثم قال: لعل علی صاحبکم دینا، قالوا: نعم دیناران، فتخلف، فقال له رجل منا یقال له أبو قتادة: یا رسول الله هما علی فجعل رسول الله صل الله علیه و آله و سلم  یقول: هما علیک و فی مالک و المیت منهما بری، فقال نعم فصلی علیه، فجعل رسول الله صل الله علیه و آله و سلم  إذا لقی أبا قتادة یقول: ما صنعت الدیناران؟ حتی کان آخر ذلک قال: قد قضیتهما یا رسول الله، قال: الآن حین بردت علیه جلده)[6]. «مردی فوت کرد، او را غسل داده و کفن کردیم و بوی خوش به او زدیم و آنرا برای پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  در محل مخصوص جنازه نزد مقام جبرئیل قرار دادیم. پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  را برای خواندن نماز خبر کردیم چند قدمی با ما آمد، سپس فرمود: شاید دوست شما دینی بر گردن داشته باشد، گفتند: بله، دو دینار بدهکار است، پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  برگشت، مردی از ما که به او ابوقتاده گفته می‌شد به او گفت: ای رسول خدا! پرداخت آن دو دینار بر عهده من، پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  چند مرتبه فرمود: آیا آن دو دینار بر عهده توست و از مال تو پرداخت می‌شود و میت از آن بری است؟ گفت بله، سپس بر او نماز خواند، بعد از آن پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  هر وقت ابوقتاده را می‌دید، می‌فرمود: با آن دو دینار چه کردی؟ بعد از مدتی (ابوقتاده) گفت: ای رسول خدا آنها را پرداخت کردم، پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  فرمود: الان عذاب از او برداشته شد».



[1]) صحیح : [الإرواء 686]، م (916/631/2)، د (3101/386/8)، ت (983/225/2)، جه (1445/464/1)، نس 5/4).

[2]) صحیح : [ص. د 2673]، د (3100/385/8).

[3]) صحیح : [الجنائز 12]، م (920/634/2)، د (3102/387/8)، در روایت ابوداود جمله «إن الروح» وجود ندارد.

[4]) متفق علیه : م (942/651/2)، مسلم حدیث را بصورت مختصر روایت کرده است، خ (1241/113/3)، بخاری حدیث را بصورت طولانی روایت کرده است.

[5]) متفق علیه : خ (131/182/3)، م (944/651/2)، د (3165/469/8)، ت (1020/1)، نس (42/4).

[6]) صحیح : [الجنائز 16]، کم (58/2)، هق 74/6).

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مقدمه‌ی مؤلف

  مقدمه‌ی مؤلف الحمد لله رب العالـمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين‏. أما بعد: از جمله درس‌هایی که در مسجد...